Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

19

1. Sain neuvolasta Ravitsemus raskauden ja imetyksen aikana - lapun jossa kerrotaan pellavansiemenistä näin: Hyvä välttää, sillä jo pienestä määrästä (2-4 rkl/ vrk) voi olla haittaa. PERUSTELU: Korkea kadmium- ja syaanivetypitoisuus.
  2. Ensin opetellaan että voit pitää koiran tassua kädessäsi. Otat tassun käteen ja kehut ja annat namia kun koira antaa sinun tehdä näin. Jos koira yrittää kiskoa tassuaan irti pidät kiinni vähän tiukemmin ja jos koira pakittaa samaan aikaan menet perässä tassu kädessäsi. Jos itse jäisit vain paikallesi, pitäen tiukasti koiran tassusta sen peruuttaessa, saat koiran helposti vain paniikkiin. Muista heti löysätä otettasi kun koira lopettaa vastustelun, ja taas kehut ja palkitset. Tee usein ja hetken kerrallaan, voit myös tutkia kynsiä ja tassua kun tassu pysyy jo hyvin kädessäsi. Käy jokainen tassu näin läpi.
    Kynsisaksien kammoa voit vähentää pitämällä niitä aina esillä ja niin että koira ne näkee. Otat sakset käteesi ja annat koiralle namia ja kehut, teet kynsisaksista kivan jutun. Tällöin ei leikata kynsiä vielä lainkaan.
    Koskaan älä suutu koirallesi tai komenna vihaisesti. Vaan ole rauhallinen ja puhele mukavia ja rauhoittavia koiralle, ole itsevarma.
    Kynsien leikkuu on hyvä aloittaa vain yksi kynsi kerrallaan, leikkaat ja kehut kovasti ja annat namia, sitten olet kuin ei mitään. Mitään ihmeellistä ei tapahtunut, menet pois ja jatkat omia touhujasi. Kynnen leikkuun jälkeen pitkään kehuminen voi helposti mennä siihen, että koira ajattelee kynnen leikkuun jälkeen olevan vasta se hyvä juttu, ei itse kynnen leikkuu. Kynsiä voit näin leikata vaikka jokapäivä, aina vähäsen ja sen yhden kynnen kerrallaan. Koiran jo tottuessa asiaan voit leikata jo kaksi kynttä kerrallaan jne. Tahdin nopeuden määrää koira itse.
    Tietenkin pakolla ja komentamisellakin voidaan saada kynnet leikattua mutta se on koiralle ikävää, se pelkää. Olen nähnyt koiria joille näin tehdään, eikä se ollut kivaa katsottavaa, sääliksi kävi koiria, eikä se tuntunut oikealta.
    Itse käytän koirien kynsisaksia, kynnet on sen verran isot ettei muilla saisikaan. Mutta pienelle perhoskoiralle käytin ihmisten kynsileikkuria, se kun toimi vain paremmin niille pienille kynsille.
  3. Minä en kannata nartun leikkauttamista, niinkuin jo aikaisemmin täällä sanottiin se on iso ja raskas operaatio koiralle, ja mistä voi mahdollisesti tulla ikäviä jälkiseuraumuksia. Myös paraneminen voi olla vaikeaa, kuten moni on kirjoittanutkin noilla muilla palstoilla.
    Ja mitä juoksuihin ja valeraskauteen tulee, niin nehän ovat koiralle täysin normaaleja ja luontaisia asioita, enkä usko niiden täten rasittavan koiraa kohtuuttomasti.
    Perheellämme on ollut 3 narttu koiraa, ei leikkautettuja, elivät pitkään ja kuolema johtui muista syistä kuin kohtutulehduksesta. Tädilläni on ollut narttuja, joista hän yhden leikkautti, sen jälkeen koiralla oli paha virtsankarkailu ongelma johon ei löytynyt apua. Hänelläkään ei ongelmia kohtu tai nisätulehduksista. Tiedän kaksi koiraa joiden kohtu tulehtui, toinen leikattiin, toiselle leikkauksen riski oli kuulemma liian suuri ell.n mielestä ja koira lopetettiin, kyse oli jo vanhasta koirasta, jolla ei aikaisemmin ollut ollut kyseisiä ongelmia.
    Tilanne on siis 9 stä koirasta 1 leikattu-jälkiseuraus paha virtsankarkailu. 2 sairastui kohtutulehdukseen toinen leikattiin, toinen lopetettiin liian korkean iän vuoksi. Loput 6 leikkaamattomia, elivät pitkään ja kuolinsyy muu kuin mitä voi tulla leikkaamattomuudesta.
    Lisään vielä että näistä 9 stä koirasta vain yhdellä teetettiin pentuja.
    Mieti itse rauhassa mitä haluat ja mikä sopii teille. Eihän siitä tulevaisuudesta ole takeita mitä tapahtuu, tekee sitten niin tai näin. Paras ratkaisu on se, mikä itsestään tuntuu parhaimmalta. :-)
  4. Olen samaa mieltä kanssasi, puhut asiaa. Tunnen rotua onhan itsellänikin ollut ja toinen nyt elämässä. Mielestäni seefferi sopii siinä missä melkein joka rotu, myös aloittelevalle ihmiselle, niitä kun on myös pehmeitä yksilöitä, tällöinhän kasvattajalla on vastuu antaa oikea koira oikealle ihmiselle. Uuden omistajan vastuulla on taas, tietenkin ne perusjutut, mutta myös hakea apua jos ongelmia esiintyy, aivan niinkuin muidenkin koirarotujen yhteydessä.
    En pidä tästä hirveästä yleistämisestä mitä tässä nyt olen lukenut. Tiedän paljon ja vielä enemmän koiria jotka eivät käyttäydy huippukoulutettujenkoirien tapaan, ja suurin osa on aivan muita kuin seeffereitä. Saksanpaimenkoira on myös rasisti, minkä takia pientä pentua tulisikin totuttaa paljon muihin rotuihin, eli kaikki ei johdu omistajasta. Tietenkin omistajan tulee valvoa koiraa, eikä antaa kulkea missä vaan ja tehdä mitä lystää, varsinkin jos tietää koirassa ärhäkkyyttä jotain asiaa kohtaan.
    Ehkäpä aloittaja on hieman rasistinen seefferiä kohtaan, ikävää että kohdallesi on sattunut pahoja kokemuksia ja ymmärrän ärtymyksesi, tuntuu vain että takana on muutakin.
    On täysin luonnollista että uros koittaa astua kiimasta narttua, ymmärsin ettei koira ollut millään lailla vihamielinen. Se nyt vaan menee niin että jos uros haistaa kiimassa olevan nartun se haluaa myös astua sen, uros ei tällöin kuule eikä näe mitään muuta (oli seefferi tai ei tai kuinka hyvin koulutettu tahansa). Poikasi tapahtuma oli kyllä järkyttävää, onneksi koira ei tehnyt pojallesi mitään. Itselleni on sattunut huonoja kokemuksia mm. rotikoista, dobermanneista, walesinspringerspanielista, ajokoirasta, pystykorvista, pienestä yorkshirenterrieristä, Pumista ja snautsereista.
    Jos jotain on paljon, sitä myös näkyy paljon.
    Jos kyse on eläimestä, sillä on myös alkukantaiset vaistot.
  5. Ison koiran kanssa voi ensin pyytää maahan, siitä voi koittaa kallistaa koiran kyljelleen. Jos ei toimi voi namilla siitä sitten houkutella kyljelleen. Koiran mentyä kyljelleen sanotaan käsky ja annetaan namia ja kehutaan. Toistoja ja kyljellä olon pidentämistä ennen namia, kehuahan siinä välissä toki voi. Ja voit tietenkin pyytää koiraasi nousemaan ennen namin antoa, vaikka istumaan jos tahdot, mutta alussa antaisin namin siinä koiran ollessa kyljellään, kunnes koira hiffaa asian.