Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
teeriss
profiilit
teeriss
teeriss
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
15
Kommenttia
237
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Taidat olla tosi pihalla, kun tuollaisia ryssittelet suustasi!
Kuopiossa lienee todella tasokkaita kouluja, johtuen jo siitä tekijästä, että kaupungissa on sen liikennesuunnittelun takia todella vaikea ajaa oikein ja turvallisesti.
On nimittäin täynnä ylsisuuntaisia, jotka yht´äkkiä muuttuukin kaksisuuntaiseksi. Tai päinvastoin. Ja samat säännöt täällä pätee kuin Inarissa tai Helsingissä.
Tervetuloa sekoilemaan Kuopion liikennekulttuuriin.
Mut aihe oli autokoulut. Täällä kun käy koulunsa ja valitsee vastuuntuntoisen koulun, niin passoopa lähtee het siltä istumalta sompaelemmaan vaekka isompiinnii kaapunteihin. Eekä pelota.
17.05.2006 18:35
Tosiaan vielä viime kesänä siinä oli harjoiteltava vain neljä osiota, joista kaksi piti tehdä kokeessa.
Mutta nykyisin se koostuu juuri noista edellisen kirjoittajan tehtävistä.
Eli kuusi osiota.
Kysyit onko vaikeaa...No jos ei ole aikaisempaa mopo tai prätkäkokemusta, niin harjoitteluun saat laskea VÄHINTÄÄN 4-ajokertaa. Eli sata minuuttia.
Silti vielä ennen koetta olis hyvä varata aikaa yksi ajokerta kertaamaan ko. tehtäviä.
Tosin kaikkia tehtäviä voi kertailla liikenneajotunneilla, koska sitä vartenhan ne on kehitetty.
Joku oppilaani sanoi nykyisestä kokeesta, että "en olis uskonut, miten paljon se auttoi ajamiseen liikenteessä".
Eli tehtävät ovat lisineet ja taso on noussut, mutta se kaikki on hyväksi vain sinulle ja muille tienkäyttäjille.
Tsemppiä sulle... Ja onhan moottoripyörä mielestäni yksi maailman parhaista keksinnöistä. Varsinkin kun muutaman ajokauden jälkeen alkaa perehtyä kaksipyöräisen todelliseen ajogeometriaan. Siinä on vain se "huono" puoli, että SIIHEN JÄÄ KUOKKUUN.
14.05.2006 17:20
...PUHUI järkevästi.
Koeta ennakoida pysähtymiset pois ja aja niin suurella vaihteella, kun autosi vetää.Siis kaupunkiajossa.
Maantiellä pidä satasen sijasta vaikka 80km/h ja rengaspaineet kohdallaan.
Esim. Mulla oli opetus(autokouluautona) VW-Golf 1,4, ruisku. Käyttöohjekirja kertoi, että auto kuluttaa sadalla kaupungissa 8,4l. Mutta kun Viulu-Ukon systeemillä ajeltiin ja ennakoitiin pysähtymiset pois muuta liikennettä häiritsemättä ja joipa 40km/h nopeudessa pystyttiin ajamaan 5-vaihteella, niin parhaat suoritukset olivat OPPILAILLA n.4.5 - 4.8l/100km.
HEPS KUKKUU KÄYTTÖOHJEKIRJAT. Jos ajatte niiden normien mukaan ja pidätte itseänne taloudellisina kuljettajina, niin...silloin kukkarossa kyllä tuntuu. Vaikka tuntuuhan se silti.
Eli kuitenkin paras tapa em. ohjeiden lisäksi on harkita tarviinko mennä autolla vai kenties jalan. Liian monesti otetaan se auto ja sit pyöritään ympäri kaupunkia etsimässä ilmaista parkkipaikkaa tai ajellaan kaupasta toiseen tarjousten perässä säästäen muutaman euron viikon ruokalaskuissa.
Vielä muitakin pikku bensansäästökikkoja on, mutta ne vaatii jo enempi auton ja liikenneympäristön tietämystä. (esin ajoreitit...).
13.05.2006 17:21
Sen verran olit oikeassa, että minulla OLI autokoulu parikymmentä vuotta. Mutta koska ala alettiin kilpailuttaa ihan perseelleen ja katteet piti repiä tekemällä jopa 16-tuntisia päiviä, niin älysin myydä koko lafkan.
Nyt teen vain free lanserina ko. hommia.
MUTTA olen vahvasti sitä mieltä, että liikenneopettajan työ täytyy olla kutsumus, muuten ei alalla kovin pitkään pärjää eikä viihdy.
13.05.2006 08:13
WAUWAU!!
Tässä foorumissa alkaa olla ajatukset kohdallaan. HYVÄHYVÄ.
Mutta kattokaapa samalla palstalla esim. "turvavyön käytöstä".niin sieltä alkaa tosiaan löytyä tosiasia, joka minua kyllä huolestuttaa.
Eli tästä maasta löytyy yli 90% keskitasoista parempia kuljettajia.(= liikenneturvan tutkimus ja haastattelussa vain väh.kerran jo onnettomuuteen joutunut kuski).
Minne häviää keskitasoiset ja sitä huonommat kuskit??
Jos ollaan realismeja, niin eiköhän jokaiseen kategoriaan liittyviä kuskeja ole koko ajan saman verran liikenteessä.
Onhan Suomessa yhtä monta ylä- ja alamäkeäkin.
Kiva foorumi. Toivoisin nyt vain että ne nuijat, jotka ovat esim. turvavöitä vastaan, niin ottaisivat kantaa.
Vaikka eihän tämäole mikään opetuspalsta.
Järkevät ottaa opiksi em. kirjoituksista, mutta vain nuijat luulevat, kuinka liikenteessä mennään.
12.05.2006 16:55
Tämä kyseinen tapaus on vielä kesken, mutta liikenteen ammattilaisena kyllä ihmetyttää moinen kirjoitus. (sama lienee ollut Savon Sanomissa, josta luin sen aamulla).
Eli asia etenee seuraavaan oikeusasteeseen, koska ko. heput kiistävät syytteet.
No jos poliisi jää kiinni ratista, niin tottakai hän valittaa. Niinhän HÖYRY HÄYRINENKIN valitti ylinopeuksista ja tutkan kalibroinnista yms. Mutta eipä tainnut mennä läpi.
SILTI kun olen seurannut virkamiesten töppäilyjä liikenteessä, niin he pääsevät kyllä helpommalla lähes aina.
VAIKKA heille lain koura pitäisi olla mielestäni KOVEMPI, koska he ovat esimerkkinä muille.
12.05.2006 15:45
Kirjoitit, että mitähän sillä oikein liikkuu mielessä.
No sehän sulle on ihan sama. Pyöriköön siellä vaikka ihailu sinua kohtaan.. Sensijaan sinun mielessäsi pitäis jo silloin kuudelta rueta liikkumaan ajotunnin aihe, mitä aiot opettaa hänelle. Toki näet ajo-opetuskotista käydyt aiheet, mutta siihen aikaan aamusta monelta paikkakunnalta puuttuu aika tärkeä elementti, eli muu liikenne.
Koeta keksiä joku muu aihe ja tee oppilaasi tyytyväiseksi.
Tyytyväinen oppilas antaa sullekin hyvän mielen jatkaa päivää.
12.05.2006 15:06
Heipähei!!Ja HUH!
Ootkohan nyt ihan ajan tasalla??
Ammattisi on palveluammatti, jolloin jos aiot pitää työpaikkasi ja vieläpä maineesi "hyvänä/kivana" opena, niin olis ehkä parempi suostua oppilaan ehtoihin.
Aatteleppa sitä, että miten paljon eri koulujen oppilaat keskustelevat keskenään opetuksesta ja vertailevat niitä keskenään.
Jos toinen saa positiivisen kuvan naapuriautokoulusta ja kokee itse saaneensa vähänkin negatiivistä, niin minnekkähän autokouluun esim. se sama oppilas menee suorittamaan kakkosvaihetta. Tai mitähän koulua se suosittelee kavereilleen???
Ko. ala on niin pieleen kilpailutettu, että jos tahdot hommasi jatkuvan, niin laita hyvä ystävä kello soimaan vähän aikaisemmin.
Nuoriso tosiaan keskustelee todella paljon kokemuksistaan eri autokouluissa ja sieltä se suurin mainos jollekin koululle pamahtaa.
Lehtimainoksilla ei vedetä kouluun kuin asiaan perehtymättömiä ihmisiä.
Leipuriksi älä rupea, jos meinaat alan vaihtoa. He tekevät sinullekin nurisematta aamusämpylät aamuyöstä.
TV. Yli 20 vuotta liikenneopena.Ja muissakin liikenteen palveluammateissa.
12.05.2006 14:28
Onko se vyön käyttö jotenkin vaikeaa? Ja mistähän mahtaa johtua, että matkan pituus ratkaisee vyön käyttösi?
Onnettomuuden voi lyhyelläkin matkalla aiheutta sinulle joku muu tienkäyttäjä. Ketäs
silloin alat syyttää? Mikäli on enää hampaita ja alaleukaa puhumaan syytöksistä.
Ihmettelen moista ideologiaa. Vaadit muilta vyönkäytön, eli olet silloin jo tiedostanut, että matkalla voi sattua onnettomuus, mutta et ole huolissasi itsestäsi???
No, tällaisia kaistapäitä kaistoilla tapaa.
Ps. n. 90% suomalaisista jo kerran onnettomuuteen joutuneista kuljettajista pitää itseään keskitasoa parempana kuljettajana!! HIENOA, ETTÄ MEILLÄ ON NIIN HYVIÄ KUSKEJA!
MUTTA, MINNE KATOAA KESKITASOISET JA SITÄ HUONOMMAT KULJETTAJAT? Vastailkaa!!!
10.05.2006 18:32
Jos olet lukenut koko foorumin, niin palkkauksessa puhuttiin vuoden -82 palkkatasosta. Mulla on tallessa palkkatodistukset siltä ajalta. Kuin myös muiden ammattien palkat.
Tässä muutama jo vastailikin, että silloin palkka oli verrattavissa Finskin kapteenin palkkaan ja se pitää paikkansa.
Mutta nykyisin palkka on mennyt todella alas. Yksi ja varmaankaan ei vähäpätöisin syy tähän ole se, että autokouluille tuli ALVI. Kertaheitolla 22% tuloista valtiolle, vaikka kysymyksessä on vain työnteko, jota ei pitäis verottaa noin suuresti.
Jos autokoulut olis lisänneet kerralla 22% hintoihinsa, niin kouluja olisi kaatunut kuin mettää myrskyllä.
Eli koulut nieli vaan saamansa "kiitoksen" ja sen jälkeen ei palkkaus ole ollut koulutusta vastaavaa .
Alvin ymmärrän kyllä myytävissä tuotteissa, mutta en työnteossa, josta omistajat joutuvat maksamaan sen ilman tuotteiden katetta.
YKSI ESIM. Minulta hajos keittiön ikkuna tuulen puuskan seurauksena. Vein pokat laitettavaksi lasiliikkeeseen. Samalla keskusteltiin myyjän kanssa autokoulujen opetushinnoista. Hän piti niitä suunnilleen ryöstöinä.
Kun menin maksamaan ikkunaa, niin siinä tehdystä työstä ei voinut kuulemma antaa alennusta yhtään, koska palkat on niin kovat nykyisin.
Sen sijaan hän antoi alennusta siitä ikkunaruudusta 10%. Eli tuskin möi ruutua ilman katetta...
SIIS jos autokoulun käyminen on jonkun mielestä kallista, niin laskekaapa vähän kuinka paljon yrittäjä joutuu maksamaan yhteiskunnalle.
Ei käy kateeksi autokoulu yrittäjiä.
Jostain raha pitää ottaa ja HUOM! tuote on kaikilla loppujenlopuksi sama.Eli ajokortti.
Kilpailu syntyy ikäväkyllä vain siitä, että kuka uskaltaa myydä enempi "takametsiä" ja omaa terveyttään, tekemällä ylipitkiä päivia, koska ei ole vara teettää niitä työntekijöillä. Tosin työntekijätkin joutuvat venymään pimeän ajon koulutuksessa ja iltateorioden pidossa, mutta itse ovat ammattinsa valinneet.
Ammatti on todella vastuunalaista ja niin helvetin alipalkattua, mutta yhteiskunta ottakoon siitä vastuuden.
Miksi muuten ALVia ei joudu mm.taksit, kuntostudiot, ratsastuskoulut yms. joissa ei myydä kuin sitä työntekoa, KUIN 8%. Mielestäni siksi, että suurin osa kansanedustajista tai heidän perillisistään käyttävät ko. palveluja.
Siitä lisää kommentteja...
29.04.2006 10:17
Palkkatieto on peräisin vuodelta -82, jolloin valmistuin. Ja silloin tosiaan koulujen pomot kävi ostamassa töihin oppilaita suoraan liikenneopettajan kurssilta.
Verrattin silloin palkkoja ja päädyttiin moiseen.
Nykyisin palkka on tietenkin pienempi, koska opettajia on kortistoissakin.
Olen itse työskennellyt ko. alalla n. 20-vuotta, joista yrittäjänä OLIN n. 18-vuotta.
Sitten luovuin yrityksestä, koska menot alkoi olla suuremmat kuin tulot. En nähnyt alalla tulevaisuutta, joten möin koulun pois ja onneksi oikeaan aikaan.
26.04.2006 09:06
Olin onnettomuuden aikaan ja seuraavat viikot Itävallan Swadenstadissa. Muistan sinne tulleet tiedotteet. Mutta me suomalaiset turistit ei sitä kovin noteerattu.
Muistan yhden päivän, jolloin oli ehkä laskeumaa jo sielläkin. Vettä tuli taivaan täydeltä ja me hölmöt maattiin shortseissa kattelemassa motocrossin MM-kisoja helteisessä ja ukkostavassa säässä.
Tukka on kyllä lähtenyt osittain, mutta epäilen syyksi enempi perintötekijöitä ja ikääni.
Mitään mittauksia kehoistamme EI otettu.
Ja vuosi sen jälkeen minulle syntyi esikoinen, eikä hänessä ainakaan vielä ole onneksi ollut juuri mitään sairauksia.
Pitäis koputtaa puuta.
TIETÄÄKÖ JOKU, KUINKA KAUAN KESTÄÄ, ENNENKUIN ELIMISTÖNI ON "PUHDAS".JOS SILLOIN ALTISTUNUIN SÄTEILYLLE??? KIITOS VASTAUKSESTA...
25.04.2006 11:45
Johan pelastit lauantai aamuni.. Oli kiva lukea asiantuntevaa tekstiä. Olen itse aivan samaa mieltä asioistasi. Mutta ne "parkkisakot" eli PV:t. Jos Liisa ne antaa, niin kirjoittamistapahtuman aikaan poliisi voi toki pyytää liisaa perumaan lapun, mutta harkintavalta on kuitenkin liisalla.Yleensä tällaisia tilanteitahan ei satu, mutta poikkeuksena esim. kolaripaikalle jätetty auto, josta liisa ei tiedä "menneisyyttä".
Muuten tunnet kyllä lain kiitettävästi..
Itse olen perehtynyt MP-onnettomuuksien tutkintaan poliisien ja asianomaisten ja lakitoimistojen pyynnöstä. Olen liikenneopettaja ja MP-kouluttaja vuodesta - 82.
Muutamaan MP-onnettomuuteen olen ollut oikeudessa antamassa asiantuntija lausuntoa moottoripyörän pysähtymismatkasta ja jarrutustekniikasta sekä vastaohjauksesta. Kaikki jutut olen "voittanut", sillä MP:n ajogeometria ei ole tiedossa edes lakituvan asianajajilla saatikka loppujen lopuksi onnettomuuteen joutuneen MP:n kuljettajalla.
KIITOS HYVÄSTÄ JA PERUSTELLUSTA KIRJOITUKSESTASI ja kysymyksistäsi. En niihin vastaa, vaan odotan mitä mieltä muut ovat.
Vastauksia pyörii mielessä, mutta antaahan olla.
22.04.2006 11:05
Kiva tietää noi nykyiset kokeet. Minä valmistuin Hesassa ajopuolelta ja H.linnassa teorioilta. Mutta kokeet oli kaikki Helsingissä: Ajonäytteet kuorma- ja henkilöautolla ja teoriakokeet lainsäädännöstä, auton rakenteesta yms. Kesti kaksi päivää.
Ja myös pääsykokeet kesti kaksi päivää Helsingissä. Oli ajonäytteet, sosiopsykologiset testit, haastattelu, ryhmätyö,testit liikennesäännöistä, stressivaikutelmatesti...yms.
Hakijoita v.82 oli noin 700-800 ja kurssille pääsi 16. Kaksi kurssia vuodessa eli silloin koulutettiin 32 vuodessa.
Se oli paljon vähempi kuin alalta poistuvuus. ELIKKÄ TÄMÄ MERKITSI SITÄ, että varsinkin Kehä 3:sen sisällä olleet autokoulut tuli ostamaan meitä töihin kesken kurssin, vaikka eivät tienneet edes millainen tulokas on. JA PALKKA... Se määriteltiin itse koulussa. Silloin se vastasi Finnairin lentokapteenin palkkaa. On nykyisin mennyt vähän alemmas.
Se kasvatustieteen tai aikuiskasvatuksen apron suorittaminen piti tehdä ennen kurssille tuloa.
Näin siis v.-82.
22.04.2006 09:25
Olen nyt seurannut tätä foorumia sekä muualta hankittua tietoa liisoista.
1.Lähes jokainen lapun saanut laittaa sen liisan syyksi. Harvat kuitenkin uskaltavat tai viitsivät valittaa.
2. Valitaa kannattaa aina, jos tuntee itse olevansa oikeassa, koska valitus ei maksa mitään. Ja myös maksuaikaa saa, vaikka siinä lapussa lukee "maksettava 7 vrk:n sisällä".Maksuaikaa saa siis jos soittaa ko. toimistoon ja pyytää sitä. Ja muistakaa, että kyllä liisatkin tekee virheitä lapun kirjoittamisessa. Ihmisiähän hekin ovat.
3. MUTTA JOKU TÄLLÄ PALSTALLA HAUKKUI LIISOJA JOENKIN NÄIN:"EN TIEDÄ PASKEMPAA AMMATTIA...." Hänelle pikku esimerkki: Muistatko Joulun n.5-vuotta sitten ja tapaus Lahdessa. Kerrostalossa syttyi tulipalo ylimmässä kerroksessa. Onneton 16-vuotias tyttö meni paloa karkuun parvekkeelle. Palo kuitenkin levisi myös sinne. Tyttö roikkui parvekkeen kaiteesta ulkopuolella ja huusi apua....kunnes hänen kätensä eivät enää kestäneet. Putosi ja kuoli.
Pelastuslaitoksen tikasautot ja miehet eivät kerenneet paikalle, koska siellä oli ajoväylillä eli pihoissa autoja, joilla ei ollut lupaa pysäköidä ko. alueelle.
Se siitä tytön hengestä. Otan osaa suruun.
MUTTA, AJATELKAA jos niitä yksityispihoja ei laputettas, ja sit sattuis onnettomuus....Niin sen jälkeen kyllä iltikset otsikois, että MIKSI PYSÄKÖINNINVALVONTA EI TOIMI.
Tämä vaan yksi esimerkki.
Mielestäni liisat tekevät kuitenkin työtä liikenneturvallisuuden eteen, vaikka eivät välttämättä ole kovin suosittuja lappujen saaneiden keskuusessa. Ammatti on varmaan henkisesti raskas.
Mut jonkunhan sitäkin pitää hoitaa, eihän muuten sinunkaan autosi mahtuisi sinne, mihin tahdot.???
Vastailkaa..
21.04.2006 20:05
Mitähän lapussa oli syynä?? Ja teitkö valituksen?
Kerro miten homma meni.
20.04.2006 17:18
EI SITÄ TARVII UUSIA. MUTTA JOS OLET JOSKUS AIKOJA SITTEN KOULUTTANUT ITSESI LIIKENNEOPEKSI, ETKÄ OLE TOIMINUT AMMATISSA, NIIN TUSKIMPA TÖITÄ ON TARJOLLA...
KOSKA KO. AMMATTI VAATII JATKUVIA PÄIVITYKSIÄ. JA VIELÄ JOS SATTUU OLEMAAN ARKA ESIINTYMÄÄN, NIIN PITKÄN OPETUSTAUON JÄLKEEN VOI OLLA AIKA KOVA KYNNYS MENNÄ 50:N OPPILAAN ETEEN PUHUMAAN ESIM. AJONVAKAUTUSLAITTEISTA TAI UUSIMMISTA "HIENOUKSISTA", JOISTA NUORET OPPILAAT OVAT TODELLA TIETOISIA.
LIKENNEOPETTAJALUPA ON VOIMASSA ANTOPÄIVÄSTÄ SIIHEN SAAKKA, KUN TÄYTÄT 70-VEE. NIIN AINASKIN MINUN LUVASSA LUKEE.
14.04.2006 16:44
Älkää olko kärsimättömiä ja ainakaan ajatelko, että sillä 30-32:lla ajokerralla menette inssiin. Sehän on vain minimimäärä, joka täytyy ajaa, ellei ole kevarikorttia pohjalla. Riippuu paikkakunnan liikenneympäristöstä, vilkkaudesta, koosta, aik.kokemuksesta, ja ennenkaikkea ihmisestä itsestään se, ETTÄ KUINKA NOPEASTI TURVALLISEN AJOTAVAN OMAKSUU. Siis olette jo tulleet toimeen 18-vuotta ilman korttia, niin eiköhän sitä vielä muutaman viikon jaksa olla?? Koska on kuitenkin tärkeintä, että teistä tulisi sellaisia autoilijoita, että pärjäätte TURVALLISESTI joka tilanteessa. Tämän moni uhohtaa, koska ei pysty itse arviomaan omaa ajotaitoaan.
Kaikkien meidän pitäisi suoriutua liikenteessä vammautumatta tai menehtymättä....
On liian paljon otsikoita lehdissä, jotka alkaa näin: "Juuri ajokortin saanut henkilö aiheutti...tai menetti auton hallinnan..."
MALTTIA.
11.04.2006 17:48
Mielestäni tässä "vapaassa" maassa on kaikenlainen julkaisu sallittua, kunhan se on hyvän tavan mukaan tehtyä. Ja tästä varmaan pitää huolen joku instanssi. Mutta heilläkin varmaan työsarkaa riittää...kaikkea he eivät voi tietää. Mutta se siis ihmetyttää, että iltapäivälehtien lööpeistä ei sensuroida mitään, mutta taas jostain aamuhartaudesta -jolla ei varmaan loukata ketään-, niin sensuroidaan pois Ylen mielivallalla näköjään mitä tahansa. Yle elää yhä entisen Neuvostoliiton aikaa. Paitsi sillä, että neukuissa ei kyllä tullut radiosta aamihartauksia.
10.04.2006 18:12
Autokoulussa ja opetusluvilla opettaja on vastuussa ajotunneilla. Jos sattuu onnettomuus, oli se sitten vaikka suistuminen tieltä, niin vastuu on open.
Jos ope alkaa syytellä tai jopa haukkua oppilasta, niin sellainen ope ei ole alalle sovelias. (harvoin näin varmaan käy ). Mutta niinkuin joku alla jo esitti, niin autokouluautoille sattuu vähemmän onnettomuuksia, kuin "norm"- autoille. Ja tämähän johtuu vain siitä yksinkertaisesta syystä, että autossa on KOKO AJAN TARKKANA NELJÄ SILMÄÄ ETSIMÄSSÄ RISKEJÄ JA AJONOPEUS, TURVAVÄLIT YMS.On aina kohdallaan. Ja Ope elää oppilaan vieressä noin kaksi sekuntia oppilasta edellä, koska hänen ei tarvii ajaa. Eli jos ope näkee jonkun riskin, niin hän alkaa tarkkailla oppilaan havainnointia ja sit toimintaa estääkseen vaaratilanteen muodostumisen. Jos oppilas ei ala reagoida, niin opella on vielä hetki puuttua asiaan joko sanomalla tai viime tipassa käydä käsiksi hallintalaitteisiin.
Ikävä kyllä liikenneympäristö on ihmiselle tehty liian vaikeaksi, joten myös kouluautoillekin sattuu joskus onnettomuuksia, mutta lähes kaikissa on "syypää" toinen osapuoli.
"syypää" siksi lainausmerkeissä, että ns. virheetön osapuoli voisi ehkäistä onnettomuuden hyvin usein. Onnistuu sillä, että ei luota toisiin tielläliikkuviin ja omaan oikeuteensa, vaan tarkkailee ympärilleen ja etsimällä etsii riskejä.
Hmm. voi kuullostaa vaikealta, mutta on kyllä helppoa pienellä treenillä...
07.04.2006 17:44
11 / 12