Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
teeriss
profiilit
teeriss
teeriss
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
15
Kommenttia
237
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mulla olis mielessä paljon "kivempiakin" juttuja, jos en saa kirjaani julkaistua, niin sit julkaisen kaiken netissä.
Tässä taas yksi esimerkki:Ja tosi tietenkin.Vuodelta jotain -85
Kaksi mustalaispoikaa tuli kouluuni. No kaikki meni ihan hyvin ja pojat lähtivät polliisilta kuittaamaan ja hakemaan korttejaan.
Tulivat pettyneenä takas autokoululle ja sanoivat: "Hai timppa, ei se polliisi antanu korttia, koska liäkärintoikkarissa lukkeee, että myö ollaan lukutaidottomia".
Ihmettelin suuresti asiaa, koska saahan Suomessa kortin vaikka Etelä-Jemelinäinen, joka ei tuu koskaan oppimaan kieltämme.
(Tämä ei sit ole loukkaus Etelä-Jemeniläisiä kohtaan .)
No menimme "hattu kourassa" paikallisille poliisille.( YLIKOMISSAARIO!!!).
Sinne esitin asiani, että kortin eväämiseen ei voi olla "lukutaidoton".
Polliisi siihen, "että jos liikennemerkissä lukee vaikka sateella liukas, niin ajokokeen selvittäneet, jotka eivät osaa lukea, ovat vaaraksi muulle liikenteelle.
No tähän toinen veljeksistä avasi suunsa ja sanoi" KUULEHHAN SIE KONSTTAAPPELI. MYÖ EI OLLA YHTÄ TYHMIÄ KUIN SIE.
MYÖ NÄHHÄÄN MILONKA SE TIE ON LIUKAS. EI MEIJÄN TARVII SITÄ LUKEE. NIINKUIN SINUN PITTÄÄ".
Saimme lähtöpassit sillä sekunnilla.
Mutta loppujen loppuksi hänen oli myönnettävä kortit.
Tarina jatkuu....
Kun nämä hilpeät velikullat saivat kortit kukkaroonsa,niin mukana oli nuorempi veli, joka tokaisi isolla äänellä, että " hei, minäkinhän oon jo 18-vuotta täyttänny. Nyt kyllä aloitan autokoulun"
Siihen juuri kortin saanut velipoika: "ET VARMAAN ALOITA, ETHÄN SIE VIELÄ OSSOO AJJOO KAUPUNGISSA YHTÄÄN".
Velipoika tuli kuukauden kuluttua autokouluun.
Mutta se on jo eri juttu...
ET SILLAI....
Et sillai...
Jos joku pitää minua rasismina, koska kutsun Romaaneja mustalaisiksi, niin se johtuu siitä, että he itse toivoivat niin.
21.09.2006 08:56
Tällaisia lisää. En missään tapauksessa tule julkaisemaan inssin nimiä.
Se olisi yksilönoikeuksien loukkaamista. Ja vankilahan siitä meikämauria odottaisi.
Tässä multa kanssa yksi esimerkki, jonka ehkä julkaisen:
Menin ajokokeeseen kuorma-autolla. Oli ajettu jo kaikki lakisääteiset ajokerrat ja jonkun verran ylikin.Siis oppilas kuskin paikalla.
Aloitimme peruuttamaan k-aseman pihassa ruutuun. Oppilaan mielestä Scania kulki liian kovaa pakilla.
Niinpä hän kysäisikin minulta viittä minuuttia, ennen ajokoetta, "voisinkohan peruuttaa ykkösellä, kun pakilla menee liian lujaa"?
No yritäppä siinä antaa oikeata neuvoa ja olla pokkana.
Annoin kuitenkin luvan peruuttaa ykkösellä. Oppilas väänsi ykkösen silmään ja alkoi tuijottaa peileihin. Kun kytkin alkoi tulla tuntumaan, niin hän ihmetteli, "että onko tässä alamäki?".
No ei ollut, mutt hetken mietittyään hän löi itseään otsaan ja sanoi suunnilleen: " v...u, oonko minä näin todella tyhmä...".
Et sillai... oppi tuli juuri ennen inssiajoa.
Liekkö ollut minun vikani, kun en ollut sanonut koskaan hänelle, että ykkösellä ja kakkosella... ja kuutosella... mennään yleensä vain eteenpäin.
Omaan piikiin kuitenkin asian. Ja ajokoe meni kerralla läpi...
20.09.2006 19:01
Opetkin tekee mokia. Tottakai. Niistäkin haluaisin kuulla.
Itekkin vanhana käpynä olen tehnut mokia työssäni.
Mutta ennen eläkeikää olis kiva kirjoittaa kirja sekä hyvistä kommenteista, että ns. mokajutuista.
Pitäis varmaan siirtää tää keskustelu Postin kautta tulevaksi.
No jos tahdotte, niin voin julkisesti kertoa nimeni ja osoitteni:
T. Rissanen, Kullervonkatu 29 D 28, 70100 Kuopio.
Ps. en toivoisi koiranpaskaa kirjekuoressa... mut tältä alalta ei oo vissiin kukaan julkaissut kirjaa???
20.09.2006 09:57
Tottakai opettaminen pn hauskaa ja suurimman ilon siitä saa irti, kun huomaa toisen oppivan.
En meinannutkaan antaa toisten kirjoitella kenties tulevaan kirjaani mitään ilman ko. henkilön suostumusta ja lainausta.
Sehän olisi jo väärin tekijänoikeuksiakin.
Pyysin vaan kirjoittelemaan kokemuksista autokoulusta ja nyt liikenteestä yleensäkkin.
Sori jos loukkasin sinua.
19.09.2006 10:45
Ei liene syy, eikä seuraus.
Olen itsekkin vasuri. Ja aikoinaan mulla oli koulu, niin yhdeksästä opettajasta viisi oli vasureita.
Vasenkätisiä ja jopa osaavia sellaisia riittää: Leonaro da Vinci, puolet Yhdysvatain presidenteistä,kuuluisia muusikoita, taidemaalareita, maailmankuuluimpia poliitikkoja, tietokonenörttejä, atomifyysikkoja, ....
Lista on pitkä.
Sitten joukkoon kuuluu myös tietenkin iso sakki "kylähulluja". Niitä joihin kuulun itsekkin ja kukaan ei välttämättä ymmärrä meitä...
Mutta kukapa sitä osaa selittää, onko vasuri "viisaampi tai lahjakkaampi" kuin oikeakätinen.
Vasureita kyllä saattaa "mualiman mahtimiehistä" olla enempi suhteessa oikeakätisiin.
"To be or not to be", sanoi aikoinaan yksi vasuri...
18.09.2006 17:33
Yksi esimerkki:
Opetin ajamaan ammattipianistin, jolle luulis olevan aika selvää kumpi on oikea ja kumpi vasen.
Eka ajotunnilla häneltä meni kuitenkin sekas usein sekä oikea, että vasen. Myös jaloilla hän alkuopetuksen aikaan laittoi vasemman jalan jarrulle.
Hän ei voinut käsittää, että miten hän sotkee suunnat ammattipianistina.
Sellaistakin sattuu...
Ei se tosiaankaan ole lukihäiriö.
18.09.2006 15:08
Olen vuosien varrella "törmännyt" niin monenlaisiin oppilaisiin, että niistä sais kirjoitettua vaikka kirjan.
On tosi hauskoja tapauksia, mutta todella ikäviä ei ole sattunut.
Tarkoitan tällä sitä, että jos saa oppilaakseen ns. vaikean tapauksen, niin minä ainakin pidän sitä haasteena.
Koska jos lääkärinlausunto on ok, niin silloin opettajan täytyy mennä peilin eteen ja miettiä joku metodi, jolla saa oppilaan oppimaan.
Eli nämä vaikea "keisit" ovat työni suola!!!
Jos ne nyt puhuttavat suunnat menee sekas, niin piruako sillä on väliä. Muuttaa vain ajoreittiä.
Et taas sillai...
18.09.2006 15:01
Autokoululaisena tiedät Ja myös opetuslupaiset tietää, että on käännyttävä sinne, minne suuntamerkin laittaa.
Ellei sinne sit saa kääntyä, mutta senhän näkee jo liikennemerkeistä ajoissa..
On oikein kääntyä sinne minne vilkuttaa.
On väärin ja pahasti, jos viimetipassa laittaakin vilkun toiseen suuntaan ja tekee kaistanvaihdon juuri ennen risteystä.
Vilkun tarkoitus on, että viesti menee perile ryhmitytteäessä myös sille tienkäyttäjälle, joka tulee jonossa viimeisenä.
Taajamassa ehkä ---metriä, taajaman ulkopuolella ainakin pari-kolmesataa metriä.
Et Sillai..
16.09.2006 10:28
Tarkoitin viestissäni, että en siis ole tavannut vieläkään oppilasta, jolla suunnat EIVÄT ole menneet sekas.
Ne joilla on vaikeuksia kääntyä haluttuun suuntaan, kirjoittavat käden selkämykseen: O, Ja toiseen V.
Tutkinnossa tämä kuulemma saa olla ainut "lunttilappu".
Et sillai...
Aiheesta toiseen: Toivoisin nimenomaan opetuslupalaisten kirjoittelevan tälle palstalle, koska sehän auttaa myös oppimaan. Eikä autokoulun asiat ole mielestäni mitään salatiedettä.
Vaan palstalla käy moni liikenneope ja koulujen pomot, jotka antavat taatusti oikeaa tietoa.
Et Sillai...
16.09.2006 10:15
Nimenomaan opetuslupalaisen kirjoittamaksi.
WAU!!!!
Opetuslupalaiset ovat jatkuvasti kehuneet opeaan ja itseään ja haukkuneet autokouluja rahastuksesta???
No nyt se tuli sinulta. Kiitos.
Olen tehnyt opetushommia jo yli 20-vuotta. En ole vieläkään tavannut oppilasta, jolla suunnat olisi mennyt sekasin.
Ajatteleppa mitä se haittaa liikenneturvallisuudelle?
No se haittaa silloin kuin joku käsittää suuntasi väärin!!!
Mutta jos olet jo laittanut vilkun esim. oikealle, niin käänny vaan oikealle, mikäli merkit sallivat.
Reittiä aina voi muuttaa, mutta viimehetken kaistanvaihto johtaa ajokokeessa hylkäykseen.
Ja mikä tärkeintä: Jos teet saman kortin saannin jälkeen, nin auton kylki ja jopa sinä olet "korjattavana".
Et Sillai...
15.09.2006 18:41
...Täytyy näkyä mahdollisimman selkeästi ja ilman silmälaseja.
Eli kuva suoraa edestäpäin.
Aikaisemmin sallittiin jopa jonkunlainen sivukuva.
Kuvan koko pitää noudattaa passikuvan kokoa, jonka valokuvaajasi tietää.
Tai jos ota kuvat automaatista, nin sieltä tulee juuri sopivan kokoiset kuvat.
Kuvia pitää olla kaksi. Toinen menee AKE:lle+poliisille ja toinen korttiin.
Suosittelevat mustavalkoista kuvaa, koska korttiin tulee vielä kuva mustavalkoisena.(värillinen kuva vääristää).
Elikkä halvimmalla pääset, kun käyt automaatissa ottamassa kuvasi.
Mutta kauniinpi kuva tulee oikealla valokuvausliikkeessä.
Jos kuva ei sit miellytä, kun anot varsinaista ajokorttia (kakkosen ja pimeän ajon jälkeen), nin voit viedä polliisille uudet kuvat.
Ne on sit voimassa siihen saaka, kun täytät 70-vee.
Ellei poliisi, käske uutta korttia hankittavaksi...
Kts. www.ake.fi, sieltä löytyy kaikki tieto kuvista, kortin voimassaolosta yms.
15.09.2006 18:25
Valmistuin liikenneopettajaksi v-82. Se oli siksi hyvä vuosi, että piti opetella vanha-ja uusi tieliikennelaki. Joista oli loppukokeet.
Mut se siitä.
Kinastelkaa rauhassa titteleistä.
Jos verrataan "titteleitä" alalla kuin alalla, niin eiköhän se taito tehdä työtä ja työssä viihtyminen (joka motivoi)ole kuitenkin pääasia.
Tässäpä teille Hämeenlinnassa opiskeluaikaan saamamme palaute ammattikouluun opiskelevilta opiskelijoilta:(jotka siis valmistuivat ammattikoulun opettajiksi).
JOS OPETTAA MATIKKAA, NIIN PITÄÄ OLLA MATIKKAPÄÄ.
JOS OPETTAA KIELIÄ, NIIN PITÄÄ OLLA KIELIPÄÄ.
JOS OPETTAA LIIKENNETTÄ, NIIN PITÄÄ OLLA KAISTAPÄÄ.
ET SILLAI...
08.09.2006 17:36
Olet aivan oikeassa.
Ns. poikkeuskäännöksen voi tehdä muuta liikennettä häritsemättä silloin kun kaistanvaihtoväli osoittautuu liian lyhyeksi.
Mitään metrirajaa ei laki tunne.
Ota huomioon aina se seuraava käännös ja ryhmity oikein! Ryhmitys on aina tärkeämpi kuin "risteyksen jättö" eli ajoneuvon paikka risteyksen jälkeen.
Ryhmitys on siis ajoneuvon paikka ennen risteystä ja kääntyminen eli risteyksen jättö on ajoneuvon paikka risteyksen jälkeen.
Siis voit vaikka oikealle kääntyessäsi kääntää suoraan vasemmalle kaistalle, mikäli seuraava risteys on lähellä.
Et sillai....
08.09.2006 17:14
En kehu enkä hauku mitään koulua Kuopiossa....
Olen siellä opena, mutta ns.Free Lanserina. Eli käyn töissä silloin kuin joku pyytää tai on vailla pätkätyöläistä.
Kokemukseni on viidestä eri autokoulusta.
Parhaan käsityksen saat, kun et ala soittelemaan etkä mailaamaan, vaan KÄY JOKA KOULUSSA JUTTELEMASSA. Sieltä saat tietoa jota voit vertailla.
Myös kavereilta kyseleminen auttaa valitsemisessa.
Älä haksahda esim. 50 €:n hintaan. Vaan tee oma mielipiteesi ja sit vaan kouluun.
Kuopiossa kouluilla on opetuksen laaduissa eroja, mutta niitä et saa selville oikeastaan kuin kyselemällä kavereiltasi, koska jokainen koulu kehuu itseään.
Ja eikun kaupunkikierrokselle.
08.09.2006 17:01
Minimiaika on 30 vrk. aloituspäivästä. Se on laki. Kun täytät 18-v, niin laske siitä tasan puoli vuotta taaksepäin. Saat päivämäärän, jolloin voit aloittaa koulun käynnin.
Tosin en suosittele menemään heti, koska silloin esim. teoriatuntien oppi kerkee jo unohtua kun meet teoriakokeeseen. Ja ajotunnit on niin harvakseltaan, että niidenkin oppi saattaa unohtua. Toki niitä voi jättää "loppuhuikentumaksi" ennen ajokoetta.
Tai sit suosittelen jos esim. jollain koululla on joku tarjouskampanja meneillään. Silloin voit säästää jopa 200€.
Yksi esimerkki: Paikkakunnallani on kouluja noin 10. Tällä hetkellä riehuu sellainen hintasota, että jos kahden viikon sisällä ILMOITTAUTUU johonkin ko."sodan" kouluun, niin hinta on jopa 200 pienempi.
Ilmoittautuminen ei koskaan ole sitova, mutta kun aloitat koulun ja käyt eka teoriat, niin sen jälkeen koulu voi jo laskuttaa sinua.
Älä hätäile sen kortin kanssa. Hätäilemällä ei tuu kun kusipäitä lapsia.
Olet tullut jo yli 17-vuotta toimeen ilman korttia, joten eiköhän se puoli vuotta mene....
Se mitä kannattais tehdä on, että ala lukea alan sääntöjä, valmistautua kirjallisiin kokeisiin vaikka os: AKE.FI.
Katsele liikennettä siten kuin itse ajaisit, kysele kavereiltasi eri autokouluista eli vertaile minne kannattaa mennä yms.
Malttia. Ymmärrän kyllä hinkusi päästä itse ratin taakse laillisesti, koska itselläni oli sama mielipide.
Liikenne vaatii rauhallisuutta,ja ennenkaikkea myös OMAN TILASI HALLINTAA!!!, joka on kuljettajan korkein taso ehkäistä onnettomuudet ja vaaratilanteet.
Et sillai...
08.09.2006 16:40
...Palstalta "Emman" vastaukset.
Ja kysele lisää, jos tahdot.
Kokemusta ko. alalta vuodesta jotain 198.....
26.08.2006 19:38
Tottakai se jännittää. Ihqan mikä tahansa koe jännittää jokaista meistä.
Mut jos alkaa jännittää sitä että jännittää, niin silloin alkaa mennä paperit sekas.
Muistakaa, että Tutvo eli inssisetä ei odota keltään virheetöntä suoritusta. Mutta ei ne myöskään odota hirveästi virheitä.
Paras neuvo on, että jos/kun teet virheen kokeessa ja huomaat sen itse, niin kerro se tutvolle. Silloinhan se tyyppi tietää, että kuinka ko. paikka olisi pitänyt ajaa...
Ajo-opesi varmaan kertoo lisää virheistä,joita sallitaan...
Meikä ainaskin pitää joka ikiselle oppilaalle ns. autokoulun kokeen noin kolme tuntia ennen varsinaista ajokoetta.
Sen mukaan sitten jutellaan, että tarvitseeko oppilas lisäajokertoja.
Ope ei voi kun suositella lisäajoja, mutta tutvo määrää niitä lisää mikäli koe ei mene läpi.
Yksi hylkäys ajokokeessa voi maksaa noin 300 €.
Jotenka juttele opesi kanssa.
Ja tärkeintä olisi se, että et mene ajokokeeseen vain sillä mielellä, että pääsisit sen läpi.
VAAN TÄRKEINTÄ OLISI AJATELLA TULEVAISUUTTASI.
NIMITTÄIN VASTUU SIIRTYY SINULLE JA KOETA OLLA AJATTELEMATTA NIINKUIN LÄHES JOKAINEN: Eihän minulle voi sattua kolaria!!!!
Onnee kokeeseen ja jos haluut, niin voin toki kertoo tarkemmin "pykälät", mistä kokeessa reputtaa.
Paras kuitenkin kysyä opeltasi, koska hän on ammattilainen.
ET SILLAI...
26.08.2006 17:49
Olen ollut palaverissa poliisien kanssa ko. asiasta.
Ainaskin meilläpäin on otettu tiukka linja. Elikkäs, jos menet hakemaan jatkoaikaa eka kertaa, niin pitää olla pätevä syy.
Jos menet hakemaan toista kertaa, niin tutkinnon kautta sitä VAIN saa.
Tästä poliisi oli jopa niin fiksu, että kirjoitti jutun paikallislehtiin.
Linjan tiukentuminen on tullut vastikään, koska oli tietyt tyypit, jotka hakivat aina vaan lisää jatkista.
En kyllä ymmärrä miksi. Paitsi jos kortti on on ollu hyllyllä tai hankittu sakkoja riittävästi.
Et silai...
23.08.2006 19:28
Koko eduskunta on aina ollut kielteisillä asenteilla Autokoululiittoa vastaan.
Johtuen varmaan siitä, että.
1. Moni tahtoo ajattaa oman lapsensa opetusluvilla.
2. Alvari tuli täytenä kertaheitolla. Lisääppä se kurssimaksuun!!!
3. Olen entisenä autokouluyrittäjänä ollut ja kuunnellut kansanedustajia. He ovat luvanneet esim. autojen verotuspoistoa, mutta mitään ei ole tapahtunut.
Ala on älyttömän kilpailutettu, että ei enään käy sääliksi koulujen omistajia.
Autokoululiitto on niin pieni järjestö, että kukaan sitä ei kuuntele eduskunnassa.
Et sillai.
19.08.2006 18:44
Jos korttisi on vanhentunut vaikka yhdellä päivällä, niin et voi mennä kakkoseen, koska siellä ajetaan ekana arvioiva ajo, josta olet itse vastuussa.
Siis lisäaikaa ja se maksaa vissiin sen 60 €. Ja sit kortti on voimassa taas kaksi vuotta.
Jotkut poliisipiirit vaativat hyvän syyn, antaakseen lisäaikaa. Jotkut taas ottavat vain rahat ja kirjoittavat uuden kortin.
Mutta jos lähdet toista kertaa anomaan lisäaikaa, niin kyllä polliisi määrää uuteen tutkintoon, eli kirjallisiin ja ajokokeeseen.
Eli käytäntö vaihtelee. Riippuu polliisista.
Jos menee anomaan lisäaikaa, niin kannattaa ainaskin valmistella "puhe" valmiiksi.
Mainitsit, että pitääkö teoria- ja ajotunnit käydä uudestaan. No ei. Koska olet jo kertaalleen käynyt ne.
Mutta...tutkinnot saattaa olla edessä.
ET SILLAI...
18.08.2006 18:12
6 / 12