Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Tuota eskatologista p-jauhantaa ja erilaisten normaalien tapahtumien hengellistämistä on ollut maailman sivu eikä näytä vähenevän. Kotoperäisten herätysliikkeiden hyvä puoli on siinä etteivät ne ole kovin innokkaita hörhöilemään noiden ennustajien perässä.

Paavin vierailu sai kyllä kaikki ihan sekaisin Jerusalemin vanhassa kaupungissa. Eilen kun yritin jaffa Gaten kautta normaalille kahvipaikalleni Muristan Streetin suihkulähteen luo, kaikki oli eristetty puomein. Poliiseja oli varmaan saman verran kuin muutakin väkeä. Eivät jätä mitään sattuman varaan. Minunkin reppuni tongittiin kahdesti.

Siionin vuori on ainakin nykyisin kuin ihan mikä tahansa muukin paikka. Sen kautta kulkee vilkas läpikulkutie. Kukkula mikä kukkula. Ja öljymäkikin on pääasiassa arabialuetta, ja siellä on iso hautausmaa. Näistä nyt sitten väännetään niin mahdottomasti. Niin, ja Siionin vuoren melkein vieressa on heIvetti (Gehenna)...
  2. "Mikä todistaa juuri sinun olevan oikeassa?"

Ei varmaan mikään. Jos voit todistaa päänupissasi loistavan kirkkaamman valon kuin mitä itselläni on, alan seurata sitä.

Oma käännekohtani oli siinä, kun asetin uskonnollisen tiedon samalle viivalle kuin kaiken muunkin tiedon, antamatta mitään tasoituspisteitä ("Pyhän Hengen ääni", "Jumala on meitä korkeampi", "Asia aukeaa siten että uskot ensin, sitten saat tietää").

Uskonnolla on toki alueita, joihin on vaikea päästä käsiksi naturalistislla menetelmillä, ne kun ovat subjektiivisia kokemuksia. Sellaisia ovat juuri ei-mitattavat asiat kuten uskoontulo ja Pyhän Hengen vaikutus. Niihin voi uskoa tai olla uskomatta. On kuitenkin alueita, jotka koskettavat sekä hengellistä että maallista regimenttiä ja niillä voidaan hyvinkin luotettavasti mitata Raamatun totuusarvoa. Sama koskee monia muitakin uskontoja ja uskomuksia.

Raamatussa kerrotaan monista ihmeistä, jotka voidaan osoittaa perättömiksi. Jos tapaat ihmisen, joka ensimmäisellä tapaamisellä kertoo asioita, joita terve järkesi osoittaa valheiksi, uskotko häntä täysin enää koskaan? Raamattu kertoo asioita, jotka voidaan hyvin yksinkertaisesti osoittaa perättömiksi. Lisäksi voidaan osoittaa, että monet näistä kertomuksista ovat kopioita vanhemmista kulttuureista.

En tavoitellut tuloa ateistiksi. En vain eräänä päivänä napsauttanut sormiani sanoen "kokeilenpa päivän tai pari miltä tuntuu olla ateisti". Se oli pitkä prosessi jonka eräässä vaiheessa olen nyt.

Esittele, uskova, minulle järkeenkäyviä syitä miksi minun pitäisi uskoa sanomasi. Muista, että olen ollut fundamentalistiuskova aikanani. Osan ulkoa kaikki raamatunlauseet joihin ehkä mielelläsi viittaisit. Olisitko niin ystävällinen etkä kiusaisi minua ja muita pitkilä raamatunlauselainausrimpsuilla?
  3. "66 vuotta on jo kulunut. Vielä muutama kuukausi.. Jokainen päivä vie meitä kuitenkin lähemmäs Herramme tulemista . Vaikeita aikoja on oleva ennen sitä. Ne alkavat kohta. Luulemme kokeneet vaikeuksia jo nyt ja aikaisemmin. Mitään ei ole vielä nähty.."

Palaan kohta täältä Tel Avivista Suomeen ja varmaan tulen syksyllä uudestaan, Minä päivänä sinne Jerusalemiin kannattaisi mennä? On autolla sellainen tunnin matka täältä biitsiltä.