Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuota eskatologista p-jauhantaa ja erilaisten normaalien tapahtumien hengellistämistä on ollut maailman sivu eikä näytä vähenevän. Kotoperäisten herätysliikkeiden hyvä puoli on siinä etteivät ne ole kovin innokkaita hörhöilemään noiden ennustajien perässä.
Paavin vierailu sai kyllä kaikki ihan sekaisin Jerusalemin vanhassa kaupungissa. Eilen kun yritin jaffa Gaten kautta normaalille kahvipaikalleni Muristan Streetin suihkulähteen luo, kaikki oli eristetty puomein. Poliiseja oli varmaan saman verran kuin muutakin väkeä. Eivät jätä mitään sattuman varaan. Minunkin reppuni tongittiin kahdesti.
Siionin vuori on ainakin nykyisin kuin ihan mikä tahansa muukin paikka. Sen kautta kulkee vilkas läpikulkutie. Kukkula mikä kukkula. Ja öljymäkikin on pääasiassa arabialuetta, ja siellä on iso hautausmaa. Näistä nyt sitten väännetään niin mahdottomasti. Niin, ja Siionin vuoren melkein vieressa on heIvetti (Gehenna)...
26.05.2014 16:06
"Kyse oli äärijuutalaisista, joiden suunnitelmat tulivat Mossadin tietoon ja kelmit käpälälautaan!"
Oli mielenkiintoista kuulla tiedustelujärjestön ex-pomon haastattelu. Siinä haastateltiin muitakin saman järjestön ex-pomoja. Heillä oli yksi yhteinen viesti:
Vihanpito arabien kanssa pitäisi lopettaa ja aloittaa neuvottelut ihan aikuisten oikeasti. Ja myönnytyksiä on tehtävä, oikeita myönnytyksiä. Nämä miehet jos ketkä tiesivät mistä puhuivat.
26.05.2014 09:14
"Usko pois, jos olit oikeasti fundamentalistiuskova joskus niin olet nähnyt ja kokenut paljon enemmän Jumalan uskomiseen liittyvää elämää kuin suurin osa itseään täällä ateistiksi väittävistä."
Kävin helluntailaisten kaikki riitit läpi. 13-vuotiaana olin jo teetupailtojen aktiivi, puhunut herätyskokouksissa, puhunut kielillä ja kastettu. Homo olin tiedostanut olevani viimeistään siinä vaiheessa, ja tämä tietysti aiheutti ristiriitoja ja painetta selvittää asiaa tarkemmin. Ahdistus oli suunnaton. Pyynnöistäni ja huudoistani minkään sortin jumala ei tullut avukseni (no, olin ymmärtänyt pyytää vain kristittyjen jumalaa).
Rippileirillä, jonne vanhempani minut työnsivät helluntailaistaustastani huolimatta, tapasin sitten suuren rakkauteni, jonka kanssa nyt jaan elämäni. Olisko tässä ollut jokin jumalallinen siunaus?
Eheytymiseni homoksi tapahtui suurelta osin 15-20-vuotiaana.
Olen onnellinen.
25.05.2014 17:05
Twiikeri, saisinko esittää sinulle pienen toivomuksen?
Tekstisi ovat mielenkiintoista, älyllistä pohdintaa ja luen niitä mielelläni. Niiden luettavuutta lisäisi huomattavasti se, että käyttäisit kappalejakoa. Nettiteksteissä kappalejaon merkitys on vielä suurempi kuin painetussa tekstissä, sillä netissä lukijan kynnys siirtyä muualle on hyvin matala.
Kokeiletko?
25.05.2014 13:36
Pitäisi varmaan olla insider että ymmärtäisi mitä kirjoitat. Oliko tuo siis kommentti minulle?
25.05.2014 13:24
"Mikä todistaa juuri sinun olevan oikeassa?"
Ei varmaan mikään. Jos voit todistaa päänupissasi loistavan kirkkaamman valon kuin mitä itselläni on, alan seurata sitä.
Oma käännekohtani oli siinä, kun asetin uskonnollisen tiedon samalle viivalle kuin kaiken muunkin tiedon, antamatta mitään tasoituspisteitä ("Pyhän Hengen ääni", "Jumala on meitä korkeampi", "Asia aukeaa siten että uskot ensin, sitten saat tietää").
Uskonnolla on toki alueita, joihin on vaikea päästä käsiksi naturalistislla menetelmillä, ne kun ovat subjektiivisia kokemuksia. Sellaisia ovat juuri ei-mitattavat asiat kuten uskoontulo ja Pyhän Hengen vaikutus. Niihin voi uskoa tai olla uskomatta. On kuitenkin alueita, jotka koskettavat sekä hengellistä että maallista regimenttiä ja niillä voidaan hyvinkin luotettavasti mitata Raamatun totuusarvoa. Sama koskee monia muitakin uskontoja ja uskomuksia.
Raamatussa kerrotaan monista ihmeistä, jotka voidaan osoittaa perättömiksi. Jos tapaat ihmisen, joka ensimmäisellä tapaamisellä kertoo asioita, joita terve järkesi osoittaa valheiksi, uskotko häntä täysin enää koskaan? Raamattu kertoo asioita, jotka voidaan hyvin yksinkertaisesti osoittaa perättömiksi. Lisäksi voidaan osoittaa, että monet näistä kertomuksista ovat kopioita vanhemmista kulttuureista.
En tavoitellut tuloa ateistiksi. En vain eräänä päivänä napsauttanut sormiani sanoen "kokeilenpa päivän tai pari miltä tuntuu olla ateisti". Se oli pitkä prosessi jonka eräässä vaiheessa olen nyt.
Esittele, uskova, minulle järkeenkäyviä syitä miksi minun pitäisi uskoa sanomasi. Muista, että olen ollut fundamentalistiuskova aikanani. Osan ulkoa kaikki raamatunlauseet joihin ehkä mielelläsi viittaisit. Olisitko niin ystävällinen etkä kiusaisi minua ja muita pitkilä raamatunlauselainausrimpsuilla?
25.05.2014 09:27
"Jos veikkaan ennen nopanheittoa silmälukua 3 ja silmäluku kolme tulee, silloin tulos on ennalta tiedetty minun kannaltani."
Hehheh... lukion lyhyellä matematiikalla voi päätellä millaisesta pöljästä on kyse.
Sama multinikki kertoikin eräässä toisessa keskustelussa kreationismin tieteellisistä metodeista. Ne ovat mm. ikkunasta katselu ja linnunlaulun kuuntelu. Voin hyvin arvata miten näillä metodeilla pääsee lainauksen mukaisiin tuloksiin.
25.05.2014 08:40
No eipä siinä ole kyse sen kummemmasta kuin että on ihminen siinä missä muutkin. Laestadius hoiti homman kotiin kuin rehti mies ainakin, vastasi teoistaan ja eli varmaan ihan kunnon elämän. En ole mistään lukenut että olisi hakannut vaimoaan mitä oli tuohon aikaan hyvin yleistä - kuului nk. kotikuriin (löytyy vielä v. 1734 laista).
Kun vertaa Laestadiusta näihin tämän ajan rahanahneisiin pyrkyreihin ero on kyllä selvä. Pappismies, kirkkoherra muttei epäröinyt laittaa itseään likoon. Kova jätkä. Hattua nostan.
24.05.2014 22:09
Pitääkö paikkansa että tämä teidän oppi-isänne nk. otti kottia? Muistan jostain kuulleeni sellaista.
24.05.2014 20:47
Kaikkien tieteellisten faktojen jälkeen kreationisti esittää todisteenaan seuraavaa:
"Sehän on kiistattomasti selvillä oleva fakta jonka kuka vain voi todeta katsomalla ulos. Linnut visertävät suloisesti ja luonto ihanasti kukkii. Kaiken tämän kurjuuden keskellä luonto tarjoaa meille edelleenkin häivähdyksen siitä, millainen luomakuntamme oli aikojen alussa, kun Jumala oli vasta kaiken luonut."
Tässä näet eron kaatumaseuravaikutteisen "todistamisen" ja tieteellisen todistamisen välillä. Todistetaan
- katselemalla ulos
- toteamalla miten linnut visertävät suloisesti
- miten luonto ihanasti kukkii
Kiitos kun annoit katsauksen kreationismin metodeihin. Voisiko joku arkistoida tämän?
24.05.2014 20:37
"Vain havainto on todiste, ei siitä esitetty väite."
Valitettavasti en itse ole ollut paikalla kun tällaista on tapahtunut. Joudun vain luottamaan eläintieteilijöiden tekemiin havaintoihin. Ne ovat tosin tuoreempia ja luotettavampia kuin esimerkiksi Raamatun kirjoitukset.
24.05.2014 15:17
"Eihän tuolla ole mitään tekemistä kirahvien kanssa."
Jos luet kommentin 23.5.2014 21:56 oikein tarkkaan, löydät sieltä englanninkielisen sanan "giraffe", joka on suomeksi kirahvi. Sillä siis on kuin onkin tekemistä kirahvien kanssa!
Tästä huojentuneena voitkin aloittaa seuraavan sanan kääntämisen, Kokeilepa google-kääntäjää tai sanakirja.org -sivua.
24.05.2014 08:53
"Ja vihkipappikin oli korjauttanut sukupuolensa miehestä naiseksi, notta kauhistele nyt sitäkin."
Vihkaisu taisi tapahtua Kaakkois-Suomessa? ;)
"Me naimme eukon kanssa vuoden ajan ennen häitä kuin kanit, ja vaikka tahti tuosta on jo hiukan rauhoittunut, ei ainakaan vielä ole tullut tarvetta erota. Tuskin tuleekaan."
Suunnilleen sama täällä, eikä mitään näkyä ole mistään erosta. Tahti on toki hiukan teini-iästä laantunut.
23.05.2014 15:01
Vaikka en mitenkään erityisemmin pidä kissoista, on pakko suorittaa yhdyntä naapurin kollin (?) mielipiteeseen. Tunnistan Jaakobissa samaa fundamentalismin innoittamaa denialismia mitä itsekin edustin kaiken tietävänä ja osaava uskovana teininä.
23.05.2014 14:45
"Näytä minulle se tiedemies joka on julkaissut vertaisarvioituja tutkimuksia jotka osoittavat että homous on luonnollista."
Lukaisepas ajatuksella artikkelin http://fi.wikipedia.org/wiki/Homoseksuaalisuus osuus "Eläinten homoseksuaalisuus". Siellä kerrotaan mm, että
"Homoseksuaalista käyttäytymistä on havaittu noin 1 500 lajilla, joista 500:lla se on hyvin dokumentoitua. Homoseksuaalisuutta esiintyy eläinkunnassa etenkin sosiaalisten eläinten, kuten vesilintujen ja -nisäkkäiden, apinoiden ja ihmisapinoiden keskuudessa. Yleisintä se on Australiassa elävillä mustajoutsenilla, joiden pariskunnista noin neljännes on keskenään samaa sukupuolta, useimmat koiraspareja. Useimmat näistä pariskunnista hoivaavat yhdessä joko omaa tai muilta ryöstettyä jälkikasvua, ja koirasparien hoivaamilla poikasilla on jopa suurempi eloonjäämisprosentti kuin heteroparien hoivaamilla."
Artikkelista löydät viitteet tutkimuksiin ja artikkeleihin (viitteet 40 - 52). On toki tehtävä ero genitaalisuuden ja homoseksuaalisuuden välillä. Ero on kiistanalainen.
Jos jotain esiintyy luonnossa ilman ihmisen toteuttamaa manipulointia, onko sellainen luonnotonta?
23.05.2014 14:25
"Mitä kehäpäätelmää siinä on jos havaitsee elämän synnyn olevan aivan liian monimutkainen asia syntyäkseen sattumalta - -"
Kuka on havainnut ja mihin (vertaisarvioituun) tieteelliseen tutkimukseen nojautuen?
"- - koska tiedemiehet tunnustavat että heidän älykkyytensä ei riitä edes kuvittelemaan sitä että miten eloton alkoi elää?"
Ketkä tiedemiehet? Tietänet että tiedemiehiksi luetaan tavallisesti akateemisen tutkinnon suorittaneet henkilöt joilla on julkaistuja vertaisarvioituja tutkimuksia.
23.05.2014 07:49
"66 vuotta on jo kulunut. Vielä muutama kuukausi.. Jokainen päivä vie meitä kuitenkin lähemmäs Herramme tulemista . Vaikeita aikoja on oleva ennen sitä. Ne alkavat kohta. Luulemme kokeneet vaikeuksia jo nyt ja aikaisemmin. Mitään ei ole vielä nähty.."
Palaan kohta täältä Tel Avivista Suomeen ja varmaan tulen syksyllä uudestaan, Minä päivänä sinne Jerusalemiin kannattaisi mennä? On autolla sellainen tunnin matka täältä biitsiltä.
22.05.2014 15:43
Missään Raamatun kertomuksissa ei kerrota Jeesuksen uineen. Tätä ei voida pitää kummallisena koska hänhän ei ollut osallistunut maailman suurimpiin uintikilpailuihin joissa sinä ja minä olemme selviytyneet voittajina ikämme + 9 kk sitten.
Ajattele, miljoonia osanottajia ja vain yksi pääsee perille (toinaan kyllä useampikin: kaksoset, kolmoset jne.).
20.05.2014 13:38
Hitto mitä tuubaa.
Ramallahiin pääsee kyllä mutta Israelista vuokratulla autolla ei yleensä. Dallah vuokraa autoja joilla saa ajaa myös Länsirannalla, vakuutukset kuntoon! Israelissa rekisteröityjä autoja ei yleensä enää karsasteta ainakaan Ramallahissa koska niitä on paljon siellä.
Hintataso on ruuassa Israelin tasosta aina -60 % asti (paikalliset halvimpia). Kannatta juoda pullovettä. Eurooppalaisilla ja varsinkin suomalaisilla erittäin hyvä maine. Kannattaa opetella ihan muutama sana arabiaa kuten
- ahlan = moi
- ahlan wa sahlan = hyvää päivää (kohteliaampi)
- ahlan fik (vastaus edelliseen)
- sukran = kiitos
- afwan = ole hyvä
- kif halat (miehelle) / kif halik (naiselle) kuinka voit
- tayyeb sukran = kiitos hyvin
- marhaba = päivää
- la = ei
- aiwa = kyllä
- ana min finlanda = olen Suomesta
Arabit ovat erittäin ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä. Ramalahissa on turvallista liikkua ainakin päiväaikaan. Pukeutumisessa ei ole mitään tarkkaa koodia mutta kohtuus kaikessa (ei kovin lyhyissä shortseissa).
Nablus on hyvä vierailukohde myös.
Siirtokuntalaisia kannattaa varoa.
20.05.2014 12:16
"Enkelin siivillä varmaan?"
Tämä on jo klassikko. Muuan kreationisti-jehovalais-multinikki esitti kreationismipalstalla jokunen vuosi sitten, että enkelit mahdollisesti kuljettivat selässään laiskiaiset Australiasta Lähi-Itään ja sitten takaisin.
En muista, mikä oli vastaus koala-eläinten (miten kuuluu monikon genetiivi sanasta 'koala'? Koaloiden? Kolien?), laiskiaisten ja muurahaiskarhujen ravinto-ongelmaan arkissa. Maailmassahan on sentään paljon eläimiä joilla on paikalliseen ravintoon liittyvä menu.
Paratiisissa eläinten ajatellaan olleen kasvissyöjiä. Jonkinlaisen superevoluution avulla leijonien suolisto ja hampaisto muuttui lihansyöntiin sopivaksi, ja jälleen tulevassa tuhatvuotisessa valtakunnassa Jesajan ennustusten mukaan leijonat vaihtuvat taas kasvissyöjiksi. En minäkään niin nopeaan evoluutioon usko, vaikka evoluutiomekanismin tunnustankin.
20.05.2014 09:48
69 / 132