Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Narsisti voi valita kumppanikseen myös toisen narsistin. Tällainen liitto on kuin liikesuhde, josta kumpikin hyötyy. Narsisti etsii sitten uhrinsa muualta, esim. muista perheenjäsenistä tai (sala)rakkaasta. Avioliitto on kulissiavioliitto ja pohjautuu yhteiseen sopimukseen omaisuuden, aseman tai vallan takia."

Niin tiedä sitten onko se aviopuoliso välttämättä narsisti...kuvaamasi tilanne on myös löydettävissä myös Vakninin teksteistä, puhutaan ns. ensijaisista ja tois sijaisista lähteistä, aviopuoliso toimittaa ns. toissijaiseen lähteen roolia ja salarakkaat ensisijaisen lähteen roolissa...

"Toissijainen Narsistinen Lähde sisältää tavallisen elämän viettämistä (suuri ylpeyden aihe narsistille), turvatun olemassaolon (taloudellinen turvallisuus, sosiaalinen hyväksyttävyys, eteneminen) ja kumppaneiden hankkimisen.

Toissijainen NL sisältää myös puolison omistamisen, silmiinpistävän varallisuuden, luovuuden ja sen tuotteet, bisneksen hoitamisen, anarkistisen vapauden tunteen, oikeaan ihmisryhmään kuulumisen, kunniallisuuden, hyvämaineisuuden, menestyksen, sekä omaisuuden ja statussymbolien näyttämisen."

Ensisijainen Narsistinen Lähde (ENL) on huomio - sekä julkisesti (kuuluisuus, pahamaineisuus, julkisuus hyvässä tai pahassa) että yksityisesti (palvonta, ihailu, suosio, pelko, vastemielisyys). On tärkeä ymmärtää että mikä tahansa huomio - positiivinen tai negatiivinen - on Ensisijainen Narsistinen Lähde. Pahamaineisuus on yhtä hyvä kuin positiivinen kuuluisuus.

Narsistille hänen "saavutuksensa" voivat olla kuviteltuja, keksittyjä tai näennäisiä niin kauan kuin muut uskovat niihin. Vaikutelma on tärkeämpi kuin sisältö. Se mikä merkitsee, ei ole totuus vaan miltä ne vaikuttavat.

Ensisijainen Narsistinen Lähde sisältää - kuuluisuuden (hyvä tai paha) lisäksi - mystiikkaa (kun narsistia pidetään mysteerisenä), seksiä ja siitä saatua maskuliinisuuden, feminiinisyyden tai viriiliyden tuntua, vaurauden heijastamista ja vallan läheisyyttä (raha/tieto/kontaktit) - kaikki itsessään mysteerisiä ja kunnioitusta herättäviä"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html

Linkistä on myös löydettävissä myös tietoa siitä, että narsistit vähettelevät myös sitä toissijaista lähdettä(aviopuolisoa) Että jos hän olisi narsisti niin tuskin hän sietäisi vähättelyä/kritiikkiä/tarpeidensa tyydyttämättä jättämistä...

Eri asia on sitten jos kumppani on ns. ohutnahkainen narsisti joka taas on ihan jotain muuta kuin se narsisti(nph) josta täällä yleisimmin narsistina puhutaan...
  2. " Jos löydän oikeasti hienon tyypin niin pilaannu sen mustasukkaisuudella? Onko teillä kokemusta tai tietoa?"

Noh, omakohtaista kokemusta voimakkaasta/häiritsevästä mustasukkaisuudesta minulla ei ole...

Ännä suhteessanikaan en ollut mustis, syystä, että olin tietoisesti ns. toinen nainen että mustasukkaisuus olisi ikäänkuin ollut turhaa...toki yllärinä sitten tuli se että meitä "toisia" naisia olikin useampiakin,

Tiedä sitten, miksi hän kertoili niistä/vihjaili menoistaan/tapamisistaan, toi "näytille" työpaikalleni silloisen seurustelukumppaninsa kuin myös olisi halunnut lähettää minulle tulevan nyksänsä kuvan spostissa yms.

En osaa ajatella että taustalla olisi ollut yritystä tehdä minua mustikseksi vaan ehkä enemmänkin sitä tarkoitusta osoittaa minulle että sinä olet pelkkä pano, kuin myös ehkä "yritystä" tehdä minusta "sellaista", kertoili jostainkin naisesta miten hienosti sillä sujuu kun sillä on kolmeen mieheen suhde samanaikaisesti...

Noh, pikkusen ny eksyin noihin omiin muisteluihin, vaikka alkuperäisesti oli tarkoitus vastata aloittajan kysymykseen, missä vika, itsessäkö vaiko kumppanissa mustasukkaisuuteen liittyen...

Että netistäkin löytyy paljon tuohonkin aiheeseen liittyvää luettavaa, jonka pohjalta voi miettiä omaa mustasukkaisuuttaan, mistä se johtuu itsestäkö vaiko toisesta ja mitä sen tunteen taustalla voi piilllä...

Tässä yksi linkki ja googlettamalla sanaa mustasukkaisuus löytyy lisää luettavaa, pohdintojen tueksi...

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/mustasukkaisuus/
  3. "Mitä luulisitte että mikä on miehellä reaktio kun jossain vaiheessa sanon että en jaksa enää jatkaa suhdetta? miten mun kannattaisi asia esittää; tuskin ainkaan sanomalla että olet narsisti?"

Niin hyvin vaikea täältä tuntemattomuudesta on kenenkään asioihin ottaa kantaa, kun ei tunne teistä kumpaakaan/tiedä suhteestanne juuri mitään, että ensimmäinen asia mikä mieleen tulee on että onko sinulla ketään oikeaa ihmistä, ystävää/läheistä jonka kanssa voisit jutella ja jolta saisit kaipaamasi tukea...

Noihin miksi hän ei vastaa yms, voisin ajatella, että ehkä et ole hänelle niin tärkeä, toki syynä voi olla sekin, ettei kaikilla ole mahdollista kuherrella esim. työpäivän aikana...

Mitä reaktioon tulee kun kerrot päätöksesi olla tapaamatta häntä enää, niin jos on pienikin epäily väkivallasta niin tee se julkisella paikalla tai puhelimitse...

Mitä muuten suhteen päättämiseen tulee, riittää, että kerrot itse haluavasi päättää suhteenne omista syistäsi, sinusta tuntuu siltä, että niin on viisain/parasta, et ole onnellinen yms.

Lähtökohtaisesti puhu vain itsestäsi, omasta päätöksestäsi, omista tunteistasi ja vältä toisen arvostelua/nimittelemistä miksikään...

Sitä ennen sinun kannattaa vielä ajatuksien tasolla miettiä itse, miltä sinusta tuntuu sekin asia jos ja kun hän löytää uuden kumppanin/hyväksyy eron sellaisenaan/ei juuri reagoi/pyydä takaisin, ilmaise surua suhteen päättymisestä yms.

Tässäkin asiassa eron suunittelussa keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi, hän pärjää kyllä, ja tuskin miettii sinun tunteitasi...jos kumppanisi on narsisti niin ei hän oikeasti sure "esineensä "menettämistä, senhän voi helposi korvata toisella, on asia joka sinun on myös sisäistettävä ettet juuri merkinnyt mitään jos hän on narsisti...

Toki hän voi vielä yrittää saada sinusta jotain "hyötyä" irti, lähinnä tulee mieleen tilapäistä seuraa/ seksiä/huomiota... sinun on vain pysyttävä päätöksessäsi olla tapaamatta häntä/ottamatta yhteyttä häneen, en usko että kovin kauaa tuhlaa sinuun aikaa/voimavaroja jos et anna hänelle huomiotasi/anna hänen vaikuttaa sinuun...

huomio=lähde, oli se positiivista tai negatiivista, molemmat käy...
  4. "Mistä voin olla varma että kaikki ei lopulta sujuisikin hyvin? Meinaa itku tulla.. "

Niin tähän tekee mieli vastata ettei elämässä ole täyttä varmuutta mistään kun elää voi vain kulloisenkin hetken...

"- Kysy itseltäsi, mitä se varmuus on, jota kaipaat. Onko varmuus viimeisteltyä ja valmista ja onko epävarmuus keskeneräisyyttä? Eikö meistä jokainen ole aina keskeneräinen, ei kukaan tule koskaan täysin valmiiksi"

http://www.naistenkartano.com/artikkelit/mielen_hyvinvointi/epavarmuus-ja-yksinaisyys/

Elämä, ihmissuhteet ovat jatkuvaa muutosta, jatkuvaa valinnan tekemistä, riskinottoa, ei koskaan voi tietää valmiiksi lopputulosta ryhtyessään johonkin varsinkaan ihmissuhteissa...

Ennemminkin voisin kannustaa sinua tutustumaan itseesi, miettimään itseäsi kuin kumppaniasi, lisäämään omaa itsevarmuuttasi, riskinottoon liittyen pohdi, osaatko/kykenetkö sinä tulemaan toimeen omillasi, meni syteen tai saveen, pelkästään toisen ihmisen varaan elämäänsä ei voi rakentaa...

Kerrot että rakastat, mieti rakastatko sinä kumppaniasi juuri sellaisena kuin hän on vaiko rakastatko häntä sellaisena kuin toivoisit hänen olevan...

Väestöliiton sivuilla on myös hyvää luettavaa parisuhteesta, pohdintojesi tueksi, niinikään ymmärsin, että sinulla on lapsia, joten joudut pohtimaan asioita myös heidän kannaltaan, heilläkin on oikeus hyvään elämään joskus voi olla parempi asua erillään varsinkin jos epävarmuustekijöitä on paljon, myöhemminkin ehtii yhteen muuttamaan...

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/
  5. Oliskohan taas perjantai biisin vuoro, musiikillakin voi kertoa monenlaista, tämän biisin sanat voisivat olla osoitettu myös heille, jotka miettivät, kuka/millainen minä olen, pärjäänkö/selviänkö minä omana itsenäni....
    Kaija Koon esitttämän biisin sanoin

"Niin mä voin luvata, et aina
    lopulta sä selviit mistä vaan

Sä oot kerran jo nähnyt,
    miten tää maailma romahtaa
    Ja silti jostakin tuhkan
    seasta noussut ylös taas
    Sä oot kerran jo luullut,
    ettet tuu koskaan toipumaan
    Ja silti siinä sä kaikkien
    mukana huudat kovempaa

Sä oot kerran jo hiljaa elänyt niin kuin pyydetään
    Ja tosi hienosti jaksoit sitäkin roolia esittää
    Mut älä unohda, että nyt lopultakin on sun vuoro taas
    Ja mä voin luvata, ettei se satuta, kun kaiken pudottaa"

Noh biisissä on "ruma" sana rietas, jonka itsekukin voi omalla kohdallaan miettiä mitä se tarkoittaa, itse ajattelen sanaa jonkinlaisena riehaantumisena ilosta, elämästä, siitä, että olen olemassa/saan elää...

http://www.youtube.com/watch?v=3VTdio0SHrE

Perjantaita ja viikonloppuja kaikille, jotka tämä viesti tavoittaa...
  6. "Ennen kaikkea haluan lukea kirjan, jotta todellakin voisin nähdä myös omaa käytöstäni objektiivisemmin."

Niin itsestä ja omasta elämästähän tässä narsismissakin on kyse, oli sitten ns. uhri tai narsisti...

Läheisriippuvuuskin sanana on melkoinen peikko ja sen ajatellaan useinkin tarkoittavan, että LR on suhteessa se "koko ajan toisen kimpussa oleva, tarpeitaan vaativa tyyppi"...

Ylempänä jo laitoinkin kirjan kopoimani läheisriippuvaisen kuvion, toisen ymmärämisestä/hoitamisesta tulee hyvä olo/omat tarpeet sivuutetaan...

Tässä niinikään kirjasta määritelmä riippuvaisen parisuhteesta,

"aion nojata sinuun ja olla riippuvainen sinusta. Olet ihminen joka voi tehdä paljon hyväkseni, voit pitää minusta huolta. Sinulla on rahaa, arvovaltaa, hyvä suku ja työ, olet komea, paperilla näytät hyvältä, täytät listan kriteerit"

Poikeaa paljon tuosta jo aiemmasta laittamastani, mutta olen ollut huomaavani että naristien uhreiessa on kumpaakin lajia, läheisriippuvia ja heitä jotka laskevat itsensä ja koko elämänsä "sen narsistin" varaan...

Itse olen pohtinut niinkin, että kun läheisriippuvainen mieluusti alitajuisesti valitsee sen hoidettavan, että jotain samaa siinäkin kuin narsistin valinnassa, valita itsensä jollain tasolla "alapuolelta"...mikä ei kuullosta kauniilta sekään...

Mutta noh, kuten sanoin kirja tarjoaa paljon pohdittavaa itsekullekin vaikka ei se äiti naristisen persoonallisuushäiriön kriteereitä täyttäisikään...
  7. "Jaa. Taidan osata vain rakastaa tarvitsevuuden kautta. Toisen tarvitsevuus herättää minussa rakkauden tunteen. Tai jotain sellaista, minkä kuvittelen rakkaudeksi."

Niin olen tässä viime päivinä valinnut iltalukemiseksi täälläkin useasti siteeratun Karyl McBriedin kirjan, Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?, jonka aiheena on kuinka tytär voi toipua narsistisesta äidistä...

En usko, että minun äitini oli selkeästi narsisti, hänellä oli omat lapsuutensa, elämäntilanteensa, riippuvaisuutensa mukanaan tuomat ongelmat, mutta kirja antoi kyllä minullekkin pohdittavaa, liittyen juurkin ns. huonoihin ihmissuhteisiin/kumppanin valintaan...

Lukiessani tuli mieleen tuo sinunkin lauseesi..."rakastaa tarvitsevuuden kautta" ja olen kirjassa kohdassa jossa lukee näin

"jos olet läheisriippuvainen, tunnet kumppaniasi kohtaan näin,minä aion pitää sinusta huolta sinusta, vaikka se tarkoittaisi etten kykene huolehtimaan itsestäsi. Olet ihminen, joka voi tarvita minua. Tarvitset minua hoivaamaan itseäsi, pitämään sinusta huolta, olemaan sinulle äiti. Tarvitset rakkautta ja ohjausta, koska et saanut sitä lapsena.Tarvitset minua ja minulle tulee siitä hyvä olo"

Tuo on se malli, mitä minä toteutin avioliitossani, itseni kustannuksella ja olen ollut tietoinen siitä jo kauan, mutta varsinainen syy, miksi ny palasin vielä tähän aiheeseen tässä kohtaa on tuo kirja jota voin suositella lukemiseksi kaikille narsistin uhreille,

Mm. selitys miksi "hälytyskelloihin" ei uskota, miksi naiset rakastuvat renttuihin/pysyvät kaltoinkohtelevissa suhteissa voi löytyä sieltäkin, vaikka ei olisi koskaan ajatellutkaan äitiään narsistiksi...

Kirjassa on myös aimo annos esimerkkejä narsistin kaksoissidosviestinnästä, joiden en usko paljonkaan poikkeavan narsistikumppaninkaan vastaavasta, vaikka hän äiti ei olekkaan, että kirjan teemana olevan äiti sanan voi vaihtaa mielessään myös kumppaniksi, eri asia sitten jos kokee sen ahaa elämyksen, että se varhainen ihmissuhde äitiin onkin kumppanien valinnan taustalla, vaikka ei ole koskaan niin osannut ajatellakkaan...

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522400939