Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheRat
profiilit
TheRat
TheRat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
32
Kommenttia
17111
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Käsittääkseni nimimerkki "miem" ehdottikin, että lakia muutettaisiin.
Johan nyt suurin osa kuskeista pyrkii ajamaan tikkarin mukaista nopeutta, riippumatta siitä, mikä on turvallista tai järkevää (lopuista suuri osa ajaa aina samaa nopeutta, maantiellä 90, taajamissa 60).
En väitä että ehdotettu lakimuutos olisi hyvä idea. Tahallinen kiusanteko kyllä voitaisiin kieltää (taitaa olla jo kielletty, mutta sitä valvotaan vielä huonommin kuin nopeuksia).
11.02.2015 13:48
Niin, sitä kai kutsutaan kysynnän ja tarjonnan laiksi...
Ostajien väheneminen keskimäärin laskee hintoja ja pidentää myyntiaikoja. Tai siis laskisi. Mutta kun edelleenkin tässä maassa on kovin vaikea pärjätä ilman asuntoa. Tulee talvella vilu. Siksi niitä ostajia aina on. Kyse on vain siitä, onko ostajia niille kalleimmille kohteille. Usein ei ole. Sitten niitä ei myydä.
11.02.2015 13:28
Yleensä joutuu reaalikorkoa maksamaan joo, mutta tässä on jo vuosia menty siinä poikkeuksellisessa tilanteessa, että reaalikorko on ollut miinuksella. Samalla kun tuhnut ovat odotelleet (edelleen) rommia...
Mutta jos ihan tarkkoja ollaan, niin velallista kiinnostaa enemmän ansiotason kehitys suhteessa korkoihin. Matala inflaatio on sinänsä hyvä velalliselle, kun rahaa jää enemmän käytettäväksi lainanhoitoon. Ongelma on siinä, että palkankorotukset seuraavat yleensä jollain tasolla inflaatiota - tosin viiveellä.
Toisaalta, yksittäisen henkilön palkkakertymää tutkittaessa, suurin osa korotuksista ei ole yleiskorotuksia, vaan esimerkiksi tehtävien vaihtoon liittyviä korotuksia. On toki niitä, jotka aloittavat kaupan kassalta ja lopettavat kaupan kassalta, mutta suurin osa ihmisistä lähtee opiskelijana/harjottelijana liikkeelle ja lopettaa asiantuntijana, päällikkönä, johtajana tai ainakin vanhempana virkamiehenä. Jopa siellä kaupan kassalla tulee ikälisiä niiden 0,2 prossan vuosikorotusten lisäksi.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lainanhoitokulut pienenevät suhteessa palkkaan koko ajan, riippumatta siitä, miten korot elävät tai inflaatio laukkaa. Vain nopeus, jolla tätä tapahtuu, vaihtelee. Toki satunnaisia taantumia voi tulla (korko pomppaa 5%-yks ylöspäin muutamassa kuukaudessa), eivätkä tietenkään kaikki voi saavuttaa keskimääräistä urakehitystä.
Mutta kyllä täytyy hehkuttaa tilannetta. Korko alle 0,5 prosentin kokonaiskorolla ja sijoituksista helposti 20% tuottoja viimeiset pari vuotta.
11.02.2015 10:52
Ei se niin äkkiä käänny huonommaksi, ettei niitä sijoituksia ehtisi purkaa. Ylimääräisiä lyhennyksiähän saa halutessaan tehdä ilman kuluja niin paljon kuin rahaa riittää (ellei ole ottanut jotain viiden vuoden kiinteää vastaan, kun pankki tarjosi niin "edullisesti").
11.02.2015 09:25
Sen verran olet oikeassa, että esimerkiksi minä käytän lyhennysvapaita (olen käyttänyt jo jonkin aikaa) ja käyn lomilla. Jopa ihan ulkomaanlomilla. Toki vain muutaman kerran vuodessa.
Kävisin minä kyllä lomilla, vaikken lyhennysvapaita käyttäisikään. Mutta sitten olisi huomattavasti vähemmän rahaa sijoituksissa. Toisin sanoen, minun lyhennysvapaani päätyvät sijoituksiin. Ei tässä viitsi kulutuksesta pahemmin tinkiä.
11.02.2015 09:23
Sinä tässä pk-seutukeskeiseksi heittäydyit. Ei sillä ollut sinänsä muuta merkitystä, kuin että se toimi esimerkkinä siitä alueesta, jossa valvonnan olen havainnut merkittävästi vähentyneen.
Olen saanut tähän mennessä kolme ylinopeussakkoa. Niistä yhden pakusta Helsingissä ja kaksi tutkapartiolta useamman sadan kilometrin päässä täältä. Vaikka ajotyyli on pysynyt suurin piirtein samanlaisena, on viimeksi oikea poliisi ylinopeudesta johtuen pysäyttänyt yli kymmenen vuotta sitten. Ei hirveän hyvä asia, noin yleisellä kannalla.
Vaikka tietysti onkin kivaa, että nopeusrajoituksia ei enää valvota, niin ikävää tässä on se, että myöskään liikennettä vaarantavaa käyttäytymistä ei valvota.
11.02.2015 09:15
Lue tuolta: http://www.hs.fi/autot/a1371437346806
Siis: 2-4 partiota on korvattu yhdellä miehellä. Mitenkäs tämä yksi mies nyt pysäyttää ylinopeutta ajavat? Ai, ei se pysäytäkään. Noh, onneksi se puhalluttaa ne sakotetta... Jaa, ei puhallutakaa. Mutta sentään se valvoo oikeasti vaarallisiakin asioita, eikä vain näprää läppäriltä kamerakuv... Jaa, näprää läppäriltä kamerakuvia.
Siis: valvonta on vähentynyt, rikoksia ei edes pyritä estämään, ja 80% tuosta porukasta on saanut kenkää. Kiitettävää kehitystä.
10.02.2015 16:23
Rahalla ei tee mitään, vain niillä asioilla, joita rahalla saa, tekee jotakin. Yksi sellainen, jota rahalla saa, on mersu...
Jos sinulla ei ole 5000 euroa varaa laittaa autoon, niin se on toki ikävää. Sinulle. Itse olen ostanut kalliimmalla volkkarin kuin mitä olen nykyisestä mersustani maksanut. Hyvä auto sekin oli, mutta taloudellisesti huono diili.
10.02.2015 16:12
Tuo tarkoittaa keskimääräistä tulojen nousua. Henkilöiden palkat tietysti ovat nousseet keskimäärin enemmän.
10.02.2015 15:59
Enemmän tai vähemmän.
Toisaalta, se että jokin on ohjelmoitu, ei tarkoita että ohjelmointia oltaisiin tehty. Ohjelmoitumista voi tapahtua ilman ohjelmointia.
10.02.2015 15:22
Eiköhän tuo ihan mahdollista ole. Painoa toki tulee aika paljon, eli ihan kevyimmät pilarit eivät varmaan kelpaa, mutta eiköhän kantavuudet lasketa ennen rakentamisen aloittamista.
Itse olen tuota ratkaisua miettinyt ja ongelma on lähinnä kylmäsillattomuuden varmistamisessa. Siis kun itse haluaisin eristeet ulkopuolelle, niin tuossa pitäisi eristää ontelolaatta alapuolelta... Mutta kaipa uretaaniliima eristeet muutaman vuosikymmenen kiinni pitäisi. Tai sitten mekaanisia kiinnikkeitä (en tykkää periaatteessa). :)
10.02.2015 12:44
Tehoa pitää olla sen verran vähän, että normiajossakin kaasua tulee käytettyä riittävästi (ei pääse moottori karstoittumaan). Tärkeämpää olisi riittävä vääntö alakierroksilta asti, ettei tarvitsisi turhaan hämmentää manuaalia ohituksiin lähdettäessä, jne. Tosin nyt on alla perinteinen automaatti, mikä aiheuttaa välillä jännittäviä hetkiä kun viive kaasun polkaisemisesta etenemisen alkuun on merkittävä (hakee vaihdetta)...
Tehoa pitää olla sen verran, ettei herkästi jää kakkoseksi jos joku päättää yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä. Kun oma auto painaa lastattuna pari tonnia, niin joku 150 heppaa riittää. Eihän sillä nopeista pikkuautoista mennä ohi, mutta ne voi tarvittaessa helposti kiilata ulos tieltä. Tärkeintä ettei suurin osa raskaasta kalustosta onnistu kiusaamaan.
10.02.2015 12:39
Kyllä yhdellä kiinteistöllä voi olla useitakin osoitteita. Vähän riippuen mitä osoitteella tarkoitetaan, mutta ainakin jokaisella rakennuksella voi olla omansa.
Mitäköhän nuo osoitteet tuossa pysäköinnissä tarkoittavat? Onko joku P-merkki ja lisäkilpi: "kakkakuja 3-5", tms?
10.02.2015 12:27
Ei aja Rotta tojotalla... :)
Videosta ilmeisesti puuttui se kohta, josta tuo tojokuski suuttui. Keskustelusta päätellen kuvaaja oli jättänyt väistämättä oikealta tulevaa. Onhan se hyvä, että tullaan noin kohteliaasti huomauttamaan, niin ehkä tämäkin henkilö oppii vähän liikennesääntöjä.
Tosin yhtä oikealtatulevaa tuo väisti. Vaikea videosta sanoa, mutta näytti kyllä siltä, että siellä olisi ollut kolmio. Joku paikkaa tunteva voisi ehkä valaista?
10.02.2015 12:20
Onhan niitä muitakin hyviä puolia. Taloudellinen vakaus, ostovoiman positiivinen kehitys, ehkä jopa poliittinen turvallisuus. Hemmetisti hyviä puolia.
Mutta nuo mitä mainitsit, kyllä taas havaitsi miten hankalaa oli käydä Ruotsissa, kun niillä on vielä se surullinen kruununsa käytössä. Pitää vaihtaa rahaa, kun ei edes kortti kelpaa kaikkialla, jne.
10.02.2015 11:12
Korkeat korot korreloivat kovan inflaation kanssa, joka korreloi kovien vuokrankorotusten (ja asuntojen hintojen nousun) kanssa. Toki pienellä viiveellä, mutta asuntokaupan luonteesta johtuen sillä ei juuri ole väliä.
Kun korot ovat matalia, asuntojen arvo ei juuri nouse, mutta toisaalta velkainen omistusasuja pääsee erittäin halvalla. Vuokralla ei kannata kärvistellä.
Kun korot ovat korkeita, vuokrat nousevat nopeasti, siinä missä asunnon arvokin. Toisaalta lainapääoma ei kasva, eli suhteellinen velka laskee vaikka senttiäkään ei laittaisi lyhennyksiin. Vuokralla ei kannata taaskaan asua.
Omassa kannattaa siis melkeinpä aina asua. Vain siinä tilanteessa, että asuntojen hinnat laskevat merkittävästi (siis eurohinnat, eivät indeksit), kannattaa mahdollilsesti kärvistellä vuokralla vuosi tai pari. Näin on käynyt kerran viimeisten 50 vuoden aikana! Toki silloinkin tuo kannatti vain, jos pystyi löytämään sitten halvalla sen hyvän yksilön kun hinnat olivat laskeneet. Hintojen lasku kun aiheutti pientä tarjonnan supistumistakin... Toki tuolloin oli myös muista talouden tempuista johtuvia pakkotilanteita ihmisillä vähän enemmän.
Jos olet ostanut asunnon vuoden 1993 jälkeen, et ole hävinnyt kertaakaan verrattuna vuokralla asumiseen. Jos ostit esimerkiksi 1989, olet hävinnyt parina ensimmäisenä vuonna hieman. Mutta toisaalta, sinulla on nyt jo velaton asunto, kun taas vuokralaisella on... Noh, kyllä kaikki tällä palstallla tietävät mitä vuokralaisella on.
10.02.2015 10:53
On toki. Voit ostaa asunnon Suomesta. Täällä ei ole kuplaa.
Itse asiassa epäilen, että voi olla vaikea löytää maata, jossa kupla olisi. Siis asuntojen hinnoissa. Yhden sijoitusmuodon voisin kyllä nimetä, jossa on kupla, ollut jo vuosia. Saa nähdä, kauanko sen keinotekoinen kannattelu jatkuu (vinkkinä: Luki ehdotti siihen sijoittamista).
10.02.2015 10:40
> Eihän saunakaan lämpiä yli 70 asteen
Vaikka itse tykkäisi saunoa ruotsalaisittain, kannattaa huomioida että tuon oven pitäisi normaalisti kestää saunan elinikä. Ehkä seuraava saunoja haluaa lämmöt jo vähän korkeammiksi, jonnekin 90 asteen tietämille...
Ei se urtsi siellä varmaan palamaan syty, mutta enpä silti tiedä laittaisinko. Miksi pitäisi? Ilma saa vuotaa ja äänikin liikkua pesuhuoneen puolelle minusta.
10.02.2015 10:26
Jonkin verran ohjelmointia tehneenä, voin vakuuttaa ettei ohjelmointi todista mitään suunnittelusta. Itse asiassa ympärilleen kun katsoo, niin tuntuu siltä että suunnittelu on unohtunut prosessista kokonaan.
10.02.2015 10:19
Niin on kyllä muista jumalistakin. Varsinkin jos erehtyy lukemaan Tooraa. Itse asiassa, eipä kymmenessä käskyssä olisi paljoa järkeä, jos muita jumalia ei olisi olemassa.
Juutalaisuudessa on useita lahkoja, mutta tuskin niistä mitään, mahdollisesti islamia lukuunottamatta, voi kutsua monoteistiseksi. Ei varsinkaan kristinuskoa.
10.02.2015 10:18
852 / 856