Riittävä teho/painosuhde?

V8-6-4

Mikä on mielestänne riittävä teho/painosuhde autolle?
Itse ajattelen, että tehoa pitää olla niin paljon, että harvoin - jos silloinkaan - täytyy kaasupoljin painaa pohjaan asti. Auton ajamisen tulee olla vaivatonta, ei pitäis tarvita pohtia, että ehdinkö liikennevirran väliin.

Muutaman kokeilemani tehopainosuhteen tiedän varmasti
1. Pikkuauto 1,2 bensa, manuaali. 65hv/t. Yllättävän pirteä. Kaasupolkimen liikevara tosin loppuu aina kesken.
2. Avolava 4,3 bensa, automaatti, 90hv/t. Mukava ajettava. Ohituskiihtyvyyttä voisi olla enemmänkin.
3. Perheauto, 2.0 bensa, manuaali, 110hv/t. Kertaakaan ei tarvinnut painaa kaasua pohjaan asti. Olisi ehkä sopinut paremmin automaatiksi.

Noin 100hv/tonni näyttää siis olevan hyvä alarajalukema. Mitä mieltä?

9

3482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • transitmies

      eiköhän semmoiset rapiat 30 heppaa tonni niin eipä karkaa lapasestakaan.

      • Anonyymi

        Tuollainen juuri on sen tulevan Dacia Springin tehopainosuhde. Lienee niillä spekseillä tehottomin nykyauto mitä on. Mutta sopiihan se Dacian tyyliin.


    • Tehoa pitää olla sen verran vähän, että normiajossakin kaasua tulee käytettyä riittävästi (ei pääse moottori karstoittumaan). Tärkeämpää olisi riittävä vääntö alakierroksilta asti, ettei tarvitsisi turhaan hämmentää manuaalia ohituksiin lähdettäessä, jne. Tosin nyt on alla perinteinen automaatti, mikä aiheuttaa välillä jännittäviä hetkiä kun viive kaasun polkaisemisesta etenemisen alkuun on merkittävä (hakee vaihdetta)...

      Tehoa pitää olla sen verran, ettei herkästi jää kakkoseksi jos joku päättää yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä. Kun oma auto painaa lastattuna pari tonnia, niin joku 150 heppaa riittää. Eihän sillä nopeista pikkuautoista mennä ohi, mutta ne voi tarvittaessa helposti kiilata ulos tieltä. Tärkeintä ettei suurin osa raskaasta kalustosta onnistu kiusaamaan.

      • Anonyymi

        Helposti on pärjännyt sellaisilla 130 -140 hv:n autoilla. Jos ei niillä ehdi pysyä liikenteen mukana niin on omissa kyvyissä sen verran ongelmia, että pitää siirtyä julkisiin.


    • Anonyymi

      Tukijulleilla pitää ola ainakin 300 heppaa kun painavat vähintään 150kg ja kun muutama samanlainen kyydissä niin eihän pienitehoinen auto jaksa liikkua mihinkään.

    • Anonyymi

      Mitenköhän raskasliikenne pärjää, hohhoijaa näitä kirjotuksia...

      • Anonyymi

        Raskas liikenne pärjää hyvin. Paremmin kiihtyy rekat liikennevaloista kuin biomassan tollotadatusooktaaviat, joissa on essonbaarin ohjesäännön mukaisesti tiiliskivi polkimen alla.

        Biomassalla 0-60 kiihdytys em. rajoitinta vasten ottaa aikaa minuutin ja matkana 0,5 km. Siksi ajavatkin taajamissa aina kaasu pohjassa... vauhti riippuu siitä, paljonko on välimatkaa risteyksillä tai tiukemmilla kaarteilla, jotka uskalletaan ajaa max. 30 km/h. Kilometrin suoralla nopeus nousee 70 km/h lukemiin... vaikka rajoitus olisi 40.

        Biomassalle riittäisi hyvin 30 hv näihin suorituksiin. Meille muille jonkinlainen rajapyykki on 10 s nollasta satkuun. Sitä hitaampi auto on liian tahmea mm valtaväylien liittymisrampeissa (biomassaa ei moinen haittaa, kun poukkaavat surutta 50-70 nopeudella, kolmion takaa, valtaväylän 80-100 etenevän liikennevirran sekaan). Toisaalta, kun auto lähtee alta 10 s, niin sitten ei ole enää hirveän oleellista, onko se tarkka lukema 7,8 vai 8,7 s.


      • Anonyymi

        Niissä on välityksiä melkoisesti enemmän ja huippukin vain 90km/h.


    • Anonyymi

      Manuaalilaatikolla 100 hv/tonni, vanhalla automatilla 200 hv/tonni. DSG:llä 100 hv/tonni ja saman verran rahaa remontteihin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      270
      10062
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      216
      5789
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      169
      5316
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      79
      4947
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      9
      3208
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      3
      2599
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2489
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2309
    9. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      368
      2099
    10. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      24
      1945
    Aihe