Kiitoksia tiukemmasta valvonnasta

senkin-mul...u

Liikennesäännöt ovat sitä varten että jokainen tietää miten liikenteessä tulee toimia. Jokainen pitäsi pystyä luottamaan että sääntöjä noudatetaan ja yhteispeli toimii. Sitten löytyy näitä mulk-kuja jotka eivät säännöistä ja rajoituksista piittaa. Heidän takia joudutaan tekemään kaikenlaisia peltipurkkeja tienvarsille ja keksimään kaikenlaista muuta valvontaa. Heitä saamme kiittää kiristyneestä valvonnasta. Katso peiliin ja mieti oletko mulk-ku vai et.

29

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsoin. En ollut.

      Peltipurkkeja laitetaan tienvarteen, koska suurin osa kuskeista ajaa ylinopeutta ja peltipurkeilta heiltä saadaan kerättyä rahat pois. Hyvä puoli tuossa on se, että ne ovat sen verran hyvin näkyvillä, että noihin ehtii aina hidastamaan. Huono puoli on se, että jokainen kamera on vähentänyt kymmeniä poliiseja tien päältä tekemästä oikeaa liikennevalvontaa.

      Kiitos siis budjettitalouteen uskovaisten mulkkujen, "valvonta" on lisääntynyt.

      • Poliiseista osa on siirtynyt kaikkein tärkeimpiin nopeusvalvontakohteisiin eli koulujen, leikkitarhojen ja muiden taajamapaikkojen kohtiin joissa runsaasti mm. pieniä jalankulkijoita. Eli kameratolpat ovat todella suuri hyöty ja turvallisuuden lisääjä myös. Ylinopeus on aina vapaaehtoinen toiminta joten jos ei halua sääntöjä noudattaa on silloin hyvä että siitä joutuu maksamaan yhä enenevissä määrin.


      • cletus_van_damme kirjoitti:

        Poliiseista osa on siirtynyt kaikkein tärkeimpiin nopeusvalvontakohteisiin eli koulujen, leikkitarhojen ja muiden taajamapaikkojen kohtiin joissa runsaasti mm. pieniä jalankulkijoita. Eli kameratolpat ovat todella suuri hyöty ja turvallisuuden lisääjä myös. Ylinopeus on aina vapaaehtoinen toiminta joten jos ei halua sääntöjä noudattaa on silloin hyvä että siitä joutuu maksamaan yhä enenevissä määrin.

        Jännä teoria. Vielä kymmenen vuotta sitten koulujen alkaessa oli koulujen lähistöllä poliisiratsioita ja puhalluspartioita. Nykyään siellä on paku parkissa ja takalasi välähtelee...

        En ole taas muutamaan vuoteen viheltänyt poliisin pilliin kertaakaan. Ajokortin saantiaikoihin tuota tapahtui useamman kerran vuodessa. En tiedä missäpäin poliisit sitten nykyään päivystävät, mutta eivät ainakaan pk-seudun päiväkotien läheisyydessä...


      • eisetyhjäole
        TheRat kirjoitti:

        Jännä teoria. Vielä kymmenen vuotta sitten koulujen alkaessa oli koulujen lähistöllä poliisiratsioita ja puhalluspartioita. Nykyään siellä on paku parkissa ja takalasi välähtelee...

        En ole taas muutamaan vuoteen viheltänyt poliisin pilliin kertaakaan. Ajokortin saantiaikoihin tuota tapahtui useamman kerran vuodessa. En tiedä missäpäin poliisit sitten nykyään päivystävät, mutta eivät ainakaan pk-seudun päiväkotien läheisyydessä...

        Siinä pakussa on poliisipartio valvomassa liikennettä. Takalasi välähtelee vain, jos lähistöllä on huonoja kuskeja.


      • Pääkaupunkiseudulla on lukumääräisesti varmasti niin paljon päiväkoteja että todennäköisyys siihen että sinä satut osumaan juuri sen päiväkodin/koulun kohdalle juuri silloin kun valvontaa sen kohdalla on, on varmasti pienempi kuin pienempien kaupunkien tai paikkakuntien kohdalla. Ja varmasti koulujen ja päiväkotien kohdalla on suuria eroja missä suuria nopeuksia ajetaan ja missä ei. Näiden kokemusten mukaan varmasti valvontaa kohdennetaan pahimpiin kohteisiin. Taajaman jossa itse asun keskisuuren suomalaisen kaupungin erään koulun kohdalla on poliisi valvomassa varmasti keskimäärin joka toinen kuukausi. Tilanteeseen vaikuttaa varmasti että paikallinen omakotiyhdistys yhdessä koululaisten vanhempien kanssa on pyytänyt tarkkailua kyseiseen paikkaan jossa 40-rajoitus mutta suurimmat mitatut nopeudet ovat olleet reippaat 80km/h. Puhallusratsioita myös pitävät samassa yhteydessä ja hyvä niin sillä kaksi lähipubia vetää kaljasieppoja puoleensa heti aamupäivästä lähtien. Eli valvontaa on, kaikki eivät vaan osu saman silmäparin kohdalle.


      • näin_on
        eisetyhjäole kirjoitti:

        Siinä pakussa on poliisipartio valvomassa liikennettä. Takalasi välähtelee vain, jos lähistöllä on huonoja kuskeja.

        Väärin. Siinä pakussa on kyylä kyrpänaama rahastamassa.


      • cletus_van_damme kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla on lukumääräisesti varmasti niin paljon päiväkoteja että todennäköisyys siihen että sinä satut osumaan juuri sen päiväkodin/koulun kohdalle juuri silloin kun valvontaa sen kohdalla on, on varmasti pienempi kuin pienempien kaupunkien tai paikkakuntien kohdalla. Ja varmasti koulujen ja päiväkotien kohdalla on suuria eroja missä suuria nopeuksia ajetaan ja missä ei. Näiden kokemusten mukaan varmasti valvontaa kohdennetaan pahimpiin kohteisiin. Taajaman jossa itse asun keskisuuren suomalaisen kaupungin erään koulun kohdalla on poliisi valvomassa varmasti keskimäärin joka toinen kuukausi. Tilanteeseen vaikuttaa varmasti että paikallinen omakotiyhdistys yhdessä koululaisten vanhempien kanssa on pyytänyt tarkkailua kyseiseen paikkaan jossa 40-rajoitus mutta suurimmat mitatut nopeudet ovat olleet reippaat 80km/h. Puhallusratsioita myös pitävät samassa yhteydessä ja hyvä niin sillä kaksi lähipubia vetää kaljasieppoja puoleensa heti aamupäivästä lähtien. Eli valvontaa on, kaikki eivät vaan osu saman silmäparin kohdalle.

        Lue tuolta: http://www.hs.fi/autot/a1371437346806

        Siis: 2-4 partiota on korvattu yhdellä miehellä. Mitenkäs tämä yksi mies nyt pysäyttää ylinopeutta ajavat? Ai, ei se pysäytäkään. Noh, onneksi se puhalluttaa ne sakotetta... Jaa, ei puhallutakaa. Mutta sentään se valvoo oikeasti vaarallisiakin asioita, eikä vain näprää läppäriltä kamerakuv... Jaa, näprää läppäriltä kamerakuvia.

        Siis: valvonta on vähentynyt, rikoksia ei edes pyritä estämään, ja 80% tuosta porukasta on saanut kenkää. Kiitettävää kehitystä.


      • TheRat kirjoitti:

        Lue tuolta: http://www.hs.fi/autot/a1371437346806

        Siis: 2-4 partiota on korvattu yhdellä miehellä. Mitenkäs tämä yksi mies nyt pysäyttää ylinopeutta ajavat? Ai, ei se pysäytäkään. Noh, onneksi se puhalluttaa ne sakotetta... Jaa, ei puhallutakaa. Mutta sentään se valvoo oikeasti vaarallisiakin asioita, eikä vain näprää läppäriltä kamerakuv... Jaa, näprää läppäriltä kamerakuvia.

        Siis: valvonta on vähentynyt, rikoksia ei edes pyritä estämään, ja 80% tuosta porukasta on saanut kenkää. Kiitettävää kehitystä.

        Yritä nyt ymmärtää että elämää on muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Minä kommentoin havaintojani ihan muualta päin maata. Isosta kaupungista kuitenkin. Pääkaupunkiseudun poliisien toiminnan priorisointi on varmasti erilainen kuin muualla maassa. Sen takia on typerää tehdä yleistyksiä pelkästään kehäteiden sisäpuolelta.


      • MoreControl
        näin_on kirjoitti:

        Väärin. Siinä pakussa on kyylä kyrpänaama rahastamassa.

        Ja toinen kyrpänaama on täällä kommentoimassa näköjään.


      • cletus_van_damme kirjoitti:

        Yritä nyt ymmärtää että elämää on muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Minä kommentoin havaintojani ihan muualta päin maata. Isosta kaupungista kuitenkin. Pääkaupunkiseudun poliisien toiminnan priorisointi on varmasti erilainen kuin muualla maassa. Sen takia on typerää tehdä yleistyksiä pelkästään kehäteiden sisäpuolelta.

        Sinä tässä pk-seutukeskeiseksi heittäydyit. Ei sillä ollut sinänsä muuta merkitystä, kuin että se toimi esimerkkinä siitä alueesta, jossa valvonnan olen havainnut merkittävästi vähentyneen.

        Olen saanut tähän mennessä kolme ylinopeussakkoa. Niistä yhden pakusta Helsingissä ja kaksi tutkapartiolta useamman sadan kilometrin päässä täältä. Vaikka ajotyyli on pysynyt suurin piirtein samanlaisena, on viimeksi oikea poliisi ylinopeudesta johtuen pysäyttänyt yli kymmenen vuotta sitten. Ei hirveän hyvä asia, noin yleisellä kannalla.

        Vaikka tietysti onkin kivaa, että nopeusrajoituksia ei enää valvota, niin ikävää tässä on se, että myöskään liikennettä vaarantavaa käyttäytymistä ei valvota.


      • "Vaikka tietysti onkin kivaa, että nopeusrajoituksia ei enää valvota, niin ikävää tässä on se, että myöskään liikennettä vaarantavaa käyttäytymistä ei valvota."

        Naapurin isäntä otti työmatkallaan juuri viimeviikolla sakot liikennettä vaarantavasta ajotavasta useamman kympin sakot. Ei ne poliisit varmaan sitten enää mitään valvo jos mr.Rotta niin sanoo. Kannattaa lopettaa tämä keskustelu koska Rotta kertoi aukottoman totuuden. Tyytykäämme siihen.


      • MoreControl

        "Vaikka tietysti onkin kivaa, että nopeusrajoituksia ei enää valvota, niin ikävää tässä on se, että myöskään liikennettä vaarantavaa käyttäytymistä ei valvota."

        Tekee mieleni takertua tuohon rotan mielestään fiksuun kommenttiin myös. Jos niitä nopeuksia ei valvottaisi niin muutkin vaarantavat käyttäytymismallit liikenteessä ryöstäytyisivät käsistä. Siksi on hyvä että edes niihin nopeuksiin puututaan. Jos oikeasti osaa päätään käyttää, niin millä muulla tavalla vielä nykypäivänäkään voidaan puuttua liikennett vaarantavaan toimintaan? Jos niin haluttaisiin tehdä tarkoittaisi se joka tapauksessa paljon laajempaa valvontaa kameroiden avulla.

        Eli oikeasti rotta juoksi taas koipensa solmuun, mutta sehän ei ole mitään uutta.


      • MoreControl kirjoitti:

        "Vaikka tietysti onkin kivaa, että nopeusrajoituksia ei enää valvota, niin ikävää tässä on se, että myöskään liikennettä vaarantavaa käyttäytymistä ei valvota."

        Tekee mieleni takertua tuohon rotan mielestään fiksuun kommenttiin myös. Jos niitä nopeuksia ei valvottaisi niin muutkin vaarantavat käyttäytymismallit liikenteessä ryöstäytyisivät käsistä. Siksi on hyvä että edes niihin nopeuksiin puututaan. Jos oikeasti osaa päätään käyttää, niin millä muulla tavalla vielä nykypäivänäkään voidaan puuttua liikennett vaarantavaan toimintaan? Jos niin haluttaisiin tehdä tarkoittaisi se joka tapauksessa paljon laajempaa valvontaa kameroiden avulla.

        Eli oikeasti rotta juoksi taas koipensa solmuun, mutta sehän ei ole mitään uutta.

        Mutta eihän nopeuksiin enää puututa. Jos ajat ylinopeutta ja olet sen verran puusilmä, ettet hidasta tolpan kohdalla, niin lasku tulee jossain vaiheessa perässä kotiin. Olettaen ettet ole varastetulla autolla liikkeellä.

        Kamerat valvovat juuri tasan sitä, mitä ne koulutetaan valvomaan. Yksikään huumekuski ei kameravalvonnassa pysähdy. Yksikään rattijuoppo ei jää kiinni. Yksikään vilkuton ei (ainakaan nykykameroilla) saa edes sakkoja.


      • MoreControl
        TheRat kirjoitti:

        Mutta eihän nopeuksiin enää puututa. Jos ajat ylinopeutta ja olet sen verran puusilmä, ettet hidasta tolpan kohdalla, niin lasku tulee jossain vaiheessa perässä kotiin. Olettaen ettet ole varastetulla autolla liikkeellä.

        Kamerat valvovat juuri tasan sitä, mitä ne koulutetaan valvomaan. Yksikään huumekuski ei kameravalvonnassa pysähdy. Yksikään rattijuoppo ei jää kiinni. Yksikään vilkuton ei (ainakaan nykykameroilla) saa edes sakkoja.

        En tiedä mistä olet keksinyt sen että puuttumiskynnys on noussut, mutta ei se ylinopeuksiin puuttuminen kokonaan loppunutkaan ole. Voi tietysti olla että poliisi luottaa kameroihin nykyään enemmän. Ja kerrotaan että se "sakotustehdas" on aika tukkeessa koko ajan vieläpä.

        Ja jälleen kerran et ymmärtänyt muutenkaan mitä tarkoitin. Ei ollut kyse siitä että saadaanko aineissa ajajat kiinni vaan siitä että edes jonkinlainen valvonta vaikuttaa aina liikennekäyttäytymiseen. Tilaisuus ne varkaat tekee.

        P.S. Itse en ole saanut ylinopeussakkoja 1980-luvun jälkeen. Eikä johdu siitä etteikö jepareita olisi ollut näköpiirissä.


    • kun_mikään_ei_riitä

      Minulla ei ole kielteinen asenne lisääntyvää valvontaa vastaan, jos valvonta olisi asiallista. Nythän valvonta on lähes pelkästään nopeusvalvontaa valtion budjetin paikkaamiseksi, usein vielä paikoissa missä pieni nopeuden ylitys ei aiheuta minkäänlaista vaaraa. Olen valmis hyväksymään lisävalvonnan, kunhan se kohdistuu kaikkiin rikkeisiin tasapuolisesti ja ennen kaikkea kaikkiin liikenteen osapuoliin. Nykyisin jalankulkijat ja pyöräilijät ovat käytännössä kaiken valvonnan ulkopuolella, ja sen kyllä huomaa heidän liikennekäytöksestään. Aikaisemmin mainittu peltikamera "valvonta" on se valvonnan huonoin muoto. Sen tarkoitus ei olekaan lisätä turvallisuutta, mutta saapahan viranomainen kirkkain silmin selitellä sen tehokkuutta ja hyvyyttä kun tapahtumia kirjaantuu riittävästi. siis enemmän oikeita poliiseja teille ja kaduille ja valvonta tasapuoliseksi sekä kohdistus todellisiin vaaratekijöihin.

    • rauhallisesti

      Kaupunkiliikenteessä riittää, että yksi viidestä noudattaa sääntöjä. Sen jälkeen käytännössä kaikki muutkin noudattavat, koska esim. suojatien kohdalla hiljentävästä ei vain pääse mistään ohi. Ajan ihan piruuttani kolmeakymppiä siellä, missä sellainen rajoitus on tien varteen laitettu. Minulla kun ei ole kiire.

      Peltipoliisesistakaan ei ole harmia, kun noudattaa rajoituksia muutenkin. Ei se ole vaikeaa, kokeilkaa vaikka. Hermojakin säästyy kun ei tarvitse koko ajan tarkkailla mahdollisia siviilipoliisiautoja.

    • heh...heh...hee

      Tästäkin keskustelusta näkee mitä toopeja joukossamme on. Ihan sama minkälaista valvontaa tehdään. Omaa tyhmyyttään jos mokaa ja joutuu maksumieheksi. Tosin valtio tykkää tyhmistä kuskeista jotka lahjoittavat euronsa sakkojen muodossa valtion kassaan. On kuitenkin niin helppoa välttää esim. ylinopeussakko ajamalla rajoituksen mukaisesti. Tyhmä ei ymmärrä tyhmyyttään vaikka katsoisi miten siihen peiliin.

      • miem

        hmmm. nopeutta voisi hyvin sanktioida samalla skaalalla myös alaspäin jottei hidastettaisi niitä jotka ajaa rajotusten mukaan


      • rajoitus

        Erona on kutenkin se että hitaammin saa ajaa mutta nopeammin ei.


      • rajoitus kirjoitti:

        Erona on kutenkin se että hitaammin saa ajaa mutta nopeammin ei.

        Käsittääkseni nimimerkki "miem" ehdottikin, että lakia muutettaisiin.

        Johan nyt suurin osa kuskeista pyrkii ajamaan tikkarin mukaista nopeutta, riippumatta siitä, mikä on turvallista tai järkevää (lopuista suuri osa ajaa aina samaa nopeutta, maantiellä 90, taajamissa 60).

        En väitä että ehdotettu lakimuutos olisi hyvä idea. Tahallinen kiusanteko kyllä voitaisiin kieltää (taitaa olla jo kielletty, mutta sitä valvotaan vielä huonommin kuin nopeuksia).


    • vajaalla.mennäänaidosti

      Juu, näitä vajakkeja voimme myös kiittää hidastetöyssyistä. Niitäkään ei tarvittaisi liikennettä hankaloittamassa, jos vajakit osaisivat ajaa.

      • miem

        Jep jep nysvärit busseihin... ...koska eivät osaa ajaa


      • Nyt-ymmärrän-vaja...t

        Päätelmä on siis että ylinopeutta ajavat (hurjastelijat) ovat vajakkeja. Heitähän saamme kiittää nopeustöyssyistä.


    • olet_täys

      No sinä ainakin olet oikea täysmulkku.

      • KjellPippelström

        Selvästikin tiedät mitä haluat...


    • pyryjoose

      Ei viddu mage.. vilperin isobroidi sano et jos ei ois liiken esääntöjä ni kukaan ei vois ees rikoo niitä. Kyl se tietää ku se on 17 ja sen isä ostaa sille koht auton. Et nii vitu!!!!

    • KOLIBAKTEERI

      Vaikutat hieman epäilyttävältä eli suoraan sanottuna tämä on keksitty juttu -trolli. Ja miksikö? Kiittelet tiukempaa valvontaa ja samaan hengenvetoon kiroat peltipurkit.. Miksiköhän? No siksi, että käryät itse peltipurkkien kohdalla ylinopeudesta. Olisit keksinyt parempaa

      • SiivAri

        Penis.


    • Pyttyjytisee

      Jos sä kakki oikealla nopeudella, jööti tulee puhtaana, mut jos sä kakki liian hidas, kakki tule "liimapaska" ja siitä sää syytät muita... aloittaja. Pyyhi kuule ite valvonta liimakakkis !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7549
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1833
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1830
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      958
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      890
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      21
      709
    Aihe