Tulin tänne kysymään kun tiedän että täällä on joitain joilla on paljon kokemuksia espressokeittimistä. Nyt on kyse Krups- Programmatic laitteesta, joka tuottaa viheliäistä litkua. Olen sitä mieltä, että se yksinertaise…
Minulla on 70-luvun radio DUX TAPC4000 (taitaa olla salanimellä julkaistu Philips) Se on oikein hyvä vastaanotin, ja hyvän äänentoiston lisäksi miellyttää minua se, että säätimet, esmes volyymin säädin, ei aiheuta pieni…
Tähän taloon on vedetty kaksikin eri valokaapelia, joita nyt tarjotaan hyödynnettäviksi. Ajattelin kylläkin aluksi liittyä siihen, koska kuvittelin, että saisin todella nopean yhteyden. Nyt kuitenkin tarjoaja (Keskikais…
Muistaako kukaan laulua "Kokkolanseudun leipurit"? Siinä oli ihan kelpo sävelmä ja jokainen leipuri mainittiin nimeltä, ja kuulin sen paikallisradiosta joskus yheksänkyt luvulla. Sen koommin en oo kuullu ja toivoisin jo…
Mikä ilmiö voisi olla kyseessä, kun en pysty käyttämään peruutusvaihdetta ollenkaan. Moottori yksinkertaisesti sammuu heti kun pistän vaihteen päälle. Kyseessä on 12 hv Kubota purjeveneessä, joten luonnollisesti ylimutk…
Viiskytluvulla oli eräässä tietosanakirjassa kuvituksena Eero Järnefeltin kohdalla ¨valokuva tämän maalauksesta "Aatamin ja Eevan lapsuus" (tunnetaan myös nimelle "Leikkiviä lapsia". Kyseessä oli vainpieni mustavalkoine…
Onko moottoritilan tuuletin todella tarpeellinen? Aiheen kyssymykseeni antoi se, kun huomasin ajaneeni koko kesän veneellä josta sellainen oli vaivihkaa poistettu. Onko joitakin räjähdysonnettomuuksia todella tapahtunut…
Jaa se on talviveneilykausi parhaimmillaan just nyt :) Rattoisaa on askarrella sähkötöitä pressun alla. Kun paikat on auki, päätin asentaa uuden gps-solmumittarin saman tien. Se on kuitenkin pari cm pienempi kuin entine…
Muistaako kukaan Väinö Voipiota. Hän käytti uskonnon syntyä käsittelevässä kirjassaan termiä "kaksitahoinen järkytys". (kirjassa Pelotuksen uskonto). Ihmetyksekseni googlaamalla tuo hakusana ei tuota mitään. Minulla onk…
Ryhdyin tekemään sähkötöitä ostamassani purjeveneessä. Aikaisempi omistaja oli asentanut siihen aivan tavallisen autostereoradion. Minun mielestäni sellainen on täysi väärä valinta; missä oloissa voi ajatella nauttivans…
Minulla on ollut vuotta suomenkielinen blogi (en kerro mikä koska tarkoitus ei oo mainostaa sitä. Se on erittäin näkyvä, löytyy hakukoneella ihan omalla nimellään, ulkomaillakin! Olen mös osannut tehdä jotakin todella o…
Toin tänne Compaq-sylimikron jossa ei ollut laturia. Se osoitti vähäisiä elonmerkkejä mutta ei jaksanut käynnistyä. Oletin että akku on tyhjä ja hankin siihen laturin. Koneessa on ilmeisesti jonkinlainen tasasuuntaaja s…
Tietääkö kukaan miten pääsee Lenovo Ideapadin BIOSiin, kun pitäisi saada E:/-asema boottaavaksi. Minulla on valmiina sekä Lubuntun että Androidin asennus-CDt. Tämä on niitä Flash-"kovalevyllä" varustettuja, ja ajattelin…
Vasemman jalan varpaa pakkaavat tulehtumaan, varsinkin ukkovarpaan viereinen. Kauan sitten siinä diagnosoitiin kynsisieni, ja kynsi poistettiinkin. Jälkihoito erinäisillä voiteilla ym, ja vaiva hellittikin joksikin aika…
Eräs kristinuskon pahimpia ristiriitaisuuksia pelkistyy Roomalaiskirjeessä. Tässä arvio siitä jae jakeelta. Numeroidut jakeet copy-pastettu suoraa Uskonkirjat- nettiraamatusta, uudempi käännös. Numeroimattomat kappaleet…
On huvittavaa kuunnella Jukka Norvannon selityksiä Mooseksen ja faaraon kanssakäymisistä. Kuvaushan on täysin uskomaton sellaisena kuin se 2. Moos. esitetään. Hra oli ilmoittanut Moosekselle, että tulee kovettamaan faar…
Kylässä jossa asun on toimiva kyläkoulu, mistä johtuu, että pyöräileviä lapsia näkee silloin tällöin. Epäilemättä heille on liikennesäännöt "opetettu", mutta käytännössä he ajaessaan suurina parvina tukkivat koko tien. …
Loisto Mobiilin käyttöohjeen mukaan automaattireititys pitäisi olla niin yksinkertainen, että valitaan lähtöpisteeksi oma sijainti tai virtuaalipiste, sitten vain määränpää, ja klick, "reititä tähän". Mutta kun se ei me…
Menin eilen bussilla Kemistä Tornioon. Se koukkasi paikan kautta joka tienviitoista päätellen oli Raumo. Siellä koulun pysäkillä oli varhaisnuorisoa kahdessa parijonossa. Koulupäivä ilmeisesti päättynyt :) Toinen jonois…
Olen vaihtamassa öljyä prätkään jossa on kuivapohja-voitelu (dry sump lubrication system) Mistään manuaalista en ole löytänyt SAE luvun lisäksi mitään mainintaa öljyn laadusta. Onko asia niin, että tällaiseen moottoriin…