- Repesin iltanautintojeni kera, hyvä kamuttaja.
Pohdiskelkaamme sanoja, yksi kerrallaan. Höytyvä on yksi hyvä.
Ei se ole hyötyvää. Hahtuvaa enimmäkseen.
Albert jo hiukkasen oivalsi näistä asioista, kevyttä untuvaa. Raha ei ole koskaan este. Tahdolla ja politiikalla viedään rahattomastikin asioita läpi. Tai muuten. Esittämäsi hankintatoimet sivuavat kyllä vahvan humoristisen uskon alijäämäbudjetin nerokasta paikkausta. Hienoa.
Kyllä minäkin siltaa kaipaan sitten, kun aika siitä jättää.
https://www.youtube.com/watch?v=H_a46WJ1viA - Olen otettu, että osaat älysi kera hyvin lahjakkaasti kommentoida kerallamme. Suuri on ilomme kun huomaamme, me kaikki sen, mahdolliseksi. Ehkä ihmiskunta kerallasi pelastuu. Piehtaroin suuressa katkeruudessa ja kateudessa laisiesi viestivastaajien täysbittieni kera. Ole huoleti. En tohdi henkilönä sinua loukata. Kysyn vain, mitä mieltä olet kehityksestä?
PS. Tiedätkö miten automaattia käsitellään? - Tosi hyvin totesit. Lyhyesti ilmensit. Oikein. Sanankäytön linjauksen aatteellisuuden ja ymmärryksen sävyt käyvät suodatinta läpi tällä palstalla. Suodatin on tahtonsa vallassa. Se, että miten kelvollisuuden muotosääntöjä noudatetaan, on aivan eri tuttu. Siitä ehkä toiste, on eri juttu, ja jotain muuta;)
Pien ei ole pian pihalla, se tarkoittaa pihalla olevan olevaa oikeutetusti? Kuinkas sitten, jos kohtaat pihallasi aidon suuren, pihalla olijan? Mikä nyt sitten on oikeutettua? - Olisiko muuten pikku kevennykseksi epäkelpoa, lumen kyllästämässä Lieksassamme, toivottaa vilpittömästi lumista ensi joulua jo näin varhain? Pääsiäinen lähestyy vauhdilla ajan, mutta vuosi on loppujen lopuksi lyhyt aika näin vanhemmiten. Huomenna on taas lumikola otettava kouraan. Kyllä sen huomaa, jos pihalla käy.
Ja muistakaa siirtää aikaanne tunti kesää kohti.
www.youtube.com/watch?v=RAKZvM9I9EY - Voi hyvänen aika. Nytkö te vasta alatte huomata mihin nopeat yhteydet ja nykykaltaisen tekniikan avut antavat vahvan ja laajan mahdollisuuden manipuloida ihmisiä.
Ikiaikainen keksintö. Nyt sitä käytetään vain vahvasti uuden teknologian tarjoamin vahvuuksin nopeammassa syklissä hyväksi.
Toki, mielenkiintoiseksi tämän opetus- ja mielipideiskostuksen tekee se, että sitä on ryhtynyt täällä siementämään ja viljelemään itse Aller mainostaen suurelta osin omia tuotteitaan.
Missähän vaiheessa me lukijat tällä palstalla opimme itsenäisesti, hyvin vahvoin ja oikeamielisin ajatuksen suodattimien kera toimimaan ja kirjoittamaan ainoastaan sitä, miltä itsestä rehellisesti tuntuu?
Sopulilauma käsitteenä on jotain sitä, että populismin varjon hyväksyvät antautuvat ajopuiksi ilman omia tahtojaan, ilman omia tuntojaan.
Nykyisin on käynnissä hyvin vahva mielipidevaikuttaminen juuri näiden käytettävien välineiden kanssa. Totesin toisessa ketjussa käsitteellisesti eroon aseiden ja työkalujen suhteen juuri tätä tarkoittaen. Nyt Aller ryhtyi käyttämään tätä suomi24 palstaa, omistamaansa ja hallinnoimaansa, aseena/työkaluna (päätelkää itse, kumpi vai kammetaanko;) mielipidevaikuttamiseen.
Tämähän on nykyajan tyyli, jolla pyritään vahvasti vaikuttamaan ja kyseenalaistamaan itsenäisen ajatussisällön kykyyn ajatella jotain oikeaa. Halutaan vahvasti vaikuttaa meidän toimintaan ja ajatuksiimme.
Siksi on syytä olla varuillaan ja olla kaikkea uskomatta. Vastakkainasettelussa osapuolet valmistelevat kenttää kybersotaan. Valmistelu suurelta osin perustuu ihmisen mielen laumasieluisuuteen. Ihmisluonteen ominaispiirteisiin kuuluu vahvasti kuulua johonkin joukkoon, ryhmään tai puolueeseen. Näitä valmistelussa kalastellaan. Halutaan tehdä oma asia houkuttelevan oikeaksi ja ihailtavaksi, vaikka se ei sitä aina ole.
Seiska on minun mielestäni roskalehti kategoriassa mv. Olen joskus lukenut molempia, totta kai itseään pitää ”sivistää”, ja se on sitten se oikeaväärä peruste laittaa minulle tiettyjä ”lukuhetkiä” indoktrinaatiolla.
Metsään menee kuin humalaisella tarkka-ampujalla. Mitä sillä tositilanteessa tekee, ei mitään.
Mutta minkäs teet kun ei Adblock tehoa palstan hallinnon omaavaan tämän suhteen. Kyllä nuo ns. Indoktrinaatiot ovat testailujeni myötä nyt pakkopullaa tavallisille käyttäjille monilla eri koneilla.
Mielenkiintoista on kysyä, mihin tämä kaikki tähtää. Ei kysymysmerkkiä, koska en kovin viisaita vastauksia täältä odota. Yllätysvastaus, keneltä tahansa fiksulta, olisi sen sijaan aika miellyttävää.
Olkaapa fiksuja siellä.
Leikitellään, mutta hyvällä mielellä;) - Ei sinusta sniperiksi. Mummon pyöräksi ehkä on.
Truismi.
Minä uskallan tarpeen niin vaatiessa tunnustaa eri omat nimimerkkini. Tiedän myös tasan sen, että turha kuvitteellisuus ei osu usein oikeaan. Eivät pelkät perusteettomat näkemykset riitä. Pitää olla kanttia olla, ja näyttöä myös. Tyhjä lotina ei riitä. On syytä olla jäsenneltävää kykyä huomata asioiden todellinen laita.
Jos olisimme Uuninpankkon kanssa samoja ihmisiä, emme olisi niin erimielisiä sopivin, kohteliain ja ärhäköinkin tavoin. Suorastaan nero olisi, jompikumpi meistä, jos yksin moninäytellen läpi veisi...Yksi henkilö. Vieläpä toki kotvan tovin toki uskottavasti.
Eriävästä poliittisesta katsontakannasta johtopäätökset, ajatuksen juoksun loppuunsaattamattomalla, voi olla vaikeuksia löytää identiteetin yhtäläistä profiilia eri ihmisistä. On se niin vaikeaa, jos on;)
Lisänä soppaan voisi kuvitella kaikkea muuta erheellistä, mitä palstalla, Lieksa, viljellään.
Itsestään selvyytenä, olematta sitä monin eri tavoin.
Hän on hän. Minä aivan toinen. Eli selkokielellä sanottuna; kulunut totuus, latteuden väittämä, mielenkiinnoton, mielenkiintoinen selviö. MOT.
Ärsyttää niin kuin veikkaus ja rahapelit;) Vaikka pidän, ainakin osittain niistä. Ei aina osu, vaikka tuhtia ja tahtoa olisi tahto.
Olkoon mielenne altis ja avara.
Sanos Vankkapartio;) - Itku. Mutta ei pillitys.
Paratiisi on menetetty. Aikani on viikko, jaksotettuna ajan ja elon ymmärtääkseni alle sata vuotta kestäväksi minulle kuitenkin.
Keskustelin tänä päivänä vain 91 vuotiaan aktiivin ”nuoren” naisen kanssa. Hän oli apua vailla. Kykyjeni mukaan autoin häntä.
Hän liikkui omin jaloin, ilman avustajaa, ilman meidän ”ihanaa” somea.
Hän osasi kotiinsa. Tuli luokseni; milloin minä menen koskaan hänen kaltaistensa luokse eläen yhtä virkeästi.
Harmi se on. Niin paljon nuorempana, notkeampana, liikun minä, vielä. Kuinka kauan liikkuisin, ja mitenkuten.
Alttiina avaruudelle.
Milloin tulee aito ajatus turhan edelle.
Vain hieman olisi, ennen totuutta.
Kuolema ei ole totuus.
Se on tunteeni ennen syntymääni. En ole sitä vielä löytänyt.
Jos olisin sokea, kuulisin kuitenkin. Jos kuuro olisin, näkisin.
Jos aistini tuntoa myöten menettäisin, sydämeni sykkisi, kuitenkin sisuksissani, vielä hetken.
Tässä ristilaineiden somen ajassa.
Kuitenkin elän. Ei minua harmita. Vihastunut olen lähinnä itseäni kohtaan. Vaikka ette antaisikaan minun olla rauhassa, minulla on omat kilpeni. Toivottavasti jokaisella teistä on. - No ei mielestäni mitenkään noin.
Selvennän hiukan syviä ajatuksen syövereitäni. Leipä on ihan eri asia kuin usko. On syytä uskoa kuitenkin leivän antamaan voimaan. Kavalan kaulan voi tehdä hiljaiseksi monin eri tavoin. Toisen posken kääntämistä viisas ja kyvykäs sotilas käyttää sopivasti tilanteesta riippuen taktiikkana. Teot voivat olla monenmoiset posken käännössä. Vertauskuvien kera on toki mukavaa leikkiä.
Totuutta ei ole käsissämme. Aseita usein. Mikä sitten on ase? Puukko ei ole ase, ei pommikaan, mikäli se on oikein käytetty. Puukolla voi veistää kauniita koruseppämäisiä tuotoksia, ken osaa. Pommilla voi räjäyttää haittaavan kiven esimerkiksi tieltään. Ase muotoutuu hyvällä kaulalla parasta laatua olevaksi työkaluksi. Käyttäjistään on kiinni, miten esineet tai tuotokset saavat ominaisuutensa. Nämä ovat aseiksi muutettuna pahoja, työkaluina voivat olla hyviä.
Ajatuksesi annoista ja teoistasi on kiinni, miten ja mihin, tai miten sinun esineesi käden jatkona tulkitaan. Näppäimistösi siinä edessäkin on vahva hyvyyden työkalu, tai sitten aseista kavalin ja pahin, joskus toimittajilla.
Ei, ette ymmärrä. Jos ymmärrätte, olette mielestäni ihan ok. Mutta kaiken ei ole syytä kelvata kaikille. Ei siitä tulisi yhtikäs mitään jos kaikki olisivat samaa mieltä. Menettäisin kaiken mielenkiintoni;) - Suvakki siellä, rasisti täällä, pedofiili siellä, seksuaalinen ahdistelija täällä. Some, media ja me too-kamppanjan tapaiset kyllä pitävät hyvin huolen siitä, että ihmisiä jaksetaan nokkia korppikotkien tavoin puolin ja toisin. Äsken todettiin Marjeta somen ja median ravisteltavaksi. Nyt on Louhimies kynsissä ja nokissa. Saipa osansa Kiteen persuvaltuutettu Koskinen myös eilen naamakirjansa kouluvierailukommenteistaan.
Hyvähän on se, että törkeyksiin puututaan. Pitääkin puuttua. Alkaa vaan osaksi tuntua siltä, että onko tällainen enää järkevää kenenkään kannalta. Voi olla, että epätoivottavaan liekkiin vastaleireissä vain puhalletaan näin ollen ruokkien riivatun tulta; lopullista hyvänteon tarkoitusta vailla, ja sitä ymmärtämättä. Lopputuleva saattaakin olla pitkässä juoksussa jotain muuta kuin toivottava, vaikka kaikki niin tahtovat olla oikeamielisiä ja niin hyviä, että.
Joissakin piireissä, kuten keskustelun keskiössä olevien henkilöiden sukulaiset ja lähipiiri, voivat hyvinkin kokea olonsa erittäin epämiellyttäväksi. Siksi on syytä kysyä myös, ja heittää ilmoille ajatus, että eikö some ja media ole aika pahaa sorttia oleva toistemme kiusaaja sanan varsinaisessa merkityksessään, tänä internetin "mahtavana" aikakautena.
Niin, kiusaamista on ollut myös iät ja ajat kaikenmoista, polemiikkia eri suunnista sieltä sun täältä. Kaikki eivät ole kovaksi keitettyjä ja parkkiintuneita, kuten esimerkiksi useat poliitikot. Realisti ymmärtää, että pienet tai suuret vitsaukset ovat osa suuremman luomakunnan tapaa hoitaa tiettyä tasapainoa maapallolla ja kaikessa eloon liittyvässä suuremmassa kokonaisuudessa.
On se vaan hyvä, etteivät rahkeet ohjanneet minua nuorena miehenä teologiaa lukemaan. Minusta olisi ehkä tullut aika ”perkeleenmoinen” leipäpappi. Ja nyt voisin olla syystä tai toisesta petolintujen kynsissä ja noissa nokissa;)
PS. Antakaa toisillenne anteeksi, vaikka kaikki anteeksianto ei olekaan käsissämme. Kavalan kaulan ääni hiljaiseksi tehkää, ja hyvän kaulan äänen antakaa soida kauniiden sointujen kera. - Tämän verran kommentoin minäkin tähän, sinä hyvä ”asian” tuntija. Ukko tai esim. äijä sana ihan hyviä sanoja, mutta tuo parka sana parkaisten itseesi kolahtaa hyvin osuvasti. Pärjäämistä on näköjään monen sorttista. Mietin heti tuon sinut tuntevan, luettuani, miten vähän tunnistankaan sinuttelua, tuntematta mitään siitä toden teitittelystä;) Tämä on sitä, että turha väittää tunnetasolla yhtään mitään tietämättä asioista toden perää.
Sivistyneisyyttä ei tarvitse leikkiä. Se näkyy ymmärtävälle lukijakunnalle todistelematta ja korostamatta sitä asiaa mitenkään kummemmin. Samoin keskusteluyhteyksissä, näissä, näkyy sivistymättömyys, josta joillakuilla olisi ainakin hieman korjaamisen varaa. Itsekin kaipaisin monen sorttista sivistystä lisää. - Menipä kotva, ennen kuin mukavien sanojen pariin ennätin kiireiltäni palata.
Sanat ovat olleet mielestäni mielenkiintoisia ja riittävän haasteellisia.
Aivan ensimmäiseksi, että murresanapohdiskelujen tulisi kuulua itseoikeutettuna kaikkien paikkakuntien keskustelupalstalle! On olemassa VIP, eli hyvin tärkeä henkilö. Tästä helposti korreloituu VIC, eli hyvin tärkeä asia. Very important case. Sanojen käyttely on keskinäisessä kommunikoinnissa tärkeää. Tämänkaltaisilla keskustelupalstoilla olisi syytä olla enimmäkseen hymysuin. Ei otsa kurtulla. Jos ahdistaa, niin paikka on silloin toipilaana jossakin muualla.
Keskustelupalstalla eivät lauseoppi ja taivutussäännöt ole mielestäni niin merkityksellisiä kuin mukavan kokonaisuuden ymmärtäminen. Siksipä juuri tämä on aivan mainiota harjoitusta paikkakunnalla kuin paikkakunnalla. Aika ahdasmielistä on mielestäni rajoittaa liian pieniin raameihin hyviä ajatuksia, joita meissä jokaisessa on silloin tällöin tuotavana sinne tai tänne. Harvoin tällä palstalla huolellisia ollaan. Huoleton meininki kohteliaisuuden kaikissa sävyissä on kuitenkin tyylikästä ja sopivaa ilman suurempaa asioiden rääpimistä tai rajoittamista.
Innostuksissani olen osallistunut täällä keskusteluun hieman epätoivottavassakin tilassa. Myönnän. Mutta en sitä enää anteeksi pyytele. Katson sen jollakin tavalla kuuluvan ihmisen perustuslaillisiin oikeuksiin. Rajansa on kuitenkin tunnettava, että niitä ei ylitä.
Murteet ovat murteista keskustellessa monimuotoiset. En voi kieltää hissanmaikankaan murresanoja tai muuta mukavaa höystettä, johonkin relevanttiin kuulumattomaksi;)
Sitä, mikä kuuluu Lieksa palstalle, mikä ei, en ainakaan minä yksinkertaisesti tai määrällisesti ryhdy rajoittamaan. Suppeakatseisia ovat mielestäni he, jotka eivät ihmiselon monipuolisuutta, rakkautta ja tuskaa, kaikin puolin, ymmärrä ja suvaitse.
On vaarallista kirjoitella yli sanavarojensa. Siksi minunkin on tämä paussini nyt loppusuoralle saatettava.
Aivan viimeiseksi. Kamuttaja ja wanha_lieksalainen ovat mielestäni tämän palstan VIP henkilöitä. - Ykkönen on helppo. Siunaaminen on kuin uuden ajan ja ajatuksen synty. Hauta ei ole kuolema. Se on aikaa toisillemme eteen ajassamme.
Kakkonen verbinä on huiskaa lentäen nopeasti moottorilla.
Kolmonen on vaikea minulle. Arvaan tunteella. Humanteri, kuin hunsvotti. Sumanterosta voisi olla myös kyse. Sumasta tuskin.
Neljäs ruhveltaa kuin liki toinen meistä. Moni tyytymätön Lieksan palstalla ruhveltaa toista arvostamatta.
Viides on tehty moka ,ruhveltaen toimittu ja ruhvellus siitä, vaikka itselleni.
Kuudes .Outo mutta verbinä odottaa
Seitsemäs. Vaikea. Arvaan tyylistä. Myrsky tai riita.
Kahdeksas. Myös minulle vaikea. ??
Yhdeksäs. Ei aavistustakaan. Muuten äärettömän mukava sana josta itse kehittelisin selvän juorun.
Kymmenes. Häivy jo täältä, tai kamun taustat tuntien, vois hyväntahtoinen ilmaisu olla pois poikkea pahasta kaikesta;)
Yhdestoista. Rehellisenä. Ei heti valo tule temppeliini.
Kahdestoista. Vaikea minulle. Voisi olla joku kohde työvälineessä?
Siis aivan mahtavaa pohdiskeltavaa lieksalaisille. Kiitos.
Vahva olen lännen sanoissa. No. Se siitä.
JATKAKAA!
PS. Olen epäsuoran helposti hassutettava, mutta tarpeen tullen aika kova luu, purtavaksi;) - Ja voi avaruuden ja iänkaikuisuuden ajan vitsi. Eihän se sinun peukuttaminen onnistunut kirjautumatta;)
- Tämä oli taas pitkästä aikaa yksi hyvä aloitus. Tosin oli erilainen ja tavanomaisesta hieman poikkeava ja ”rehtorimainen” ja sikäli huomionarvoinen. Poistettuja viestejä on yksi.
Edelleen tuo poistojen määrä yleensä, muissa ketjuissa ihmetyttää. Säännöt ovat sääntöjä ja ylläpidolla on tietty palstan toiminnallista sisältöä koskeva veto-oikeus. Kuitenkin sääntöjä ja veto-oikeutta käytettäessä olisi mielestäni harkittava tarkkaan sen seuraamukset. Laki on yleensä jo laidallaan monin tavoin, ja jos lain sallimia kirjoituksia kovin paljon ryhdytään poistamaan, keskustelun uskottavuus kärsii.
On myös syytä miettiä, ettei poistettuihin viesteihin löytyisi ”herkullisia” ja kumoavia vastaväitteitä keskustelun tuoksinassa. Sitä aito ja rehti keskustelu olisi mielestäni. Minä en herkästi hätkähdä ja hötkyile. Jos jonkun on poistettava ja ilmiannettava viestejä täältä, siitä tulee vaikutelma, että on muuten mielipiteissään heppoisilla eväillä liikkeellä. Some on nykyisin aika hallitseva tekijä monella sektorilla ja abit jos ketkä nykyisin sen tietävät. Sähköiset kirjoitukset ja tentit ovat nykyaikaa.
Liian suuret poistomäärät ovat oire jostakin hallitsemattomasta moderoinnista, ei niinkään kirjoittajien ymmärryksen määrästä. Ajallaan tietty sallimus antaa paremman tuloksen käytäntöihin. Turhanviestittäjät ymmärtäisivät paikkansa toisinkin näin. Ehkä on vaikeaa tiettyjen tahojen ymmärtää, mutta laitoin vain heittona keskusteluun, sillä täällähän saattaa olla abejakin? - Hyvin toi aloitus mieleeni 1970 luvulla pidetyt penkkarit Moisionkadun koululta mieleeni. Minulla on tuon vuosikymmenen puolenvälin valokuvia muisteloni virkistämiseksi muutamia. Varma tieto ainakin on, että 1973-1975 oli vielä hevosajelut. Taidettiin sitten joskus myöhemmin siirtyä kuorma-autojen laitalavoille. Tunnelma oli aina omanlaisensa ja hyvä. Varmasti on vielä nykypäivinäkin.
Juna ja metroajelut ovat varmaan unikuvia. Olen sitä mieltä, että saattoi olla viimeinen rekiajelu tuo 1975?
Seuraava kuva on netistä löytynyt. Omia kuviani en ole nettiin jakanut.
http://raviradat.multiedition.fi/gallery/album306/WorkCentre_C226_20080218_165531
Onnea, ja tiedon vahvaa käyttelyä abeille kirjoituksiin. - Muistanpa hyvinkin hänet, vaikka nuori olinkin tuolloin. Tuo lapamato muuten lähtee eräällä luonnonlääkkeelläkin. Sen käytössä on oltava vaan annostelusta tarpeeksi tietävä, sillä suuremmilla annoksilla se aiheuttaa myrkytyksen. Eikä ole väkijuomasta kyse;)
Sushi-innostuksesta sen verran, että ko. ruoka valmistetaan etupäässä lohikaloista. Ne eivät lapamadon toukkia kanna. Lisäksi sitruunalla kypsennys tappaa myös lapamadon toukat tykkänään. - Asiallinen ja täysin paikkansa pitävä vastaus sinulta. Epäkohteliasta täällä on asiaa tietämättömien ja ymmärtämättömien nimellä moittia toisten työelämän valintoja. Ja jos uskoo miljonääriksi tulevansa, siitä vaan yrittämään;)
- Ihan hyvin totesit. Lieksa palstan keskustelussa on se ongelma, että mennään liikaa henkilökohtaisuuksiin ja ns. rotuihin. Liikaa iholle. Asioista olisi keskusteltava, ja ilman syyttelyä yhtään mitään osapuolta kohtaan. En puhdas pulmunen ole minä, mutta kukapa olisi. Olen metsän mies. Ymmärrän vuosirenkaat. Ainakin keskivartaloni kohdalla;) Tammikuun olen yrittänyt laihduttaa. Naurua.
Lieksan hiihtoladut ovat varmaan hyvässä kunnossa. Pitäisi käydä tarkkailemassa, kuten nuorempana tein kolme kertaa viikossa. Monella hiekkarannallakin tuli käytyä. Yhdellä on tehty perillisiäkin;)
Eniten ihmettelen niitä henkilöitä, jotka ovat sietokyvyltään keskustelun suhteen suppeita. Lyhyet ilmaisut ja siten pyrkivät kommentit jäävät liian ymmärtämättömyyden sumuun siinä suhteessa, että se ei tuo avartuvaa näkemystä keskustelukumppanin perinpohjaisesta tarkoituksesta. - Aika vaikeaa on tietenkin tarkemmin pohdiskellen hyvin suhteellinen käsite. Tosi vaikeaa jos ei tiedä miten viestin lähde ja lähtöpiste selvitetään. Vastaavasti erittäin helppoa, jos käytössä on tarpeelliset resurssit tarvittaessa. Tutkivalla viranomaisella, tässä tapauksessa poliisilla, on. Jos on perusteltua syytä olettaa rikoksen tapahtuneen, palveluntarjoajilla on velvollisuus avata tutkinnalle viestin binäärinen jälki, jonka alan parhaat ammattilaiset jäljittävät eksytyspalvelimienkin läpi.
Eli ei ole ollenkaan mahdotonta käytännössä.
Ja kuten edellä totesin, oikeusprosessissa vastaajan todistelulla ei ole kovin merkitystä, ettei hän tiennyt kenestä on kyse. Uhkaus on rikos joka kohdistuu kuitenkin nimimerkin takana olevaan oikeaan henkilöön, ja sillä on merkitystä onko uhkaus aiheuttanut kantajalle haittaa.
Myös se kannattaa ottaa huomioon, että syytteen nostanut tulee myös oikealta nimeltään vastaajan tietoisuuteen, että silloin viimeistään uhkaaja on tietoinen, ketä uhkasi.
Vaikea ja hermoja raastava tapahtumaketju toki osapuolille tuollaisesta prosessista tulee, ken sille tielle lähtee, mutta näin se vaan on, minun käsittääkseni. - Olen hieman eri linjoilla tässä asiassa.
Mielestäni nimimerkin takana oleva henkilö voi nostaa syytteen. Nimimerkki ei suojaa uhkaajaa, eikä nimimerkkiä uhanneelta henkilöltä poistu rikosoikeudellinen vastuu uhkauksen osalta sillä perusteella, että hän uhkaisi vain nimimerkkiä, eikä tunnettua, tiettyä henkilöä. Oikeus katsoo, että uhkaus on kuitenkin tapahtunut ja se ei pohdi sitä, tietääkö uhkaaja todellisuudessa nimimerkin oikean henkilöllisyyden.
Kyse on siitä tunteeko uhattu oikeaa pelkoa, ja onko hänelle merkittävää haitta uhkauksesta. Siitäkin huolimatta, että uhattu olisi vain nimimerkki, anonyymi näennäisesti, koska nimimerkinkin takana on aito henkilö, jonka tuntema haitta on oleellista tässä asiassa.
Eli kannattaa olla varovainen kommenteissaan, jos ne menevät liian pitkälle. Laiton tappouhkaus on jo niin rankka, että siitä voi olla maksimirangaistus kaksi vuotta vankeutta. Sakkoa siitä ainakin saa käräjillä ja merkinnän rikosrekisteriin. Jos nimimerkki voi näyttää oikeudessa toteen merkittävän haitan, hän on asianomistajana voiton puolella. Että tämä kaikille äkkipikaisen luonteen omaaville annettakoon tiedoksi. Kannattaa mennä vihanhallintakurssille, tai olla kirjoittelematta tänne mitään, jos ei pysty itseään hillitsemään ja käyttäytymään ihmismäisen kohteliaasti.
Aika ihmeellinen tuo lakitermi laiton uhkaus. Se selkiintyy kun lukaisette tämän.
https://yle.fi/uutiset/3-6081265