Vapaa kuvaus

Aloituksia

89

Kommenttia

675

1. Rauhan+tervehdys.Vaikkakin+aloittajalla+näyttäisi+olevan+se,+että+"tietensä+he+eivät+ole+tietävinään"+(2.Piet+3:5)+eli+ovat+tahallisesti+typeriä,+niin+on+kuitenkin+niitä,+joista+apostoli+sanoo,+että+"heikkouskoista+hoivatkaa"+(Room.+14:1),+jolloin+joidenkin+omatunto+voi+saastua+vapaudesta+joka+kristityillä+on+vaikka+he+aidosti+etsivät+vastauksia+vaikeisiin+kysymyksiin,+niin+tässä+vastaus.Nämä+aloituksen+kysymykset+eivät+ole+kuitenkaan+vaikea,+vaan+tulevat+jo+väärästä+premissistä+eli+lähtöolettamuksesta,+että+Vanhalla+ja+Uudella+testamentilla+ei+ole+eroa."Pyri+osoittautumaan+Jumalalle+semmoiseksi,+joka+koetukset+kestää,+työntekijäksi,+joka+ei+työtään+häpeä,+joka+oikein+jakelee+(kirj.+erottelee)+totuuden+sanaa."+-+2.+Timoteus+2:15Raamatusta+tulee+jaotella+eri+erotella+määrätyt+asiat,+jotka+kuuluvat+eri+aikakauteen+ja+eri+ihmisillä.+Esimerkiksi+määrätyt+lupaukset+koskevat+Israelin+kansaa+eli+juutalaisia+ja+toiset+taas+Uuden+testamentin+seurakunnalle.Tästä+syystä+Raamatun+luku+pitää+aloittaa+evankeliumeista,+kunnes+sisäistä+sanoman+Kristuksesta+ja+tulee+uskoon+eli+uudestisyntyy+ylhäältä.+Tämä+on+välttämätön+lähtökohta,+jota+ilman+kaikki+muu+uupuu.+Ja+tämä+tapahtuu+uskon+kautta.+Seuraavaksi+apostoliset+kirjeet+eli+muu+Uusi+testamentti+antaa+meille+kristityille+kaikki+riittävät+ohjeet+uskossa+elämiseen,+mitenkä+seurakunta+toimii+maan+päällä+sekä+minkälaista+on+yksittäisen+uskovaisen+vaellus+Hengessä."Sillä+koska+laissa+on+vain+TULEVAN+HYVÄN+VARJO,+ei+itse+asiain+olemusta,+ei+se+koskaan+voi+samoilla+jokavuotisilla+uhreilla,+joita+he+alinomaa+kantavat+esiin,+tehdä+niiden+tuojia+täydellisiksi."+-+Heprealaiskirje+10:1Lopuksi+meillä+on+pitkä+varjokuva+tästä+tulevaisesta+hyvästä+Vanhassa+testamentissa+ja+Mooseksen+laissa.+Sitä+on+tutkittava+Uuden+testamentin+valossa+Kristuksen+kautta.+Tämä+on+monelle+kasvamattomalle+kristityllekin+ongelma,+joilloin+tulemme+Galataiskirjeen+tilanteeseen,+että+mennään+takaisin+Mooseksen+säädöksiin+ja+lakiin.+Tätä+kutsutaan+judaismiksi.Tästä+on+sitten+erilaisia+muotoja+vaikka+kuinka+paljon,+mutta+perusongelma+niissä+on+se,+että+Kristus+jää+syrjään+ja+Raamatusta+tulee+vain+lakikirja."Tämä+on+nykyistä+aikaa+tarkoittava+VERTAUSKUVA,+ja+sen+mukaisesti+uhrataan+lahjoja+ja+uhreja,+jotka+eivät+kykene+tekemään+täydelliseksi+omassatunnossaan+sitä,+joka+jumalanpalvelusta+toimittaa,+vaan+jotka,+niinkuin+ruuat+ja+juomat+ja+erilaiset+pesotkin,+ovat+ainoastaan+lihan+sääntöjä,+jotka+ovat+voimassa+uuden+järjestyksen+AIKAAN+ASTI.+Mutta+kun+Kristus+tuli+TULEVAISEN+HYVÄN+ylimmäiseksi+papiksi,+niin+hän+suuremman+ja+täydellisemmän+majan+kautta,+joka+ei+ole+käsillä+tehty.."+-+Heprealaiskirje+9:9-11Tämä+edeltävä+jaekokonaisuus+on+erittäin+tärkeä+sisäistä+ja+lukea+pariinkin+kertaa.+Se+puhuu+tästä,+että+on+ollut+vertauskuvallisia+varjokuva+vanhassa+järjestyksessä,+jotka+olivat+Uuteen+testamenttiin+asti+voimassa.+Se+on+Golgatalla+tapahtuneeseen+sovitukseen+asti,+kun+Herramme+Jeesus+Kristus+sovitti+synnit.Koska+kuitenkin+Vanhassa+testamentissa+on+varjokuvia+tulevasta+hyvästä,+sieltä+voidaan+löytää+paljon+hyvää+opetusta,+periaatteita+ja+käytäntöjä+myös+kristilliseen+elämään,+joka+on+vapautta+Kristuksessa.+Esimerkiksi+edellämainittujen+kaltaisten+puhtaussäädöksien+kautta+keskiajalla+juutalaiset+varjeltuivat+rutolta,+koska+heillä+oli+nämä+erilaiset+pesot+(se+on+pesut)+ja+ruokaan+sekä+muuhun+elämään+liittyvät+puhtaussäädökset.Ruokasäädöksistä+tunnetuin+on+varmasti+kielto+syödä+sianlihaa.+Jeesus+Kristus+julisti+kaikki+ruuat+puhtaiksi+hengellisesti.+Kuulin+eräältä+kokilta,+että+ennen+Suomessakin+aina+paistettiin+sianliha+(yli-)kypsäksi,+koska+siinä+tiedettiin+olevan+paljon+bakteereja,+vaikka+sitä+nykyään+tehdään+mediumina+tai+jopa+lähes+raakana.+Tässä+siis+Raamatun+opetus+on+hyvin+käytännöllinen+ja+nykyään+ymmärrämme+hygienien+tärkeyden,+sillä+ilman+hygieniapassia+ei+kukaan+pääse+ravintolaan+tai+edes+nakkikioskille+ruuanlaittoon.Toinen+asia+on+sitten+miesten+ja+naisen+siveellinen+elämä,+joka+on+esillä+niin+Uudessa+kuin+Vanhassakin+testamentissa.+Avioliitto+onkin+suuren+hyökkäyksen+kohteena+ja+nyt+jopa+sukupuolien+väliset+erot.+Otetaan+eräs+esimerkki."Nainen+älköön+käyttäkö+miehen+tamineita,+älköönkä+mies+pukeutuko+naisen+vaatteisiin;+sillä+jokainen,+joka+niin+tekee,+on+kauhistus+Herralle,+sinun+Jumalallesi."+-+5.+Mooses+22:5Joku+nokkela+pilkkaaja+sanoo,+että+kristityt+tekee+syntiä,+kun+naiset+pitävät+farkkuja+tai+miehellä+on+vaikka+huivipäässä.+Jos+kuitenkin+otamme+kuvan+transvestiitista+eli+miehestä+joka+pukeutuu+tieten+tahtoen+naiseksi+tai+toisinpäin,+niin+ymmärrämme+mikä+on+se+kauhistuttava+asia+Jumalan+edessä.UT:n+opetus+siveellisestä+vaatetuksesta+tai+asiallisista+hiuksista+ei+vaadi+tulkintaa,+vaan+kristityt+ovat+ne+aina+ymmärtäneet+kuten+miehen+ja+naisen+eron.+Tekstini,+johon+aloittaja+viittaa,+koski+sitä+että+jos+tätäkään+sääntöä+ei+noudateta+liittyen+hiuksiin,+niin+kuinka+mitään+vaikeampaakaan?+Ensin+pitää+aloittaa+Jeesuksesta+Kristuksesta+ja+se+on+vaikeaa.+Aamen.Siunauksin,+MM.
  2. Rauhan+tervehdys."Mutta+Paavalin+odottaessa+heitä+Ateenassa+hänen+henkensä+hänessä+kiivastui,+kun+hän+näki,+että+kaupunki+oli+täynnä+epäjumalankuvia."+-+Apostolien+teot+17:16On+yksi+asia,+että+vihastuksissa+uhkaillaan+tuomioilla,+mutta+ainakin+se+kertoo+siitä,+ettei+itse+olla+nielty+aivan+kaikkea+ja+annettu+suvaitsevaisuuden+hengen+saada+valtaa,+joka+on+monien+mielet+pimentyneet.+Enää+ei+murehdita+Joosefin+majan+sortumista,+vaan+viihdytellään+ajatuksella,+että+mitä+se+minua+koskee?Sodomassa+aivan+loppussa+oli+kolmenlaisia+ihmisiä+(1.+Moos.+19.+luku):1)+Loot+ja+hänestä+syntyneet+tyttäret+heräsivät+tilaan+ja+Herra+johdatti+heitä+pelastukseen,+ennen+tuomiota.2)+Vävyt,+jotka+oli+lähellä+pelastusta+vailla+kuitenkaan+uudestisyntymistä,+pitivät+vitsailuna+tulevaa+tuomioita.3)+Jumalattomat,+jotka+sokaistuivat+ja+he+eivät+enää+kyenneet+näkemään+pelastuksen+ovea.Mutta+nyt+me+elämme+Uuden+testamentin+aikaa.+Nyt+asia+on+vakavampi,+kuin+tuolloin.+Sodomalla+ei+ollut+Raamattua,+mutta+meillä+on+lähes+joka+kodissa,+aivan+kuten+on+uskovaisia+joka+kylässä.+Jokainen+valitsee+mihin+kolmesta+ryhmästä+kuuluu."Sillä+jos+me+tahallamme+teemme+syntiä,+päästyämme+totuuden+tuntoon,+niin+ei+ole+enää+uhria+meidän+syntiemme+edestä,+vaan+hirmuinen+tuomion+odotus+ja+tulen+kiivaus,+joka+on+kuluttava+vastustajat.Joka+hylkää+Mooseksen+lain,+sen+pitää+armotta+kahden+tai+kolmen+todistajan+todistuksen+nojalla+kuoleman:+kuinka+paljoa+ankaramman+rangaistuksen+luulettekaan+sen+ansaitsevan,+joka+tallaa+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+pitää+epäpyhänä+liiton+veren,+jossa+hänet+on+pyhitetty,+ja+pilkkaa+armon+Henkeä!Sillä+me+tunnemme+hänet,+joka+on+sanonut:+'Minun+on+kosto,+minä+olen+maksava';+ja+vielä:+'Herra+on+tuomitseva+kansansa'.+Hirmuista+on+langeta+elävän+Jumalan+käsiin."+-+Heprealaiskirje+10:26-31Siunauksin,+MM.
  3. Rauhan+tervehdys.Kalvinisti+joutuu+muuttamaan+Raamatusta+yli+30+kertaa+kaikkia+tarkoittavan+sanaksi+VALITUT.+Näin+hän+ainakin+toimii+mielessään+ja+myös+jopa+tunnetuimman+Raamatun+jakeen+kohdalla."Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään+(Kalvinisti:+VALITUT),+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä."+-+Johannes+3:16Itse+olen+käsitellyt+kalvinismia+ja+sen+viittä+väärää+opetusta+tällä+videollani:https://youtu.be/aqv4F_PTCFMDave+Hunt+aikanaan+teki+kalvinismin+vääräksi+osoittavan+kirjan+ja+opetuksen+nimellä+What+love+is+this?+(Mitä+rakkautta+tämä+on?)+Sillä+kalvinismin+Jumala+on+kylmä+laskelmoiva+kone+ja+jokaisesta+tulee+sellainen,+kuin+hän+itse+on.+"Ja+sentähden,+että+laittomuus+pääsee+valtaan,+kylmenee+useimpien+rakkaus."+-+Matteus+24:12Eipä+ihme,+että+nuoret+miehet+ovat+lähteneet+John+MacArthurin,+Don+Piper+ja+patmoslaisten+johdolla+uuskalvinismin+pakopaikkaan,+jossa+ei+tarvitse+murehtia+luopumusta+ja+kadotettuja+sieluja,+vaan+kaiken+voi+ulkoistaa+Jumalan+vastuuksi.+Kalvinismi+kylmentää+rakkauden,+josta+Jeesus+varoitti+meidän+ajassa+eläviä."Minun+lampaani+harhailevat+kaikilla+vuorilla+ja+kaikilla+korkeilla+kukkuloilla;+pitkin+koko+maata+ovat+minun+lampaani+hajallaan,+eikä+kenkään+niistä+välitä+eikä+niitä+etsi.+Sentähden,+paimenet,+kuulkaa+Herran+sana:Niin+totta+kuin+minä+elän,+sanoo+Herra,+Herra,+totisesti,+koska+minun+lampaani+ovat+ryöstettävinä+ja+koska+minun+lampaani+ovat+kaikkien+metsän+petojen+syötävinä,+kun+paimenta+ei+ole+ja+kun+minun+paimeneni+eivät+välitä+minun+lampaistani,+vaan+minun+paimeneni+kaitsevat+itseänsä,+eivätkä+kaitse+minun+lampaitani."+-+Hesekiel+34:6-8Kun+taas+puhutaan+Patmoksesta,+niin+siellä+ei+kaikki+luurangot+ole+pysyneet+kaapissa,+vaan+niitä+on+vuosien+varrella+käsitelty+lehdissäkin+runsaasti.+Kun+suuret+kristilliset+vaikuttajat+ovat+Suomessa+näin+langenneet+omalta+vahvalta+pohjaltaan+pois,+ei+ole+ihme+että+meillä+on+suuri+eksytys+ja+luopumus+saanut+vallan.+Patmos+oli+apostoli+Johanneksen+aikana+vankisaari,+jonne+keisari+määräsi+apostolin+vangiksi.+Tässä+on+videoni+Patmos+saaren+vangit,+jonka+toivon+vapauttavan+ne,+jotka+ovat+sen+keisarin+kiehtovien+tyhjien+puheiden+vankeja.+Jeesus+on+ainoa+Vapahtaja+ja+Herra.https://youtu.be/04-FrBfDI7ASiunauksin,+MM
  4. Rauhan+tervehdys.Nytkin+on+menossa+monta+kriittistä+keskustelua,+mutta+on+totta+että+poistan+keskustelusta+määrättyjä+tyyppejä,+sillä+muuten+keskustelu+olisi+tällaista+kuten+täällä+Suomi24-keskustelupalstalla,+jossa+pilkkaajat+vallitsevat.Ensiksin,+sellaiset+jotka+pilkallisesti+ivaavat,+käyttäytyvät+ala-arvoisesti+tai+jakavat+kuoleman+tuomio+profetioita+katkeruudesta+käsin,+eivät+voi+olla+mukana+rakentavassa+keskustelussa.+Nämä+Raamattu+ohjeistaa+poistamaan."Aja+pois+pilkkaaja,+niin+poistuu+tora+ja+loppuu+riita+ja+häväistys."+-+Sananlaskut+22:10Toiseksi,+sellaiset+joilla+on+oma+agenda+floodata+ja+kopioida+monelle+sivulle+samoja+pitkiä+tekstejä,+jotka+eivät+liity+asiaan,+täytyy+poistaa,+koska+he+ovat+tulleet+kavereiksi+vain+siitä+syystä,+että+ajavat+omaa+asiaa,+joka+joskus+on+poliittinen+suuntaus+taikka+joku+muu+vastaava,+jota+he+pakkomielteisesti+jakavat+joka+paikkaan+konekivääritekniikalla+ja+käyttävät+vähän+tunnetuimpia+profiileita+hyödykseen.+Heiltä+puuttuu+itsensähillitseminen."Jos+joku+luulee+olevansa+jumalanpalvelija,+mutta+ei+hillitse+kieltään,+vaan+pettää+sydämensä,+niin+hänen+jumalanpalveluksensa+on+turha."+-+Jaakob+1:26Ja+kolmanneksi,+on+ihmisiä,+jotka+ovat+harhaoppisia.+Näihin+kuuluu+edellämainitut+judaistit,+menestysteologit+ja+liberaaliteologit,+joilla+on+vakavia+harhoja,+kuten+esimerkiksi+kannattavat+torontolaisuutta,+kuuluvat+uuskarismaattisiin+seurakuntiin+tai+ovat+liberaaleja+uudestisyntymättömiä+kristityn+nimeä+väärin+kantavia+ihmisiä."Harhaoppista+ihmistä+karta,+varoitettuasi+häntä+kerran+tai+kahdesti,+sillä+sinä+tiedät,+että+semmoinen+ihminen+on+joutunut+harhaan+ja+tekee+syntiä,+ja+hän+on+itse+itsensä+tuominnut."+-+Tiitus+3:10-11Näiden+viimeisten+kohdalla+on+tilanne+siitä+vaikea,+että+on+erotettava+vilpitön+ja+nöyrä+vajavainen+ihminen+sellaista,+jolla+ei+ole+rakkautta+totuuteen.+Pyrin+pitämään+linjan+keskustelussa+raamatullisena+ja+tiedän+monien+seuraavan+keskustelua+juuri+siitä+käsin,+että+he+etsivät+luotettavaa+Sanan+julistusta.+Tämä+ei+voi+toteutua,+jos+harhaoppiset+saavat+vapaasti+jakaa+sivullani+väärää+oppia.+"Ja+armahtakaa+toisia,+niitä,+jotka+epäilevät,+pelastakaa+heidät,+tulesta+temmaten;+toisia+taas+armahtakaa+pelolla,+inhoten+lihan+tahraamaa+ihokastakin."+-+Juuda+1:22-23Vaatii+armoitusta+tunnistaa,+että+ketkä+voi+vielä+tulesta+temmata+ja+mitkä+taas+ovat+sellaisia,+että+heidän+kanssaan+ei+voi+toteuttaa+mitään+yhteyttä.+Tässä+joskus+käy+niin,+että+rapatessa+roiskuu,+kun+esimerkiksi+Patrick+Tiaisen+päivityksistä+tykkäilevät+otan+pois+kavereistani.Varsinaisesti+banneja+eli+estoja+olen+laittanut+vain+hyvin+harvoille+tapauksille,+jotka+ovat+alkaneet+poistamisenkin+jälkeen+yksityisviesteillä+jakamaan+katkeraa+"kuuleppas+kuuleppas+Mauno"+-tyyppisiä+pitkiä+"lidin+ostoskuitti"+viestejä+ja+ovat+jatkaneet+uhkailua+tuomioilla+kun+olen+"koskenut+Herran+voideltuun"+taikka+muulla+tavoin+heiltä+uupuu+nöyryys.+On+mahdotonta+olla+kaikkien+ystävä.Kenenkä+kanssa+sitten+kannattaa+olla+yhteydessä?"Pakene+nuoruuden+himoja,+harrasta+vanhurskautta,+uskoa,+rakkautta,+rauhaa+niiden+kanssa,+jotka+huutavat+avuksensa+Herraa+puhtaasta+sydämestä.+Mutta+vältä+tyhmiä+ja+taitamattomia+väittelyjä,+sillä+tiedäthän,+että+ne+synnyttävät+riitoja."+-+2.+Timoteus+2:22-23Sydämen+tila+ratkaisee,+sillä+"autuaita+ovat+puhdassydämiset,+sillä+he+saavat+nähdä+Jumalan",+opetti+Herramme+Jeesus+(Matt.+5:8).+Tällöin+voidaan+välttää+väittelyt+ja+riidat,+sillä+"mitä+yhteistä+osaa+uskovaisella+on+uskottoman+kanssa"+(2.+Kor.+6:15).+Keskustelun+paljon+sellaisten+vilpittömien+veljien+kanssa,+joiden+kanssa+meillä+on+eriävä+mielipide+joistakin+opinkohdista,+mutta+heidän+sydämessään+on+rakkaus+totuuteen.+He+ovat+Jeesus-tiellä!+Aamen."Olkoon+siis+meillä,+niin+monta+kuin+meitä+on+täydellistä,+tämä+mieli;+ja+jos+teillä+jossakin+kohden+on+toinen+mieli,+niin+Jumala+on+siinäkin+teille+ilmoittava,+kuinka+asia+on.+Kunhan+vain,+mihin+saakka+olemme+ehtineetkin,+vaellamme+samaa+tietä!"+-+Filippiläiskirje+3:15-16Jos+sinä+tahdot+Facebookissa+näiden+kommenttieni+jälkeen+pitää+yhteyttä,+niin+sinä+voit+lisätä+minut+kaveriksi+tai+laittaa+yksityisesti+http://maunomattila.org+-sivun+palautelomakkeen+kautta+viestiä.Siunauksin,+MM.
  5. Rauhan+tervehdys+Kiitos+Herralle+rohkaisusta+veljet+ja+sisaret.+Pyydän+teitä+muistamaan+rukouksissanne,+sillä+kaikki+on+Jumalan+armoa.Joku+edellä+mainitsi+voitelun.+Kirjoitin+tästä+tänään+Facebookiin+kirjoituksen,+jossa+erota+voitelun+ja+voitelun+toisistaan,+sillä+monet+luulee+"lennokkasta+lavakarismaa"+voiteluksi+ja+elävää+sanan+saarnaa+lakihenkiseksi+julistukseksi,+jos+ei+ymmärrä+mitä+apostoli+Paavali+opetti+saarnaamisesta.+https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10219805692477608&id=1378445083Olen+myös+puhunut+tästä+puheita,+jossa+tässä+yksi.https://youtu.be/2j0JY0yOKssMuuten,+insinöörikoulutus+saattoi+auttaa+systemaattiseen+Sanan+tutkimiseen,+mutta+en+pitänyt+koskaan+puheita+ennen+uskoontuloa+ja+harvoissa+esitelmissä+vapisin+kuin+haavan+lehti.+Se+on+armoa+jokaisen+puheen+kohdalla.Sitten+sanotaan,+että+suljen+kaiken+arvostelun+pois.+Kuinka+se+voi+näin+olla,+kun+olen+lähes+ainoa+saarnamies,+joka+tännekin+kommentoi+vaikka+kaikkiin+en+ehdi+vastata,+minun+Facebookissa+on+kriittisiäkin+kommentteja+ja+myös+lähes+kaikissa+YouTube+videoissa+(paitsi+mm.+Litteän+maan+kritiikki)+on+kommentointi+auki+(toisin+kuin+esim+One+Waylla).+"Ja+kaiken+muun+lisäksi+jokapäiväistä+tunkeilua+luonani,+huolta+kaikista+seurakunnista."+-+2.+Korinttolaiskirje+11:28Kirjoitan+myös+päivittäin+vastauksia+palautteisiin,+joita+tulee+viesteillä,+sähköpostilla,+YouTubeen,+Facebookiin,+Twitteriin,+kotisivulleni+ja+jopa+tännekin+välillä.Yleensä+sellainen,+joka+sanoo,+että+ammun+kaikki+alas,+perustaa+väittämän+siihen+mitä+on+huhuista+kuullut.+Toiseksi+syy+voi+olla+se,+että+itse+on+menestysteologiassa+ja+kuuntelee+ainoastaan+mennarisaarnaajia+esim.+TV7:lta.+Tähän+aina+esitän+kysymyksen,+että+laitatko+videon+ja+minuutit+missä+väärin+perustein+ammun+tervehenkisen+alas,+niin+voin+tehdä+parannuksen?Sitten+vielä+jälleen+vastaan+linkkimiehelle,+että+sapatista,+kolminaisuudesta,+Mooseksen+ruokasäädöksistä,+kasteista+ja+vastaavista+lakihenkisyydestä+nousevista+turhista+jaarituksista+(1.Tim.+1:6-7)+varoittaa+Raamattu+kiistelemästä.+Eräskin+pommitti+lähes+500+kommenttia+ketjuun,+koska+lupasin+vastata+jos+saa+kommentteja+500+kasaan,+mutta+ketju+sulkeutui+sitä+aikaisemmin.+Jos+Galatalaiskirjeen+ja+Heprealaiskirjeen+vakavat+sanomat+ei+näihin+pure,+niin+turhaan+minäkään+kuollutta+hevosta+potkin.+Lain+koulun+pitää+jokaisen+käydä+loppuun,+ennen+kuin+armo+kirkastuu.Kiitän+myös+runsaasta+palautteesta,+jossa+on+ollut+rohkaisua,+nuhdetta+ja+ihmeellisiä+kertomuksia+sekä+todistuksia.+Uskon+elämä+ei+ole+tylsä!+Herramme+Jeesus+on+ihmeellinen.+Aamen.Siunauksin,+MM.
  6. Rauhan+tervehdys.Tulee+nuhdella,+kehottaa+ja+varoittaa,+mutta+tuomion+lausuminen+ei+ole+kristillistä+eikä+raamatullista."Älkää+sentähden+lausuko+mitään+tuomiota,+ennenkuin+aika+on,+ennenkuin+Herra+tulee,+joka+myös+on+saattava+valoon+pimeyden+kätköt+ja+tuova+ilmi+sydänten+aivoitukset;+ja+silloin+kukin+saa+kiitoksensa+Jumalalta."+-+1.+Korinttolaiskirje+4:5Jos+ihminen+on+lakihenkinen,+niin+laki+voi+tuoda+vain+tuomion+ja+tuomio+julistetaan+helposti+ihmisille.+Jos+taas+liberaali,+niin+jää+pois+nuhtelukin.+Kumpaankaan+ääripäähän+ei+tule+mennä.Apostoli+Paavali+kirjoitti+kokonaisen+kirjeen+lakihenkisyydestä,+jossa+myös+mainitaan+tästä."Veljet,+jos+joku+tavataan+jostakin+rikkomuksesta,+niin+ojentakaa+te,+hengelliset,+häntä+sävyisyyden+hengessä;+ja+ole+varuillasi,+ettet+sinäkin+joutuisi+kiusaukseen.+Kantakaa+toistenne+kuormia,+ja+niin+te+täytätte+Kristuksen+lain.+Sillä+jos+joku+luulee+jotakin+olevansa,+vaikka+ei+ole+mitään,+niin+hän+pettää+itsensä."+-+Galatalaiskirje+6:1-3Omissa+opetuksissani+olen+käsitellyt+monia+harhaliikkeitä+ja+harhaoppeja+kuten+menestysteologia,+lakihenkisyys+ja+liberaaliteologia,+mutta+en+lausu+kenestäkään+eksyttäjästä+kadotustuomiota.+Jätän+oven+auki+armolle,+sillä+minäkin+olin+eksyttäjä+ja+sain+kokea+armon.Roomalaiskirjeen+kohta+kuuluu+seuraavasti."He+ovat+täynnänsä+kaikkea+vääryyttä,+pahuutta,+ahneutta,+häijyyttä,+täynnä+kateutta,+murhaa,+riitaa,+petosta,+pahanilkisyyttä;+ovat+korvaankuiskuttelijoita,+panettelijoita,+Jumalaa+vihaavaisia,+väkivaltaisia,+ylpeitä,+kerskailijoita,+pahankeksijöitä,+vanhemmilleen+tottelemattomia,+vailla+ymmärrystä,+luotettavuutta,+rakkautta+ja+laupeutta;+jotka,+vaikka+tuntevat+Jumalan+vanhurskaan+säädöksen,+että+ne,+jotka+senkaltaisia+tekevät,+ovat+kuoleman+ansainneet,+eivät+ainoastaan+itse+niitä+tee,+vaan+vieläpä+osoittavat+hyväksymistä+niille,+jotka+niitä+tekevät."+-+Roomalaiskirje+1:29-32Tässä+kuvataan+häjyjä+ihmisiä+joilta+uupuu+ymmärrys,+luotettavuus,+rakkaus+ja+laupeus.+Näistä+viimeisin+laupeus+tarkoittaa+tarkoittaa+sitä,+että+emme+heitä+kivillä.+Miksi+me+emme+heitä+kivillä,+kun+kaikenlainen+Pride+-liikkeen+saasta+saa+vallan+ja+joutuu+olla+kiusaantuneesti+kuten+Lootin+Sodomassa?Apostoli+antaa+samassa+kirjeessä+tähän+vastauksen."Älkää+itse+kostako,+rakkaani,+vaan+antakaa+sijaa+Jumalan+vihalle,+sillä+kirjoitettu+on:+'Minun+on+kosto,+minä+olen+maksava,+sanoo+Herra'.+Vaan+'jos+vihamiehelläsi+on+nälkä,+ruoki+häntä,+jos+hänellä+on+jano,+juota+häntä,+sillä+näin+tehden+sinä+kokoat+tulisia+hiiliä+hänen+päänsä+päälle'.+Älä+anna+pahan+itseäsi+voittaa,+vaan+voita+sinä+paha+hyvällä."+-+Roomalaiskirje+12:19-21Kun+Roomalaiskirjeen+ensimmäinen+luku+sanoi,+että+"ovat+kuolemaan+ansainneet",+se+tarkoittaa+että+Jumalalla+on+valta+niistä+rangaista.+Tämä+ei+siis+tarkoita+ihmisten+asettamaa+fyysistä+kuolemantuomio+rangaistusta+eikä+myöskään+että+meidän+tulee+lausua+hengellistä+kuolemantuomiota.+Myös+aikaisemmin+sanotaan+homoseksuaaleista,+että+ovat+"villiintymisestään+saaneet+itseensä+sen+palkan,+mikä+saada+piti"+(Room.+1:27),+niin+tässä+puhutaan+Jumalan+antamista+tuomioista+ja+usein+jo+tässä+ajassa+näkyen+paatumuksena+mielettömän+mielen+vallassa.Apostoli+Paavali+kyllä+antoi+saatanan+käsiin+lihanturmioksi+luopioita,+nimeltä+sanoi+Deemaksen+menneen+maailmaan,+sanoi+että+Hymeneus+ja+Filetus+opettavat+harhaa+ja+kehotti+kavahtamaan+Aleksanter+vaskiseppää,+mutta+ei+yksilöille+lausunut+kadotustuomiota."Mutta+ei+ylienkeli+Miikaelkaan,+kun+riiteli+ja+väitteli+perkeleen+kanssa+Mooseksen+ruumiista,+rohjennut+lausua+herjaavaa+tuomiota,+vaan+sanoi:+'Rangaiskoon+sinua+Herra!'"+-+Juuda+1:9On+lohdullista+tietää,+että+Jumalan+vanhurskaus+lopulta+tapahtuu+ja+Hän+on+tuomitseva+kansansa.+Me+voimme+nuhdella,+mutta+jätämme+tuomion+Herralle.Pelkään,+että+jos+"ketutushirviö"+ottaa+nyt+kristityistä+vallan+suhteessa+islamiin,+liberaaliteologiaan+ja+menestysteologiaan,+kylmenemme+pian+tyhjiä,+hyljättyjä+kivikirkkoja+kylmemmiksi+hautaholveiksi,+kun+laittomuus+saa+vallan.Olen+puhunut+tästä+aiheesta+muutamia+opetuksia,+joita+kaiken+vihastumisen,+kiusaantumisen+ja+ärsyyntymisen+keskellä+kannattaa+kuunnella,+ettei+paha+saisi+meitä+valtaansa+vaan+säilyttäisimme+rauhan+Kristuksessa+Jeesuksessa.+Aamen.RAUTARISTI+VAI+PUURISTI:https://youtu.be/-9kBVktv0ZcLAKI+JA+HENKI:https://youtu.be/TeGoua2qTUcRAUHAN+TEKIJÄT:https://youtu.be/xwc3N3uIpCASiunauksin,+MM.
  7. Rauhan+tervehdys.Raamattuun+eli+Jumalan+sanaan+tulee+suhtautua+sellaiselle+asenteella,+että+se+tuomitsee+meidät+kaikki+joko+taivaaseen+tai+helvettiin.+Se+on+hyvin+vakava+asia,+mitenkä+me+suhtaudumme+Raamattuun+ja+ojentaudummeko+sen+mukaan."Vaikka+niissä+(kirjoituksissa)+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niinkuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen."+-+2.+Pietari+3:16Toiseksi+täytyy+heti+todeta,+että+noita+väittämiä+ei+löydy+Raamatusta+ja+siellä+missä+kristillisyys+on+vallinnut,++on+naisilla+ollut+aina+hyvä+olla+ja+toisaalta+missä+vallitsee+pakanallisuus,+siellä+on+naisilla+hyvin+vaikeaa.+Olemme+menossa+aikaan,+jolloin+niin+miehillä+kuin+naisilla+on+hyvin+vaikeaa+ja+yhä+useammat+joutuvat+ottamaan+masennuslääkkeitä,+että+jaksavat+elää.Kolmanneksi+todettakoon,+että+jos+alamaisuus+ja+auktoriteetti+ovat+ongelmallisia+alueita+tai+sellaisia+mörköjä,+että+ne+ahdistaa,+niin+silloin+ei+pelkästään+tule+ongelmia+perheessä,+vaan+yhteiskunnassa+laajemminkin,+sillä+kaikki+toimivat+yhteisöt+perustuu+auktoriteettiin+ja+esivallan+kunnioittamaiseen.+Usein+kuitenkin+kyseessä+on+se,+että+ei+ymmärretä+mitä+se+tarkoittaa,+vaan+nähdään+yhdessä+päässä+vapautta+tarjoava+kapinallisuus+ja+toisessa+päässä+orjallinen+diktatuuri,+kun+kumpikaan+eivät+ole+oikeita.Esimerkiksi,+marxilaisessa+kommunismissa+ajatus+perustui+siihen,+että+"pahat+rötösherrat"+pitää+saada+pois+ja+missä+kommunismi+nousee+valtaan,+ne+"pahoina"+pidetyt+johtajat+saadaan+pois,+mutta+ilman+poikkeusta+saadaankin+juuri+sellainen+helvetellinen+diktatuuri,+sillä+sellaiset+kapinalliset+ihmiset+jotka+pitävät+auktoriteetteja+totalitaarisina+tyranneina,+itse+juuri+auktoriteetti+aseman+saatuaan+toimivat+juuri+noin.Mutta+tätä+eikä+mitään+muutakaan+isoa+asiaa+voi+järjellä+selittää,+vaan+tämä+on+sydämen+asia+ja+uskon+kysymys.+Uskommeko,+että+tottelemalla+Jumalaa+tulee+siunaus+vai+tiedämmekö+itse+paremmin?+"Vaimot,+olkaa+omille+miehillenne+alamaiset+niinkuin+Herralle;+sillä+mies+on+vaimon+pää,+niinkuin+myös+Kristus+on+seurakunnan+pää,+hän,+ruumiin+vapahtaja."+-+Efesolaiskirje+5:22-23Mies+ja+nainen+ovat+erilaisia,+vaan+eivät+eri+arvoisia.+Ja+vaikka+olemme+alamaisia+Sauli+Niinistölle+ja+kaikille+Suomen+viranomaisille,+emme+ole+yhtään+vähempiarvoisia+Jumalan+silmien+edessä,+sillä+Jumalan+arvoasteikke+on+usein+päinvastainen+kuin+maailmassa+ja+kaikki+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla.+Aamen.Siunauksin,+MM.
  8. Rauhan+tervehdys.Täällähän+on+meteliä,+kuin+rankkurin+kennelissä.+Toivottavasti+tämä+vastaukseni+ei+nyt+huku+tänne+kaiken+epäolennaisen+keskelle.Tässä+on+listattuna+uuskarimaattiset+seurakunnat,+jotka+ovat+siis+käytännössä+menestysteologisia+seurakuntia,+joissa+keskiössä+on+ylistysmusiikki,+motivaatiopuheet,+ihmeet+ja+karismaattiset+persoonaat,+mutta+Jeesus+Kristus+ja+Jumalan+sana+ovat+toissijaisia.+Näitä+en+voi+suositella.https://fi.wikipedia.org/wiki/UuskarismaattisuusTuossa+sivulla+listataan+heti+Kokkolan+Uskon+sana+seurakuntaa+ennen+Suur-Helsingin+seurakunta+eli+SUHE.+Kun+avaa+sitten+kyseisen+srkn+nettisivun,+hyppää+silmiin+ensimmäisenä+Jan+Cedercreutzin+nimi,+joka+on+tunnettu+menestysteologian+opin+julistaja.+Suhen+historiahan+on+uskonliikkeessä+eli+1980-luvulla+tulleessa+menestysteologian+opetuksissa+ja+sittemmin+1990-luvulla+se+otti+avoimesti+vastaan+Toronton+Siunaus+-nimellä+kulkeneen+ns.+nauruherätyksen.SUHE:n+perustaja+jäsen+ja+iso+vaikuttaja+on+ollut+Rauno+Kokkola,+joka+on+myöntänyt+joitakin+torontolaisuuden+virheitä,+mutta+ei+että+se+oli+harhaa.+Kyllähän+jokainen+voi+myöntää,+että+vaikka+katolilaisuudessa+on+virheitä+-+jopa+paavi+itse+-+mutta+on+eri+asia+irtisanoutua+siitä.+"Vuonna+1995+Suur-Helsingin+seurakunnassa+puhkesi+Toronton+herätyksen+tyylinen+"nauruherätys",+joka+levisi+myös+muihin+karismaattisiin+seurakuntiin.+Sitä+ei+kuitenkaan+hyväksytty+useimmissa+perinteisemmissä+seurakunnissa.+Liikehdintä+sai+runsaasti+huomiota+myös+tiedotusvälineissä+ja+se+herätti+kritiikkiä+ev.lut.+kirkossa+ja+vapaissa+suunnissa,+kuten+helluntai-+ja+vapaaseurakunnissa.+Nauruherätyksen+kannattajat+perustivat+ensin+omia+rukouspiirejään+ja+sittemmin+uusia+seurakuntia.+Kaikki+uuskarismaatikot+eivät+irtautuneet+omiksi+seurakunnikseen,+vaan+jäivät+vanhan+emoseurakunnan+sisälle,+esimerkkeinä+helluntaiherätykseen+kuuluva+Pakilan+Risteyspaikka+seurakunta+ja+Järvenpään+vapaaseurakunta+Arkki."https://fi.wikipedia.org/wiki/Suur-Helsingin_seurakuntaTorontolaisuuden+vaaroista+olen+puhunut+tällä+videolla:https://www.youtube.com/watch?v=SqrMsKJVXjMRauno+Kokkolna+nimi+tulee+esille+myös+ylistysmusiikkia+käsitellessä,+joka+kuuluu+elimellisesti+äärikarismaattiseen+toimintaa.+Ei+ole+äärikarismaattisuutta+ilman+lumoavaa+musiikkia+ja+toisinpäin.http://www.angelfire.com/or/cisu/luku3.htmlEn+voi+millään+tavalla+suositella+suhe:n+tomintaa.+Epäilemättä+siellä+varmasti+joku+tervehenkinenkin+voi+joskus+käydä+puhumassa+-+saattaahan+joku+katolinen+tai+Jehovan+todistaja+puhua+aivan+oikein+avioliitostakin+-+mutta+hengellisesti+tuota+seurakuntaa+ei+ole+Jumala+istuttanut+eikä+Jumalan+Henki+sitä+ole+johtanut+noihin+virtoihin+eikä+Jumala+vastaa+siitä.+Varmasti+Helsingistä+löytyy+parempiakin+yhteisöjä,+kuten+vaikkapa+Malmin+Saalemista+kuuluu+hyvää+ja+osaksi+myös+Lähetysseurakunnasta.+Koetellaan+kaikki."Ja+tutkikaa,+mikä+on+otollista+Herralle;+älköönkä+teillä+olko+mitään+osallisuutta+pimeyden+hedelmättömiin+tekoihin,+vaan+päinvastoin+nuhdelkaakin+niistä."+-+Efesolaiskirje+5:10-11Siunauksin,+MM.
  9. Rauhan+tervehdys.Ensiksikin,+kysyjä+kysyy+väärältä+persoonalta,+sillä+Jumalalta+täytyy+tämä+asia+kysyä,+sillä+teemme+kaikki+tiliä+siitä+mitä+vaikka+tällä+foorumilla+kirjoitamme.+Jopa+jokaisesta+turhasta+sanasta.Toiseksi,+Herramme+sanoo:+"joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman"+(Matt.+5:19)+ja+tämä+on+elämän+ja+kuoleman+asia+sekä+koskettaa+isoja+käskyjä.Kolmanneksi,+vaikka+Raamattu+ei+käytä+abortti+sanaa,+kuten+siellä+ei+ole+sanoja+dinosaurus,+homoliitto+tai+kolminaisuus,+niin+se+kyllä+puhuu+niistä+paljon+toisilla+termeillä.+Tästä+asiasta+paljon,+koska+Uusi+testamentti+alkaa+raskauskertomuksilla+ja+lasten+surmilla,+aivan+kuten+Mooseksenkin+tarina+Vanhassa+testamentissa."Ettei+viatonta+verta+vuodatettaisi+sinun+maassasi,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+antaa+sinulle+perintöosaksi,+ja+ettet+joutuisi+verivelan+alaiseksi."+-+5.+Mooses+19:10Vauva+on+aina+viaton+ja+monen+lapsen+isänä+voin+todistaa,+että+vauvaa+sylissä+pitänyt+tietää+aina+kuinka+pitelee+sylissään+erittäin+rakastaa+ihmistä+Jumalalle+ja+ihmisillekin.+Vauva+ei+koskaan+ansaitse+kuolemaa+ja+Jumala+"on+luonut+ihmisen+hengen+hänen+sisimpäänsä"+(Sak+12:1)+myös+vielä+syntymättömälle+lapselle.Jumala+ei+tee+erotusta+syntymättömän+ja+synnytetyn+lapsen+välillä+eikä+mikään+tieteellinen+havainto+sano,+ettei+lapsi+ole+ihminen.+Monelle+äidillä+keskenmeno+on+asia,+joka+musertaa+hänet+täysin+ja+usein+hän+syyttää+siitä+itseänsäkin.+Se+on+suuri+tragedia,+kuten+läheisen+kuolema+aina.+Profeetasta+Jumala+sanoo,+että+"Minä+valmistin+sinut+äidin+kohdussa,+Minä+sinut+tunsin,+ja+ennenkuin+sinä+äidistä+synnyit,+Minä+sinut+pyhitin"+(Jer.+1:5).+Luther,+Einstein+ja+Mannerheim+olivat+ainutlaatuisia+ihmisiä,+joiden+hyvää+hedelmää+niitämme+edelleen+monilla+eri+alueilla.+He+olivat+ainutlaatuisia+ja+voimme+kysyä,+että+onko+kenties+syntymättömänä+tapettu+jo+hän,+joka+olisi+keksinyt+lääkkeen+syöpään?Meidän+aikana+tehdään+10,000+aborttia+vuodessa,+joista+90%+ns.+sosiaalisista+syistä+eli+oman+mukavuuden+tähden.+Tämä+raiskaukseen+liittyvä+abortti+ei+siis+ole+kovinkaan+relevanttikysymys+tähän+liittyen.+Kestävyysvajeeksi+kutsuttu+väestönkehitys+johtuu+juuri+tästä,+sillä+nämä+surmatut+lapset+olisivat+työikäisiä+kun+lasketaan+siitä+kun+laki+hyväksyttiin.Jumalan+sana+kertoo+tällaisesta+yhteiskunnasta,+jossa+oman+nautinnollisen+(hekumallisen)+elämän+tähden+tapetaan+omat+lapset."Siinä+hädässä+ja+ahdistuksessa,+johon+sinun+vihollisesi+saattaa+sinut,+SINÄ+SYÖT+OMAN+KOHTUSI+HEDELMÄN,+syöt+poikiesi+ja+tyttäriesi+lihaa,+jotka+Herra,+sinun+Jumalasi,+on+sinulle+antanut.+Hempeästi+ja+hekumallisesti+elänyt+MIES+sinun+keskuudessasi+katselee+silloin+karsaasti+veljeänsä+ja+vaimoaan,+joka+hänen+sylissänsä+on,+ja+jäljellä+olevia+lapsiaan,+jotka+HÄN+ON+JÄTTÄNYT+HENKIIN;+kenellekään+heistä+hän+ei+anna+lastensa+lihaa,+jota+hän+itse+syö,+kun+hänellä+ei+ole+mitään+muuta+jäljellä,+siinä+hädässä+ja+ahdistuksessa,+johon+vihollisesi+saattaa+sinut+kaikissa+sinun+porteissasi.Hempeästi+ja+hekumallisesti+elänyt+NAINEN+sinun+keskuudessasi,+joka+hekumassaan+ja+hempeydessään+ei+edes+yrittänyt+laskea+jalkaansa+maahan,+katselee+silloin+karsaasti+miestä,+joka+hänen+sylissänsä+on,+ja+poikaansa+ja+tytärtänsä+eikä+suo+heille+jälkeläisiä,+jotka+tulevat+hänen+kohdustansa,+eikä+lapsia,+joita+hän+synnyttää,+sillä+kaiken+muun+puutteessa+SYÖ+HÄN+NE+SALAA+ITSE+siinä+hädässä+ja+ahdistuksessa,+johon+vihollisesi+saattaa+sinut+sinun+porteissasi."+5.+Mooses+28:53-57Tässä+on+itsekkyyden+huippu+kuvattu,+joka+nautintokeskeiset+mies+ja+nainen+yhdessä+tuumin+syövät+omat+lapsensa.+Tästähän+on+kyse+suuressa+osassa+vauvojen+surmaamisessa.+Mutta+kiitos+Herralle,+on+toisenlaisia+isiä+ja+äitejä,+jotka+valitsee+elämän+ja+rakkauden.Kuulin+erään+vanhemmistoveljen+todistuksen,+joka+oli+raiskauksesta+syntynyt,+mutta+hänen+äitinsä+valitsi+lapsensa+ja+itsensä+tähden+anteeksiantamisen+tien.+Joskus+meillä+on+hyvä+isä,+joskus+huono+ja+joskus+isä+puuttuu+kokonaan,+mutta+uskovaisella+on+taivaan+Isä.+Jotkut+pääsee+ylitse+raiskauksesta,+mutta+eivät+oman+lapsensa+surmaamisesta.Tänään+Iltalehti+uutisoi:+"Tyttöystävän+pettäminen+selvisi+30+vuotta+myöhemmin:+'En+ollutkaan+tyttäreni+isä'".+Tässä+tapauksessa+kuitenkin+vauva+oli+saanut+elää+ja+kasvaa+normaalisti.+Äidin+synti+oli+hirveä+huorinteko+ja+joskus+isän+synti+on+hirveä+raiskaus,+mutta+heidän+syntiänsä+ei+korjaa+vauvan+murha.Huomaat,+että+minä+puhuin+vauvan+näkökulmasta?+Meidän+tulee+ajatella+toisen+parasta+eikä+omaamme.+Eräs+nainen+kieltäytyi+syöpähoidoista,+koska+ne+olisivat+todennäköisesti+tappaneet+vauvan+ja+tuo+äiti+kuoli+pian+vauvan+syntymän+jälkeen.+Tämä+uhrautuva+rakkaus+saa+kostumaan+minun+silmäni,+sillä+tässä+on+niin+vahva+kuva+Herrastamme+Jeesuksesta+Kristuksesta....+Jatkuu