Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

186

1. Juuri+näin,+kuten+tuossa+alussa+rekisteröitymättömänä+mainitsin.+Olen+aika+varma+että+esimerkistä+löytyy+julkaisu+tai+vähintään+mallilaskelma+jostakin+netin+syövereistä.
  2. Hei+Jöns,+mistä+vertaisarvioidusta+tieteellisestä+tutkimuksesta+tuo+kuva+mielestäsi+on+peräisin?+Laita+näkyviin+julkaisun+doi+-+koodi+kun+itse+en+kuvaa+tuossa+muodossa+mistään+vertaisarvioidusta+julkaisusta+löytänyt.+Webissä+sen+kopioita+on,+julkaisuissa+ei.Tineye-hakupalvelu+tunnisti+kuvan+julkaisuajankohdaksi+vuoden+2013.+Siinä+mainittu+Marcott+on+siis+pitkän+ajan+lämpötilojen+rekonstructio+Marcott+et+al+2013,+jonka+doi+koodi+on+10.1126/science.1228026s+ja+jonka+tällä+hetkellä+voi+lukea+esimerkiksi+osoitteesta+https://sci-hub.tw/10.1126/science.1228026"Rekonstruktio+alueellisesta+ja+globaalista+lämpötilasta+viimeisen+11300+vuoden+ajalta".Marcottin+vertaisarvioidussa+tiedelehdessä+julkaistussa+artikkelissa+kuva+on+muuten+samanlainen+(Fig+1+B)+mutta+käyrän+alapuolella+ei+ole+tekstiä+"Marcott"+eikä+"Mann".+Ne+asiat+on+selitetty+kuvatekstissä.Ilmeisesti+toimittaja+tai+webbijulkaisija+on+Marcottin+kuvaan+Fig+1+B+lisännyt+selittävät+tekstit+ja+tuo+muokattu+kuva+sitten+julkaistu+webissä+tai+jossakin+muualla+tiedelehtien+ulkopuolella.+Ollaan+siis+tarkkoja+niiden+väitteiden+kanssa.+Jos+sanot+että+joku+asia+on+vertaisarvioidusta+tieteellisestä+julkaisusta+niin+väitteesi+pitää+olla+kirjaimellisesti+totta.+Ei+siis+niin,+että+väität+jonkun+tiedelehdestä+noukitun,+toimittajan+jälkikäteen+muokkaaman+ja+sitten+satunnaiselle+webbisivustolle+julkaiseman+muokatun+kuvan+olevan+vertaisarvioitua.+Kun+siis+sitä+se+ei+ole.Olen+sinua+ennenkin+ripittänyt+näiden+huonosti+määriteltyjen+irtokuvien+käyttämisestä+väitteidesi+tukena.+Kun+syytit+usein+muita+akuankkalinkeistä+niin+sinun+pitäisi+nykyään+olla+omien+linkkiesi+suhteen+erityisen+tarkka.+Muuten+omaa+epätäsmällisyyttäsi+käytetään+pilaamaan+keskustelua,+kuten+nyt+tapahtui.
  3. Joskus+ilmiötä+kuvaava+matematiikka+on+niin+monimutkaista+että+sitä+on+vaikea+esittää+muuten+kuin+simulaatio-ohjelman+perusteina+käytettyinä+osittaisdifferentiaaliyhtälöryhminä.+Suoraan+niitä+katsomalla+ei+aukene+se,+mitä+yhtälöiden+ratkaisemisessa+niiden+käyttäytymisestä+tulee+paljastumaan.Muutamia+esimerkkejä+mallinnuksesta:+Virtausmekaniikka,+autojen+ja+lentokoneiden+aerodynaamiset+ominaisuudet,+sään+ennustaminen,+monimutkaisten+rakenteiden+lujuuslaskelmat.Kun+säätä+osataan+ennustaa,+lentokoneiden+aerodynamiikkaa+suunnitella+ja+rakenteiden+lujuuslaskelmiakin+osataan+tehdä+niin+mallinnuksen+toimivuudesta+niin+luonnontieteessä+kuin+tuotekehityksen+työkalunakin+on+varsin+selkeää+näyttöä.+Itse+menetelmässä+ei+siis+ole+vikaa+kunhan+mallinnuksessa+osataan+huomioida+kaikki+tilanteeseen+merkittävästi+vaikuttavat+tekijät+ja+osataan+arvioida+käytetyn+mallinnusmenetelmän+itsensä+aiheuttamia+virheitä.Mallinnuksien+toisistaan+poikkeavat+ennusteet+kertovat+siitä,+että+kaikkia+merkittävästi+vaikuttavia+tekijöitä+ei+vielä+tunneta+ja+mallinnusmenetelmät+itsessäänkin+aiheuttavat+virheitä.+Siksi+on+tulosten+luotettavuuden+arvioinnin+kannalta+hyvä+että+näistä+on+käynnissä+toisistaan+riippumattomien+tutkijaryhmien+projekteja.