Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Aesdifaeger
profiilit
Aesdifaeger
Aesdifaeger
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
186
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Juuri+näin,+kuten+tuossa+alussa+rekisteröitymättömänä+mainitsin.+Olen+aika+varma+että+esimerkistä+löytyy+julkaisu+tai+vähintään+mallilaskelma+jostakin+netin+syövereistä.
22.07.2020 18:20
Kaasut+käyttäytyvät+erikoisella+tavalla+ja+juuri+siitä+syystä+tätä+keskustelua+käydään.+Se+että+kaasu+ei+voi+absorboida+jotakin+aallonpituutta+tarkoittaa+myös+sitä,+ettei+se+voi+lähettää+säteilyä+sillä+aallonpituudella.
Lyhykäisesti:+Kaasuilla+on+aallonpituudesta+hyvin+voimakkaasti+riippuva+emissiviteetti.+Huoneenlämpötilassa+merkittäviä+määriä+lämpösäteilyä+lähettävät+vain+kasvihuonekaasujen+molekyylit,+joilla+emissioviivoja+on+pitkäaaltoisen+infrapunan+aallonpituuksilla.+Happi+ja+typpi+lähettävät+merkittäviä+määriä+lämpösäteilyä+vasta+hyvin+korkeissa+lämpötiloissa.
Mainitussa+keskustelussa+"Energian+siirtyminen+lämpösäteilyn+avulla"+olen+tätä+asiaa+käsitelty+tarkemmin+viestissä,+jonka+lähetin+nimimerkillä+Aesdifaeger+päivämäärällä+30.06.2019+22:07
22.07.2020 18:18
kirjoitit:+"Kun+vielä+tietäisi+mistä+tuo+on+otettu."
Lainauksen+lähteen+löytää+kun+antaa+lainauksen+kokonaisuudessaan+Googlelle+hakusanaksi.
20.07.2020 15:48
Tuossa+sukunimessä+ei+ole+r+-+kirjainta+eli+kirjoitusvirhe.+Alkuperäisen+lähteen+löytää+myös+lyhytlinkillä+urly+piste+fi+kauttaviiva+1Hbv
20.07.2020 15:44
...+joka+Christopher+Brooker+on+esitelty+Wikipedian+puolella+niin+ilmastoon+kuin+moniin+muihinkin+aiheisiin+liittyvine+mielipiteineen.
20.07.2020 15:12
Ilmiantajana+ei+ollut+Jöns+koskapa+tuo+viestini+oli+sellainen+jonka+kanssa+Jöns+on+samaa+mieltä.+Eli+joko+automaattimoderointi+tarttuu+itse+viesteihin+tai+sitten+meillä+on+taas+vaihteeksi+ilonamme+joku+ylilaudan+jonne+ajamassa+omaa+automaattista+ilmiantoskriptiään.
20.07.2020 15:03
Nyt+ilmastonmuutospalstalta+poistuu+myös+asiallisia+ja+linkkejä+sisältämättömiä+viestejä+eli+korjatkaa+tilanne!
20.07.2020 14:57
Joku+skannaa+ja+ilmiantaa+koskapa+myös+minun+linkkejä+sisältämätön+ja+rekisteröidyllä+tunnuksella+kirjoittamani+viesti+103383240+poistui+saman+tien.
Antakaa+palautetta+Suomi24+palautelomakkeen+kautta,+Muuten+tilanne+ei+korjaannu.+Palautukseen+kuluu+yleensä+pari+arkipäivää+eli+tänään+esitetty+palautuspyyntö+tuottanee+tulosta+torstaiaamuun+mennessä.
20.07.2020 14:54
Ilmastonmuutos+-+palstalta+katoavat+kaikki+viestit+joissa+on+linkkejä.+Voisitteko+puuttua+asiaan+eli+joko+automaattimoderointinne+on+säädetty+liian+herkälle+tai+sitten+joku+tekee+siellä+ilkivaltaisia+ilmiantoja+kiusantekotarkoituksessa.+Ongelma+on+uusi+eli+vielä+viikko+takaperin+ei+tuollaista+ollut+havaittavissa.
20.07.2020 14:17
Näyttäisi+siltä+että+automaattimoderointi+on+liian+kärkäs+ja/tai+joku+skannaa+palstaa+ja+automaattisesti++ilmiantaa+kaikki+viestit+joissa+on+linkkejä.+Laitetaan+palautetta+ylläpidolle...
20.07.2020 14:10
Keskustelusta+poistatetaan+viestejä.+Lopettakaa+asiallisten+viestien+poistattaminen.+Vaikka+esitetty+mielipide+olisi+oman+mielipiteesi+vastainen+niin+sillä+on+oikeus+tulla+julkaistua+keskustelussa,
Tiedätte+että+minä+olen+puoltanut+AGW+-+väitteitä.+Siitä+huolimatta+olen+sitä+mieltä+että+"väärää"+mieltä+olevien+viestien+poistattaminen+ei+todellakaan+kuulu+keskustelupalstalle.+Keskustelu+edellyttää+sitä+että+keskustelijat+saavat+äänensä+kuuluviin+eikä+heitä+hiljennetä+poistattamalla+viestejä.
Mikäli+oma+viestinne+on+tullut+poistatettua+perusteetta+niin+pyytäkää+viestin+palauttamista+Suomi24:n+palautelomakkeen+avulla.+Itse+olen+useaan+kertaan+joutunut+tuota+palvelua+käyttämään+silloin,+kun+poistatusvimma+oli+kovimmillaan.
20.07.2020 14:08
Hei+Jöns,+mistä+vertaisarvioidusta+tieteellisestä+tutkimuksesta+tuo+kuva+mielestäsi+on+peräisin?+Laita+näkyviin+julkaisun+doi+-+koodi+kun+itse+en+kuvaa+tuossa+muodossa+mistään+vertaisarvioidusta+julkaisusta+löytänyt.+Webissä+sen+kopioita+on,+julkaisuissa+ei.
Tineye-hakupalvelu+tunnisti+kuvan+julkaisuajankohdaksi+vuoden+2013.+Siinä+mainittu+Marcott+on+siis+pitkän+ajan+lämpötilojen+rekonstructio+Marcott+et+al+2013,+jonka+doi+koodi+on+10.1126/science.1228026s+ja+jonka+tällä+hetkellä+voi+lukea+esimerkiksi+osoitteesta+
https://sci-hub.tw/10.1126/science.1228026
"Rekonstruktio+alueellisesta+ja+globaalista+lämpötilasta+viimeisen+11300+vuoden+ajalta".
Marcottin+vertaisarvioidussa+tiedelehdessä+julkaistussa+artikkelissa+kuva+on+muuten+samanlainen+(Fig+1+B)+mutta+käyrän+alapuolella+ei+ole+tekstiä+"Marcott"+eikä+"Mann".+Ne+asiat+on+selitetty+kuvatekstissä.
Ilmeisesti+toimittaja+tai+webbijulkaisija+on+Marcottin+kuvaan+Fig+1+B+lisännyt+selittävät+tekstit+ja+tuo+muokattu+kuva+sitten+julkaistu+webissä+tai+jossakin+muualla+tiedelehtien+ulkopuolella.+
Ollaan+siis+tarkkoja+niiden+väitteiden+kanssa.+Jos+sanot+että+joku+asia+on+vertaisarvioidusta+tieteellisestä+julkaisusta+niin+väitteesi+pitää+olla+kirjaimellisesti+totta.+Ei+siis+niin,+että+väität+jonkun+tiedelehdestä+noukitun,+toimittajan+jälkikäteen+muokkaaman+ja+sitten+satunnaiselle+webbisivustolle+julkaiseman+muokatun+kuvan+olevan+vertaisarvioitua.+Kun+siis+sitä+se+ei+ole.
Olen+sinua+ennenkin+ripittänyt+näiden+huonosti+määriteltyjen+irtokuvien+käyttämisestä+väitteidesi+tukena.+Kun+syytit+usein+muita+akuankkalinkeistä+niin+sinun+pitäisi+nykyään+olla+omien+linkkiesi+suhteen+erityisen+tarkka.+Muuten+omaa+epätäsmällisyyttäsi+käytetään+pilaamaan+keskustelua,+kuten+nyt+tapahtui.
04.07.2020 19:03
On+todennäköistä+ja+myös+käytännossä+havaittu+että+rekisteröidyn+tunnuksen+käyttäjät+saavat+osakseen+muita+enemmän+kirjoittajan+henkilöön+kohdistuvaa+asiattomuutta.++Anonyymin+tapauksessa+tärkeämpää+on+se+mitä+hän+kirjoittaa+juuri+nyt+kuin+se,+mitä+hän+mahdollisesti+on+aiemmin+kirjoittanut.++Lienet+tämän+huomannut+myös+omalla+kohdallasi+trollien+tarttuessa+kirjoitteluhistoriaasi.
01.07.2020 19:13
Aloittajan+kysymykseen+ei+ole+yksikäsitteistä+vastausta+sillä+haun+tekeminen+riippuu+siitä+mitä+sivustoa+tai+palvelua+hakuun+käyttää.
Aloittaja+kirjoittaa+olevansa+kiinnostunut+uutisista.+Voisiko+hän+täsmentää+minkä+nimenomaisen+median+uutisista+on+kysymys?+Googlen+haku+kattaa+uutisten+materiaalin+vain+siltä+osin+kuin+sivustoilla+on+annettu+lupa+Googlen+päästä+materiaaliin+käsiksi.+Internetin+sivustojen+materiaalista+on+ehdottomasti+suurin+osa+Googlen+hakukoneen+ulottumattomissa+tietokannoissa+ja+palveluissa,+jotka+vaativat+reiksteröitymisen+ja+varsin+usein+ovat+myös+maksullisia.
Jos+aloittajaa+kiinnostaisi+esimerkiksi+Sanoma+OY:n+lehdet+niin+niiden+arkiston+lukeminen+ja+etsiminen+edellyttää+palvelun+tilaamista.+
Googlen+hakujen+osalta+ohjeet+löytyvät+Googlen+sivuilta.+Esimerkkejä+tavoista+suodattaa+hakutuloksia+vaikkapa+päivämäärän+avulla+löytyy+täältä:
https://support.google.com/websearch/answer/142143
24.04.2020 21:35
Trumpin+ansioksi+kai+on+laitettava+se,+että+facebook+ja+twitter+joutuivat+lopulta+luopumaan+pseudotieteen+ja+salaliittoteorioihin+uskovien+ryhmiin+kohdistetun+mainonnan+myynnistä.+Joutuu+siis+RT:kin+hakemaan+jatkossa+seuraavat+kampanjoinnin+kohteensa+työläämmillä+tavoilla.
Ei+todellakaan+käy+kateeksi+niitä,+joiden+tehtävänä+on+oikeasti+pitää+tuo+inkompetentin+pellen+ohjastama+laiva+edes+suunnilleen+väylällä+ja+estää+sitä+ajamasta+karille.
24.04.2020 20:32
Aloitus+on+minun+kirjoittamani.+Ennenkuin+tuomitset+viestin+lässytykseksi+käy+tarkistamassa+väitteen+paikkansapitävyys.+Tein+aloituksen+ilman+nimimerkkiä+ja+jätin+siitä+pois+linkit+välttääkseni+kiusanteon+vuoksi+tapahtuvan+poistatuksen.
Tuosta+aiheesta+on+jo+mainitun+viime+syksynä+julkaistun+lisäksi+ollut+esimerkiksi+Tekniikka+ja+Talous+-+lehdessä+suomenkielinen+artikkeli,+jossa+kerrotaan+mitä+tuo+oletus+tarkoittaa+ja+mitä+se+käytännössä+merkitsee.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kaikki-nykyiset-ilmastomallit-olettavat-yhdessa-kohtaa-etta-maa-on-littea-siita-aiheutuu-malleihin-iso-virhe-tassa-syy-oletukseen/63f03aff-f3a1-42dc-b946-59e70f3c5304
24.04.2020 19:56
Joskus+ilmiötä+kuvaava+matematiikka+on+niin+monimutkaista+että+sitä+on+vaikea+esittää+muuten+kuin+simulaatio-ohjelman+perusteina+käytettyinä+osittaisdifferentiaaliyhtälöryhminä.+Suoraan+niitä+katsomalla+ei+aukene+se,+mitä+yhtälöiden+ratkaisemisessa+niiden+käyttäytymisestä+tulee+paljastumaan.
Muutamia+esimerkkejä+mallinnuksesta:+Virtausmekaniikka,+autojen+ja+lentokoneiden+aerodynaamiset+ominaisuudet,+sään+ennustaminen,+monimutkaisten+rakenteiden+lujuuslaskelmat.
Kun+säätä+osataan+ennustaa,+lentokoneiden+aerodynamiikkaa+suunnitella+ja+rakenteiden+lujuuslaskelmiakin+osataan+tehdä+niin+mallinnuksen+toimivuudesta+niin+luonnontieteessä+kuin+tuotekehityksen+työkalunakin+on+varsin+selkeää+näyttöä.+Itse+menetelmässä+ei+siis+ole+vikaa+kunhan+mallinnuksessa+osataan+huomioida+kaikki+tilanteeseen+merkittävästi+vaikuttavat+tekijät+ja+osataan+arvioida+käytetyn+mallinnusmenetelmän+itsensä+aiheuttamia+virheitä.
Mallinnuksien+toisistaan+poikkeavat+ennusteet+kertovat+siitä,+että+kaikkia+merkittävästi+vaikuttavia+tekijöitä+ei+vielä+tunneta+ja+mallinnusmenetelmät+itsessäänkin+aiheuttavat+virheitä.+Siksi+on+tulosten+luotettavuuden+arvioinnin+kannalta+hyvä+että+näistä+on+käynnissä+toisistaan+riippumattomien+tutkijaryhmien+projekteja.
01.01.2020 17:29
Keskitytään+itse+asiaan+eikä+keskustelijoiden+henkilökohtaisiin+ominaisuuksiin.
Kun+me+kaikki+täällä+olemme+anonyymejä+niin+meidän+mahdollisilla+omilla+tieteellisillä+ansioillamme+tai+niiden+puutteella+ei+keskustelun+kannalta+katsottuna+ole+mitään+väliä.+Kuka+tahansa+kun+voi+väittää+mitä+tahansa+omiksi+ansioikseen.+Kuka+tahansa+voi+myös+kopioida+väitteitä+mistä+tahansa+ja+niiden+avulla+luoda+kuvaa+osaamisesta+jota+oikeasti+ei+ole+olemassa.
Keskustelua+siis+asiasta+eikä+keskustelijoista!
01.01.2020 17:07
Minä+olen+mielipiteeni+jo+kertonut+eli+minusta+tiede+ja+tieteellinen+menetelmä+ovat+paras+tällä+hetkellä+tiedossa+oleva+tapa+selvittää+luonnon+lainalaisuuksia.+Minä+myös+ymmärrän+varsin+hyvin+että+tieteeseen+perustuviin+ennustuksiin+liittyy+aina+epävarmuutta.+
Jos+teidän+mielestänne+on+olemassa+joku+tiedettä+parempi+tapa+näiden+asioiden+ja+ilmiöiden++selvittämiseen+niin+kertokaa+mikä+se+menetelmä+on.
23.12.2019 13:28
Jos+sinulla+on+tiedossasi+joku+tiedettä+parempi+tapa+mallintaa+luontoa+ja+ennustaa+ilmaston+muutoksia+niin+mitäs+jos+kertoisit+sen+ihan+kiemurtelematta.
23.12.2019 12:07
3 / 10