Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3983

1. Ei+kai+tuo+mitenkään+poikkeuksellinen+tilanne+ole.+Muutat+vähän+eri+paikkaan+ja+pikku+hiljaa+etäännyt+vanhoista+kavereistasi.+Jos+menet+uuteen+työpaikkaan+niin+siellä+on+jo+ne+"klikit"+ja+aika+vaikea+niihin+on+heti+päästä.Vaikka+minulla+olisi+naisystävä+niin+ei+minulla+kyllä+olisi+ajatustakaan+luopua+tuosta+kaveripiiristäni.+Pariskuntana+tehdään+asioita+ja+sen+lisäksi+teen+omia+juttujani.+Osittain+harrastelen+yksin+mutta+paljon+myös+tehdään+kaveriporukalla.+Elisalle+tsemppiä+ja+toivottavasti+joku+tuttu+löytyy+ettei+ihan+elämä+pyöri+kodin+ja+työpaikan+välillä.+Uusi+harrastus+tai+opiskelutyön+ohessa+saattaisi+olla+keino+kaveripiirin+laajentamiseen.
  2. Kyllä+kieltämättä+itsetuntoa+nakertaa+jos+ei+kelpaa+perhe-elämään+eikä+työelämään.+Kyllähän+tuolla+näkyy+noita+tavallisia+perheen+isiä+ja+perheettömiä+joilla+töitä.+Mutta+ilmeisesti+yhä+suurempi+joukko+on+näitä+miehiä+joilla+ei+ole+kumpaakaan.+Näillä+sitten+on+suuri+riski+huono-osaisuuteen,+asunnottomuuteen,+alkoholismiin+tai+rikoskierteeseen.+Naisilla+useimmin+on+näistä+kahdesta+osa-alueesta+edes+toinen+kunnossa+antamassa+elämään+sisältöä.Palstatila+oli+varmaan+vähissä+mutta+olisi+ollut+kiinnostavaa+nähdä+kartasta+missä+nämä+nuoret+työelämä-+ja+perhepudokkaat+majailevat.+Omaan+kokemukseeni+eli+ei+mihinkään+tieteeseen+tai+tutkimukseen+perustuva+näkemys+on+että+kyseessä+on+myös+jossakin+määrin+oma+valinta.+Olin+tuossa+muutaman+viikon+komennuksella+kehäkolmosen+sisäpuolella+ja+minulle+sanottiin+että+hommaa+heille+työntekijöitä.+Lupasivat+vielä+pari+sataa+mulle+tilille+joka+rekrytoinnista.+Lisäksi+varsinais-Suomessa+on+työvoimapula.Mitä+parisuhde+tai+perhe-elämään+tulee+niin+täällä+asuinseudulla+ei+tarvi+paljon+yhteydenottoja+odotella+mutta+tuolla+suunnalla+piti+välillä+katsella+ympärille+josko+jossakin+olisi+piilokamera.+Se+että+tälläinen+tapetinharmaa+elähtänyt+tuhkamuna+on+jotakin+top3+materiaalia+tuntui+vähän+jopa+koomiselta+mutta+kun+naisilta+alkoi+keskustelunavauksia+ja+treffipyyntöjä+tulla+niin+kyllähän+se+itsetuntoa+hiveli.+Jos+olisin+sinne+jäänyt+asumaan+niin+todennäköisesti+olisin+hyvän+matkaa+menossa+kohti+parisuhdetta.Eli+jos+joku+nuorimies+jolla+on+työhaluja+ja+kaipuuta+parisuhteeseen+niin+istahda+hetkeksi+ja+hörpi+pari+kuppia+kahvia+ja+mieti+olisiko+mahdollista+edes+suunnitella+muuttoa+muualle.+Myönnän+että+tilanne+ei+ole+näin+yksinkertainen+sillä+asuntoja+on+niukasti+yms+mutta+ihan+noin+vaan+mietittäväksi.
  3. Onhan+Suomessa+ollut+naispresidentti+ja+naispääministeri+että+melkokorkealta+tasolta+on+lasikatto+murrettu.+Mutta+asenteesta+olen+pitkälti+samaa+mieltä+ja+siitä+olen+naisia+moittinut.+Siis+tänä+päivänä+kun+naiset+ovat+itsenäisiä,+voimakkaita+ja+itsevarmoja+niin+hakiessaan+töitä+katsovat+vaatimuksia+ja+jos+siellä+joku+ei+ihan+kohtaa+niin+jää+hakematta.+Miehet+katsovat+että+suurin+osa+on+hallussa,+jostakin+ehkä+ovat+ihan+kujalla+ja+jonkun+asian+ehkä+oppivat+joten+hakemusta+menemään.+Jotenkin+pitää+muistuttaa+naisia+että+loppupeleissä+se+on+työnantajan+päätös+oletko+sinä+heille+sopiva.+Ehkä++nykyään+tilanne+alkaa+muuttua+siihen+suuntaan+että+miehen+pitää+todistaa+että+häntä+ei+valittu+pelkän+sukupuolen+perusteella.+Naiselle+riittää+koulutus+ja/tai+työkokemus.+En+ole+tilastoja+katsonut+mutta+epäilen+että+enemmän+naiset+nostavat+kanteluja+syrjinnästä+kuin+miehet.Nuo+pinttyneet+käsitteet,+joita+paljon+myös+hyvä+veli+verkostoksi+kutsutaan,+on+minusta+hyvinkin+totuutta+vääristävä.+Itse+olen+seurannut+kuntapolitiikkaa+aika+läheltä+ja+väittäisin+että+sukupuoli+on+ollut+harvoin+se+määräävä+tekijä.+Ennen+vain+oli+se+tilanne+että+miehiä+oli+enemmän+politiikassa+ja+muissa+yhteisöissä.+Uskaltaisin+väittää+että+nykyään+jos+vaikka+Kemissä+on+vastakkain+kokoomuslainen+mies+tai+vasemmiston+nainen+niin+kyllä+nainen+valitaan+vaikka+ei+olisi+ollut+edes+pätevämpi.+Tai+pohjanmaalla+kirkkoon+kuuluva+nainen+tai+kirkosta+eronnut+mies.+Kyllä+miesa+katoaa,+joko+palavien+soihtujen+ja+hankojen+kanssa+tai+sitten+hyvällä,+mutta+samalle+viivalle+ei+ole+asiaa.Minä+en+mielelläni+käyttäisi+toksista+tai+toksaalista+mistään+sukupuolesta.+Vaikka+se+vaikeaa+onkin+niin+mielelläni+haluaisin+että+ensisijaisesti+asioita+käsiteltäisiin+positiivisuuden+kautta.
  4. Itse+nyt+pystyn+ehkä+parhaiten+lähestymään+asiaa+omien+tyttärieni+kautta.+Ensiksi+on+tuossa+todettava+että+kun+tuota+vanhemman+tytön+kumppania+katsoo+niin+yllättävän+paljon+siinä+on+samankaltaisuutta+minun+kanssani.+Sen+kyllä+sanoi+tytärkin.Yksi+iso+ero+omaan+nuoruuteeni+on+se+että+vaikutteet+tulivat+perheestä,+kaveripiiristä+sekä+sanomalehdistä.+Meille+opetettiin+että+tyttöjä+ei+saa+kiusata+kun+ne+on+heikompia+ja+niitä+pitää+suojella.+Vielä+kun+huomattiin+Anttilan+kuvastosta+että+niistä+tulee+isona+kauniita+niin+kiltisti+mentiin+naruhypyssä+aina+pyörittäjiksi.+Nykyään+perheen+lisäksi+on+kaverit+jotka+voivat+olla+muualta+kuin+omasta+pitäjästä+ja+tietysti+atk-mailma+jossa+syötetään+jos+jonkinmoista+esikuvaa+ja+ohjetta+mikä+on+sinulle+hyödyksi+tai+haitaksi.+Sama+oikeastaan+oli+varmaan+tytöillä,+opetettiin+että+kun+on+hiljaa+ja+kiltisti+niin+on+hyvä+tyttö+ja+on+ihan+hyväksyttävää+näyttää+tunteitaan.+Siitä+on+jopa+etua+kun+pyytää+poikia+pyörittämään+narua.+Molemmat+tytöistä+on+tällä+hetkellä+ura-+ja+työelämä+edellä+kulkevia+tapauksia+ja+sen+verran+itsetietoisia++että+joskus+olen+kahvilla+todennut+että+tulevaisuudessakin+nainen+voi+olla+heikko+ja+vahvuutta+on+jos+sen+tunnustaa.+Huonon+hetken+tullen+ei+ole+väärin+päästää+kyyneliä+ja+mennä+kumppanin+olkaa+vasten+ja+kertoa+murheensa.+Toki+jos+itku+tulee+ei+saa+niistää+miehen+hihaan,+se+on+ällöttävää.+Kyllä+uskon+että+nuo+pärjäävät+tunteidensa+kanssa+ja+muutenkin,+vaikka+mistä+sen+tietää.+Toivon+vain+että+olisivat+tasapainossa+vahvuksineen+ja+heikkouksineen+ja+muistaisivat+sydämmessään+että+sellaista+tilannetta+ei+ole+milloin+isälle+ei+saa+ottaa+yhteyttä.Voi+olla+että+ikä+ja+aika+tekee+tehtävänsä+mutta+jotenkin+tuntuu+että+ennen+naisen+tunteet+sai+pintaan+tekemällä+hänelle+kolmioleivän,+mutta+nyt+siihen+tarvitsee+kolmiolääkkeet.