Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3946

1. Huomenna grillipäivä kun alkaa pitkät vapaat.

Ihan mielenkiintoinen ja itselle uusi näkökulma tuo tunteiden vastuun siirto ja jos oikein tulkitsen niin nimenomaan alkoholiavusteisena. Omalla kohdalla on mennyt niin että jos alkoholia on tarjolla kukaan ei tule minulle tuolla tavalla avautumaan mutta kun ympäristö muuten on otollinen niin sitten annetaan tulla.

Varmaan johtuu itsellä siitä että jos olen baarissa otan yleensä sellaiset seitinohuen kattauksen alkoholia ja sulaudun tapettiin ihmettelemään muiden menoa. Tuollainen "syvällisempi" ajatusten vaihto taas vaatisi kunnon istuimet että pystyy keskittymään.

Omalle kohdalle tuollaiset avautumiset on osuneet kun ollaan oltu saunomassa tai vaelluksella sekä aikanaan työmaalla kun olin työsuojeluvaltuutettuna. Siinä mielessä mukavampia nuo tapaukset kun toisella toimii myös vastaanotin eikä pelkkä lähetin.

Otan sen verran juttua takaisin että kerran on baarissa minulle kunnolla avauduttu. Miesten vessaan oli sammunut nainen ja sitä herättelin siinä ja vähän katsoin ettei humalaiset miehet tunge samaan koppiin. No pikkasen kun sain eloa tapaukseen niin hänellä tuli tarve oksentaa. Pönttöhän oli siinä vieressä ja luvan saatuani siirsin hänen hiukset pois pöntöstä. Välillä tuli oksennus ja välillä kertomusta mikä oli elämässä pielessä.

Ihan vaan ajatuksena ja huomiona semmoinen että kun antaa ensin toisen päästää ne negatiiviset tunteet ulos ja kysyy että mikä sulla on elämässä hyvin niin samoista asioista alkaa löytyä niitä hyviäkin puolia mutta alkuun toiselle iskee hämmennys. Niitä hyviä juttuja ei vaan tahdota huomata.
  2. On ahdistanut ja jos kumppania vielä hakisin niin todennäköisesti rupeaisi ahdistamaan. Siihen on useampi syy mutta yhteistä näille on painoarvon merkityksen vaikea puntarointi.

Ensinnä se miten suuri painoarvo toiveilla on suhteesssa kohtaamistapaan.
    Tällä tarkoitan esim toivetta että mies ei saa painaa yli 80 kg. Itse olen näitä toiveita aina pyrkinyt noudattamaan enkä ole ilmoituksiin vastaillut mutta mielessä on käynyt että jos katseemme olisivat kohdanneet esim konsertissa jonka jälkeen käyty treffeillä niin olisinko 83 kiloisena saanut pakit.

Toiseksi usein voi vain arvailla onko toiveet listattu painoarvojärjestykseen tai onko kaikki toiveet yleensä listattu.
    Joskus käynyt itselle niin että on viestitelty ja huomattu että pidetään luonnosta, pystytään katsomaan samanlaisia huumoriohjelmia jne mutta jossakin vaiheessa minulta on kysytty pituutta jonka jälkeen viestittely on loppunut siihen. Jos tämä toive olisi nostettu esille jo alussa molemmat olisivat säästäneet aikaa. (toki voi olla että tämä oii tekosyy, mutta ymmäsitte perimmäisen ajatuksen)

Kolmanneksi hiukan edellistä mukaillen; jos painoarvo on tärkeä sitä ei tuoda selkeästi esille esim konkretian muodossa.
    Usein on toive että alkoholia kohtuudella ja siinä voi lähteä olettamuksella että kunhan joskus välillä on selvinkin päin niin se riittää. Todellisuudessa henkilöllä voi asiasta olla huonoja kokemuksia jolloin olisi hyvä tuoda selkeästi esille että yksi olut viikossa saunan päätteeksi on maksimi.

Ehkä viimeisenä vielä että jos ei jostakin syystä natsaa niin toiveen painoarvoa on vaikea puntaroida jos se peitetään.
    Jos nyt ajatellaan että olet ollut kolmella treffeillä jotka ovat päättyneet toteamukseen että ei ole kemiaa niin aika tyhjä olo siitä jää. Jos taas oikea perustelu pakeille olisi kaikilla ollut se että toivoivat miehellä olevan tatuointeja niin tämä kertoisi huomattavasti enemmän. Voi päättää ottaako jatkossa tatuointeja vai odottaa kohdalle naista joka haluaa tatuoimattoman tapauksen; tietysti voi laittaa myös omaan ilmoitukseen että en sisällä tatuointeja.

Nämä siis ahdistavat jos ne tavallaan kohdistuvat itseeni mutta kyllä minua välillä ahdistaa myös muiden puolesta. Miehiä siltä kantilta että on se ja sama teetkö listaa vai ei niin kohtaamisia ei kuitenkaan tule. Naisten puolesta taas ahdistaa se että teetkö listaa toiveista tai et niin sillä ei ole merkitystä koska kuva määrittää vastausten tulvan.
  3. Tuossa tapauksessa lopputulosta ei varmaan tarvitse pohtia sillä nyky-yhteiskunnassa "tavallinen nainen" pyyhkii "huono-osaisella miehellä" lattian mennen tullen ja palatessa. Siihen ei mitään eliittiä tarvita.
    Kysymykseen mitä tehdä niin todennäköisesti tuon jälkeen tehdään kaksi videota joista toisessa ylistetään naisen vahvuutta sekä syyllistetään mies todeten "huono-osaisuuden"olevan oma vika. Toisessa videoss taas tätä käytetään toditeena siitä että yhteiskunnan tosiasiallinen tasa-arvopäämäärä on tehdä miehistä alisteisia kostoksi historiasta.
    Tämän jälkeen heimot menevät someen haukkumaan toisiaan; ainoa poikkeus on lattialle jäänyt mies sillä lopulta ketään ei hänestä ole oikeasti huolissaan. Se pääseekö mies lattialta ylös riippuu onko hänen huono-osaisuutensa lähtenyt asioista joihin hän ei ole voinut vaikuttaa tai vaikutusmahdollisuudet ovat vähäiset vai löytyykö perusta omista valinnoista sekä päätöksistä.

Mitä miestutkimukseen tulee niin pistäisin sen talviunille ja herättäisin sinä keväänä kun vastakkainasettelu on ohi. Jotenkin tuntuu että jo sanat miestutkimus, naistutkimus, sukupuolentutkimus tai tasa-arvotutkimus nähdään joko hyvänä, huonona tai neutraalina sen mukaan onko odotettavissa tuloksia jotka ovat linjassa omien ajatusten kanssa. Tutkimukset itsessään ovat aika turhia jos niistä saatua tietoa ei haluta hyödyntää käytännössä ideologisista syistä.

Sen perusteella että meillä miehillä (sekä muunsukupuolisilla) nyt on muutama oikeus vähemmän kuin naisilla sekä näistäkin pari on hieman tulkinnanvaraisia ja käytännön painoarvoltaan vähäisia että sen rinnalla vapaus-sanan käyttö on mielestäni aika vahva ilmaisu.
  4. Minusta nuo ylen dei-koulutukset on ihan paikallaan.; ainakin toimittajille. Jos vuosia on kirjoittanut vaikka liikenteestä haastatellen pelkästään pyöräilijöitä niin ei ole pahitteeksi jos joku vähän herättelee mietimään jalankulkijoiden ja autoilijoiden osuutta. Se mikä minusta taas ei tilanteeseen sovi on kanustimet. Jos pyöräilijöiden kanssa tehdystä jutusta saa 500e mutta pyöräilijä,autoilija ja jalankulkija jutusta saa 700e niin voi käydä mielessä onko nuo ei pyöräilevät siellä näkökulmiensa vuoksi vai siksi että toimittaja tienaa.
    Toki sitten on ylelläkin paljon töitä kuten valaistus tai äänitekniikka jossa ei niin väliä ole kuka pistää töpselit seinään.

Se onko yle sitten menossa johonkin suuntaan niin vähän epäilen. Siellä on hallitus jonka toimintaa valvoo hallintoneuvosto. Mitä äsken katsoin niin siellä taitaa olla kaikki puolueet edustettuina joilla on vähintään kaksi edustajaa eduskunnassa. Lisäksi sen toiminta on laissa säädetty ja sen on esitettävä taloudelliset sekä toiminnalliset raportit viestintävirastolle

Minusta yle toimii ihan hyvin jos mietitään journalistista näkökulmaa. Esim rajalain kohdalla oli paljon eri näkökantoja ja ne tulivat hyvin esille. Miten etenee eduskunnassa, mikä on sisältö ja asiantuntijoiden arviot. Uutisten jälkeen sitten poliitikot saivat keskustella asiasta.
    Minusta yksi hienoimmista sarjoista on Tervo&Halme - tosi Suomalaisuutta etsimässä. Siinä oli etsitty monia näkökulmia ja varsinkin jaksot joissa puhuttiin hyvinvointivaltiosta olivat puhuttelevia. Ruohonjuuritason journalismia.
  5. On tuttua: alkoi nuoruudesta ja nähdä päättyykö ennen hautaa.

Ensimmäisen kerran tuollainen imago iskettiin tajuntaan yläasteella kun opettajat totesivat ettei teistä pojat tule isona yhtään mittän. Tämä yhdistettynä hiljaiseen ja ei kilpailuhenkiseen yksilöön joka asui keskiluokkaisessa kuplassa niin sellainen tavallisuuden ja keskiluokan haalarit iskettiin päälle.

Seuraava vaihe jossa imagoa piti rakentaa oli pakollinen varusmiespalvelus. Sikäli ristiriitainen tilanne että toisaalta arvomerkit määräsivät paikan mutta koin tarpeelliseksi saada omalle ryhmälle niin miellyttävän armeijakokemuksen kuin mahdollista. Tositilanteessa sitten se imago ei ole enää merkeistä kiini vaan toiminnasta

Työelämän luottamustoimissa piti rakentaa sellainen imago että minun yli ei kävellä. Itse otin aluksi härskisti käyttöön liittojen toimitsijoiden imagoa joka sitten antoi hyvän selkänojan jatkoneuvotteluihin. Samalla toki piti luoda hyvät keskusteluyhteys henkilöstöön kotta olisivat ajan tasalla ja minulla olisi heidän tuki.

Enemmän itselleni on ollut hankalampaa murtaa itseeni kohdituvaa imagoa tai mielikuvaa. Demarin jolla on ay-tausta ei ole ihan helppoa saada uutta työpaikkaa koska käsi toisten taskuissa ja työelämän muutoksia vastustavana jääränä on aika vahva. Samassa yhteydessä voin sanoa että tunnen sympatiaa vihreiden ja ps:n paikallispolitikkoja kohtaan. Samat ongelmat heilläkin.

Siviilipuolella oli sellainen imagon kohotuskampanja kun tein vitanomaisille selväksi että isäkin on vanhempi. Toinen aia, joka palstalla on vähintäänkin kiistelty asia, on että olisiko minulle ollut treffeillä hyötyä jos en olisi ollut imagoltaan luokassa "kiltti ja kunnollinen."
  6. Vähän oli kyllä tuo aloitus sekä siitä seurannut koko ketju sen verran kulmikasta että jäi väliin. Sinänsä harmi sillä eri tavalla asia tuotuna olisi voinut tulla hyvää tajunnan virtaa jos oltaisiin pohdittu sukupuolten eroja ikäluokassa 20-35v. Käykö kello molemmille sukupuolille samaan tahtiin jos mietitään vaikka opiskelun, työ/uran sekä parisuhteen tai perheen perustamisen näkökulmasta.

Voi olla optinenkin harha mutta mitä lähiympäritöä olen katsellut niin on jäänyt mielikuva että vanheneminen on jollakin tavalla sukupuolittunutta. Jos ajattelee vaikka ikääntymisen loppusummana kakskymmentäi niin minusta se etenee näin.
    Naiset: 1+1+1+1+2+2+2+2+2+2+2+1+1
    Miehet 0+0+0+0+1+1+3+6+9
    Minulle on jäänyt vaikutelma että miehet ikääntyvät hieman myöhässä mutta kun se alkaa niin alamäki on aika hurja; lisäksi henki pois nopeammin.
    En tiedä pitääkö yhtään kutinsa mutta jos pitäisi niin olen miettinyt että vaikuttaako tähän jotkut biologiset tai lääketieteelliset jutut. Vai onko se vain läpi ihmiskunnan mukana tullut ajatus että keski-iässä mies on työnsä tehnyt eli joutaa kuolla rasittamasta yhteisöä.
    Paljon toki voi olla vaikutusta silläkin että ympäristössäni olevat tutut miehet ovat käytännössä olleet ns suorittavan työn sektorilla. Enkä usko että kaikilla aina ne omat elintavatkaan ovat olleet ihan oppikirjojen mukaisia.

Itse taidan olla keskiarvollisesti juuri tuossa viiden kympin hujakoilla. Kroppa nelikymppisellä ja ajatusmallit 60+. Eli toista vaippaikää odotellessa ehtii taantua/kehittyä nuorison tasolle. Tarkoitus on ensi vuonna lähteä poikkitaiteellisiin tanssiaisiin ja ehkä Pride-kulkueeseen.

Meilläpäin yksi numero vaikuttaa parinmuodostukseen ja se on postinumero. Muilla numeroilla ei ole väliä sillä vapaita naisia ei täältä juuri löydy.
  7. Yleistyksistä sen verran että vaatisivat hieman päivittämistä. Epäilen että ihmisiä panettaa siinä kuin ennenkin mutta enää ei laiteta parempaa Seppälää päälle ja lähdetä tansseihin tai muihin rientoihin. Sen sijaan napataan kaapista suristin tai joku imuhirmu ja hoidetaan tunne sillä pois. Ihan tietysti järkevää sillä eihän hedelmiä kannata kuoria jos vitamiinit saa purkista.

Jos biologisista lapsista puhutaan niin siihen ei kumpikaan parisuhdetta tarvitse mutta mies tarvitsee naisen. Nainen taas tarvitsee mieheltä vain siemenen joten siinä mielessä yleistys on jopa outo.
    Oma keskustelu tietysti on että olemmeko enää hyvinvointivaltio mutta mihinkään keskiaikaan emme ole taantuneet. Yhteiskunnan turvaverkot on hyvät joten turvallisuusajattelu on myös taakse jäänyttä elämää. Jopa voisi pohtia niin päin etätä onko parisuhde ja lapset ehkä turvallisuutta heikentävä juttu.
    Omana mutuna sanoisin että nykyään tunneyhteys ei ole rakentava tai myötäelävä vaan enemmänkin repivä ja syyllistävä; on sitten kyseessä sukupuolet, poliittiset näkökulmat tai puhutaan akselistosta maalaiset-kaupunkilaiset.

Oman parisuhdeajatelman taustalla on oma lapsuus. Olen siitä onnekas että synnyin perheeseen jossa isä ja äiti rakastivat toisiaan sekä meitä lapsia eikä meillä ollut taloudellisesti hätää. Sellaista keskiluokkaista elämää. Itsekin mietin elämän tuota kautta eli tavallinen poika löytää tavallisen tytön ja lopputuloksena tavallinen perhe. Keskiluokkainen arki, työ ja juhlat sekä lopuksi ,kuten tavallista, niin arkussa multiin.
    Henkiseltä kantilta katsottuna jos saan antaa rakkautta ja onnea kumppanille ja lapsille ja sekä saan kokea heidän onnensa rakkautensa niin ollaan win-win-win tilanteessa ja siloin elämä on elämisen arvoinen.

Nyt kaksi pitkää liittoa takana jotka molemmat päättyivät siihen että vaimo päivitti nuorempaan mieheen; jälkimmäisestä liitosta kaksi tytärtä. On asioita joita olen elämässä katunut mutta kumpaakaan liittoa ja lapsia en koskaan. Molemmat liitot ovat osoittaneet että nuoruuden ajatukset ovat olleet oikeita.
    Enää en parisuhteesta haaveile sillä pettymysten ja sitä seuraava yksinäisyyden tunne siinä treffailuvaiheessa on liian suuri siihen nähden kinka mukavasti asiani on juuri nyt