Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6656
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Et ilmeisesti lukenut kommenttiani ajatuksella.
Ei ollut ollenkaan kysymys siitä, että kysytään ´´mitä päivälliseksi.´´
Ei myöskään päivällisen syönnin ajasta.
31.12.2025 22:55
Kiitos myönteisestä palautteestasi.
Oma tapani on aina yrittää ajatella asioista, sijoittaen ne kyseiseen aikaan ja puheessa olevien ihmisten sosiaaliseen maailmaan ja psykologiseen ajatusmaailman.
Silloin näkee sen, miten monia totuuksia on olemassa saman hetken elämää elävillä ihmisillä.
Esim. kun tarkastelee poliittisten puolueiden toimintaa nyky-Suomessa. jos asettuu eri puolueiden lähtökohtiin mielenmaisemassaan, niin jokainen on oikeassa omassa agendassaan.
Meidän kaikkien näkökulma on oikea, meidän omasta tilanteestamme katsoen.
En tiedä nyt osasinko tarkoitustani oikein esittää, aina se ei ole helppoa , sekään.
31.12.2025 20:33
Vapaan kasvatuksen tulosta, ettei ole auktoriteettia.
Niinkuin ano 00019 sanoo, kotoa se lähtee.
Pelisäännöt pitää olla, pienestä pitäen. Aikuinen päättää ja lasten kanssa on rajat minkä sisällä heillä on vaikutusmahdollisuuksia ja valintaa vaihtoehdoista.
Isä ja äiti eivät ole kavereita, vaan vanhempia. Aikuisena voidaan olla myös kavereita.
Opettajien haastatteluissa on ollut myös puhetta siitä, että on myös pelkoa olla tiukka.
Herkästi arvostellaan ja ´´käydään kimppuun.´´
Supernannyilla on nykyään kysyntää, miksiköhän?
31.12.2025 17:26
Valkoinen kerros on maassa.
Tuossa tuo radio kertoi äsken, että taas on kaapelinrikkoja Itämerellä.
Myös, että 16-vuotias 3 tytön tappamista yrittänyt, on tuomittu pakkohoitoon.
Hyvin Hil-la päivän aloituksessa kuvailit maailman nykypäivää.
Jaksammeko kuitenkin toivoa parempaa.
Kävin tuolla ´´kesämaalla´´, kun käännyin kylätielle, siinä on harvennus- ja hakkuualueita.
Paha oli myllerrys käynyt. Puita nurissa roppakaupalla. 3 isoa oli tienkin ylittänyt.
Jännitys nousi, mitenhän on? No vanhalla mökillä kaikki hyvin.
Sitten hiivin venerantaan ja sieltä alamökille, kaikki hyvin. Helpotus oli suuri.
Tien vieressä oli 2 haaraa katkennut raidoista ja yksi mänty oli nurissa ojassa.
No ne ehtii kesällä korjata, eivät haittaa ketään, tosin mulla on kyllä aina saha takakontissa mukana, jos kyläteillä joskus tulee kaatunut puu vastaan.
Muistui mieleen kerran, kun olin menossa yövuorosta vapaille mieskaverin luo, aamulla siis, 120km ajaneena. Oli syksy ja pimeää.
Noin 200m ennen taloa oli puu kaatunut tien yli.
Siellä perällä ei ollut, kun kolme taloa. Siihen aikaan juuri koskaan ketään kulkenut.
Ajattelin, voi ei, pakko ruveta tuota puuta sahaamaan.
Sitten näin, kuinka valot alkoivat siintää. Kuin taivaan lahjana, naapurin mies tulee traktorikaivurilla ja nosti kauhalla puun tien sivuun.
Tien päällä pulaan joutuessani, olen aina kohdannut näitä ´´auttavia enkeleitä.´´
Pesukoneeni jauhaa. Laitoin sinne mm. pellavaliinan, jota pidän vain jouluna.
Se on iankaikkisen vanha. Sen on kohta jo 20 vuotta edesmennyt äitini saanut nuorena, muistaakseni tädiltään.
Ihan hyväkuntoinen. Puhdistan aina läiskiä tuossa pöydällä, ennen koneeseen laittoa, siinä se onnistuu hyvin kerniliinan päällä.
Iloista onnenlista ja hyvinvoivia päiviä ensi vuodelle toivotellen kaikille palstan osallisille. 🍀
31.12.2025 17:15
Ajattelen, että aitoon sivistyneisyyteen tarvitaan myös sitä sydämen sivistystä, jota ei kirjoista löydy.
Sydämen sivistys taas edellyttää, että on monikulmaista sisäistä näkökykyä.
Eli, että voi ajatella asioista monilta eri näkökulmilta, ottaen huomioon sen, ettei välttämättä ole aina oikeassa ja sen, että useissakin asioissa on monta totuutta, riippuen siitä kuka ja mistä katsoo.
31.12.2025 16:47
Olen katsonut nuorten haastatteluja asian tiimoilta.
Enemmistö on sitä mieltä, että hyvä asia.
Ei tarvita kun pari hulinoitsijaa, kun kaaos on valmis.
Opetus on mennyt hulinaksi jo aikoja sitten, kun opettajilta on viety kaikki valta.
Enkä tarkoita mitään väkivaltaa.
Vaan luontaista auktoriteettia, jota ennen oli. Ennen uskottiin, kun sanottiin.
Kun oli rajat, kaikilla samat, homma pysyi hanskassa.
Tämä ylipaapomiskulttuuri, kun 2 vuotiaalta kysytään, mitä haluaisit päivälliseksi, on mennyt liian pitkälle.
Sieltä voisi sitä masennusongelman yhtä alkusyytä etsiä.
30.12.2025 14:52
Niin on.
Suurin osa. Se vain on niin, että se huono kello kuuluu ja kilisee.
Menepä kertomaan, esim. kuinka joku sukulaisnuori on tehnyt sitä ja sitä upeaa , saanut hyviä arvosanoja, hyvän työpaikan tai muuta mynteistä, heti on lauma ilkeyksiä ja syytöksiä leuhkimisesta.
Kulttuurimme on semmoista, jos hyvää kelloa soitat saat sata pahaa kelloa vastaasi.
Sen sijaan pitäisi olla iloinen ja tyytyväinen nuorten onnistumisiin , oli se sitten omien tai vieraiden.
Onnistumisista pitäisi enemmän puhua, ehkäpä hyvä levittäisi hyvää.
30.12.2025 14:07
Jakolinja, on kuin railo jäässä.
Sitten tulee kevätmyrsky, jäät lähtevät rytinällä, pienemmällä tai suuremmalla.
Ja jakolinja sulautuu vellovaan veteen vähin erin.
Usein siihen tarvitaan sukupolvi, kaksikin.
Kunnes tulee uusi jää ja uusi railo jne...
Mitä on yhtenäiskulttuuri, mielestäni oikeampi sana olisi enemmistökulttuuri, kunnes siihenkin tulee railo.
Niin mikä on totta ja mikä ei.
Ihmiset kertovat vuodesta toiseen, miten Aatami söi omenan.
Minulla on selllaisia raamattuja, joissa ei omenasta puhuta mitään.
30.12.2025 13:09
Masennus on vakava sairaus.
Sen puhkeamiseen on useitakin syitä, mm. psykologisia, sosiaalisia.
Nykyään, kun on elämänkulkuun tulevia pettymyksiä, hoetaan kuinka on masentunut.
Lehdet pursuaa höpöä, kun ´´kymmenennen kerran taas joku jonkun puolijulkkiksen hylkäsi,´´ ollaan masentuneita ja seuraavassa lehdessä ollaan jo uuden kainalossa.
Ei alakuloisuus, pettymyksen tunne, ei edes pelkää suru ole mitään masennussairautta.
Asiat pitäisi osata erottaa toisistaan.
Elämän kulkuun kuuluu niin iloja, kun suruja.
Ei tuon Jaakon päätelmät kelpaa diagnoosiksi.
30.12.2025 12:40
Loikoilin minäkin, vaan eipä ole kiire minnekään.
Ei täällä ihan hirveää rytinää ollut. Äskettäin kävin pienellä lenkillä, niin pieniä puun oksia oli kaikkialla.
Sähkö oli ihan pienen hetken poissa, ei haittaa.
Mökille pitäisi ajella joku päivä katsomaan, siellä kun niitä puita piisaa ympärillä. Toivottavasti ovat edelleen pystyssä.
Istun tässä kone sylissä ja äsken oli toisessa kädessäni joulutorttu ja toisessa kahvikuppi.
Väinö olisi halunnut syliin.
Kiipesi vieressä olevalle pikkutuolille ja laittoi tassunsa koneen päälle.
Sanoin ´´ei´´ veti tassun pois ja hyppäsi lattialle makaamaan.
Leppoista joulunajanjatkoa kaikille ja Hillalle syntymäpäiväonnittelut. Ymmärsin, että päiväsi tässä lähimain olisi.
28.12.2025 14:47
Niinpä niin noin 8 minuuttia se auringonvalokin matkaa tänne.
Miksi siis ihminen vieläkin kuvittelee, että hänen ajanlaskunsa kertoo kaiken.
Aikaahan ei maapallon ulkopuolella ole.
Mitä myrskyihin tulee, ihminen toiminnallaan on luonut nämä sääilmiöt.
Kaliforniassa maa katoaa talojen alta. Ihmiset kulkevat katuja pitkin veneillä, pelastaessaan kanssaihmisiä tulvista.
Tornadot ovat hirveimpiä, kuin koskaan. Suuren luokan tornadot tuhoavat aivan kaiken altaan.
Tulipalot ovat massiivisia. Ihmiset ne aikaan saavat, mutta ilmastonmuutoksen kuivuus ruokkii niitä.
Trump suuressa viisaudessaan ottaa käyttöön hiilivoimaloita.
Kiina elvistelee päästöjen vähentämisellä, samalla kun rakentaa hiilivoimaloita muualle maailmaan.
Puhumattakaan Putinin ym. sodista.
On ne muorien ja vaarien saunanlämmitykset, kuin hyttysenpaska itämeressä.
Kunpa asioiden katse kiinnitettäisiin sinne missä ne ongelmat oikeasti ovat.
27.12.2025 22:20
Siinäpä se joulu mennä lennähti, samaa rauhaisaa latua, kun jo monta edellistäkin joulua.
Omia perinteisiä latujamme.
Tänään aamupäivällä läksin viemään veljeäni kotiin. Aurinko paistoi, kerrassaan hieno ilma.
Pieni lumikerros maahan tullut, kuu paistaa, ei ainakaan vielä ole tietoa myrskystä täällä.
Väinö hyppäsi kuusipöydälle ja kävi sinne kuusen alle maate. Nätisti tuli pois, ei koskenut mihinkään.
Nätin kuusen löysin rannalta.
Sil-la, noista lapsista puhuit.
Tuo pojantyttärenpoika on nyt viisi, mutta 4vuotiaana hällä oli sellainen känkkäränkkäaika. Mikään ei tahtonut mennä perille, mutta kyllä nuo nuoret vanhemmat jaksaa.
Ajattelin, että, kun nykyään jaetaan sitä arjen taakkaa, se auttaa äitejäkin jaksamaan.
Isätkin ovat mukana siinä lastenhoidossa.
Sehän on nykyään ihan normaalia.
Jo poikani isä leikki lasten kanssa ja vahti ulkona.
Sanon monikossa, minulla oli 3 hoitolasta, kun olin kotona, niin jos ei ollut töissä, vei iltapäivällä lapset ulos, ennen hakua, jotta sain järjestää paikat rauhassa.
27.12.2025 17:10
Kiitos, rauhaisat joulutoivotukset myös täältä Pirkanmaalta.
Hain apteekista kipusalvaa.
Jomotusta ei ole, kävely sujuu aika tavallisesti varoen kuitenkin. Ponnistusvoimaa ei ole.
Hyvän Joulun toivotukset myös kaikille palstalaisille.
25.12.2025 18:18
Illankorvaa.
Tulinpa tänne kurkkaamaan, veljeni katsoo salkkareita, joita minä en seuraa.
Niin , hänhän syksyllä puheli, että oltaisiinko omissa kotona joulu, kun tätä touhua ja kulkemista tässä riittää.
Nyökyttelin, että sopiihan se, mielessäni arvelin, että vielä kelkkansa kääntää.
Niin sitten kävikin, no mikäpä siinä. me kaksi vanhaa varista, eipä tuota tiedä, koska aika jättää.
Itselleni kävi pieni haaveri. Lähtiessä, kun pakaaseja vein, hups kolme askelmaa ennen ulko-ovea ja nilkka heilahti, mummu kumoon ulko-oven eteen.
Turraksi meni, luulin, ettei mitään, vaan 6 tunnin päästä, kun olin kotona jälleen, alkoi jomotus, turvotustakin vähän polvessa. Saas nähdä aamulla.
No sisulla eteenpäin.
Miniäni sairastui, ei päässyt tapaamiseen.
Onneksi neljäs polvi oli paikalla.
Pojanpoika taas laittoi tietokonehommat järjestykseen, kun olen sellainen digitumpelo itse. Onneksi on asiantuntija omasta takaa, Taitaisi tulla kalliiksi hypätä alvariinsa jossain liikkeessä.
Tuossa lueskelin noita kommentteja.
Sen mielikuvan olen saanut, että niissä leipäjonoissa, on tositarvitsijoita ja sitten muita.
Opiskelijoita ulkomailtakin on houkuteltu väärin perustein tänne ja siksi on ainoaksi vaihtoehdoksi jäänyt leipäjonosta ruuan haku.
Niin moninaiset ovat ihmisten kyvyt, toinen ponnistaa tyhjästä (kotimaastakin esimerkkejä löytyy) toinen ei onnistu paremmillakaan eväillä
Mutta, kaikille mielenrauhaa ja joulurauhaa, myös tänne palstalle, sekä joulun iloa.
22.12.2025 20:13
Tuota Norjalaisversiota en tiedäkään.
Jussin tuota kappaletta jouluisin kuuntelen.
Joskus luin hänen historiastaan, vaikea isäsuhde kuulemma.
Itselläni oli tuossa radio päällä monta tuntia, kun joulutouhujani tein.
Eipä noita vanhoja kauniita joululauluja sieltä vaan tullut.
No saahan niitä täältä juutuupista.
19.12.2025 22:34
Minullakin touhun päivä.
Aamusta aloitin tekemällä lihapullia, nauta-herne. jauhislihasta,
Snellman lanseerasi tällaisen , ihan hyviä tuli.
Läksin hakemaan joulukuusta. Löysinkin ihan hyvän, alle parimetrinen, pöytäkuusi.
Laittoi sähköyhtiökin viestin, että tammikuussa purkavat ilmajohdot.
Mitähän ne tekee niille tolpille.
Rautakaupasta löysin sopivan seinäkorin kylppäriin Tampereen asuntoon.
Vasta nyt ehdin istahtaa ja tämän koneen aukaista.
Radio päällä. Äsken tuli Helga natt ja nyt tulee Ave Maria.
Minulla on sellainen tapa, että on touhun päivät ja sitten taas laiskan päivät.
Laiskan päivät tarkoittaa, lukemista, ristikoiden täyttämistä, TV:n katselua/radion kuuntelua.
Tietysti päivän pakolliset.
Hil-la mainitsi tuosta mölystä kyselytunnilla. Samaan kiinnitin huomion.
No onneksi meillä ei vielä sitä käsirysyä ole nähty, jota joistakin parlamenteista on televisioitu.
Virkistäviä unia kansalaisille.
19.12.2025 21:40
Minäkin pääkirjastosta tilasin lukemista. Saivatkin sen jo, kävin toissapäivänä hakemassa.
Lueskelen kunhan joulutouhut rauhoittuvat.
Kirjan nimi on Tulikärpästen polku.
18.12.2025 19:53
Laina on taloyhtiön, jota maksetaan YV yhteydessä kuukausittain.
72 huoneiston kerrostalo.
Se oli siis koko talotekniikka. Jatkuu vielä yleisissä tiloissa.
Meidän huoneisto on eka kerroksessa, se oli viimeinen kerros, ylhäältä alkoivat.
Se on rakennettu -70luvulla, joten ihan ok-remontti.
Aiemmin on tehty ikkunaremontti, kattoremontti, julkisivuremontti.
Talo on hyvässä kuosissa, mutta ei se omistusasuntokaan mitään herkkua ole.
Rahanreikiä riittää.
15.12.2025 19:15
Käytän paakkuuntuvaa. Siitä saa kököt siististi, ei muu hiekka tahriinnu.
Kyllä se aika kauan kestää yhdellä kissalla. En osaa tarkkaan sanoa.
Silloin tällöin annan sen mennä vähemmälle ja vaihdan koko hiekan. Pesen laatikon ja pyyhin sen semmoisella desinfiointisuihkeella, jota ostan samasta paikasta, kun naksutkin ostan.
Kun olemme jossain maalla, niin siellä ei hiekkaa käytetä. Kissa käy ulkona.
Sekajätteeseen.
15.12.2025 17:26
Istahdin tähän koneen ääreen .
Laitoin lanttu- ja porkkanalaatikot uuniin.
En minä isosti laittele, jotain tuollaisia ihan perinteisiä.
Nuorena sitä kestitsi muitakin. Vaan ovat nuo jo toiseen ulottuvuuteen siirtyneet.
Tampereen remontti valmistui, joten vanha kotipirtti laitettiin talviteloille ja saattelin veljen kaupunkiin.
Yhdessä sitten sitä kaaosta setvittiin. Huonekalujakin piti siirrellä silloin seiniltä, kun ilmastoinnin, Kaapelit, sähköjohdot kaikki pantiin uusiksi.
No kylpyhuone oli kyllä hieno, kun kaikki oli uutta.
Lumi taitaa sulaa, oli sitä yöllä tullut 4-5cm.
Asioilla tuli käytyä. Ihan kuin kädet olisi venynyt. Kissanhiekkapussi jo yksin on 10 l.
15.12.2025 16:40
17 / 333