JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9516 kommenttia
- Juu, en tiedä. Menee aiheesta jo vähä sivu. Muistan vaan oman opon. Oli etevä. Siis hommas meille kaikille sen tet työpaikan. Siinä on ollu soittelemista yrityksiin. Ja kaikki sen paikan sai. Aika perinteisesti kyllä jakaantu. Tais olla kaikki poikia, jotka ainaki rakennus tai autoalan töihin tutustu.
Sehän piti antaa vanhemmille se lappu allekirjotettavaksi ja mitä ne oli merkinny, jonku kultakeskuksen. Mutta mä sanoin opolle etten mee mitää kynttiläjalkoja kiillottaa, vaan hakuan betonitehtaalle. Niin sano, että sitten meet betonitehtaalle, eikä vanhemmilta kysytty mitään. - No jos sitä sossua sinne töihin haluu, voi tulle maille raksa alalle. Itelle ei tukis mieleenkä mennä mihinkä puolustusvoimiin töihin. Hullujaha ne oli, sillon kun intissä olin, huomasin.
- Mutta vauvan teossa on jo kiire. Naiselle tulee vaihdevuodet ja miesten siittiöt kuivuu. Sen suhteen kyllä kun otetaan kaikki ikäluokat huomioon, niin aika tasan ovat. Ja ovat tasan meillä hattulassakin, että silleen vähän tatkotushakusesti hesari otsikoinu.
- Foksi? Mikä... foksi?
Ja kannattaa olla koulun tanssitunneilla hereillä. Muistakaa vaan: NURKKAAN JA KESKELLE.
Se syöpy ikusesti mieleen. Vaikken tanssii oppinutkaan. Niin kesä töissä sairaalalla. Kerättiin roskia sieltä. Meillä oli kolme paikkaa: leikkuri, poli ja sitten puhuttiin keskellä eli siinä oli vuodeosasto kerrokset. Niin aina niitä nauratti, kun mä kysyin meenkö nurkkaan vai keskelle. - Pitäs vähän selvitellä, mitä ihmiset oikein siltä työltä odottaa. Esim metalliteollisuudesta on jääny sitkeä mielikuva raskaista ja likasista työympäristöistä. Nykyäänhän se on hyvin paljon ohjelmointia ja vaatii juuri korkeakoulutusta. Se mun mielestä tässä hassua on. Kun töitä just maakunnassa ois, muttei ne kelpaa. Palkka nyt on jonkun verran pienempi, mutta niin on elinkustannuksetkin. Että loppujen lopuks käteen saattaa jäädä enemmänkin. Tarvittas kouluihin sellasia vanhan ajan opoja, niin ku meillä oli. Jotka tosiaan esitteli tasapuolisesti, myös niitä teollisia työpaikkoihin, ei pelkästään akateemisia. Moni ei nykyään ees tiedä mistä tuotteet tulevat ja miten ne valmistetaan.
- Ei ollut ei. Sillon hoitohenkilökuntaa arvostettiin, eikä heihin kohdistettu väkivaltaa. Hehän ovat sielä meidän avuks. Se pitäs tehdä selväks, että joka siellä rupee riehuun, niin sillon on ylittäny sen rajan, että tulee pampusta ja kovaa. Eikä terveydenhoitoon oo mitään asiaa ennen kuin kaikki korvaukset on maksettu.
- No onhan se tietyllä tapaa. Teollisuutta on siivottu pois. Tilalle trendikahviloita. Helsinki on ihan eri näkönen nyt kuin lapsuudessani. Tiedän tietenki että tontti hinta on osaltaan vaikuttanu. Ettei tilaa vievää teollisuutta voi pitää ihan kaupungin keskustassa. Mutta siitä ei pääse mihinkä, että vientiteollisuus on se taloutemme moottori. Suomi kun ei voi välimeren maiden tavoin heittäytyä pelkästään matkailun varaan. On säät sen verran kehnot meillä.
- No kissa on ihan hyvä kohde. Mutta ei siihen nyt kaikki raha mee. Ja toisaalta kissan kuolemasta on vaan viis vuotta ei vieläkä voi aatella uutta. Ne kun on yksilöitä ja mulla oli siihe edelliseen niin hyvä henkinen yhteys.
Toi mun pointti on se. Että ihan mielelläni maksan veroja, jos se menee yhteiseen hyvään. Eli koulutukseen ja terveydenhoitoon. Mutta koulutuksesta on leikattu. Ammatillisesta koulutuksesta hyvin paljon. Samoin terveydenhoidosta, esim synnytyksiä haluttais keskittää tampereelle. Ei se kannusta työntekoon. Mieluummin tekis sitten kolmen päivän viikko. Ei tosiaan kiinnosta rahottaa orpon halli ja juna hankkeita. Tietenkin tykkään työstä. Mutta jotaki siitä pitäs itelleki jäädä. - Siks valtion pitäski turvata lapsperheiden asema. Muuten ei lapsia enää synny, eikä ihmisillä oo motivaatiota töihin. Työttömyys turvan poistaminenhan vaikuttaa juuri lapsiperheisiin. Sinkut pystyy elää säästöillään, eikä mee töihin, koska eivät halua perinnön menevän valtiolle.
- Mutta mites ihmiset sitte motivoituu töihin? Kun ei oo sitä jälkikasvua. Jossaki vaiheessa se raha rupee kertyy tilille. Ja täältä kun ei saa mitään mukaan, kun se lähtö tulee. Valtiohan 8n suunnitellu niin, että kun se ei kannusta ihmisuä lisääntyy, niin se sais kerättyä sitten noi ihmisten perinnöt. Monikaan ei ymmärrä tehdä testamenttia ja yhä enemmän on niitä, joilla ei ees oo ketään kelle testamentata.
- Juu, katoin vielä, että se oli just tässä nuorten naisten ikäluokassa. Oli hesari ehkä hiukan tarkotuksen hakusesti nostanu ton naisvaltasuuden otsikoihin. Se on tosiaan sen 52%, että loppujen lopuks aika tasasta. Niin ku hattulassakin, jossa on mies enemmistö, mutta vain prosentin verran.
- No mun naisellisuus tai naisettomuus nyt suomee tuskin kaataa. No tulipa hassusti sanottua, tulkitkoo kukin miten haluaa.
Onhan se totta, että helsingissä on enempi tekemistä. Mutta Hattulan asemalta lähtee kymmenen junaa päivässä, niin voi käydä vaikka ateneumissa. Toisaalta taas tukholmassa on vielä suurempi tarjonta. Etten senkään suhteen helsinkiä niin ainutlaatuisena nää. Mä olin lapsena kaikki lomat sukuloimassa joko tampereella, helsingissä tai tukholmassa. Ei kaupunkielämä mulle mitenkä vierasta oo, mutta välillä on kiva tehdä käsilläänki jotain ja siihen on täällä parhaat mahdollisuudet. - No onhan meilläki Hamkki täällä. Toi ammattikorkee järjestelmähän on just siksi, että se palvelee juuri maakuntien yrityksiä. Ei oo mikää suomalaine keksintö, vaan oikeestaan saksasta kopioitu.
Helsinkihän on "hienostunu" oikeestaan vasta äskettäin. Vielä omassa lapsuudessa oli Sörnäinenki täynnä teollisuutta. - No on, ennen oli ompelutehtaat. Mutta nykyään ei oo enää pakottavaa tarvetta. Töitä oos muuallakin, siis muitaki kuin maatöitä.
- Mulla on molemmat vanhemmat iha kaupungista. Ja faija oli tosiaan aika laiska. Mutta se laiskuus ei mitenkä tarttunu. Vaan oikeestaan päin vastoin, että tartuin jo pienestä pitäen siihen tiskiharjaan, kun kuvittelin ettei faija osaa.
Mutta äitin puolelta oli useempiaki vahvoja naisia suvussa ja se ravisteli mun mielikuvista tehokkaasti perinteiset sukupuoliroolit. - No ihan hyviä pointteja muuten. Mutta kyllähän toi nyt jotain suuntaa näyttää, jos meillä Hattulassa työttömyysprosentti on 6,7 ja helsingissä 13,1.
- Mutta niitä on sellasia uima shortseja, jotka ei oo kumia, eikä haise. En tiiä onko naisille, mutta miksei vois. Toisaalta jossain halleissa nekin on kielletty, mutta tää oli kai maauimala.
- No 35-49 vuotiaat ei silleen enää oo lisääntymis iässä. Tossa alkupäässä kyllä vielä. 35 vuotiaana mäkin ostin perheasunnon. Mutta siinä vaiheessa on jo kiire. Että kiinnittäsin huomioo kyllä noihin nuoriin enempi.
En oo löytäny tarkempii tilastoja, että hesarin tietojen varassa oon. Mutta onhan se ykköslehti! - Mä kuitenki uskon, että ne naisvihaajat on hyvin pieni rajattu ryhmä. Just uutisesta tuli kuinka miehetki on alkanu pitää noita perhevapaita. Täällä on myös uudet synnärit ja koulut, ettei tässä mitää hätää pitäs olla. Tohon väkivaltaan liittyen, niin edelleen uskon, että normi ihmisellä on päässään sellanen rajotin, ettei tollasta väkivaltatilannetta tuu. Annetaan räyhääjien räyhätä keskenään. Ikäävähän se on. Ja vielä joudutaan turvakoteja ylläpitämään, kun ei saada räyhääjiä kuriin. Täälläkin vielä on turvakodille tarvetta, ja se on mun tekemä. (Se mistä sillon sen katon onnistuin pudottaan, mutta hyvä siitä lopulta tuli)
- Varmaan Helsingissä näin onkin. Vaikee sieltä keskivertomiehelle virikettä löytää. Voisko ollakin niin. Että Helsinki on kerännyt ikään kuin ääripäät. Ne toimitusjohtaja kuntosalimiehet ja sitte nää syrjäätyneet hikikomeri tietokonepelaajat? Niin siinä on vaikee muodostaa parisuhteita muuta kuin hyvin pienelle joukolle.
Meillä maakunnissa, kun on enempi sellasta perinteistä puuhaa sellasille keskivertomiehille ja miksei myös naisille. Niin täällä varmaan parisuhteitaki muodostus helpommin. Kannatan tota Norjan mallia kyllä.