JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9516 kommenttia
- Mä oikeestaan tykkän tehdä töitä ja aika kovaakin. Mutta se kun se ei johda mihinkään. Niin se uuvuttaa. Kaikki talousluvut vaan heikkenee, syntyvyys laskee ja ihmisten pahoinvointi lisääntyy. Työpanoksesta ei oo ollu oikeestaan mitään hyötyä. Siks haluisin kirjottaakin sen kirjan. Ois ainaki yrittäny tehdä jotain.
- Moni haluaa välillä kaupungista poiskin. Mäkin reissaisin enempi jos töistä ois vapaata. Just vois kierrellä vaikka ruotsin maata ja yöpyä tollasissa kommuuneissa. Ja hei? Sehän vois olla vastavuoroista. He käyvät täällä jäähtymässä, me siellä lämpenemässä. Kaikki voittaa.
Tossa ylempänä oli lämpöpumpuista puhe. Niin ei niin suurta läpöpumppua oo vielä kehitettykään, että nää euroopan ilmamassat tasais. Jossain pariisissa lämpöpumput vaan nostais lämpötilaa entisestään. Viilentää kyllä sisällä, mutta ajaa lämmön ulos. Enempi haitta kun hyötyy. - No meillä päin tori on suht rauhallinen. Myönteistä kyllä, että hiukan vilkastumaan päin. Mutta toisaalta Tampereen vuosinakin tuli useimmin torilla käytyä, ettei se vilinä ainakaan häiritse.
- Tää on mielenkiintonen idea ja tähän on tullu mielenkiintosia kommentteja. Mun mielestä ihan jalostettaviaa oleva idea. Mutta yksistään ei kannattava. Pariisilaisia varmaan on jotka tänne haluaa viilentymään, mutta ei kuitenkaan hirmusta määrää. Onhan noita muitakin paikkakuntia jakamassa mm ruotsi ja olemassa oleva majoituskapasiteetti olemassa. Mutta mä mietin sitä kommuunia, että siihen hyvinkin mahtus muutama huone, joita sitten vois vuokrata ja vieraat siinä söisivät muiden asukkaiden ohessa.
Sijainti on tärkee. ja nyt tässäkin ketjussa näkee, ettei oikein tiedetä tätä suomen maantiedettä. Taantuvia alueita on paljon, mutta ne jakautuu niihin, joissa ei ole elämän edellytyksiä ja niihin joista väki vaan lähtee, vaikka töitä olisi ja julkinen liikenne toimii. On selvä tietenki että kohde pitää valita jälkimmäisestä.
Toinen tärkee juttu on että valitaan korjauskelpoinen kohde. Jos mietitää sitä asbestia, niin sen poisto maksaa tasan tarkka saman, korjataanko talo vai puretaan. Asbestipurkua ei voi jättää tekemättä, vaikka talo purettaisiin. Siis purkujäte tarkastetaan jäteasemalla ja jos siinä on asbestia, niin se vasta kalliiksi tulee. Asbestipurku ei oo mitenkä helpompi tai halvempi purettavassa talossa kuin korjattavasssakaan. Tosin korjattavasssa se voi kapseloida, mutta sitten se on ongelma tulevissa remonteissa.
Sitten taas mitä 50 luvun rakennuksiin tulee, ne on terveitä tiilitaloja, mutta tappura kannattaa poistaa välipohjista. Jos se on alalaatalla, niin mopolla lattia auki ja tappurat pois, jos taas kaksoislaatta, niin alalaatta brokilla pois. Vaahtolasia tilalle. Yks brokki oli huutokaupassa just myynnissä, eli talkoilla, niin ei tuu alv kirousta maksettavaksi. - No kun perustetaan se konmuuni ensteks. Nii sitte voidaan ottaa niihin ylijääneisiin tilohin, muutama pariisilainen vuokralle. Tässä ketjussa on esitetty ihan perusteltujakin vasta argunenttejä. Mutta tälleen pienimuotosena ja asiakkaiden omakustanteisena vois kannattaakin. Ja sittwn tärkein, eli hyvällä sijainnilla. Meillä kun on näitä tyhjiä tiloja ihan täällä etelä suomessakin.
Ootte moneen kertaa jo sanonutkin, että perusta se kommuuni. Mutta kun en kaikkee jaksa tehdä yksin. Alkaa jo virta loppuun tässä taistelussa. - No se lämpö toisaalta parantaakin. Verenpaine ym laskee. Samoin nivelet ja keuhkot, meillä miehillä virtsatiet. Iha hyvi se menee. Tänäänki oli karmee päivä, kun periajatuksessa iha lämmin, mutta toi järkyttävä pohjostuuli. Mun oli pakko kävellä päin punasta, mä oisi muute jäätyny siihen.
Käykää kattoon siellä saksan maalla, niitä hylättyjä paikkoja ja jos jaksatte, nii vinkatkaa mullekin. Ehkä meen kattoon joku päivä sinneki. Kunha ton ruotsin saan alta pois. Muistakaa olla varovaisii. - No mulla makso jo se softis sen vitosen. Ja oli pelkästää vaniliininen. Kotikunnasta sais sen sekotuksen vaniliini suklaa, mutta siihe tulee 50 senttii vielä lisää. Ja elomessuilla oli myyjä jolla oli päärynä softista, jollasesta en oo kyllä kuulukaan. Vaniliini suklaa ja mansikka on ne maut yleensa. Mutta koneesta tulee aina pelkästään kahta, niissä on siis kolme kahvaa. Keskimäisestä tulee se sekotus.
- Ei, mutta piilukirves löytyy.
- Näin sivusta, ihmisten käytöstä on vaikee ymmärtää. Nää sodat, ympäristön tuhoutuminen. Ja just tää kiina ilmiö. Niin en ymmärrä miks sahataan omaa oksaa.
- Totta kai otetaan, siinähä se on samassa kahvipöydässä. Tänäänki juotiin kaljat yhen satunnaisen matkailijapariskunnan kanssa.
- Ai niin ku se Volvo Markkanen? Se pankki ryöstelijä.
- Ainakin siitä saa sellasen sisäisen rauhan. Ainakin omasta mielestä on tehny jotakin.
- Onhan tässä vauhtia ollu. Ja toi torikäynti on samalla ollu sellanen rauhottumisen paikka. Töiden jälkeen usein sinne poljin ja sitten hetki tekemättä yhtää mitään, kahvia juoden tai jäätelöö syöden ihan sään mukaan. Baarissa en kyllä rauhotu mihinkään, ehkä sitten jos ois joku laadukkaampi paikka.
- Juu siitä pitää päästä. Ja oppia jakamaan ja tekemään käsillään.
- Ja sitten niistä voi kuvata videoita. Ihmeesti noi videot jaksaa kiinnostaa. Luulis että vuoden tai pari, mutta aina vaan, vaikka on rapistuneita rikottuja.
- Vanhat talot on yleensä terveempiä kun uudet. Kaikki lastulevyparakit ja betonikolossit kannattaa jättää heti alussa sivuun. Meillä on paljon vanhaa hirsitaloo ja jälleenrakennusajan tiilirakennetta. Siinä on ihan kannattavaa korjauskohdetta. Ja noi asbestit, niin sitähän on. Mutta ne joutuu jokatapauksessa purkamaan. Ihan samat toimenpiteet ja osastoinnit siinä pitää tehdä on se sitten korjaus tai purkukohde.
- Joo, ja samalla romahti talous. Yksityiset vientialat muutti julkiselle sektorille.
- No yleisesti: tehdä vauvoja.
Mutta mulle, kun ei niitä yksin pysty tekee. Niin kirjottaa vaikkaa kirjaa näistä epäkohdista. - Oonkohan mä vastannu jo? En kai, en ainakaan näillä sanoin.
Mutta juu, kai se ois löytyny, jos ois löytyäkseen. Yhteen aikaan, joka päivä kävin torilla, muttei löytynny. Baareihin mä en mee ja sen mä oon itteni kanssa sopinu. Pikkuhiljaa oon harventanu noita torikäyntejä ja varmaan loppuu kokonaan. Alkaa jossakin vaihteessa taloremppa, niin siinä on puuhaa varmaan loppuiäks. Ja kirjaaki pitäs ruveta kirjottaan. Tai se on aikalailla kirjotettukin, että puhuisin tässä enää koostamisesta. - No mutta tota onnellisuuttahan perusteltiin sillä, että se on enemmänkin itsetytyväisyyttä. Että yks asjantuntijakin sano, että onnellisuuslukujen pitäs ropista vauhdilla alaspäin. Ihmisten pitäs uskaltaa unelmoida ja sillon ne unelmat vois toteutuakin.