Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

46

1. Olen+samaa+mieltä.+Herjaan+ei+ole+seuroissa+eikä+uskovaisten+kanssa+keskustellessa+kukaan+kehottanut,+tietenkään.+Päinvastoin,+on+varoiteltu+herjaamisen+turmelevasta+vaikutuksesta.
  2. Kuulin+vain+Valde+Palolan+puheen,+en++edeltävää.Julkinen+valoon+tuleminen,+suun+tunnustus+vaiko+sydämeen+kätkeminen,+Herran+sanan+hiljainen+tutkiminen.+Ovatko+ne+loppujen+lopuksi+toisilleen+niin+vastakohtaiset?+Vai+riippuvatko+toisissaan+kiinni?Tulihan+tämäkin+nainen+Kristuksen+valoon+ikään+kuin+"salaa",+aivan+ilman+sanoja.+Hyvä+työ+oli+naisen+uskontunnustuksena.Luuk.+7:6+Eräs+fariseus+kutsui+Jeesuksen+kotiinsa+aterialle,+ja+hän+meni+sinne+ja+asettui+ruokapöytään.37+Kaupungissa+asui+nainen,+joka+vietti+syntistä+elämää.+Kun+hän+sai+tietää,+että+Jeesus+oli+aterialla+fariseuksen+luona,+hän+tuli+sinne+mukanaan+alabasteripullo,+jossa+oli+tuoksuöljyä.38+Hän+asettui+Jeesuksen+taakse+tämän+jalkojen+luo*+ja+itki.+Kun+Jeesuksen+jalat+kastuivat+hänen+kyynelistään,+hän+kuivasi+ne+hiuksillaan,+suuteli+niitä+ja+voiteli+ne+tuoksuöljyllä.39+Fariseus,+joka+oli+kutsunut+Jeesuksen,+näki+sen+ja+ajatteli:+"Jos+tämä+mies+olisi+profeetta,+hän+kyllä+tietäisi,+millainen+nainen+häneen+koskee.+Nainenhan+on+syntinen."40+Silloin+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Simon,+minulla+on+sinulle+puhuttavaa."+"Puhu+vain,+opettaja",+fariseus+vastasi.41+"Oli+kaksi+miestä",+sanoi+Jeesus.+"He+olivat+velkaa+rahanlainaajalle,+toinen+viisisataa,+toinen+viisikymmentä+denaaria.42+Kun+heillä+ei+ollut+millä+maksaa,+rahanlainaaja+antoi+molemmille+velan+anteeksi.+Miten+on,+kumpi+heistä+nyt+rakastaa+häntä+enemmän?"43+Simon+vastasi:+"Eiköhän+se,+joka+sai+enemmän+anteeksi."+"Aivan+oikein",+sanoi+Jeesus.44+Hän+kääntyi+naiseen+päin+ja+puhui+Simonille:+"Katso+tätä+naista.+Kun+tulin+kotiisi,+sinä+et+antanut+vettä+jalkojeni+pesuun,+mutta+hän+kasteli+jalkani+kyynelillään+ja+kuivasi+ne+hiuksillaan.45+Sinä+et+tervehtinyt+minua+suudelmalla,+mutta+hän+on+suudellut+jalkojani+siitä+saakka+kun+tänne+tulin.46+Sinä+et+voidellut+päätäni+öljyllä,+mutta+hän+voiteli+jalkani+tuoksuöljyllä.47+Niinpä+sanonkin+sinulle:+hän+sai+paljot+syntinsä+anteeksi,+sen+vuoksi+hän+rakasti+paljon.+Mutta+joka+saa+anteeksi+vähän,+se+myös+rakastaa+vähän."48+Ja+hän+sanoi+naiselle:+"Kaikki+sinun+syntisi+on+annettu+anteeksi."49+Pöytävieraat+alkoivat+ihmetellä:+"Kuka+tuo+mies+on?+Hänhän+antaa+syntejäkin+anteeksi."50+Mutta+Jeesus+sanoi+naiselle:+"Uskosi+on+pelastanut+sinut.+Mene+rauhassa."
  3. Nikodemuksen+yöllinen+vierailu+Jeesuksen+luona+kertoo+mahdollisesti+sen,+että+hän+aluksi+pelkäsi+julkisuutta:+juutalaisen+suuren+neuvoston+jäsenenä+oman+maineensa+puolesta.Jeesusta+pidettiin+provokaattorina+ja+kansankiihottajana,+ja+lopulta+tuomittiin+jumalanpilkasta.+Sen,+joka+julkisesti+tunnustautui+tällaisen+seuraajaksi,+hyvin+pian+sai+saman+tuomion+kuin+päämiehensä.++Tässä+yhteydessä+mieleeni+tulee+kertomus+Sebedeuksen+pojista+(Matt.+20:20-23)20+Jonkin+ajan+kuluttua+tuli+Sebedeuksen+poikien+äiti+yhdessä+poikiensa+kanssa+hänen+luokseen+ja+polvistui+anovasti+hänen+eteensä.21+"Mitä+haluat?"+Jeesus+kysyi.+Nainen+sanoi+hänelle:+"Lupaathan,+että+nämä+kaksi+poikaani+saavat+valtakunnassasi+istua+vierelläsi,+toinen+oikealla+ja+toinen+vasemmalla+puolella."22+Jeesus+vastasi:+"Te+ette+tiedä+mitä+pyydätte.+Onko+teistä+juomaan+sitä+maljaa,+joka+minun+on+juotava?"+"On",+he+vastasivat.+23+Silloin+hän+sanoi+heille:+"Minun+maljani+te+vielä+juottekin,+mutta+minä+en+määrää+siitä,+kuka+istuu+oikealla+ja+kuka+vasemmalla+puolellani.+Ne+paikat+ovat+niiden,+joille+Isäni+on+ne+tarkoittanut."Tuon+kärsimyksen+maljan+juominen+voisi+tarkoittaa+tässä+yhteydessä+paikkoja+Golgatan+ristin+vasemmalla+ja+oikealla+puolella.+Ne+vain+olivat+Jumalan+suunnitelmassa+varatut+ryöväreille,+joista+"toinen+otettiin,+toinen+jätettiin".Huomionarvioista+Nikodeemuksen+toiminnassa+myös+on+se,+että+tekemällä+itsensä+epäpuhtaaksi+7+päiväksi,+hän+ei+kaiketi+voinut+osallistua+juutalaiselle+pääsiäisaterialle,+joka+oli+juuri+alkamassa.+Miksi+suuren+neuvoston+jäsen+julkisesti+toimisi+näin?+Ristiltä+Jeesuksen+veristä+ruumista+ottaessaan+molempien+miesten,+Joosef+arimatialaisen+ja+Nikodemuksen,+on+lisäksi+täytynyt+sotkea+omat+vaatteensa.+Osana+juutalaisia+(rituaali-+ym.)+puhdistautumissäännöksiä+oli+myös+vaatteiden+pesu.++Paradoksaalisesti,+taivasten+valtakuntaan+päässeet+ovat+ilmestyskirjan+mukaan+pesseet+vaatteensa+juuri+Karitsan+verellä+(Ilm.+7:14).Jeesus+sanoo+olevansa+maailman+valo.+Jeesus+sanoo+myös+"Se,+joka+tekee+pahaa,+kaihtaa+valoa;+hän+ei+tule+valoon,+etteivät+hänen+tekonsa+paljastuisi.+"(Joh.+3:20)Myös+näiden+jakeiden+pohjalta+voidaan+miettiä,+miksi+Nikodemus+kuitenkin+tuli+Jeesuksen+ristille.+Kun+Jeesusta+vangittiin,+opetuslapsetkin+hajaantuivat+kukin+tahoilleen.+Ja+kun+ylösnousemuksen+aamu+koitti+ja+Jeesuksen+hauta+havaittiin+tyhjäksi,+opetuslapset+eivät+ensin+uskoneet.Lestadius+piti+Nikodemuksen+toimintaa+vain+siveydentekona+eikä+pitänyt+tätä+pelastettuna.+Osallistuin+Lestadiuksen+pääsiäissaarnasta+(1853)+ja+sen+sisällöstä+keskusteluun+tällä+palstalla+4+vuotta+sitten,+tässä+linkissähttps://keskustelu.suomi24.fi/t/12200259/hulluinuonelaisessa
  4. Valde+Palolan+tänään+4.3.+klo+18+pitämässä+puheessa+oli+viittaus+myös+profeettaJesajan+kutsumiseen+(Jes.+6:1-7)Kutsumusnäky1+Kuningas+Ussian+kuolinvuonna+minä+näin+Herran:+hän+istui+korkealla+ja+ylhäisellä+istuimella,+ja+hänen+vaatteensa+liepeet+täyttivät+temppelin.2+Hänen+yläpuolellaan+seisoivat+serafit,+joilla+oli+kuusi+siipeä+kullakin:+kahdella+he+peittivät+kasvonsa,+kahdella+verhosivat+ruumiinsa+ja+kahdella+lensivät.3+He+huusivat+toinen+toiselleen:+--+Pyhä,+pyhä,+pyhä+on+Herra+Sebaot!+Hänen+kirkkautensa+täyttää+kaiken+maan.4+Ovenpielet+vapisivat+äänten+voimasta,+ja+huone+tuli+täyteen+savua.5+Ja+minä+sanoin:+--+Voi+minua,+minä+hukun!+Minulla+on+saastaiset+huulet,+ja+saastaiset+huulet+on+kansalla,+jonka+keskellä+elän,+ja+nyt+minun+silmäni+ovat+nähneet+Kuninkaan,+Herran+Sebaotin.6+Silloin+yksi+serafeista+lensi+luokseni+kädessään+hehkuva+hiili,+jonka+hän+oli+ottanut+pihdeillä+uhrialttarilta.7+Hän+kosketti+sillä+minun+huuliani+ja+sanoi:+--+Katso,+tämä+on+koskenut+huuliasi,+sinun+syyllisyytesi+on+poissa+ja+syntisi+sovitettu.+Vl-foorumilla+nimimerkki+OM+kertoo+esimerkin+ko.+raamatunkohdan+vanhoillislestadiolaisesta+tulkintaperinteestä+näin:Vl-saarnaperinteessä+profeetta+Jesajan+uskoontulo+eli+parannus+on+selitetty+tavalla,+miten+Armas+Mehtälä+sen+selittää+v.+1961+Päivämiehen+kirjoituksessaan:"Hyvä+esimerkki+on+profeetta+Jesajan+parannuksenteko,+josta+kerrotaan+Pyhässä+Raamatussa.+Jesaja+oli+papillista+tehtäväänsä+suorittamassa+Herran+huoneessa,+kun+Hengen+tulet+syttyivät+niin+voimakkaasti+palamaan,+että+koko+seurakunta+tuli+liikutuksiin+ja+kiitti+ja+ylisti+Jumalaa.+Siellä+oli+Herran+enkeli+alttarilla:+puhtaan+Hengen+omaava+pappi.+Ei+se+henkiolento+ollut.+Silloin+Jesajan+tunto+heräsi.+Hänen+sydämestään+pääsi+huuto:+—+Voi+minua,+minulla+on+saastaiset+huulet+ja+olen+eksynyt+sellaisen+kansan+sekaan,+jolla+on+saastaiset+huulet!+Tällä+Jesaja+ei+tarkoittanut+tuota+Herran+tulesta+palavaa+seurakuntaa,+vaan+vääriä+hengellisyyksiä,+joita+hän+oli+joutunut+myötäilemään,+ja+saastuttanut+huulensakin+väärillä+saarnoilla+ja+opetuksilla.+Pyhän+Hengen+omaava+pappi+kehotti+häntä+parannukseen;+otti+tulisen+hiilen+alttarilta,+ja+poltti+sillä+saastan+pois+Jesajan+huulista.+Tuo+puhtaaksi+tekevä+hiili+ei+ollut+mikään+muu+kuin+nuhteen,+neuvon+ja+anteeksiantamuksen+armoevankeliumi."Taustalla+on+Heprealaiskirjeen+kirjoittajan+raamatuntulkinta,+jonka+mukaan+uskovaiset+ihmiset+ovat+toisilleen+enkeleitä:+"Älkää+unohtako+osoittaa+vieraanvaraisuutta,+sillä+jotkut+ovat+yösijan+antaessaan+tulleet+majoittaneeksi+enkeleitä."+(Hepr.+13:2.)---En+sano+Mehtälän+tulkintaa+vääräksi.+Mutta+minulta+on+kysytty,+näenkö+tämän+tukevan+lestadiolaista+opetusta+seurakunnasta+ja+Jumalan+armojärjestyksestä.Serafien+käsittäminen+tässä+uskovaisiksi+ihmisiksi+(papeiksi)+on+allegorista+raamatuntulkintaa.++Kirjaimellista+raamatuntulkintaa+(että+serafit+todella+olisivat+taivaallisia+6-siipisiä+lentäviä+olentoja+ja+tässä+vain+näkyyn+sijoitettuina)+ei+voine+lestadiolaisessa+opetuksessa+soveltaa,+koska+lestadiolaisen+uskonkäsityksen+mukaan+Jumala+armahtaa+vain+toisen+ihmisen,+toisen+uskovaisen+Pyhässä+Hengessä+lausutun+saarnan+kautta.+Ja+että+tähän+sabluunaan+on+valjastettu+myös+Vanhan+Testamentin+Jesajan+kutsumusnäky?Enpä+ole+teologi.++Uskovainen+vain.++Kiinnitin+huomiota,+että+Valde+Palola+saarnasi+saman+suuntaisesti+kuin+Mehtälä+1961.