Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

46

  1. Nyt+on+vuosi+2022.+Tämä+Nikodemoksen+tarina+tuli+lyhyesti+esille+kesän+suviseuroissa,+Antero+Niemikorven+puheessa.+Sen+lisäksi+mitä+olen+tähän+ketjuun+vuonna+2014+kirjoittanut,+haluan+lisätä+yhden+nyt+ajatuksiini+tulleen+huomion.Lestadius+kirjoittaa:"Tapahtui+näet+niin,+kun+ylimmäiset+papit+alkoivat+pilkkaamaan+Nikodemusta+hänen+salaisesti+Vapahtajalle+osoittamansa+mieltymyksen+tähden,+ettei+hän+uskaltanutkaan+ottaa+Vapahtajaa+puolustettavakseen.+Hänen+rakkautensa+Vapahtajaan+ei+riittänyt+sen+kauemmas,+kuin+mitä+oman+kunnian+varjeleminen+myöten+antoi.+Kun+koko+maailman+viha+oli+kohdistunut+Vapahtajaan,+niin+oli+todella+vaarallista+asettua+hänen+puolustajakseen+maailman+vääriä+syytöksiä+vastaan.Sitä,+joka+tosissaan+tahtoisi+puolustaa+Vapahtajaa+maailman+jumalattomia+syytöksiä+vastaan,+epäiltäisiin+helposti+kerettiläisyydestä.+Hänen+epäiltäisiin+langenneen+puhtaasta+Mooseksen+opista."4.+Moos.+19:+11+Jos+joku+koskettaa+vainajaa,+hän+on+epäpuhdas+seitsemän+päivää.12+Hänen+on+puhdistauduttava+kolmantena+ja+seitsemäntenä+päivänä+puhdistusvedellä,+ja+niin+hän+tulee+puhtaaksi.+Mutta+jos+hän+ei+puhdistaudu+kolmantena+ja+seitsemäntenä+päivänä,+hän+jää+epäpuhtaaksi.13+Jos+joku+koskettaa+vainajaa+eikä+puhdistaudu,+hän+saattaa+epäpuhtaaksi+Herran+asumuksen+ja+hänet+on+poistettava+Israelista.+Koska+häntä+ei+ole+vihmottu+puhdistusvedellä,+hän+jää+epäpuhtaaksi.14+"Näin+kuuluu+laki:+Jos+ihminen+kuolee+asumuksessa,+jokainen,+joka+sinne+astuu,+ja+jokainen,+joka+siellä+on,+tulee+epäpuhtaaksi+seitsemän+päivän+ajaksi.15+Jokainen+avoin+astia,+jonka+suuta+ei+ole+sidottu+umpeen,+tulee+epäpuhtaaksi.16+Jokainen,+joka+ulkosalla+koskee+taistelussa+kaatuneen+tai+muulla+tavoin+kuolleen+ihmisen+ruumiiseen,+jäännöksiin+tai+hautaan,+on+epäpuhdas+seitsemän+päivää.17+Puhdistamista+varten+tulee+ottaa+poltetun+syntiuhrin+tuhkaa+astiaan,+ja+siihen+on+kaadettava+virtaavaa+vettä.18+Joku,+joka+on+puhdas,+ottakoon+sitten+iisopin+oksia,+kastakoon+ne+veteen+ja+pirskottakoon+vedellä+asumuksen,+kaikki+siellä+olevat+tavarat+ja+myös+ihmiset,+jotka+ovat+olleet+siellä.+Samoin+on+tehtävä+sille,+joka+on+koskettanut+vainajan+jäännöksiä,+taistelussa+kaatuneen+tai+muulla+tavoin+kuolleen+ruumista+tai+hautaa.19+Jonkun,+joka+on+puhdas,+on+pirskotettava+puhdistusvettä+epäpuhtaan+päälle+kolmantena+ja+seitsemäntenä+päivänä+saastumisesta+ja+näin+puhdistettava+hänet.+Sitten+puhdistettavan+on+pestävä+vaatteensa+ja+peseydyttävä.+Iltaan+mennessä+hän+on+puhdas.20+Mutta+se,+joka+on+tullut+epäpuhtaaksi+eikä+puhdistaudu,+on+poistettava+kansansa+keskuudesta,+sillä+hän+on+saattanut+epäpuhtaaksi+Herran+pyhäkön.+Hän+on+epäpuhdas,+koska+hänen+päälleen+ei+ole+vihmottu+puhdistusvettä.21+Tämä+on+teille+ikuinen+määräys.+Se,+joka+on+vihmonut+puhdistusvettä,+pesköön+vaatteensa,+ja+myös+se,+joka+koskee+puhdistusveteen,+on+epäpuhdas+iltaan+saakka.22+Samoin+tulee+epäpuhtaaksi+kaikki+se,+mihin+epäpuhdas+ihminen+koskee,+ja+jokainen,+joka+hänen+jälkeensä+koskee+siihen,+on+epäpuhdas+iltaan+saakka."Kuinka+arvossa+pidetyt+juutalaisen+suuren+neuvosotn+jäsenet+Nikodemos+ja+Joosef+arimatialainen+eivät+olisi+tienneet,+että+Jeeuksen+sotkuisen+(lue:+veren,+veden,+hien+ja+mahdollisesti+sappeen+sekoitetun+viinin+tahriman)+ruumiin+alas+ottaminen+ristiltä,+peseminen+ja+hautaaminen+teki+käsittelijästään+epäpuhtaan+ja+samalla+epäkelvon+osallistumaan+pääsiäisaterialle,+joka+juuri+oli+käsillä?Jos,+kuten+Lestadius+väittää,+nämä+miehet+olivat+siveyden+perikuvia+ja+laittamaan+oman+autuudenperustaksi+perinnäissääntöjen+noudattamisen,+miksi+he+"haksahtivat"+näin+pahasti?+Lienee+jo+maaherra+Pilatuksen+hallintorakennuksessa+vierailu+ja+Jeesuksen+ruumiin+pyytäminen+saattanut+pyytäjän+epäpuhtaaksi.Näen+Lestadiuksen+argumentoinnin+tässä+ontuvan.
  2. Kysymykset+eivät+tässä+kohdassa+olleet+osoitetut+minulle+mutta+haluan+lausua+mielipiteeni.Avaajan+kysymyksenasettelusta+voi+lukea+halun+tietää,+missä+määrin+tulkkaustehtävä+on+hengellinen+tehtävä,+palvelutehtävä.Uskovaisen+tulkin+näkökulmasta:++hengellinen+palvelutehtävä,+iloinen+sellainen+se+varmasti+onkinTilaajan+näkökulmasta:+työn+tekijää+ja+työtä+osataan+kyllä+arvostaa.+Jos+on+tilattu+ammattitulkki,+siihen+voi+olla+jokin+erityinen+syy.+En+usko,+että+kääntämisen+laatua+silti+epäiltäisiin,+olipa+tulkin+vakaumus+millainen+hyvänsä.Avaus+pohtii+kuulijan+näkökulmaa:++mitä+kuulija+saa,+jos+tulkki+on+epäuskoinen+tai+ei+tiedetä+tulkin+vakaumuksesta?Mitä+mieltä+itse+olet,+onko+tulkin+tehtävä+enemmän+hengellinen+kuin+esim.+silmälääkärin?+Tuskin+monikaan+potilas+rupeaa+"testaamaan"+silmälääkärinsä+henkeä+vaan+on+onnellinen+saamastaan+avusta.+Tai+kun+luet+käännöskirjallisuutta,+olkoonpa+sitten+vaikka+hengellistä,+tuskin+arvostelet+kääntäjän+henkeä+vaan+käännöksen+laatua,+sikäli+kuin+sinulla+on+alkuteksti+verrattavana+vieressä+ja+sen+perusteella+havaitset+käännöksessä+heikkouksia.Onko+mielestäsi+olemassa+tällainen+ennakkoasetelma:+pätevä,+koulutettu,+taitava+ja+tehtäväänsä+valmistautunut+(ammatti)tulkki,+joka+ei+kuitenkaan+ole+uskovainen,+kääntäisi+hengellistä+sanastoa+sisältävän+tehtävän+automaattisesti+huonosti+tai+jopa+väärin?Avaus+pohtiikin,+tulisiko+tulkkaamista+ylipäätään+tarkastella+itsenäisenä+evankeliumityönä+vai+ammattitaidon+mukaan+suoritettuna+työnä.+Tai+joissakin+tilanteissa+molempina.+Ymmärrän+hyvin,+että+käytännössä+suviseuroihin,+opistoseuroihin+tms.+joiden+puheissa+tai+esitelmissä+on+tulkattavia+osuuksia,+yleensä+hakeutuu+ja+sinne+pyydetään+uskovaisia+ihmisiä+töihin.
  3. Koetan+vastata.+Avaus+on+mielenkiintoinen,+koska+sen+kysymys+palautuu+vanhoillislestadiolaisen+uskonkäsityksen+ihmiskuvaan.++Avauksen+rivien+välistä+luen+kuitenkin+olettaman,+että+vanhoillislestadiolaiset+tekisivät+eron+ihmisten+välillä+jonkin+ulkonaisen+seikan+perusteella.++Kuitenkin+jokainen+syntinen+ihminen+on+ilman+Jeesuksen+valoa+"Jumalan+kirkkautta+vailla".Ihmisen+Jumala+loi+kuvakseen.+Kaikki+ihmiset+kantavat+siis+Luojansa+tarkoitusta+mukanaan.+Ei+ole+erotusta+ihmisten+välillä,+mahdollisuudessa+pelastukseen.+Näin+ajattelen+ja+uskon.Room.+10:12Juutalaisen+ja+kreikkalaisen+välillä+ei+ole+eroa.+Kaikilla+on+sama+Herra,+ja+häneltä+riittää+rikkautta+kaikille,+jotka+huutavat+häntä+avukseenRoom.+3:22Tämä+Jumalan+vanhurskaus+tulee+uskosta+Jeesukseen+Kristukseen,+ja+sen+saavat+omakseen+kaikki,+jotka+uskovat.+Kaikki+ovat+samassa+asemassaSen+sijaan+ihmiset+eivät+ole+toistensa+klooneja+vaan+persoonia.+Kaikki+se,+millaisia+hyviä+ominaisuuksia+tai+kykyjä+meillä+on,+tulee+Jumalalta.+Koska+maailma+luotiin+Jeesuksessa+Kristuksessa,+niin+meidänkin+kykymme+ovat+Jumalan+armolahjaa+Jeesuksessa.Tulee+mieleen+Jeesuksen+sanat:+"Ilman+minua+te+ette+voi+mitään+tehdä".+(Joh.+15:5)Nyt+kun+tulkki+saamallaan+ja+kehittämällään+lahjalla+kääntää+hyvin,+hän+tekee+siinä+oikein,+olipa+hän+uskovainen+tai+epäuskoinen.+Uskovainen+julistaa+lahjallaan+antajan+kunniaa,+epäuskoinen+pitää+kunnian+itsellään.+Se,+jolle+puhetta+käännetään/tulkataan+voi+saada+aivan+hyvän+käännöksen+riippumatta+kääntäjän+sieluntilasta.++Kun+me+menemme+lääkäriin,+saammehan+me+häneltä+aivan+oikean+avun,+emme+väärää+apua,+vaikka+hengellistä+yhteyttä+ei+olisikaan.+Jaak.+1:17Jokainen+hyvä+anti+ja+jokainen+täydellinen+lahja+tulee+ylhäältä,+taivaan+tähtien+Isältä,+jonka+luona+ei+mikään+muutu,+ei+valo+vaihdu+varjoksiRaamattu+todistaa,+että+ihminen+ei+näe+toisen+sydämeen+vaan+tarkastelee+ulkokuorta.+Seuroissa,+jotka+tulkataan+(joko+konsekutiivisti+tai+simultaanisti),+toimii+tavallisesti+tulkki,+joka+on+siis+uskovainen+suun+tunnustuksen+perusteella.+Mutta+kun+emme+voi+tietää+tarkasti+kääntäjän/tulkin+sydämen+tilaa,+joudumme+toteamaan,+että+Kaikkivaltias+Jumala+voi+herättää+tuntoja+missä+ja+miten+Hän+tahtoo.Esim.+sana+"eriseura"+kääntyy+ruotsiksi+"förgrening",+"splittring",+"heresi"+taikka+jopa+"skisma".+Tilanne,+käyttöyhteys+ratkaisee,+mikä+termi+valitaan.Gren+=+oksaförgrening+=+haarautumaTämän+termin+käyttöä+hengellisessä+yhteydessä+rajoittanee+se,+että+haarautuessaan+oksa+nauttii+kuitenkin+kantaoksan+kanssa+samaa+juurinestettä.+Suomen+termi+"eriseura"+tarkoittaa,+että+tuota+yhteistä+ei+ole.Splittring+=+jakautuminenTämä+termi+lähinnä+kuvaa+eriseuran+muodostumisen+prosessiaHeresi+=+HarhaoppiTämä+puolestaan+on+jakautumisen+tulosSkisma+=+ErimielisyysTarkoittaa+uskonnollisessa+kontekstissa+sovittamatonta+riitaa+uskosta+ja+opista,+jossa+hengellistä+yhteyttä+ei+oleUskovainen+tulkki+voi+tulla+valinneeksi+huonosti+sopivan+käännöksen+ja+epäuskoinen+paremman.+Ja+päinvastoin.+Jos+jakaisimme+ihmisiä+vuohiin+ja+lampaisiin+virheiden+tai+onnistumisten+perusteella,+tekisimme+väärin.+Jumalan+hyvyys+kuuluu+kaikille.
  4. KesitakselleTämä+on+Raamatusta+ja+koskee+myös+meidän+aikamme+ihmisiä.+Tähän+avaajakin,+aivan+oikein,+viittasiHepr.+3:7-19+7+Sentähden,+niinkuin+Pyhä+Henki+sanoo:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,8+Älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa,+kiusauksen+päivänä+erämaassa,9+jossa+teidän+isänne+minua+kiusasivat+ja+koettelivat,+vaikka+olivat+nähneet+minun+tekojani+neljäkymmentä+vuotta;10+sentähden+minä+vihastuin+tähän+sukupolveen+ja+sanoin:+'Aina+he+eksyvät+sydämessään';+mutta+he+eivät+oppineet+tuntemaan+minun+teitäni;11+ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'."12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.Hepr.+4:1-71Varokaamme+siis,+koska+lupaus+päästä+hänen+lepoonsa+vielä+pysyy+varmana,+ettei+vain+havaittaisi+kenenkään+teistä+jääneen+taipaleelle.2+Sillä+hyvä+sanoma+on+julistettu+meille+niinkuin+heillekin;+mutta+heidän+kuulemansa+sana+ei+heitä+hyödyttänyt,+koska+se+ei+uskossa+sulautunut+niihin,+jotka+sen+kuulivat.3+Sillä+me+pääsemme+lepoon,+me,+jotka+tulimme+uskoon,+niinkuin+hän+on+sanonut:+"Ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni'",+vaikka+hänen+tekonsa+olivat+valmiina+maailman+perustamisesta+asti.4+Sillä+hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+"Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa";5+ja+tässä+taas:+"He+eivät+pääse+minun+lepooni".6+Koska+siis+varmana+pysyy,+että+muutamat+pääsevät+siihen,+ja+ne,+joille+hyvä+sanoma+ensin+julistettiin,+eivät+päässeet+siihen+tottelemattomuuden+tähden,7+niin+hän+taas+määrää+päivän,+"tämän+päivän",+sanomalla+Daavidin+kautta+niin+pitkän+ajan+jälkeen,+niinkuin+ennen+on+sanottu:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne".
  5. Jesaja+4:1
  6. Uskovaisen+suurin+ilo+on+antaa+lahjaksi+sen,+minkä+on+itse+lahjaksi+saanut:+vakuuttaa+synnit+anteeksi+Herran+Jeesuksen+kärsimyksen,+ristinkuoleman,+verenvuodatuksen+ja+ylösnouseminen+ansiosta.+Hän+on+maksanut+meidän+syntivelkamme+Jumalalle.+Hän+voitti+kuoleman.+Joka+sen+kohdalleen+uskoo,+perii+iänkaikkisen+elämän.Uskovaisen+palvelijan+rooli+on+tämä:Fil.+2:3Älkää+tehkö+mitään+itsekkyydestä+tai+turhamaisuudesta,+vaan+olkaa+nöyriä+ja+pitäkää+kukin+toista+parempana+kuin+itseänne.Niinpä+syntien+sovituksen+saarnassa,+Jeesuksen+ansion+kuuluttamisessa+ei+ole+mitään+ihmisen+puolelta.+Kaikki+lähtee+Jumalan+rakkaudesta,+Hän+on+rakastanut+meitä+ensin.+Kun+palvelija+saarnaa+evankeliumia,+hän+tekee+vain+nöyränä+ja+iloisena+sen,+mikä+hänen+kuuluukin+tehdä.+Huudahtihan+Paavalikin:+"Siinä,+että+julistan+evankeliumia,+ei+ole+mitään+ylpeilemistä,+sillä+minun+on+pakko+tehdä+sitä.+Voi+minua,+ellen+evankeliumia+julista!"+(1.+Kor.+9:16).Nimimerkki+vlvaasasta+kirjoittaa+tuolla,+että+"puhuja+on+vain+sanoman+viejä".+Se+on+mielestäni+aika+kummallinen+asenne,+jos+on+"yksi+usko,+yksi+Herra".+Uskonhan+tulisi+yhdistää+sydämet,+koska+Kristus+ei+ole+jaettu.++Usko+kulkee+sydämestä+sydämeen.+Tähän+yhteen+uskoon+Jeesus+jätti+Pyhän+Hengen+omillensa+oppaaksi+ja+valoksi.++Hänen+omansa+muodostavan+odottavan+ja+taistelevan+seurakunnan.Mihin+uskoon+onkaan+sellainen+itsekseen+tullut,+joka+näkee+ja+kokee+toisen+uskovaisen+lähestymisen,+siunaamisen+"vain+sanoman+viejänä"?Jumala+voi+Kaikkivaltiaana+toki+herättää+uskon+missä,+milloin+ja+miten+vain+Hän+haluaa.+Mutta+se+ei+tarkoita,+että+Hän+välttämättä+tekisi+niin.++Jumala+on+ilmoittanut+Raamatussa+selvän+pelastuksen+tien,+joka+tulee+evankeliumin+kuulosta+ja+vastaanottamisesta.+Palvelijalla+armosanoman+viejänä+oma+paikkansa+Jumalan+suunnitelmassa,+se,+että+herännyt+Jumalan+vetämä+sielu+saa+rauhan+ja+liittyy+Jumalan+perheväkeen,+Pyhä+Henki+muuttaa+sydämeen+asumaan.++Evankeliumin+saarnaamisessa+ei+siis+lainkaan+ole+kysymys+ihmisten+välisestä+paremmuudesta+ja+jonkinlaisesta+"lihasten+pullistelusta".+Evankeliumin+saarna+on+palvelutyötä,+pyytää+suostumaan+sovintoon+Jumalan+kanssa.
  7. Erittäin+mielenkiintoinen+raamatunkohta!+Kiitos+aloittajalle+asian+esiin+nostamisesta.Suomalaiset+ja+muutkin+pohjoismaiset+raamatunkäännökset+puhuvat+seurakunnan+kokouksista,+joita+uskovan+siis+ei+tulisi+laiminlyödä.Mutta+mitä+tarkoitetaan+sanoilla+"seurakunnan+kokoukset"?+Juutalaisen+temppelijärjestyksen+mukaisesta+seurakuntamallista+taikka+nykyaikaisesta+kirkollisesta+organisaatiomallista+ei+tässä+jakeessa+puhuta.+Edes+sanaa+'seurakunta',+sillä+tavoin+kuin+se+usein+ymmärretään,+ei+käytetä,+nimittäin+Bysantin+tekstilaitos+käyttää+sanojaεπισυναγωγην+εαυτων+=+kokoontuminen,+meidän/keskinäinenSamoin+kaikki+englanninkieliset+raamatut+kääntävät+'assembling+ourselves'+puhuen+siis+uskovaisten+keskinäisistä+kokoontumisista.Mikä+näiden+kokoontumisten+perustana+sitten+olisi?+Ei+vero,+ei+jäsenmaksu.Vaan+Jeesuksen+lupaus+olla+läsnä+siellä,+missä+kaksi+ja+kolme+Hänen+nimessään+kokoontuu.+Eikös+se+olekin+silloin+todellinen+seurakunta?+Kokoontumisen+perustana+on+siis+yhteinen+usko+ja+toivo+ja+rakkaus,++julkinen+tunnustautuminen+Herran+Jeesuksen+seuraajaksi+sekä+Pyhä+Henki,+joka+tämän+kaiken+vaikuttaa.Eri+asia+on,+että+kokoontua+voi+kyllä+niin+taivasalla+kuin+toimitalollakin.
  8. Pelkosen+alustus+oli+hieman+laajennettuna+se,+minkä+voi+lukea+jokaisen+rauhanyhdistyksen+nettisivulta+kohdasta+"näin+opetamme".Alustuksen+mukaan+Jumala+ei+millään+muulla+tavalla+anna+ihmiselle+syntejä+anteeksi+kuin+äänellisen,+suullisen+evankeliumin+ja+synninpäästön+kautta,+pyhän+hengen+omistavan+uskovaisen+ihmisen+(palvelu)työnä.Lisäksi+opetetaan,+että+anteeksiannossa+kaikki+on+Jumalan+työtä,+ihmisen+puolelta+siinä+ei+ole+mitään.++Jumala+antaa+synnit+anteeksi+Jeesuksen+ansion+tähden+ja+on+"uskonut+meille+sovituksen+sanan".+Joka+uskoo+pyhässä+hengessä+saarnatun+sanan,+saa+kaikki+synnit+anteeksi.+Raamatun+mukaan+ihminen+tarkastelee+ulkokuorta+mutta+Jumala+näkee+sydämeen.+Pelkonenkin+sanoi,+että+Jumalan+valtakunta+on+näkymätön+valtakunta,+jonka+rajat+kulkevat+Jeesukseen+uskovan+sydämestä+toisen+uskovan+sydämeen.+Kuitenkaan+me+ihmiset+emme+voi+nähdä+toisen+uskovan+sydämeen.+Nojaamme+siis+suun+tunnustukseen.+Ja+silti+minulta+on+sen+jälkeen+kun+Jumalan+vetämänä+tulin+parannukseen+(tai+kuten+myös+sanotaan:+parannuksen+armon+saaneena)+usemman+kerran+kysytty,+kuka+oli+se+(vl-)henkilö,+joka+saarnasi+minulle+synnit+anteeksi?+Mitähän+tällaisella+tarkisteella+on+tavoiteltu?Ja+tässä+tullaan+siihen+etsivä-xxx:n+kysymykseen,+että+kuinka+Jumalan+armotyö+(saarnavirka)+olisi+rajattu+vain+vl-seurakuntaan?+Pelkonen+sanoi,+että+Jumalan+lapsen+nimellä+kulkevista+Jumalan+seurakunnan+jäsenistä+puolet+on+mädänneitä+kaloja.Pelkonen+sivusi+myös+kastetta,+vain+lyhyesti.+Kaste+Jeesukseen+on+evankeliumia.+Vl-kristillisyydessä+opetetaan,+että+lapset+uskovat.+Opetetaan,+että+lapset+syntyvät+Jeesuksen+Kristuksen+vanhurskaudesta+osallisina+ja+siis+taivaskelpoisina.+Koska+lapset+uskovat,+heidät+kastetaan.Minua+ei+kastettu+lapsena.+Kuitenkin+Raamatun+sana+puhutteli,+ja+elämäni+eräiden+tapahtumien+kautta+koin+Jumalan+vetävän+minua+tykönsä.+Suostuin+kasteelle+kastekoulun+käytyäni+aikuisena,+luterilaisin+menoin.+Nyt+tarkasti+ottaen,+olen+ymmärtänyt,+että+vl-opetuksen+mukaan+minut+onkin+kastettu+"epäuskoisena".+Vl-uskonkäsityksen+mukaan+en+uudestisyntynytkään+luterilaisessa+kirkossa,+vaikka+vastasin+sydämelläni+kutsuun+"suostukaa+sovintoon+Jumalan+kanssa"+ja+vastasin+myöntävästi+kysymykseen+halusta+uskoa+Jeesukseen,+sain+myös+synninpäästön+ja+ensiehtoollisen+-+vaan+uudestisynnyin+vasta+erään+suviseurasaarnan+kolahdettua+eli+sain+"käsittää+armon"+ja+synninpäästön,+n.+15+vuotta+luterilaisen+kasteen+jälkeen.+Tänä+aikana+en+kuitenkaan+koskaan+ole+tavannut+ketään+vl-pappia,+joka+olisi+ollut+valmis+kastamaan+minut+uudelleen.+Itse+en+ole+koskaan+ajatellut,+että+oma+ja+oman+lapseni+kasteen+perusta+olisi+eri.Ja+uudelleenkastajille+aikuiskasteeni+ei+tietenkään+kelpaa,+koska+muoto+on+väärä.Olen+siis+väliinputoaja.Hmm,+vaikeaksipa+on+Jumala+minulle+uskonmatkan+valmistanut+-+vaiko+ihmiset?