Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

53

Kommenttia

882

1. Kenwood on hyvä merkki. Minulla on ollut kohta kymmenen vuotta Cooking chef, joka on kestänyt hyvin. Moottori on tehokas ja vaivaa riittävän isot taikinat. Vääntö ei lopu kesken, ennemmin kone putoaa lattialle. Näin kävi minulle kerran kun jätin taikinan vaivattavaksi ja menin hetkeksi kauemmaksi.

Cooking chefissä hyvää on myös induktiolämmitys, joka on vaivaton esimerkiksi varovasti lämmitettävien kastikkeiden kuten hollandaisen ja bearnaisen tekemisessä. Riisipuurokaan ei pala koskaan pohjaan kun laittaa 1,5 tunniksi 98C lämmön ja hämmennyksen 10 sek välein. Voi sillä toki paljon muutakin tehdä, lämpötila taisi ulottua aina 180C asti eli vaikka popcornia tai ranskalaisten uppopaistamista.
  2. ”Itse syönyt mm. kuivalihakundin hot nagaa.”

Tässä on 9,5% suolaa eli aivan järkyttävä määrä eikä sen vuoksi ole missään tapauksessa mättöruokaa. Ihmettelen muutenkin tuota järjetöntä 9,5% suolapitoisuutta. Vaikka painosta häviää kaksi kolmasosaa niin ei kai tuore liha vaadi 3% suolapitoisuutta. Se kuitenkin kuivataan koneellisesti muutamassa tunnissa.
  3. "Riisipuuroakin syödään monena päivänä ja harvemmin kukaan sairastuu, en tiedä yhtään tapausta. Riisipiirakat on kai turvallisia kun paistetaanyli 200 asteen lämmössä. Olen käyttänyt riisiä moniin ruokiin ja lämmittänyt vain mikrossa sairastumatta, aika liioittelulta vaikuttaa."

Hyvä aloitus, mutta vedät maton jalkojesi alta tällä lopun idiotismilla. Riisipuuron syöminen useana päivänä turvallisesti perustuu siihen, että se on jäähdytetty nopeasti ja säilytetty kylmässä jääkaapissa. Pitkä lämpimässä säilyttäminen saa itiöt heräämään ja lisääntymään puurossa niin, että bakteereja on vaaraksi asti.

Riisipiirakat eivät todellakaan lämpene 200C:een paiston aikana. Kaikki paistettava ruoka on enintään 100C lopussa. Tämä perustuu ihan siihen, että ne sisältävät vettä eikä vesi lämpene yli 100C:een. Kypsän leivän tyypillinen loppulämpötila on noin 95C.

"Sushin kanssa on usein riisiä ja silloin se raaka kala sairastuttaa."

Höpsistä. Oikein tehty sushi on turvallisempaa kuin riisipuuro tai lisäkeriisi. Kunnon sushiriisi maustetaan suolalla, sokerilla ja riisiviinietikalla, joten siinä on mukana kaikki bakteeritoimintaa hidastavat elementit lämpöä lukuun ottamatta. Alkuperäinen sushihan on juurikin riisissä hapatettua kalaa ja sen säilyvyys on perustunut voimakkaaseen happamuuteen, joka on estänyt bakteerien toiminnan ja näin kala on säilynyt pitkään. Linkissä on hyvä artikkeli historialliseen alkuperäiseen sushiin, josta modernissa sushissa on jäljellä kala ja hapan riisi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Funazushi