Olen huomannut, että aina rypsi- tai oliiviöljyllä paistessa roiskuu aina älyttömästi käsille ja ympäri hellaa mutta voita tai oivariinia käyttäessä ei, outoa?
Aivan sama juttu olipa sitten lihaa tai vaikka vihanneksia. Pakasteilla yleensä roiskuu enemmän kai koska nesteet pulpahtaa pintaan, mutta ongelma sama myös tuoreilla.
Öljyssä ei pitäs olla vettä, kun se erottuisi öljyn kanssa. Toisaalta oivariinissa on vettä, ja vissiin joku emulgaattori kun ei erotu, mutta se ei siis roisku.
Mikä tämmösen selittää?
Öljy-voi -seos on kyllä paljon paljon parempaa maultaan eikä ole niin tarkaa pannun kuumuudesta se suhteen tuleeko rasvainen lötkö vai ei. Jos olen wokannu liian kylmällä ja aivan järkyttävän kamalia vihanneksia 🤮
lajijasuris
Öljyllä paistaessa kauhee roiskuminen?
2
567
Vastaukset
”Pakasteilla yleensä roiskuu enemmän kai koska nesteet pulpahtaa pintaan, mutta ongelma sama myös tuoreilla.”
Tämä on tärkein pointti. Puhdas öljy ei roisku, mutta kun siihen laittaa vettä niin roiskuu ja jopa räjähtää. Jäiset pakasteet ovat haastavia enkä yleensä paista lainkaan jäisinä. Lisäksi kuivaan aina paistettavat raaka-aineet niin ei roisku. Naudan pihvi ei roisku kun se otetaan pois pannulta ennen kuin neste alkaa puridtua ulos. Haastavinta on kana kun se pitää paistaa kypsäksi. Lopussa on yleensä melkoinen roiskuminen kun ulos puristuva neste paukkuu kuumassa öljyssä.
Linkin videossa on äärimmäinen esimerkki roiskumisesta kun jäinen kalkkuna uppopaistetaan. Tulipalo ei syty itse roiskumisesta vaan siitä, että öljyä lentää lämmittämisessä käytettyyn kaasuliekkiin, joka syttyy palamaan. Periaatteessa tuon kalkkunan voisi paistaa sähköliedellä ilman syttymistä, mutta kannattaa varautua räjähdykseen ja roiskumiseen 😄
https://m.youtube.com/watch?v=K7VDCMku5Ns- Anonyymi
Aika paha 😀😨
Jospa se öljy ei olekaan aina ihan puhdasta...? Ja niinku todettua pakastettuja paistettaessa silti huomattavasti vähemmän roiskumista voilla ja oivariinilla. No, sama se oivariinilla olen paistanut melkein aina ja sitä laitan myös leivän päälle, mutta mm. pizzaan ja voiteluun laitan öljyä.
Kyllähän ne jotkut lääkäritkin jauhaa että pitäs paistaa vaan öljyllä. MIksi?
Syöminen on kokonaisuus, yjksi asia ei vaikuta hevonveen vertaa, ja itsellä ainakin kolesterolit ihan ok, ei kauheesti laardia, ei sokeri koholla, eikä verenpaine jos ei täytä itseään nesteillä, ei viitettä rasvamaksasta!
lajijasuris
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1574940Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813606SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt352597SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402253Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä962129Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?282046Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632033Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja872003Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet201495Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään1051390