ilkant

Keskustelen elämästä erilaisten ihmisten kanssa. Elämä on parasta elokuvaa - elämyksiä ja rooleja. Poimi helmet pahnoista. Elämä on kaunista. Katsele sen värejä. Chat on pieni ikkuna ihmiselämään - ja ihmisen ikävä toisen luo. Oikea ystävä on suuri asia. Älä väsy etsimiseen. Heitä ei kasva joka oksalla.
Kolme hyvää (?) periaatetta uusille chättääjille: 1) Älä usko kaikkea, mitä näet. 2) Älä usko kaikkea, mitä kuulet. 3) Älä usko kaikkea, mitä luulet. Jokaisella feikillä on tarinansa - se oikeakin. Häirikkö kaipaa rakkautta - ilmaisutapa estää usein saamisen. Jos kaikki suuntautuu sinua vastaan, olet väärällä kaistalla. Chat on kuin tupakointi. Monet yrittävät lopettaa vuodesta toiseen...
Aika on naurun ja leikin ja riemun.
Mukana ystävä kallehin.
Niin kaunis on maa,
niin korkea taivas.
Soi lintujen laulusta kukkiva kunnas
ja varjoisat veet, niin varjoisat veet.
(Kari Rydman)
Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=x3FwnxHQkw0, http://www.youtube.com/watch?v=lJncDnmbG0E, http://www.youtube.com/watch?v=ZEf5JqUrSvk, http://www.youtube.com/watch?v=-efQuSlxgWY&feature=related, http://www.suomi24.fi/opastus/chat/ukk/#ukk6
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Ammatti: Muu
Yhdistykset/kerhot: Orpojen chättääjien tukiyhdistys,Eroon chat-addiktiosta
Siviilisääty: Sinkku
Lapset: Kyllä vielä joku päivä
Messenger: Muuan
Hakusanat: Luotsi, sheriffi
- Idea siitä, että luotsi voisi poistaa minkä tahansa alueen viestejä on hyvä. Näet häiriöt ovat enimmäkseen yleistä tyyppiä eli aiheesta riippumatta samankaltaisia.
- Olen tästä aiheesta halunnut kirjoittaa jo pari viikkoa sitten. Teinkin aloituksen, mutta sen jälkeen huomasin, että aiheesta on juuri keskusteltu. Tuon ajatukseni tähän viestiketjuun. Ja jos siellä alkaa vierailla luotseja, tilanne paranee. Tässä alkuperäinen viestini:
Nyt tulee kokemuksia Suomi24 tukikeskusteluhuoneesta. Kävin itse siellä yhtenä päivänä tutustuakseni paikkaan - en luotsin nikillä. Kirjoitan tätä oikestaan siksi kun muutama päivä sitten yksi toinen chättäilijä otti yhteyttä minuun kertoakseen samaisesta huoneesta. Meillä oli pitkälle samankaltaiset kokemukset huoneesta.
Tukikeskustelu on käsittääkseni tarkoitettu avun tarpeessa oleville nuorille. Keskusteluhuoneessa oli kuitenkin natsityylinen nuorimies, jolle tapot ja raiskaukset ovat arkipäivää. Kielenkäyttö sen mukaista. Voi vain kuvitella, mitä tapahtuu, jos (ja kun?) nuori herkkä nainen avautuu elämästään huoneessa.
Minusta huoneelle tulisi tehdä jotain. Joko valvontaa tai sitten huone kiinni aina kun siellä ei ole valvontaa. Nykyisellään se on tarkoituksensa irvikuva. - Onko Sefula nykyään aktiivinen?
- Cesarin ehdotus on hyvä.
Lisäisin tähän YP:n kanssa käymäni keskustelun aiheesta useampi vip yhdellä henkilöllä. Vuosia aiemmin on tietääkseni ollut sellainen ohje, että vain yksi vippi per henkilö. Nyt kuulemma saa yhdellä ihmisellä olla useampi vippi. No minusta se on ihan järkeväkin linjaus kun henkilösuojan takia luotsi ei voi tietää yhden chättääjän kaikkia nikkejä. - Minua on moitittu siitä, etten puutu vanhimmat huoneessa (entisen 50 porukat enimmäkseen) mihinkään. Näin niinkun kärkevästi sanottuna. Juttu ei ole ihan noin. Enkä suuremmalti ole ottanut kritiikistä itseeni.
Minusta noin 50-vuotiaan ihmisen tulisi olla kypsä keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa. Aivan varmasti siihen ikään mennessä on elämässä tullut vastaan ihminen, jonka kanssa ei kaikki mene hyvin. Toivoisin chättääjiltäkin osaamista, etteivät he ala kinastelemaan silloin kuin kakarat.
Olen yrittänyt neuvoa ruksin käyttöä sellaisessa tilanteessa, että joku ei siedä toista. Valitettavasti kaikki eivät osaa tätä käyttää (osaamattomuus pääkopan sisällä).
Toinen juttu on, että olen todennut, että 50-vuotiaita ihmisiä on melko turha alkaa kasvattamaan. Ei he enää opi. Toki olen joillekin nikeille yrittänyt antaa vinkkejä hyvään käytökseen. Ilahduttavana totean, että joskus näkee, kuinka joku ymmärtää hyvät tavat välttämättömäksi yhteiselossa toisten ihmisten kanssa.
Kesäkuun alussa sanoin, että tarkennan linjaani. Siitä sain kehuja. Jatkan tällä linjalla, etten pienistä asioista banni, mutta en katso yhtä paljon sormien läpi. Tilanteen mukaan. - Sefu tai virallisemmin Sheriffi on ollut yli 10 vuotta käytössä. Osa vakkarichättääjistä puhuttelee sillä tittelillä. Se nimike kyllä tosiaan assosioituu paljon poliisiin.
Minusta Luotsi on ihan hyvä nimike chätissä. Valvoja on myös, mutta siitä tulee mieleen, että valvoja on usein paikalla. Moderaattorikin on tunnettu nimike
Uskon, että oli tittelit millaiset vain, väki tottuu niihin ajan kuluessa. Joskin sefut jäävät elämään kuitenkin. :) - Voisiko joku tehdä "hyppylaudan" eri huoneisiin. Tein aikoinaan yhden html-sivun, josta oli linkit jokaiseen chat-huoneeseen. Sillä pääsi nopeasti palvelemaan toisen huoneen pyyntöjä.
Linkit muuttuivat ja huoneita on muuttunut. Joku voisi tehdä tämän hetken tilanteen mukaan tuollaisen pikasiirtymissivun. - Jos siis haluan oikeasti chätätä ja jutella ihmisten kanssa, se on tehtävä siviilinikillä. :)
- Jäin miettimään tuota kokelas-luotsi -ajatusta. Hyviä puolia siinä, mutta tosiaan voi myös saada aikaan pinnan sietokyvyn mittauksia. Kun ajattelee sitä, että järjestelmää pitäisi muuttaa teknisesti, niin jää ajatus, että eiköhän tämä nykyinen ole kohtuullisen hyvä systeemi.
Samaan syssyyn voisi ajatella, että luotsien kokemustaso näkyisi userbadges-tyyppisinä mitaleina. :) - Asia on ok.
Kysyn vielä sellaisesta tilanteesta, että jossain huoneessa ei ole ollut luotsia pitkiin aikoihin / koskaan. Hän ei tunne ketään luotsia. Eikä kukaan luotsi tunne hakijaa. Kuinka joku saa sinne luotsin statuksen? - Minulla on vuosien mittaan tullut ajatuksia tästä huutajasta. Yhden pointin haluan lisätä tähän keskusteluun. Olen ollut havaitsevinani, että ei huutelut ihan sattumanvaraisia ole. Niissä on jotain logiikkaa.
- Se ei ole teknisesti mahdollista. Ei tarvitse olla säännöissä kieltoa. :)
- Nyt ainakin pääsi. :)
- Minulle tuollaisia on tullut kun yhteydet tai oma kone on ollut liian hidas.
- Olen tavannut silloin tällöin siellä hyvää keskustelua. Eikö se olekin niin, että jos keskittyy häiriöihin, niin näkee koko paikan sellaisena. Ja taas jos suuntautuu hyviin keskusteluihin, näkee paikan sellaisena. :)
- Tässäpä tuli esiteltyä hieno lakien mukainen yksityisyyden suojan täyttävä käyttäjän tunnistus! IP:tä vasttaava id, josta ei osoitetta voi selvittää, mutta käyttäjän tunnistaisi. Sheriffit voisivat id:n kautta toimia kuten aiemmin, eikä chättääjän yksilönsuoja kärsisi.
- > Usein tuntuu siltä, että chatissa ei ole normaaleja hyväkäytöksisiä ihmisiä? tai jos on, niin harvassa ja piilossa hulluilta.
Olet harvinaisen oikeassa! Heitä on. He eivät pidä melua itsestään, jotta signaali/kohina pysyy siedettävänä. - Katsokaapa http://www.city.fi/artikkelit/artikkeli.php?seskey=&id=1422&area=ilmiot