mastereq
Asioiden syihin ja seurauksiin syvällisesti perehdyttyäni olen vakaumuksellinen ateisti ja satanisti. Otan mielelläni kantaa ja väittelen uskonnoista ja muista harhakäsityksistä. En usko kristinuskon tai minkään muunkaan uskonnon Jumalaan enkä Saatanaankaan. Satanisti on itse oma jumalansa. Saatana ei ole tiedostava kokonaisuus, jota tulisi palvoa - pikemminkin jokaisessa ihmisessä itsessään oleva voimavaranto. Angstiteinien saatananpalvonta on pelkästään harhaoppista kristinuskoa, joka vieläpä yleensä toimii vain rikollisen toiminnan naamiona. Siinä muodossaan tämä mediajulkisuutta saanut "saatananpalvonta" on itse asiassa vain yksi kristinuskon lahko. Molemmissa alistutaan jumalallisen yliluonnollisen hahmon valtaan nöyrästi ja palvotaan häntä... Minulle - Saatana edustaa nautintoa pidättyväisyyden sijaan! - Saatana edustaa elintärkeää konkreettisuutta hengellisen haihattelun sijaan! - Saatana edustaa tahriintumatonta viisautta tekopyhän itsepetoksen sijaan! Linkit: http://www.pakanaverkko.fi, http://www.satanismi.net, http://www.churchofsatan.com/home.html Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
- Nyt en ymmärtänyt.
Jos kauppias alentaa hyvitystä, niin sehän nimenomaan parantaa kauppiaan katetta. Mitä halvemmalla ostaa sisään sitä enemmän jää välistä kauppiaalle, eli katetta.
Parhaan katteen, eli 100%, kauppias saisi, jos hyvittäisi kaikista autoista 0 euroa. Asiakkaat eivät välttämättä suostuisi.
Master Eq - Itse ottaisin 530D:n. Elegantti auto ja mukava menijä maantiellä.
Tuo ehdottamasi seiskasarjainen on niin kertakaikkisen vanhanaikaisen näköinen muodoiltaan, etten sillä ajaisi metriäkään.
Master Eq - Itse ajelin V70:llä koko 2000-luvun alun, ensin vanhan mallin Classicilla, sitten 2002 2.4T ja 2005 2.5T.
Yllätys oli suuri, kun vertailin V70:n kokoa ja sisätiloja uuteen 300-sarjan Bemariin. Volvo on jäämässä pieneksi, jopa tuollaiset aiemmin pikkuautoina pitämäni autot ovat kasvaneet ohi Volvon pysyessä ennallaan.
Nykyinen autoni on E320 CDI-mersu, ja tässä on pikkuisen enemmän tilaa ja kokoa.
Ehkä uusi tulossa oleva V90 on hieman tilavampi? Hassua kyllä V50 on pienempi, kuin saman tehtaan "pikkuauto" Ford Focus.
A6 on suurempi kuin V70 tiloiltaan. Tsekkaa myös A4 farkku, MB C-sarjan farkku ja E-sarjan farkku.
Myös S80 on kutistunut... :(
Master Eq - Niin, polttimon tiiviste.
Se iso, lerppu kumihärpätin, joka on umpion takapuolella polttimon kohdalla. Se on tiiviste. Oikein paikalleen asennettuna se on tiiviisti kiinni umpion takaosassa ja tiivistää myös johdon/liittimen läpiviennin.
Onko syy huurtumiseen juuri tämän puuttumisessa?
Master Eq - En ole loppusummaa koskaan ennen laskenutkaan, mutta yritän nyt. Sanotaan vaikka viimeiset 7 vuotta olen huoltosopimuksesta maksanut, eli 84 kuukautta. Olisikohan keskihinta jotain 40 euroa kuussa?
Eli luokkaa 3500 euroa. En pidä sitä minkäänlaisena kustannuksena, koska tällä rahalla olen sanut kaikki huollot ja kulutusosat maksutta.
Samassa ajassa olen ostanut uusia autoja 267000 eurolla (ei toki näin suurta välirahaa). Polttoainettakin on kulunut 14000 eurolla.
Huoltosopimus on mielestäni pikkuraha ja joka sentin arvoinen.
Master Eq - Minulla on ollut 21 vuotta ajokortti ja yli kymmenen autoa eikä yhteenkään ole tehty koskaan mitään remonttia. Vielä.
Minä maksan silti mieleläni mielenrauhasta. Jokainen laskekoon kohdallaan, kannattaako.
Master Eq - Huoltosopimus jatkaa siitä, mihin virhevastuu ja vapaaehtoinen takuu päättyy. Esimerkiksi Mersulla vaikka 30 vuotta. Myyjän virhevastuu ei ulotu näin pitkälle.
Jokainen laskekoon kohdallaan, onko kannattavaa. Minulla on neljäs auto menossa huoltosopimuksen kera, enkä ilman sitä enää autoa hanki.
Maksan mielenrauhasta. Ja mielelläni.
Master Eq - Polttimo huonosti paikallaan tai sen tiiviste. Sieltä se falskaa. Ota polttimo pois, anna kuivua vuorokausi ja laita polttimo kunnolla, samoin tiiviste.
Master Eq - Sinuna uutta autoa hankkiessa harkitsisin erittäin vakavasti huoltosopimusta.
Itselläni kolmessa viimeisimmässä Volvossa ja nyt Mersussa on voimassaoleva huoltosopimus. Toki pari ekaa vuotta maksaa osin turhasta, kun on takuu, mutta siitä eteenpäin se tuo aikalailla turvaa.
Ilmaiset määräaikaishuollot: osat ja työt ja nesteet, jopa polttimot ja tuulilasinpyyhkijät kuuluvat hintaan. Ongelmien tullessa kaikki remontit, hinaukset, taksit ja yöpymiset ja sijaisautot maksutta. Ei kannata maksaa keskeytysvakuutusta erikseen.
Harkitse Volvo-sopimusta tai Mercedeksen MobiloLife -palvelua. Tämä tavallaan kuuluu Premium-autoiluun. Autosi pidetään kunnossa ja jos se siitä huolimatta pettää, matkasi ei keskeydy vaan Sinusta pidetään huolta loppuun asti.
Master Eq - Diesel voi olla myös halvempi. Mersun E350 bensa on tonnin kalliimpi, kuin vastaava E320 CDI diesel. Niinpä heti ostohetkellä säästää miltei kahden vuoden dieselveron.
Autojen varustelu on sama ja lisävarusteet maun mukaan voi tilata, maksavat saman molempiin.
Hintaerot ovat pienentyneet jo useita vuosia tässä perheautokokoluokassa, kauppakasseissa saattaa dieselin hinta olla paljonkin suurempi. Syypäänä on maahantuojan hinnoittelu.
Master Eq - Täällä suoli24:ssä ei kannata kysyä mitään, mikäli haluaa vastauksen jossa on hitunenkaan järkeä.
Itse roikun http://www.mersuforum.net -palstalla, ja siellä viihtyy.
Master Eq - Liian pitkä tilitys, en jaksanut lukea. Turha aihe muutenkin.
Ei ketään oikeasti kiinnosta muualta tänne rahdatut vanhat autot ja niiden verotus. Autot ovat uutenakin niin halpoja, että ei ole mitään syytä haalia tänne muiden hylkäämiä raatoja.
Noitahan saa kaupasta uutena, takuut voimassa eikä tarvitse arvailla, montako kierrosta mittaria ruuvattu ja onko koskaan öljyjä vaihdettu.
Master Eq - Myös köyhälistömallissa (E-sarja) on 7-vaihteinen 7G-tronic. Täydellisen ihana ajettava.
Ihan hyvin kyllä minulla jaksaa pitää 80 km/h maantiellä. Samoin 70 km/h. Jopa taajamassa pystyn ajamaan 30 km/h. Moottorina 320 CDI.
Melko varmaa on, että vaihdelaatikoiden kehitys ei jää vielä tähänkään. Päästöjen, kulutuksen ja suorituskyvyn optimointi tullee tuottamaan 10-12 -vaihteisia automaatteja seuraavan vuosikymmenen aikana.
Kulutuksesta nipistetään välityssuhteita optimoimalla 15-20% ja päästöistäkin 10%. Pian pääsemme kaikki ajelemaan 4 litraa kuluttavalla 4-litraisella V8-dieselillä. Jipii!!!!
Master Eq - Itse ajan uudella mersulla, asun suuressa omakotitalossa ja juon kalliita single-malt whiskejä.
Joku muu voi käyttää rahansa turhuuksiin. Tai käyttää aikansa tuottavan työnteon sijasta pohtimiseen, kannattaako ajaa autolla 3 vuotta vai 5 vuotta ennen kuin vaihtaa.
Auto kannattaa viahtaa, kun siltä tuntuu. Ei se sen kummempaa ole.
Master Eq - Ohitustilanne vielä korostaa tätä eroa; cdi on 80-120 km/h kiihdytyksessä yli 2 sekuntia nopeampi. Ja 100 km/h nopeudessa reilu 2 sekuntia tarkoittaa matkassa noin 60 metriä. Diesel siis ponkaisee liikkeelle sellaisella voimalla, että sillä ohittaa kolme rekkaa samassa ajassa kuin tuolla vastaavalla bensalla yhden.
Harva meistä tarvitsee 0-100 km/h kiihdytystä, mutta ohitustilanteita tulee usein.
Master Eq - Olet oikeassa ja väärässä.
Ajo-ominaisuuksien merkitys tavalliselle pulliaiselle tavallisessa ajossa on vähäinen. Tämä on totta. Tavallinen pulliainen ei pysty edes ajo-ominaisuuksia vertailemaan.
Autojen välillä erot ajo-ominaisuuksissa paljastuvat vasta erilaisissa teteissä. Tämä on väärin.
Ajo-ominaisuudet trarkoittavat auton käytöstä ääritilanteissa. Ääritilanne on esimerkiksi luistot, paniikkijarrutukset ja niin edelleen, kyse ei ole kilpa-ajosta.
Toinen auto saattaa lukkojarrutuksessa puskea kuin sonni menettäen ohjattavuutensa, jos on vähänkin liukasta. Tämä on ääritilanne. Toinen saattaa kääntyä poikittain kaarteessa. Jotkut kaatuvat katolleen hiljaisessakin vauhdissa kaarteessa, kuten kuuluisat Peugeot 309 ja alkuperäinen MB A-sarja. Tai Honda Accord, jonka ABS-jarrut toimivat vain kolmessa pyörässä kammeten auton poikittain JOKA kerta lukkojarrutuksessa.
Ajo-ominaisuuksia ei tavallinen pulliainen tarvitse juuri koskaan. Erilaiset väistö-, pujottelu-, jarrutus jne testit paljastavat, käyttäytyykö auto loogisesti ja turvallisesti vai onko se vaarallinen pommi.
Sanaa "ääritilanne" vain normaali pulliainen ajattelee, että se tarkoittaa ralliajoa 200 km/h sorapätkällä. Ei. Ääritilanne syntyy alhaisessakin nopeudessa, kun pyörien pito alkaa hellittää. Ollaan tekemisissä fysiikan lakien ja auton alustageometrian käytöksen kanssa.
Ajo-ominaisuudet ovat passiivista turvallisuutta, ja tästä syystä en koskaan hanki japanilaista autoa. En halua, että sen ainoan kerran kun todellakin kaipaisin autolta huippuluokan ajo-ominaisuuksia, esimerkiksi tielle ryntäävää hirveä väistääkseni, auto menettäisi hallittavuutensa ja kenties tappaisi minut.
ESPit ja ABSit ovat vain elektroniikka-insinöörien virityksiä ajo-ominaisuuksien parantamiseksi, mutta eivät sellaisenaan tee paskasta autosta edes keskinkertaista.
Master Eq - Huvin vuoksi olen vaihtanut autoa viimeiset 20 vuotta noin 2 vuoden välein. Siinä ajassa ei ole autoihin ehtinyt mitään vikaa tullakaan.
Viimeisen vaihdon tein "säästösyystä", eli maksoin 40.000 euroa välirahaa voidakseni säästää polttoainekuluissa; vaihdoin bensaturbovolvon cditurbodieselmersuun.
V70 2.5T -> E320 CDI
Hankintahinnan säästämiseen menee 25 vuotta, jos sitä haluaa laskea. Tankatessa toki pääsee puolta halvemmalla.
Takuuvarmasti en tätä autoa pidä 25 vuotta, ehkä 2,5 vuotta on katto. Mersun E-sarjasta on tulossa uusi malli 2009 ja silloun taas pääsee huvin vuoksi shoppailemaan.
Master Eq - Taitaa kysyjän automalli olla niin uusi ja outo, että luotettavuudesta ei osaa kukaan sanoa mitään. Vasta muutama vuosi käytössä kertoo jotain. Suurin osa autoista pelaa uutena vallan hyvin, ja takuut vielä tuo lisäturvaa.
Itse en edes tiedä minkänäköisestä ajopelistä on kyse, mutta jostain kaukoidästä taitaa tulla. Kiinasta? Kaipa ne autonkin osaavat tehdä, eikös kiinalaiset keksineet ruudinkin?
Master Eq - Itselläni on auto, joka kulkee hyvin sivistyneesti vielä 160 km/h Saksassa sallien normaaliäänisen keskustelun. Kiihtyy 0-100 km/h alle 7 sek. Huiput automaattivaihteisena 243.
Siitä huolimatta edellisestä ylinopeussakosta on 19 vuotta. Ei se autosta ole kiinni vaan järjestä. Jos ei ole järkeä, niin käy kuten Sinulle kävi.
Olen iloinen, että valvonta toimii ja ääliöt poimitaan pois vaarantamasta muiden turvallisuutta.
Master Eq - En ole koskaan tojotaa ajanut. Tietääkseni en ole koskaan sellaisessa edes sisällä istunut, herravarjele :D
Master Eq