Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

444

1. Virallisesti sinun koirasi on sekarotuinen, jos sillä ei ole papereita. Jos sillä on paperit, se on varmasti puhdasrotuinen ja sinulla on jotain, jolla todistaa se.

Onko koirasi vanhemmilla paperit? Oletko nähnyt ko koiria? Jos koiran vanhemmilla on paperit, koira on ehkä puhdasrotuinen, mutta niin kauan kun koiralla ei ole papereita, se on virallisesti (kennelliiton ja kilpailulomakkeiden silmissä)sekarotuinen.

En tiedä, onko koirasi puhdas geeniperimältään, koska en tunne rotua enkä ole nähnyt koiraasi. Geneettisesti se voi olla puhdas jos sen vanhemmat ovat geneettisesti puhtaita, mutta jos ei papereita, koira esimerkiksi kilpailee agilityssä sekarotuisena.

Toisaalta, tosi sekarotuinen koira voi näyttää vaikka kuinka puhtaalta jonkun rodun edustajalta. Tapasin kesällä seropin, jossa oli ties mitä rotuja, mutta niin oli komea ja tasainen brindleväri ja jalo ilme, että olisi voinut käydä jostakin tuntemattomasta rodusta. Ja, tuttavallani on kaksi koiraa, jotka ovat sisarukset ja toinen rotuunoton kautta rekattu, toinen ei, koska ylikorkea.
  2. Itelläni ei oo kokemusta, mutta just neuvoin jollekin kyselijälle, jonka koiran kanssa oli käyny samoin. Oli otettu koira, söpö ja pienikokoiseksi jäävä, mutta koiralle oli kehittynyt ongelmia, kun perheen äiti piti koiraa lellivauvana eikä ymmärrä, mistä koiran käytös johtuu!!! Noitten äitien pitäisi kyllä lukea joku hyvä koirakirja, niitä saa ihan ilmaiseksi ja vähällä vaivalla lainata kirjastosta.

Koiralle on varmaan tosi ressaavaa, jos jokainen perheenjäsen vaati siltä eritasosia ja erilaisia asioita. Ja on meilläkin niin, että mä reagoin koiran käytökseen äitini mielestä joskus liian voimakkaasti tai sitten mun mielestä äiti kieltää koiralta jotain ihan turhaan.

Tuskin nää ihmiset ihan tahallaan koiraa "pilaavat", he vain eivät miellä koiraa eläimeksi tai tiedä, miten sitä pitäisi kasvattaa. He eivät tiedä sitä yhtä pikkuasiaa, joka on monelle koiraihmiselle itsestäänselvyys: Kerran lupa, aina lupa. Kerran kielletty, aina kielletty. Ja vielä: sellasesta toiminnasta, josta kerran tulee palkka, voi tulla koiran mielestä toisenkin kerran palkka.Eli se toistaa käytöksen. Sama juttu pahan rangaistuksen suhteen. Palkalla ja rangaistuksella meinaan nyt niitä asioita, jotka koira kokee miellyttäväksi ja tavoittrelemisen arvoiseksi tai vastaavasti pelottavaksi ja välteltäviksi.
  3. No, tota ei satu kovin usein, et se pääsee "hyökkäämään". Siinä oot oikeessa, et belgin pitäis olla itsevarma ja rohkea. Vielä parempi, jos se on avoin ja ystävällinen, mutta mun mielestä koira voi olla pidättyväinenkin (pidättyväinen meinaa mulle sitä, että koira ei erityisemmin pidä, että vieraat tulee lähelle, mutta se sietää sen kyselemättä.)

Ja luuletko, että mä tänne raapustelisin, jos toi koira olis oikeesti noin hullu. No, mä ehkä usein liioittelen koirani käytöstä suuntaan tai toiseen. Mutta iltalenkeillä kyllä tietää, kun joku tulee vastaan. Koira valpastuu heti ja saattaa nostaa hännän pystyyn. Haukkumaan rupeaa ehkä paksuissa haalareissa liikkuvalle mieshenkilölle tai humalaiselle tai muuten omituísesti liikkuvalle ihmiselle. Tossa ei siis ole kysymys siitä, mitä koira tekee kun tulee uhka, vaan mitä se kokee uhaksi. Ja tuon koiran saa aika helposti hallintaan.

Hermoheikoksi sitä ei mun mielestä voi sanoo. Ei pelkää minkäänlaisia paukkuja, ei kuuna päivänä purisi (paitsi ehkä todellisessa kuolemanpelossa), yksinolossa ei koskaan ollut ongelmia. Mutta nyt mulla onkin ongelma: Mitä mun koira pohjimmiltaan on? Toimintakyky: olematonko? (tappelutilanteessa lamaantui ja alistui)Toisaalta, väkijoukossa se pärjää, jos pidän silmällä, ettei kukaan astu sen varpaille, kerran pari poikaa rossaili pyörillään meiän ympärillä ja koira vaan toljottaa.

No, joka tapauksessa tuo on ihana kotikoira, mutta enpä tiä, olisko siitä ny ihan mikskään käyttökoiraks ollu. Ei varmaan. Kiltti ja ystävällinen se tietty on. Eikä mun mielestä koiran tartte suhtautua suopeasti kaikkeen, mutta koiran ja kaikkien muiden eduksi sen pitäisi edes suhtautua siihen välinpitämättömästi.
  4. Belgianpaimenkoiran luonteesta nykypäivänä en mene sanomaan mitään, mutta kyllä on aika provo teksti.

Ensiksi. Sanot, että vietittömiä koiria kasvattavat huonosti koulussa menestyneet naiset. Onko tutkittua ja virallista tietoa? Vai kuinka monta vuotta sinulla on oman käden kokemusta asiasta? Koska koulumenestys ja sukupuoli ei vaikuta siihen, kuinka koiraa kouluttaa ja milaiseksi rotua jalostaa. Se on ihan kiinni omista ihanteistaja koirataidoista.

Meillä on kaksi tervunarttua, 7- ja 9-vuotiaat. vanhempi koira on äksy jäärä, jonka todellisesta luonteesta mulla ei oo sen kummempaa hajua.

Nuorempi koira on jokseenkin varautunut, mutta ei arka tai paukkuarka. En tiedä, mitä se tekisi tositilanteessa tai millaisen tuloksen se saisi luonnetestissä, mutta testasin kerran isäni kanssa koirien reaktiota hyökkääjään. Oli pimeä talvi-ilta ja olimme lenkillä jäällä. Koirat irti ja iskä hävisi pimeään. Hetken kuluttua hän "hyökkäsi" kimppuuni ja olimme tappelevinamme. Ensin koirat juoksivat sivummalle, mutta kääntyivät ja alkoivat haukkua. Kun hyökkäys jatkui, nuorempi kävi isän takinhelmaan kiinni. Tässä vaiheessa minä karjaisin: "Riittää!" Tilanne laantui heti ja jatkoimme kävelyä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Koira ei ole käyttölinjainen. Pimeällä se murisee kaikelle epäilyttävälle. Uhkaavia asioita se alkaa haukkua ja syöksyy kohti pysähtyen parin metrin päähän uhoamaan, epäluuloisuuttaan ja jonkinlaista arkuuttaankin, kai, mutta se ei siis mene paniikkiin. Ei koske uhkaajaan ja se on nyky-yhteiskunnassa hyvä, sillä koiranomistajahan siinä syypääksi joutuu ja sitten maksamaan.
    Se tykkää taisteluleikeistä.

On totta, että rotu on mennyt huonoon suuntaan. On ylisäheltäjiä, pelkopurijoita, turkkihirviöitä ja puikkopäitä, ainakin jos huhuihin on uskominen. Mutta kuinka suuri on huhun todenperäisyys? Täytynee minunkin jalkautua kentälle.