Vapaa kuvaus

Tyhmyys ei ole mikään syy olla ajattelematta. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

557

Kommenttia

2419

  1. sotainvalideja siirrettiin Jäämeren saarille leireille, pois häiritsemästä neuvosto-onnelan julkikuvaa. (Vankilerien saaristo)
  2. Kyllä kommunismin ruumiinavaus on tehty. Pöytäkirjat löytää se joka haluaa. Perusteoksia ovat Alexandr Solzhenitsynin "Vankileirien saaristo" ja Varlam Shalamovin "Kolyman kertomuksia". Erityisesti viimeksimainittu on hyytävää luettavaa; toivo ei pilkahdakaan.

    Jos luonto ei vielä kestä täyttä tavaraa, voi aloittaa vaikka Solzhenitsynin "Ivan Denisovitshin päivällä" tai "Ensimmäisellä piirillä". Solzhenitsynin omaelämäkerrallinen "Puskipa vasikka tammeen" on erinomainen ajankuvaus. "Kommunismin musta kirja" pyrkii olemaan kokonaisesitys mutta se ei mielestäni ole aivan onnistunut; näkökulma on liiaksi ranskalainen.

    Kommunismin arkkitehdeista on kirjoitettu useitakin opuksia ihan viime vuosina. Kannattaa etsiä elämäkerrat Maosta, kirjoittanut Jung Chang, Leninistä, kirjoittanut Robert Service, myös Solzhenitsynillä on teos "Lenin Zürichissä", ja Edvard Radzhinskin Stalin. Deutscherin Stalin-elämäkerta oli oikein oppikirjanakin yliopistossa, mutta se ei ole kummoinenkaan: se arvostelee stalinismia vain trotskilaisuuden näkökulmasta, ts. on melkein samaa mieltä.

    Kotimaista tuotantoa edustavat vaikka takavuosien menestysteokset, Huuskosen "Laps Suomen" ja Arvo "Poika" Tuomisen"Kremlin kellot".

    Ensimmäinen tieteellinen kommunismin kritiikki oli Milovan Djilasin "Uusi luokka", joka maksoi kirjoittajalle hänen uransa ja tulevaisuutensa. "Prahan kevään" arkkitehdin Alexandr Dubcekin muistelmateos "Viimeisenä kuolee toivo" ja nobelisti Saharovin "Muistelmat" kannattaa myös lukea. Dmitri Shostakovitshin kiistellyt "Muistelmat" on loistava.

    Nämä kun lukaisee ja niiden vastapainoksi G.F. Aleksandrovin, M.R. Galaktionovin, V.S. Krutzhkovin. M.B. Mitinin, V.D. Motshatovin ja P.N. Pospelovin "Josef Vissarionovitsh Stalin - lyhyt elämäkerta" ja Suomi-Neuvostoliitto-seuran tietokirjan "Naapurimme Neuvostoliitto - vastauksia suomalaisten kysymyksiin" tietää neuvostomaasta sen kuin huonompi sosialistikin.
  3. Yksisilmäisiä fanaatikkoja ei voi kutsua asiantuntijoiksi. SK on paljastanut karvansa siinä kuin Hesarikin. Puolueetonta, tieteellistä mielipidettä maahanmuuttajista on valtamedian edustajilta yhtä mahdotonta saada kuin suomettumisesta 1970-luvulla. Nyt sen tietävät kaikki, silloin ei kukaan. Miksi yksikään "asiantuntijoista" ei mene Halla-ahon kanssa samalle tantereelle argumentoimaan, vaan ampuu selkään milloin mistäkin puskasta? Kysyn ja vastaan: kukaan ei pärjäisi Halla-aholle rehellisessä ja avoimessa keskustelussa.