Venäjän syntymisestä ja toisesta vallankumouksesta on pian kulunut parikymmentä vuotta ja jäljet alkavat näkyä ja tuntua.Kohtalonyhteys joka on ollut Euroopan suurien kansojen kuten Saksan ja Englannin välillä saa perässähiihtäjä kansat loppujen lopuksi aina yrittämään samaa mitä tehtiin Venäjällä.juuri kun oltiin opittu elämään Neuvostoliiton varjossa ja ehdoilla tuo ihmeellinen kansa heiti kaiken päälaelleen.viimeksi tämä tapahtui ennen Hitlerin valtaannousua.Kansallissosialismiksi nimetty aate sai lopuksi kohtalokkaan lopun toisen maailmansodan päätyttyä kun Saksan sotavoimat tuhottiin siperianretkellään.Nyt on Eurooppa jälleen reagoinut omalla tavallaan ja suojautunut reaalisosialistiseen kilpeensä EU n neuvostoliitossa jota se kuvailee markkinatalousvaltana vaikka samat mallit kuten viisivuotis suunnitelmat ovat suoraa kopiota Neuvostovallan ajalta.Tuo kohtalon yhteys on kuiotenkin niin vahva että Berluskooni on tuntenut sen ainoana Euroopan johtajana ja tehnytkin ikuisen liiton Venäjän kanssa.Muut maat sensijaan taistelevat muuttunutta maailmaa vastaan ja pyrkivät kehittämään jotain kadoksissa olevaa ideaa.Venäjä on kuitenkin jälleen kerran oivatanut tuon Idean ja muiden on niin vaikeaa ymmärtää tai vielä vaikeampaa myöntää että näin on.Euroopan talous on kuiotenkin kuilun partaalla ja setelipainokoneet on otettu Amerikan malliin käyttöön.Myös Pohjois Amerikka on tuossa kohtalonyhteydessä mennyt pitemmälle kuin monet eurooppalaiset perässähiihtäjä ystävänsä.Venäjän toinen vallankumous on kuitenkin kiistattomasti tapahtunut ja maailma on aivan toisenlainen kuin meidän päättäjät sen pyrkivät kuvailemaan.siksi tuo suuri murros onkin edessä ja mitä se tulee olemaan sen näkee se joka elää ja joka on oppimishaluinen ja valmis muuttumaan maailman mukana.
Venäjän toisen vallankumouksen vaikutus Eurooppaan ja teollisuusmaihin
7
510
Vastaukset
Neuvostoliiton viisivuotissuunnitelmat olivat satuja, ja sellaisiksi ne ovat kaikki muut ymmärtäneetkin paitsi suomalaiset kommunistit ja heidän sympatisoijansa. Niillä ei ollut mitään tekemistä neuvostokansalaisten arkipäivän kanssa, Hrustshov esimerkiksi ilmoitti, että NL saavuttaa USA:n elintason vuoteen 1960 mennessä ja on 1980 selvästi siitä ohi, ja että "me hukutamme maailman viljaan"... Kellä on silmät, se nähköön, kellä on korvat, se kuulkoon. On roskapuhetta, että teoria ja käytäntö olisivat eri asioita. Verrattakoon siis NL:n viisivuotissuunnitelmia EU:n vastaaviin. Sosialismikokeilu on tehty, toteutettu ainoalla mahdollisella tavalla, ja toistasataamiljoonaa ihmistä koki sen vuoksi ennenaikaisen, kauhean kuoleman. Kokeilu on tehty enkä usko, että sitä ihan pian uusitaan. "Sosialismia voisi kokeilla, jos olisi kansa jota ei tule sääli." - Otto v. Bismarck
- kissamies57
Kommunistit eivät ole suurimpia takinkääntäjiä vaan nuo jotka puhuvat markkinataloudesta ja vielä kuvittelevat sen voittaneen esim Suomessa.Jokainen voi ymmärtää että skp ja skdl on historiaa mutta kuinka paljon on vielä niitä hölmöjä jotka uskova´t esim kopkoomuksen ajavan yrittäjien ja vapaan markkinatalouden asiaa.Me olemme nyt sisällä neuvostojärjestelmässä ja propagandakoneisto toimii jokaisessa valtiossa sisältäpäin voimakkaimmin,siksi meidän vielä niin monien on vaikeaa usko kuinka syvälle olemme samanlaisessa järjestelmässä mistä itä on luopunut.Kuinka moni neuvostokansalainenkaan julkisesti ymmärsi esim 70 luvulla mihinkä he olivat matkalla.Tuossa valtiossahan oli opiskelu ja sairaanhoito ym ym ilmaista ja eräiden tutkijoiden mukaan elintaso oli suht koht sama kuin silloisessa länsieuroopassa.
- elintasokuilu
kissamies57 kirjoitti:
Kommunistit eivät ole suurimpia takinkääntäjiä vaan nuo jotka puhuvat markkinataloudesta ja vielä kuvittelevat sen voittaneen esim Suomessa.Jokainen voi ymmärtää että skp ja skdl on historiaa mutta kuinka paljon on vielä niitä hölmöjä jotka uskova´t esim kopkoomuksen ajavan yrittäjien ja vapaan markkinatalouden asiaa.Me olemme nyt sisällä neuvostojärjestelmässä ja propagandakoneisto toimii jokaisessa valtiossa sisältäpäin voimakkaimmin,siksi meidän vielä niin monien on vaikeaa usko kuinka syvälle olemme samanlaisessa järjestelmässä mistä itä on luopunut.Kuinka moni neuvostokansalainenkaan julkisesti ymmärsi esim 70 luvulla mihinkä he olivat matkalla.Tuossa valtiossahan oli opiskelu ja sairaanhoito ym ym ilmaista ja eräiden tutkijoiden mukaan elintaso oli suht koht sama kuin silloisessa länsieuroopassa.
...kyllähän sitä osattiin sosialismissakin. "..uvulla mihinkä he olivat matkalla.Tuossa valtiossahan oli opiskelu ja sairaanhoito ym ym ilmaista ja eräiden tutkijoiden mukaan elintaso oli suht koht sama kuin silloisessa länsieuroopassa." -Ketkähän tutkijat nämä "eräät" ovat joiden mukaan Neuvostoliitossa oli elintaso suhtkoht sama kuin länsi-Euroopassa tuolloin? Ihan kiinnostaisi.
kissamies57 kirjoitti:
Kommunistit eivät ole suurimpia takinkääntäjiä vaan nuo jotka puhuvat markkinataloudesta ja vielä kuvittelevat sen voittaneen esim Suomessa.Jokainen voi ymmärtää että skp ja skdl on historiaa mutta kuinka paljon on vielä niitä hölmöjä jotka uskova´t esim kopkoomuksen ajavan yrittäjien ja vapaan markkinatalouden asiaa.Me olemme nyt sisällä neuvostojärjestelmässä ja propagandakoneisto toimii jokaisessa valtiossa sisältäpäin voimakkaimmin,siksi meidän vielä niin monien on vaikeaa usko kuinka syvälle olemme samanlaisessa järjestelmässä mistä itä on luopunut.Kuinka moni neuvostokansalainenkaan julkisesti ymmärsi esim 70 luvulla mihinkä he olivat matkalla.Tuossa valtiossahan oli opiskelu ja sairaanhoito ym ym ilmaista ja eräiden tutkijoiden mukaan elintaso oli suht koht sama kuin silloisessa länsieuroopassa.
Minulla on sen verran kokemusta reaalisosialismin analysoinnista, että yritin 1980-luvulla etsiä todellisia tietoja DDR:n valtionbudjetista. DDR:hän oli sosialismin näyteikkuna länteen ja sen menestymistä kehuttiin Suomessa laajalti. Etsin monestakin lähteestä, mutta se osoittautui mahdottomaksi: löytyi sieltä täältä jokin yksittäinen prosenttiluku, mutta ei sen enempää. Mitään yhtenäistä kuvaa talouden tasosta ja sen kehittymisestä ei voinut muodostaa. Tietääkseni ajattelevat neuvostolaiset ja ddr:läiset tiesivät vallan hyvin elävänsä totaalisessa valheessa. Ei kaikkia ihmisiä voi manipuloida uskomaan mihin tahansa. Lue Alexandr Solzhenitsynin "Vankileirien saaristo" ja Varlam Shalamovin "Kolyman kertomuksia" ja tule sitten sanomaan, että elämme neuvostojärjestelmässä.
- kissamies57
elintasokuilu kirjoitti:
...kyllähän sitä osattiin sosialismissakin. "..uvulla mihinkä he olivat matkalla.Tuossa valtiossahan oli opiskelu ja sairaanhoito ym ym ilmaista ja eräiden tutkijoiden mukaan elintaso oli suht koht sama kuin silloisessa länsieuroopassa." -Ketkähän tutkijat nämä "eräät" ovat joiden mukaan Neuvostoliitossa oli elintaso suhtkoht sama kuin länsi-Euroopassa tuolloin? Ihan kiinnostaisi.
Kaikkihan on suhteellista ja myös nuo suomen historianohjelmat joita lähetetään ylen kanavilta.Tuo oli kuitenkin ohjelma joka kertoi Neuvostoliiton historiasta ja kuinka se myös luhistui.Ihmettelen kyllä esim Virolaisten sinisilmäisyyttä länttä kohtaan ja kuinka heihin on saatu iskostettua niinkin suuri viha Neuvostoaikoja kohtaan.neuvostoliitolla oli tuossa kokeilussaan se etu puolelllaan että heillä oli öljytuloja ja suunnattomat luonnonrikkaudet etuna kun taas tässä euooppalaisessa yrityksessä on vaan kaluttu luu jäljellä ja kymmenien miljoonien proletaarien kaupunkilaisarmeija joilla ei ole multaa kuin kynsien alla.
- kissamies57
Sologdin kirjoitti:
Minulla on sen verran kokemusta reaalisosialismin analysoinnista, että yritin 1980-luvulla etsiä todellisia tietoja DDR:n valtionbudjetista. DDR:hän oli sosialismin näyteikkuna länteen ja sen menestymistä kehuttiin Suomessa laajalti. Etsin monestakin lähteestä, mutta se osoittautui mahdottomaksi: löytyi sieltä täältä jokin yksittäinen prosenttiluku, mutta ei sen enempää. Mitään yhtenäistä kuvaa talouden tasosta ja sen kehittymisestä ei voinut muodostaa. Tietääkseni ajattelevat neuvostolaiset ja ddr:läiset tiesivät vallan hyvin elävänsä totaalisessa valheessa. Ei kaikkia ihmisiä voi manipuloida uskomaan mihin tahansa. Lue Alexandr Solzhenitsynin "Vankileirien saaristo" ja Varlam Shalamovin "Kolyman kertomuksia" ja tule sitten sanomaan, että elämme neuvostojärjestelmässä.
Sosialismin ja realisosialismin e´ro on siinä että jälkimmäisessä vaihtoehdossa sosialimi saavutetaan parlamenttaarista tietä.DDR n kohdalla ei ollut kysymys siirtymisestä vaalien kautta tuohon systeemiin.Sen sijaan meillä ollaan siirrytty tähän direktiivien mielettömyyteen 90 luvun pelon ilmapiirissä.Tuolloin meille valehdeltiin että olimme nälkäkuoleman partaalla jollemme liittoudu ja luovu omasta suvereeniteetistämme.Venäjä meni paljon syvemmälle nälässä ja kurjuudessa mutta he eivät luopuneet tärkeimmästä nimittäin siitä mistä olivat taistelleet ja josta mekin kerran taistelimme.Nykyinen sotaveteraani shou on silkkaa irvikuvaa ja suurta valehtelua asioista.Nytkin kerjätään viimeisille poloisille ihmisiä syyttäen kolikoita sotien sankareiden nimissä vaikka valtio on luistanut vastuusta ja heittää aina pallon sille joille se ei kuulu.
- elintasokuilu
kissamies57 kirjoitti:
Kaikkihan on suhteellista ja myös nuo suomen historianohjelmat joita lähetetään ylen kanavilta.Tuo oli kuitenkin ohjelma joka kertoi Neuvostoliiton historiasta ja kuinka se myös luhistui.Ihmettelen kyllä esim Virolaisten sinisilmäisyyttä länttä kohtaan ja kuinka heihin on saatu iskostettua niinkin suuri viha Neuvostoaikoja kohtaan.neuvostoliitolla oli tuossa kokeilussaan se etu puolelllaan että heillä oli öljytuloja ja suunnattomat luonnonrikkaudet etuna kun taas tässä euooppalaisessa yrityksessä on vaan kaluttu luu jäljellä ja kymmenien miljoonien proletaarien kaupunkilaisarmeija joilla ei ole multaa kuin kynsien alla.
..on noinkin epäselvästi yksilöity , on tuosta tietysti mahdoton keskustella. Voihan se olla vaikka noita entisajan ohjelmia "näin naapurissa" Taanilan vetämänä ja uusintana...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560