..hallinnossa oli aikoinaan vai oliko mitään? Saiko Hitler mitään hyvää aikaan tuona lyhyenä ajanjaksona minkä oli vallassa vai oliko kaikki pelkkää kaaosta,rasismia ja tuhoamista päivästä ja vuodesta toiseen... ..oliko Hitler suurmies muussa kuin tuhoamisen mitoissa..? Ihan mielenkiinnosta kysyisin mielipiteitä.Kuka tietää jotakin...?
mitä hyvää Hitlerin..
11
520
Vastaukset
- über saku .
Moottoritiet . Eläinten suojelu . Teknikka kuten autot sai paljon huomiota ja kehitys rahaa .
- forresterin nuorin vesa
...eikös niiden pitänyt olla varsinaisia Turmiolan Tommeja ja maailman vihollisia numero ykkösiä. Autot kehittyivät tosiaankin. Kansanvaunukin sai alkunsa natsi-innovaatioista? Jokaiselle saksalaisperheelle oma auto - siinäpä vasta unelmaa. Hyvällä meiningillä tarkoittanet esimerkiksi kansallissosialistien vapaa-ajan toiminnassa harrastamaa yhteen kuuluvuutta ja etenkin reipasta ja ajastaan edellä olevaa nuorisotoimintaa? Moottoritiet? Miksi tuollaisia valtavia tie komplekseja alkoivat kehittelemään? Tuosta moottoriteiden rakentamisesta ja etenkin varsinaisesta syystä miksi noiden suunnitteleminen ja rakentaminen Saksaan aloitettiin Hitlerin hallinnon aikana on monenlaisia teorioita. Yksi on sellainen että ensinnäkin tuo oli vähän samanlaista kuin tällä hetkellä ympäri maailman on havaittavissa näissä valtioiden elvytyspaketeissa - työttömät töihin. Toinen vähemmälle jäänyt teoria noista moottoriteistä ja eräästä syystä miksi niitä tehtiin on sellainen että nuo hyvät tiet takaavat joukkojen nopean liikuttelun valtakunnan sisällä ,sinne missä niitä kulloinkin tarvitaan...
- Juhani Kivi
Ensimmäisenä minullekin tulevat mieleen aikakaudelle koko teollistuneessa maailmassa tyypilliset suuret julkiset rakennustyöt, joita Saksassa olivat moottoriteiden rakentaminen. Oliko tuo Hitlerin ansiota, on jo epävarmempaa. Moottoriteitä tai muita suuria julkisia rakennushankkeita, kun oli kaikkialla muuallakin aivan riippumatta siitä oliko vallassa natsit, kommunistit, sosiaalidemokraatit tai perinteinen oikeisto. Sama ongelma koskee 1930-luvun puolenvälin ja lopun talouskasvua. Talous kasvoi ennennäkemättömällä vauhdilla esimerkiksi niin Yhdysvalloissa, Neuvosto-Venäjällä, Natsi-Saksassa kuin Suomessa. Kaikissa näissä oli kuitenkin hyvin erilainen hallinto- tai talousjärjestelmä. Tuskinpa tuokaan varsinaisesti natsien ansiota oli. Tieteen parissa Saksa menetti nopeasti 1930-luvulla huippuasemansa. Ehkä paljolti monien parhaimpien tiedemiesten paettua maasta heihin kohdistuvaa vainoa. Sodan jälkeenkään ei Saksa ole ainakaan vielä saavuttanut entistä asemaansa takaisin luonnontieteissä ja humanistissä tieteissä. Taiteiden osalta Hilerin valtaantulo aiheutti myös samanlaisen pitkäaikaisen takaiskun. Kaaosta ei kuriin ja ehdottomaan tottelemiseen perustunut järjestelmä ei tietenkään ollut, ennen sotaseikkailuista aiheutunutta yhteiskunnan romahdusta. Parhaiten varmasti ennen sotaa Hilerin Saksa menestyikin kuriin ja järjestykseen liittyvissä asioissa. Ei ollut mellakoita, ei mielenosoituksia, junat kulkivat tiukasti aikataulussaan, työläiset eivät lakkoilleet, pikkurikollisuuskin todennäköisesti aleni erittäin julman ja tiukan rikoslain ansiosta. Tällainen yhteiskunta toimii hetken suhteellisen hyvin (nyt en puhu siitä miltä siellä asuvista tuntui), mutta kaiken luovuuden ja keskustelun tukahduttamisella olisi ollut, ilman järjetöntä sotaakin, lopulta kehityksen tukehduttava vaikutus. Näinhän kävi toisele suurelle totalitaariselle valtiolle Neuvostoliitolle. Siis, hyvää oli järjestys, tosin luovuuden ja kehityksen menetyksen kovalla hinnalla.
- forresterin nuorin vesa
..lieni päällisinpuolin. Järjestys ja etenkin kuri olivat varmasti kansallissosialistiselle
järjestelmälle tunnusomaisia.
30-luvulla koettiin maailmanlaajuinen nousukausi , joka ei kuitenkaan koskettanut aivan kaikkia valtioita , kuten esimerkiksi Itävaltaa. USA:ssakin tuo vuosikymmenen alun lama jätettiin taakse vasta itseasiassa sodan sytyttyä ja sen kiihdyttäessä tuotantoa.
Aivan kiistatonta on kuitenkin tuo että Saksassa nimenomaan kansallissosialistinen hallinto onnistui poistamaan työttömyyden ja kolmas valtakunta eli täystyöllisyyden tilassa. Tokihan tuo temppu ei olisi onnistunut ilman massiivista varusteluohjelmaa.
Mutta tuohon järjestykseen vielä. Sen Hitlerin hallinto toi ja se oli ehkä yksi mitä saksalaiset mahdollisesti saattoivatkin kaivat Weimarin tasavallan poliittisen epävakauden jälkeen. Ehkä näin?
- määvaan
ja paasasivat tupakoinnin vaarallisuudesta. Siinä olivat aikaansa edellä.
- forresterin nuorin vesa
..savuttelua sentään kieltäneet? Hitler oli savuton ja ilmeisesti paheksui tupakointia mutta miten se näkyi käytännössä`?
- Saksan
Tuhoamisessa aika hyvin. Nykyään ei tarvitse kumarrella Saksan suuntaan joten ainakin siitä olen kiitollinen Hitlerille.
- forresterin nuorin vesa
..byrokraatti hoitaa hommat niin että kansalainen kumartaa Brysselin suuntaan ; todellisuudessa kumarrellaan Berliiniin ja Pariisiin...
Sebastian Haffnerin (Raimund Pretzel) kirja "Hitler - reunamerkintöjä" (Otava 1982) on toistaiseksi paras Hitler-analyysi. Siloittelematon, viileä ja puolueeton, siksi yllättävä. Jokaisen lähihistoriasta aidosti kiinnostuneen pitäisi lukea se. Siitä löytyy vastaus avaajan kysymykseen.
- forresterin nuorin vesa
..täysin yksiselitteistä eikä etenkään käytännön kannalta vastausta tähän, sieltäkään.
Haffnerin kirja on jouhevasti kirjoitettu ja helppolukuinen , joten suositella sitä voi hyvällä omallatunnolla kaikille. Sieltähän tulee selväksi monenlaista Hitleristä , kuten hänen vaistonsa politiikassa sekä sotilaallisellakin alalla. Laiskana taitelijana hänkin piti viime kädessä Hitleriä...
- kuin kedon-
kukkanen- itää kasvaa kukkii ja kuihtuu- 20 vuotinen tarina missä loistoa ja lopuksi kurjuutta - Taisteli holokaustilla vielä suurenpaa holokaustia eli juutalaista bolsevismia vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560