Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
timontti
profiilit
timontti
timontti
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
55
Kommenttia
985
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
... kaupaksi.
02.07.2006 18:09
... jos arvailu hänen siirtymisestään Ferrarille toteutuu.
02.07.2006 18:07
... kuin Mersun merkki Kimin autoon.
02.07.2006 13:53
Tutustu molempiin ja mieti sitten, kummanko ottaisit, jos ilmaiseksi saisit. Luultavasti Scenicin. Siitä se hintaerokin johtunee. Jos autoja haluaa myydä, hintalappu täytyy laittaa sellaiseksi, että kauppa käy.
02.07.2006 11:30
Pohdiskelin viime talvena samaa kysymystä ja laitoin talteen, mitä eri vaihtoehdoista näin kirjoitetun. Nämä eivät ole minun mielipiteitäni vaan muistiinpanoja:
Citroën Berlingo:
Lumessa "puskee" herkästi, koska etupää on kevyt. Takapenkit eivät ole mukavat aikuisille, ainakaan vanhemmissa malleissa. Muuten mukava ajettava, pieni kulutus. Liukuovet jäätyvät pakkasella. Monilla sähkövikoja v. 2004 mallissa (osia vaihdettu, mutta ei auta). Mukava ajo-asento myös pitkälle kuskille. Hyvä äänieristys (parempi kuin esim. Kangoossa).
VW Caddy Life:
Laadukkaampi, mutta kalliimpi kuin ranskalaiset Berlingo, Partner tai Kangoo. Kuljettajan paikalta ei näe auton nokkaa. Moottori pitää kovaa ääntä ja takapyörien melu kuuluu maantieajossa kovana. Made in Poland. Suomi24Citroen-foorumilta: "Eihän tuo hintaero ole "kuin" 2440 euroa (yli 13 000 mk), mutta kun lisäksi ottaa huomioon Caddyn huonomman ergonomian, isokokoiselle huomattavasti ahtaampi kuin Berlingo ja noin 1.5 litraa suuremman polttoaineenkulutuksen, niin..."
Opel Combo Tour:
"Kulkee vakaasti moottoritienopeuksillakin". "Moottorin ääni kuuluu moottoritiellä, mutta ei häiritsevän kovana". "Penkit ovat pikkuautomaisen lyhyet, kapeat ja kovat".
Renault Kangoo:
Paljon vikoja (lähde: Tuulilasin lukijakommentit). Kova sisämelu, varsinkin nastarenkailla.
Peugeot Partner:
Ei muistiinpanoja. Oletin sen olevan merkkiä lukuunottamatta sama auto kuin Citroën Berlingo.
02.07.2006 11:19
Ferrarit ovat Fiat-konsernin autoja nekin.
02.07.2006 10:55
Kiinnostaisi tietää sen vuoksi, että minullakin on vanha Brava ja olen harkinnut seuraavaksi Almeraa (yhtenä vakavasti varteenotettavana vaihtoehtona). Minulla ei ole vielä paljon kokemuksia D-A:n huolloista, mutta kaikki siitä lukemani kyllä pelottaa. Itse asun Pohjois-Helsingissä.
01.07.2006 21:45
"Mistä näitä "ei kannata ostaa"-tyyppejä sikiää? Toisaalta taitaa niitä pyöriä ihan kaikilla muillakin automerkkien alueilla... "
Vitsi taitaakin olla siinä, että viestissä "Järjen käyttö sallittua" sanottu pätee kaikkiin automerkkeihin. Siis sanojen "halvan fiiun" paikalle voi laittaa yhtä hyvin "auton". Silloin se kuuluisi näin:
"Muistakaa, että jos ostatte auton niin se tulee pitkän päälle kalliiksi. Vikoja paljon ja huollot kalliita. Joudut 5 v maksamaan joka vuosi satoja euroja. Jälleenmyyntiarvo olematon."
30.06.2006 18:53
Sikäli kuin olen Moottori-lehden arvioita uusista autoista lukenut, ne ovat yleensäkin olleet autoja kehuvia. Jos haluaa kriittisemmän arvion, pitää lukea Tuulilasia, Tekniikan Maailmaa tai muita vastaavia "omillaan toimeen tulevia" autolehtiä. Moottori on Autoliiton jäsenlehti ja Autoliitto pyrkii miellyttämään kaikkien automerkkien edustajia tasapuolisesti.
(Olen ollut Autoliiton jäsen jo 30 vuotta, joten Moottori on tullut postiluukusta pitkään. Nykyisin pidän sitä kyllä jo jäsenetuna, aiemmin autoesittelyjen osalta lähinnä uutis- ja tekstimainoslehtenä.)
30.06.2006 17:55
"fiat" = asetus, ministeriön päätös
"fiat money" tarkoittaa sellaista rahaa, jonka arvo ei perustu kultaan, hopeaan tai muuhun vakuuteen. Sitä pidetään rahana vain sen vuoksi, että maan hallitus on päättänyt ja ilmoittanut sen sitä olevan. Tyypillisesti kysymys on silloin paperirahasta ja kolikoista, joiden raha-arvo on suurempi kuin kolikon sisältämän metallin arvo.
15.06.2006 22:49
Saksalaisista kyselytutkimuksista, jotka perustuvat ihmisten mielipiteisiin, on vaikea vetää Suomea koskevia johtopäätöksiä. Saksassa on vahva oma autoteollisuus ja käytettyjä saksalaisia autoja on tarjolla jokaisessa hintaluokassa. Saksalainen, joka siitä huolimatta valitsee italialaisen (tai ranskalaisen tai japanilaisen) auton, tekee sen eri perustein kuin suomalainen, jolle ei ole tarjolla hyviä halpoja kotimaisia vaihtoehtoja.
06.06.2006 20:07
"Edellisten vastausten kirjoittajat vaikuttavat suorastaan hurmoshenkisiltä (merkki)uskonlahkolaisilta. "
Kellonaikojen mukaan minun kirjoitukseni oli juuri edellinen ennen sinua. Siksi lienee paikallaan kertoa, että aiemmat autoni olivat aikajärjestyksessä Austin Mini, Lada, Volvo, Volvo, Mercedes-Benz, Volvo, Saab ja vasta nyt (2003-) ensimmäinen Fiat. Olen todella iloinen, etten lukenut negatiivisia kirjoituksia ennen Fiatin ostoa, koska silloin en sitä ehkä olisi ostanutkaan ja tämäkin ilo olisi jäänyt kokematta. Antaako se aihetta moittia uskonlahkolaiseksi, jos on autoonsa tyytyväinen?
Tämän viestiketjun aloittaja ei pelkästään kertonut omasta autostaan vaan neuvoi, mitä muiden pitäisi tehdä. Siihen tuntui sisältyvän taka-ajatus, että muiden pitäisi säikähtää hänen huonoja kokemuksiaan ja jättää Fiatit ostamatta. Kun Saabillani oli ajettuna yhtä paljon eli 140 tkm, kyllä siihenkin oli pitänyt aika monta tuontapaista korjausta tehdä. Pidin vanhan auton korjaustarpeita normaalina ilmiönä. Muita merkkejä en ole pitänyt niin vanhoiksi.
03.06.2006 09:07
Onneksi en lukenut tuota kirjoitusta enkä tuoreinta Tekniikan Maailmaa ennen kuin ostin Malmin Delta-Autosta vm 1999 Bravan noin 2,5 vuotta sitten. Olen nimittäin ollut autooni ihan tyytyväinen ja eikä siinä ole ollut vikoja yhtään sen enempää kuin aiemmissa muun merkkisissä autoissani.
Tuoreimman Tekniikan Maailman huoltokorjaamotestissä Malmin Delta-Auton Fiat-huolto sai ymmärtääkseni testin huonoimmat pisteet. Oma käsitykseni on, että sieltä voi saada huippuhyvääkin palvelua, mutta se riippuu työnjohtajasta.
02.06.2006 15:13
Mukavaa kun voi olla avuksi! Itse hoksasin katkaisijat vasta yli 2 vuotta auton ostamisen jälkeen. Ehkä niistä oli maininta jollakin foorumilla ja sen jälkeen aloin etsiä. Sitä ennen olin ihmetellyt niiden pienten punaisten merkkivalojen tarkoitusta.
30.05.2006 14:38
Ei ole kokemusta pesemisestä, mutta eikö valeriana ole yleensä paras keino kissan rauhoittamiseen hoitoa varten?
29.05.2006 20:24
Minulla on Brava samalta vuodelta 1999, joten varmaankin tekniikka on ihan sama kuin Bravossasi. Istuinlämmittimen kytkin on kuljettajan istuimen alla oikealla etukulmassa ja vieressä istuvalla vasemmassa etukulmassa. Se on siis eri puolella istuinta kuin punainen merkkivalo, josta voi todeta, onko lämmitin päällä vai ei.
Kytkin on selvästi esillä oleva neliskanttinen painonappi, jota on kyllä vaikea huomata. Minäkin luulin sitä pitkään vain "putken" päässä olevaksi tulpaksi. Yhdellä painalluksella kytkin menee päälle ja toisella painalluksella pois päältä. Kytkimet ovat sellaisessa asennossa, että napin painaminen tapahtuu vaakasuorasti auton pituussuunnassa auton edestä taaksepäin. Kerro, löysitkö vai et!
29.05.2006 17:42
Ostettuani käytettynä 1,24-litraisen Bravan minäkin epäilin aluksi moottoritilavuuden riittävyyttä, varsinkin kun edellisessä autossani oli 2,0-litrainen kone ja Bravan mukana tulleessa käsikirjassa ei ole edes mainittu niin pientä moottoria. Auto liikkui kyllä ihan mukavasti. Mutta sen jälkeen kun moottoriöljy ja sytytystulpat oli seuraavassa huollossa vaihdettu, se alkoi liikkua todella kevyesti!
Sylinteritilavuuden lisäksi pitää ottaa huomioon venttiilien lukumäärä. Bravan 1,24-litrainen moottori on 16-venttiilinen ja se antaa 60 kW eli 82 hevosvoimaa. Monet isommat 8-venttiiliset moottorit antavat vähemmän tehoa.
Luulen, että 1,24-litraista moottoria ei ole mainittu suomenkielisessä käsikirjassa sen vuoksi, että se on moottoreista uusin eikä käsikirjasta ole tehty uutta versiota sen vuoksi. Ainoa ikävä puoli on, että siinä on erikoiset ja kalliit sytytystulpat. Niiden vaihtoväli on kuitenkin 40 tkm. Tietysti saa vaihdattaa useamminkin jos haluaa.
Suosittelen siis lämpimästi nimenomaan 1,24-litraista Bravaa!
29.05.2006 00:14
... olennaista ei ole ajetut kilometrit vaan käynnistykset kylmänä kovassa pakkasessa, mitä ne muovirullat eivät kuulemma kestä kovin monta kertaa.
26.05.2006 18:42
Varmaankin olet jo muualta lukenut, että Delta-Auton myymien autojen takuujärjestelyt ovat muuttuneet tässä kuussa. Fiatin takuun jatkoksi tulee nyt Delta-Auton takuu, jossa voi olla erilaiset ehdot.
Sen vuoksi en sinuna nyt luottaisi siihen, mitä muut asiakkaat mahdollisesti tänne kirjoittavat omista vanhoista sopimuksistaan, vaan pyytäisin Delta-Autosta kopion tällä hetkellä voimassa olevista takuuehdoista. Olisi hienoa, jos Delta-Auto julkaisisi ne omilla Web-sivuillaan.
23.05.2006 20:11
Jos laturin hihna on jo pudonnut tielle, niin missä kunnossa mahtaa olla autosi jakopään hihna? Jos sekin on jo kypsä vaihdettavaksi, kannattaa vaihdattaa molemmat samalla kertaa. (Vaihtovälisuositus 3v tai 60 tkm).
20.05.2006 17:47
48 / 50