Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

58

  1. On totta, että teksti ei ollut suoraa lakitekstiä, otettu meripelastusseuran sivuilta.
    Ajattelin tekstin olevan JRxxx:n ymmärryskyvylle olevan selkeämpi kuin suora lakiteksti.

    Väite siitä, että perätangossa saisi liehuttaa minkälaista lippua hyvänsä on kuitenkin täysin väärä. Aluksen perätanko on lipputanko, jossa näytetään kansallisuustunnusta. Siinä ei siis voi käyttää esim Bahaman lippua, jos alus ei ole sinne rekisteröity.
    Laista löytyy hyvinkin tarkasti asetukset liputuspäivistä, lipun mittasuhteista jne.

    Ja nyt sitten alle lainaus kaikille niille , jotka lakitekstiä oikein ymmärtävät, Suomen lainsaadännöstä, sivulta :
    www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780380

    1 §
    Suomen lipussa on valkoisella pohjalla sininen risti. Lippu on joko kansallislippu tai valtiolippu.

    4 §
    Jokaisella on oikeus liputtaa kansallislipulla.

    Suomalaisen aluksen kansallisuustunnuksena on 5 §:ssä säädetyin poikkeuksin kansallislippu. Huvialuksessa voidaan kuitenkin kansallislipun paikalla käyttää vahvistettua erikoislippua sen mukaan, kuin siitä asetuksella erikseen säädetään.

    6 §
    Muissa kuin tässä laissa tarkoitetuissa tapauksissa Suomen lippuun ei saa sijoittaa mitään lisäkuvioita.

    8 §
    Joka julkisesti turmelee Suomen lipun tai käyttää sitä epäkunnioittavasti taikka luvattomasti ottaa paikaltaan yleisesti nähtäville asetetun Suomen lipun, on tuomittava Suomen lipun häpäisemisestä sakkoon. (21.4.1995/588)