Vapaa kuvaus

Nainen moneen lähtöön. Suvaitsematon suvaitsemattomuutta ja toisten Luojan luomien vahingoittamista kohtaan. Kotieläimet: Langaton kotihiiri En pidä: Tiukka pipo Ruoka & juoma: Parhaat palat omasta päästä Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi ja isovanhempi Muuta: En kaipaa herraseuran yksityisviestejä enkä muuta vonkausta

Aloituksia

4

Kommenttia

210

  1. Termit ovat aika hienovarainen asia: On hyvä tietää, mitä ne tarkoittavat, ettei tule niitä vääriin ihmisiin julkisesti liittäneeksi. Toisaalta termi voi tarkoittaa eri ihmisille henkilökohtaisesti eri asiaa. Jos siis joku esimerkiksi sanoo olevansa transvestiitti, transgender tai transsukupuolinen, ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä oletuksia siitä, minkälainen ihminen hän on.

    Tästä esimerkkinä on usein virheellinen olettama, että transvestiitti on pelkästään mekoista pitävä mies tai että hänen suhteensa vastakkaisen sukupuolen asioihin on puhtaasti seksuaalinen.

    Toisaalta ei pitäisi mennä luettelemaan ehtoja, joita toisen on täytettävä ollakseen se, mitä ilmoitti olevansa.

    Tästä klassisia esimerkkejä ovat lausumat, joissa joku ei voi olla transnainen, koska hän pukeutuu liian naisellisesti ja toisaalta vastakkainen väittämä, että hän ei pukeudu tarpeeksi naisellisesti. Ensimmäistä kuulee joskus toisilta transnaisilta ja toista "suuren yleisön" edustajilta.

    Ainoa järkevä tapa suhtautua asiaan sosiaalisessa kanssakäymisessä on antaa ihmisen kertoa itsestään sen verran kuin hän on siihen halukas. Tätä kutsutaan oikeudeksi itsemäärittelyyn. Samalla voi ehkä varoa omassa puheessaan lausumia, joista paljastuu oma, hyvin mahdollisesti pieleen mennyt määritys. Jos tilanne on jostain syystä pakottava (tämä on todellisuudessa äärimmäisen harvinaista!), voi häntä toki kohteliaasti pyytää kertomaan, miten hän itse hahmottaa oman identiteettinsä.
  2. Minulla ei ole ihan vertaiskokemusta piirun tarkasti, mutta jotain omista kokemuksistani voin ammentaa ajattelun aiheeksi ja ehkä elämän rakennusaiheiksikin.

    "...mutta päättyi siihen että tämä heteroksi tai ehkä biseksuaaliksi määrittelemäni kaveri lähetti minulle kuvan itsestään sanoisinko naisellisesti pukeutuneena ja alkoi vältellä minua."

    Kysyisin pari kysymystä tähän liittyen:

    1) Mikä oli hänelle ilmaisemasi ensireaktiosi tuohon kuvaan?

    2) Miksi et itse kerro vastavuoroisesti omista tuntemuksistasi, kuten ainakin kertomuksesi ymmärsin?

    Voisin helposti kuvitella, että hän pelkäsi kuvan aiheuttavan torjuntareaktion ja toisaalta toivoi sen innostavan sinua. Itse olin aivan pakokauhussa vaimolleni kertoessani. Jos reaktiosi on ollut laimea, hän on voinut tulkita sen torjunnaksi. Hän on varmaan ollut melko peloissaan kuvaa lähettäessään ja reaktiosi ylitulkinta on tuolloin ollut hyvinkin mahdollista.

    Toisaalta se, että hän on asiassa avautunut, pitäisi tehdä myös Sinulle tilaa kertoa omasta ominaisuudestasi. Hän on todennäköisesti siitä innoissaan, koska se antaa myös hänelle tilaa olla kokonainen persoonansa suhteessanne. Jos nämä persoonallisuuden piirteenne eivät aiheuta kummassakaan varsinaista turn off-efektiä, ne voivat rikastuttaa elämäänne suuresti.

    Tässä asiassa hyvä puoli on myös se, että julkinen asema tms. ei ole este vaan ainoastaan pieni haaste: Laittautuminen toisen sukupuolen moodiin tekee ihmisestä melko tunnistamattoman ja toisaalta sitä voi harrastaa paikoissa, joissa tuttuja ei varmuudella tule vastaan. Olen itse edelleen kaapissa, mutta se ei ole estänyt kulkemista vaimoni kanssa ympäri Eurooppaa ja myös Suomessa niissä kaupungeissä, joissa tähän asiaan vihkiytymättömiä tuttaviamme ei ole odotettavissa vastaantulijoina.
  3. Karvankasvun väheneminen on kovin yksilöllistä. Joillekin jatkuva epilointi, vahaus tai sokerointi vähentää karvankasvua merkittävästi ainakin säärien ja reisien alueella, joillakin se ei näytä vaikuttavan mitenkään. Parran epiloinnin vaikutuksista en ole kuullut, mutta todennäköisesti vaikutus ei ole kovinkaan suuri, Parran epiloinnissa on aika iso riski sille, että uudet karvat kasvavat sisään.

    Laserhoito vähentää karvankasvua ja saattaa parhaassa tapauksessa jopa pysäytttää sen. Karvan väri on olennainen asia tuloksissa: Laserin on imeydyttävä karvan juuren alueen pigmenttiin eikä se siis pure blondiin, harmaaseen tai punaiseen karvaan. Totaaliseen karvankasvun loppumiseen tarvitaan jopa kymmenen laserointia, koska osa ihokarvoista on koko ajan lepotilassa, jolloin hoito ei pääse niitä tuhoamaan. Koko parta-alueen laserointi maksaa 150 euron tietämillä per kerta.

    Neulaepilointi hävittää karvat varmimmin ja riippumatta karvan väristä. Menetelmä on hidas (max n. 400 karvaa/h) ja siten myös kallis, esim. 65 euroa/tunti.Jos poltettavia karvoja on vaikkapa 30 000, voit hahmottaa työmaan laajuuden ja keston. Lisäongelmana on myös ihon epätasaisuus hoitojakson aikana. Sen sanotaan kyllä tasaantuvan ajan myötä ja toisaalta ihoa voi tasoitella lisää laserhoidolla.

    Karvojen kasvua hidastavia aineita on markkinoitu aina välillä. Niitä laitetaan yleensä epiloidulle ihoalueelle, jolloin aine pääsee karvahuokosen pohjalle. Minulla ei ole niiden todellisesta tehosta tietoa. Linkissä yksi tällaisena mainostettu tuote.

    http://www.skindividual.fi/ammattisivut/vartalonhoito/ff-tuotteet.html
  4. Joten....?

    On totta, että transvestiittien elämäntilanne ei aina mahdollista julkista esiintymistä molemmilla identiteeteillä. Ja samasta syystä monet todella ovat arkoja olemaan julkisuudessa pelkän transpuolensakin kanssa. Se, että transsukupuoliset ovat samassa identiteetissä 24/7, ei kai tee heistä sen parempia ihmisiä. Heistäkin osa karttaa transjulkisuutta, ettei heidän transidentiteettinsä paljastuisi. OIenko sokea, kun en näe eroa....?

    Mutta tähän tilaisuuden julkisuusaiheeseen: Nämä tilaisuudet on tarkoituksellisesti suunnattu julkisiksi ja niiden sanomaa on tarkoitus myös levittää transyhteisön ulkopuolelle. Esimerkiksi on tärkeää levittää ymmärrystä siitä, mitä transihmisen oleminen työpaikalla voi tarkoittaa ja mitä tilanteessa kultakin on syytä edellyttää. Tällaiseen tilaisuuteen paikalle tulevat ne, joita julkisuusasia ei liikaa häiritse. Niille, jotka eivät halua julkisuutta, on olemassa lukuisa määrä vertaistapaamisia ja vastaavia.