Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
rautatie
profiilit
rautatie
rautatie
Vapaa kuvaus
Aloituksia
65
Kommenttia
263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Säästän tietyissä asioissa kuten kilpailuttamalla sähköä, ostamalla tarjoustuotteita sun muuta, koska haluan siirtää käyttövaroja muihin asioihin, kuten elämiseen sekä harrastuksiini.
Eipä tässä sen kummempia..
06.02.2007 11:21
Kun verta että Fazerin toimitusjohtaja sai 90-luvuulla mätkyjä sellaiset 1.1. miljoonaa vanhaa rahaa ja se siis olisi 200 000 euroa nykyrahaa.
05.10.2006 23:03
Tutkia lähialueella olevien yritysten ikkunoita tai roskiksia. Yleensä kyseistä kiinteistöä hoitavat siivousyrtykset lyövät oman tarran johonkin ovenpieleen. Roskiksissa on ainakin tiloja hoitavan siivousfirman logo. Tosin usein ne roskikset saattavat olla edellisen siivousfirman roskis.
28.09.2006 15:16
Minä olen siivonnut vähän jokapuolella suomea. Forssassa oli eniten miespjuolisia siivoojia. He kaikki olivat L&T:n palkkalistoilla ja siivosivat erästä Forssalaista teurastamoa.
Mutta tavallisissa siivouskohteissa, kuten toimistoissa tai muualla ei ole tullut vastaan kuin yksi miespuolinen siivooja, hän siivosi Forssassa putkaa.
Muuten taidan olen ainut miespuolinen siivooja, jonka tiedän.
Menetin jopa entisen tyttöystävän, koska hänen äitinsä ei hyväksynyt siivoojan työtä..
Terveisin Jari
08.08.2006 15:46
Laittaako siivoja kupin tiskikoneeseen vai ei , se riippuu ihan sopimuksesta.
Itse olen huomannut saman, että aina on negatiivista palautetta. Harvoin tulee kehuja, siivoat hyvin tai huonosti.
Olen oppinutkin ajattelemaan niin, että valitusta ei tule se on itseasiassa kehu. Asiakas on tyytyväinen.
On olemassa erilaisia kohteita. Joistakin ei valiteta edes aiheesta ja joistakin napistaan joka asiasta. Ja ainakin oma esimiehenikin viimeksi sanoi: "Sieltä oli tullut valitus, mutta he ovatkin sellaisia itkupillejä.. " Positiivista se tämäkin, minua kohtaan siivoojana.
Yleensä valitusten määrä tuntuu riippuvan yhdestä tai kahdesta ihmisestä, siis aiheellisten valitusten määrä. Yleensä yksi tai kaksi ihmistä ovat niitä tarkimpia, jotka valittavat siivoojasta.
T: Jari
08.08.2006 15:38
Kyllähän minä mielestäni siivoan paljon tarkemmin kuin edeltäjäni. Sen huomaa esimerkiksi siitä, että kun aloin työt ko. kohteessa niin siivousvälineet olivat likaisia. Ämpäreissa oli muutaman kuukauden kurat ja ne piti kuurata.
Olen sitä mieltä, että se tehdään mikä sopimuksessa sanotaan. Toki joskus tulee imuroitua esimerkiksi ylimääräinen matto, kun aikaa on. Mutta toisaalta jos kaikki siivoa heti ensimmäisellä kerralla, eihänm muille kerroille jää yhtään ylimääräistä. Ei ainakaan tässä työkohteessa ovien kahvat ole likaiset.
Siivouksessa huomaa heti sen jos on edellisenä päivänä tehnyt syystä tai toisesta työn nopeasti. Esimerkiksi jos sinulla on ollut kiire esimerkiksi toiseen siivouskohteeseen ja teet työn tavallista nopeammin eli jätät jotain pientä tekemättä, huomaat sen seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä työhön kuluu kaksi kertaa enemmän aikaa.
Joten tästä voitaneen päätellä, että teen työni yleensä erittäin huolellisesti ja silti jää ylimääräistä aikaa. Ehkä minun pitäisi alkaa vahaamaan lattioita, mutta siitä ei makseta eikä sitä ole pyydetty tekemään, joten en sitä myöskään tee.
Pieni pöytien tai vastaavien pyyhkiminen asia on erikseen. Niiden ylimääräinen pyyhkiminen kuitenkin helpottaa omaa työtäni pitkällä aikavälillä.
Kannattaa siis miettiä mitä kirjoittaa. Tällä hetkellä olen täystyössä juuston pakkaamossa ja täälläkkin on välillä taukoa työstä. Joskus juustot vain eivät valmistu ajallaan ja joskus on koneet seisokissa. Pitäisikö lähteä kotiin? Eipä kukaan muukaan lähde, koska työajaksi on sovittu 8 tuntia/vuoro. Oli töitä tai ei.
08.08.2006 15:27
Ei ainakaan Hämeenlinnassa ole noin isot nuo palkat. Ainakin vielä toukokuussa esimerkiksi autokorjaamon siivous oli 7.63 tunti ja siinä oli 10 senttiä vuosilisää.
T: Jari
08.08.2006 15:12
Lähes aina joka työkohteessa on käynyt niin, että aluksi esimerkiksi työaika 2.75 tekee tiukkaa. Ihmettelee miten muut saavat tehtyä työnsä aikataulun mukaisesti.
Kun teet yhden viikon, teet toisen viikon. Lopulta olet tehnyt samaa kohdetta jo kuukausia työaika tuntuu riittävän aivan eritavoin työntekoon. Kun rutinoituu työhön, työ tulee tehtyä nopeammin.
Lopulta samaan kohteeseen kuluu 1,5 - 2,5 tuntia. Mutta sinun ei kannata mainita tuntilistaan 1,5 tai 2,5 tuntia vaan sinun kannattaa laittaa se 2,75 tuntia.
Ensinnäkin jos alat järjestäen merkitä vaikkapa 2 tuntia tehtyä työtä, vähän ajan päästä työnantajasi vähentää määrättyjä työtunteja koska katsoo että työn voi tehdä nopeammin. Näinhän olisi hyvä työnantajan kannalta, mutta sinun kannaltasi ei sillä joudut jälleen raatamaan hikihatussa ennen kuin saat työsi tehtyä uudelleen sovitun ajan puitteissa.
Siivousalalla sinulle annetaan kohde ja samalla saat työajan, kuten edellä mainittu 2,75 tuntia. Jos siivoat nopeammin ja teet työsi perusteellisesti ja niin hyvin kuin voit niin ota ihmeessä palkka koko ajalta vaikka tekisitkin työn nopeammin. Eli lähde kotiin 30 minuuttia etuajassa kotiin tai seuraavaan koheteeseen ja merkitse tuntilappuun koko 2,75 tuntia.
Sillä loppukädessä asikasfirmaa kiinnostaa eniten se miten hyvin työ on tehty kuin se miten nopeasti.
Mutta jos työn tekee ennätysajassa hutiloiden tai huijaamalla kuten piillottamalla roskia maton alle se ei ole mielestäni oikein. Työ pitää tehdä niin hyvin kuin voi ja saada samasta työstä sama korvaus. Joka tapauksessa kohteessa tekee samat asiat teki ne sitten nopeasti tai hitaasti hämäläisittäin.
Työnantajallani on eräs hyvin nopea siivooja, joka siivoaa erästä keksitehdasta. Hän tekee esimerksi kolme 1.5 tunnin kohdetta 2 tuntiin ja saa siis työstä 4.5 tunnin palkan. Työ on tehty hyvin, kukaan ei valita liiaksi kaikki hyvin.
21.07.2006 16:26
Kaikissa firmoissa on kehittämisen varaa.
Ja siivousalan palkat ovat sellaisia kuin itse siivojat ovat ne neuvotelleet. TES on kuitenkin ensisijaisesti työnantajien sekä työntekijöiden välillä tehty sopimus. Yksi ongelma on se, että niin harva kuuluu siivousalan ammattiliittoon. Mutta lähivuosina TES tulee nousemaan, sillä vanhat siivoojat jäävät eläkkeelle ja nuorilla siivousala on OUT. Joten palkkojen on noustava, jotta muutkin kuin opiskelijat tai opiskelusta välivuotta pitävät ihmiset hakeutuisivat siivousalalle pitkäkestoisesti.
Kumpiakin edellä mainituista on tullut vastaan, mutta yhtäkään nuorta joka haluaisi intohimoisesti olla ja jäädä siivousalalle en ole kohdannut.
21.07.2006 16:03
Itse olen ollut ISS:llä ja L&T:llä töissä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Yleisin ongelma lienee, se että esimiehillä on aina kiire ja heiltä joutuu anomaan ja pyytämään milloin mitäkin tarviketta viikko tolkulla. Kerrankin pölynimurinpusseja minä ja kollegamme pyysimme esimieheltä jatkuavsti puolen vuoden ajan kunnes saimme niitä.
Hyvä vauhdittaja on se, kun sanoo: "Siivottavassa firmassa pomo kyseli.. "
Mutta muuten enemmänkin kyse on työntekijöistä eikä niinkään firmoista. Huonossakin firmassa viihtyy jos lähimmät työtoverit esimies mukaan lukien ovat mukavia ja heidän kanssaan tulee toimeen.
Varsinkin isoissa firmoissa palkkauksessa ei ole ollut yleensä ongelmia. Jos esimerkiksi ylityöstä saadut palkat on jäänyt saamatta, ne on ainakin L&T:llä saanut ihan mukavasti.
21.07.2006 15:56
Siivousalalla palkkaus on 5 asteinen, mutta pääasiassa käytössä ovat asteet 1-3. Käytännössä toimistosiivous on luokkaa 1 joka on ainakin tänä vuonna 7.20 e/tunti. 3. luokan palkkaan voi tutustua esimerkiksi autokorjaamoissa tai muissa likaisemmissa paikoissa. 3. luokan palkkaus on n. 7.55 e/tunti.
Iltalisä on n. 50 senttiä ja yölisä 1 euro. Vuosilisät 1 vuoden työkokemus 10 senttiä, 15 vuoden työkokemuksella melkein 90 senttiä/tunti.
Näin, nimimerkillä siivouskokemusta kohta 3 vuotta.
21.07.2006 15:52
Siivousalalla palkkaus on 5 asteinen, mutta pääasiassa käytössä ovat asteet 1-3. Käytännössä toimistosiivous on luokkaa 1 joka on ainakin tänä vuonna 7.20 e/tunti. 3. luokan palkkaan voi tutustua esimerkiksi autokorjaamoissa tai muissa likaisemmissa paikoissa. 3. luokan palkkaus on n. 7.55 e/tunti.
Iltalisä on n. 50 senttiä ja yölisä 1 euro. Vuosilisät 1 vuoden työkokemus 10 senttiä, 15 vuoden työkokemuksella melkein 90 senttiä/tunti.
Näin, nimimerkillä siivouskokemusta kohta 3 vuotta.
21.07.2006 15:49
Kiitos kovasti tästä tiedosta.
Kuulostaa siis siltä, keskeytymätön kolmivuorotyö on siis periaatteessa sama kuin 5-vuorotyö?
15.01.2006 14:43
Olen ollut L&T:n siivoojana lukuisissa kohteissa työkokemusta on enemmän ja vähemmän osa-aikaisena vuoden ajalta.
Vastaan on tullut hyviä pomoja, huonoja pomoja. Mutta tärkeintä on loppujen lopuksi siivoojien keskeinen vuorovaikutus. Pomo tulee harvoin työpaikalle, joten hänen kanssaan ei välttämättä tarvitse olla parhaita kavereita kunhan kritiikki ja työ toimivat.
Tällä hetkellä lähimmät esimiehet ovat todella mahtavia ihmisiä. Kerrankin esimies antoi negatiivista palautetta yhden kohteen siivouksesta. Siihen samaan hengenvetoon hän mainitsi kyseisen siivouskohteen "kitinäkohteeksi".
Palkka on älyttömän heikko verrattuna moneen muuhun alaan, mutta itselläni siivoustyö onkin lähinnä lisätuloa eikä varsinaista tuloa. Joskin enemmän saisi olla tällä kertaa työtä. Mieluiten keikkatyötä. Tosin syy on itsessäkin, välillä tuntuu vaikealta ottaa kännykkä kouraan ja soittaa esimiehelle ja vain kysyä: "Olisko huomiselle jotain.. " :)
Mutta tsemppiä, ei maailma niin paha ole. Eikä työasioita pidä ottaa liian vakavasti. Ja jos alkaa nyppimään, ainahan voi kävellä pois. Nykyään siivousalalla on jonkintasoinen työvoimapula, joten työpaikanvaihto ei ole vaikeaa.
15.01.2006 14:28
Vaikka kahvila olisikin aluksi kannattamatonta verrattuna työttömyyskorvaukseen, mutta työttömyyskorvaus pysyy suurinpiirtein samana, kun kahvilasta saatavat tulot voivat vaihdella rajustikin. Ja jos hoitaa kahvilaa hyvin, voit laajentaa tai vaikka avata uuden kahvilan tai mitä vaan. Vain taivas on rajana.
Terveisin Jari.
15.01.2006 14:11
Minä olen siis mies, ja yllättäen minut passitettiin siivoamaan ostoskeskusta. Eipä siinä mitään ihmeellistä, muuta kuin se ettäjouduin sitten pesemään naisten vessoja, siloinkin kun niissä oli naisia.
Aluksi se tosin tuntui oudolta, mutta kesän mittaan asiaan tottui eikä edes loppuajasta ajatellut pitkälle meneviä ajatuksia.
Itselläni kävi niin aikaisemmassa työssä,että sain tehdä siivoustyötä melkorauhassa, mutta sitten jostain syystä korjaamopäällikkö päätti ruveta kyttäämään siivoustani. Loppujen lopuksi tilanne tuli sellaiseksi, että päätin irtisanoutua tehtävästä, koska en jaksanut sen valitusta ja kyyläilyä.
20.08.2005 12:55
Äläs nyt, pomo ei välttämättä tykkää, kun iltatyöstä joutuu maksamaan alle 50 senttiä iltalisää tai melkeistä euron yölisää!
20.08.2005 12:52
Vihdoinkin,eilen 19.8.2005 sain lukea patologin raportin isäni kuolinsyystä.
Verihyytymä oli tukkinut isän sydämen niin, että sydän oli haljennut. Isä siis ei kuollutkaan itse infarktiin vaan sitä seuranneeseen runsaaseen sisäiseen verenvuotoon.
Isän kuolemasta on jo yli kaksi kuukautta. Jaksan hymyillä hyvinkin paljon. Mutta välillä tulee todella surullisia hetkiä. Näin käy varsinkin, kun herään unesta jossa isä on elävänä ja olevana. Unessa isän läheisyys, kosketukset, äänet sekä tuoksut ovat niin realistisia että isä tulee elävästi mieleen vielä pitkään herättyäni.
Hassua miten isän kuolema vaikuttaa sisäisesti myös minuun, ensimmäistä kertaa elämässäni tuntuu että olen itse vastuussa vain ja ainoastaan itselleni tulevaisuudestani. Ennen olin kuin tilivelvollinen omalle isälleni. Nyt en ole tilivelvollinen kenellekkään. Vain itselleni.
20.08.2005 12:42
Hautajaisista on kulunut nyt kuukausi. Surutyö tekee tehtäväänsä. Kuukaudessa on tapahtunut paljon. Elämä se ei anna periksi edes kuoleman edessä elämä se jatkuu omalla painollaan.
Edelleen varsinkin aamuisin on vaikeata tajuta että isä on kuollut.
Näin yöllä unta, miten isäni uskotteli kovasti että hän ei ole kuollut että lääkärit vain tekivät väärän diagnoosin että isä elää edelleen.
Samaisessa unessa sitten tajusin että se olikin vain unta, että isä on todellakin kuollut. Herätessäni koin suurta kaipuuta, oli todella kova ikävä isää.
31.07.2005 14:57
Surutyö jatkuu, isästä näkee unta paljonkin. Viime yönä näin unta, jossa ihmettelin isälle että eikö tämä kuollutkaan. Isä vaan totesi, että lääkärit olivat tehneet väärän diagnoosin.
Aamuisin sitä ei aina osaa uskoa, että isä on todellakin kuollut.
Vaikka kuolema on surullinen asia, onhan tässäkin omat valoisat puolensa. Esimerkiksi se että isä oli hyvin auktoriteettinen ja periaatteessa vieläkin olin aina tilivelvollinen. Nyt kaiken surun keskellä on toisaalta outo vapauden tunne, kun ei tarvitse tilittää kenellekkään enää mitään. Outoa.
Muussa mielessä elämä jatkuu, onneksi sain töitä joten on paljon muuta ajateltavaa. Eilenkin tein 11 tuntisen työpäivän. Isä olisi varmasti ylpeä nyt. Vaikkei sitä koskaan myöntäisi. Sellainen oli isä.
09.07.2005 11:24
10 / 14