Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1056

1. Sinun tapauksessasi pitäisin aina lämmöt, pois ollessa sen voi laskea alemmas jos haluaa.

Joku väitti auton voivan varioitua jos sillä ajaa kylmänä, olen nyt 9 talven ajan lähtenyt niin kylmällä kuin lämpimälläkin autolla liikkeelle ilman ongelmia.

Tiedän autoissa ja vaunuissa olevan kosteusongelmia mutta en ole ennen kuullut niiden kytkeytyvän kylmässä/jäisenä ajamiseen. Vaikka auto olisi sisältä lämmin on se aina päältä kylmä ja jäinen kun ajellaan pakkasessa. Jatkuvastihan matkailuautoja maanteillä näkee talvellakin joten ainakaan suuri ongelma se ei liene.
  2. Talviominaisuudet ovat mielestäni hieman suhteellinen käsite ja riippuvat kokijan suhtautumisesta.

Minulla on nyt menossa toinen matkailuauto jossa mainostettiin hyviä talviominaisuuksia. Ehkä niitä todella oli mietitty mutta osin ei ollut onnistuttu. Nyt jälkeenpäin näyttää siltä, että vika ei kaikin osin ehkä ollutkaan suunnittelussa vaan toteutuksessa. Puutteet ja virheet kun on saatu osin itse osin maahantuojan toimesta korjattua. Tällä hetkellä talviretket sujuvat vesineen ilman hämminkiä. Suurimmat pakkaset ovat olleet 30 asteen tuntumassa ilman ongelmia jos kaasun kulutusta ei lasketa.

Ensimmäisen auton ostin hieman ulkonäkö/hinta linjalla viime vuosituhannella, koska kokemusta ei ollut se lienee kuulunut siihen 3:n vuodenajan luokkaan. Kyllä silläkin useita talviretkiä tehtiin eikä mitään traumoja jäänyt. Suurimmat ongelmat olivat harmaaveden kanssa, säiliö oli auton alla eristämättä joten sen käyttö oli vähintään kyseenalaista. Toinen varsinaisista ongelmista oli lämmön epätasaisuus, takapään kuumuudesta huolimatta oli etupää viileä. Korjasin asiaa välipuhaltimella joka lisäsi lämpimän ilman puhallusta etupäähän, se korjasi tämän asian ainakin 50 %:sti. Koska tästä autosta puuttuivat lämpösolat ulkoseinissä niin kovilla pakkasilla (alle -20C) oli helppoa nähdä missä kohden kulkivat rungon tukipuut, niihin tuppasi kerääntymään jonkun verran huurretta. Silti silläkin yövyttiin kovissa pakkasissa ilman näkyviä vaurioita.

Sanoisin molemmilla pärjäävän lähes kaikissa tilanteissa mutta tietyin talviominaisuuksin varustetulla on mukavampaa ja helpompaa. Eri valmistajien autoissa saattaa tietysti olla suuriakin eroja. Ensimmäinen autoni oli italiaano, sen sisustussuunnittelu oli parempi ja käyttökelpoisempi kun taas toinen on saku. Sakusta puuttuvat ne pikkumukavuudet joita italialaiset harrastivat mutta se on varsin käyttökelpoinen siitä huolimatta.

Nyt olen harkitsemassa auton vaihtoa ja valinta on entistä vaikeampaa. On tullut liian paljon vaatimuksia ja toiveitä joita kaikkia mikään olemassa oleva tuskin täyttää, jos kaikki muu löytyykin silloin hinta on esteenä joten kompromisejä pitää harkita. Kohtuulliset talviominaisuudet ovat kuitenkin mielestäni pakolliset Suomessa Eberillä terästettynä.
  3. Varsinaisiin kysymyksiisi et oikein ole saanut vastausta. Tässä saat kuitenkin yhden mielipiteen.

Matkailuautosta joudut maksamaan seuraavia veroja jos olen oikein ymmärtänyt, verot on laskettu 3500 kg omamassalle:
    Käyttövoimavero: n. 115 €/vuosi
    Perusvero: n. 128 €/vuosi

Käyttövoimavero on massasta riippuvainen = 0,9c/päivä/100kg kokonaismassasta

Pääosa matkailuautoista on dieseleitä. Syynä lienee polttoaineen hinta ja kulutus sekä suurempi vääntö ja sitkeys. Painotan kuitenkin omasta näkökulmastani taloudellisia seikkoja.

Kun matkaa kertyy vuosittain minullekin yleensä 20000 - 25000 km/v alkaa sillä pienelläkin erolla polttoaineen hinnassa olla vaikutusta. Jos ostat mökiksi on vaunu aina edullisempi.

Turbohan on vain jonkinlainen puhallin jolla nostetaan imuilman painetta jolloin saadaan suurempi täyttö sylinteriin. Nykyään ei taida enää saada matkailuautoa ilman, paitsi jotain Mooseksen aikuisia. Itse en ole kokeillut turbotonta kuin noin kilometrin kun turbon letku irtosi kesemmällä. Tehot putosivat pienen poksauksen jälkeen ja max nopeus alle 60 km/h. Hieman ensin säikähdin mutta L-A pysäkillä homma selvisi ja letkunkiristimen kiristyksen jälkeen tehot taas palasivat. Tapahtuma kuitenkin osoitti turbon tärkeyden. Tietysti jos moottori on suunniteltu ilman turboa se myös toimii omalla tavallaan ilmankin.

Olen nyt ajanut noin 250000 km kahdella eri matkailuautolla 2,5 ja 2,8 litraisilla Fiatin turbovehkeillä ilman ongelmia jos tuota letkuhommaa ei lasketa. Toiset ajavat vielä enemmän, miksi siis edes arvella turbon käyttökelpoisuutta?

Jos aiot ostaa oikein halvan ei moottorilla leine suurta merkitystä, tuurista se silloin on enemmän kiinni, matka joka sillä ajetaan ilman suuria muita kuluja voi jäädä lyhyeksikin tai sitten ei. Toivotan kuitenkin tervetulleksi tähän joskus hieman omalla tavallaan pöljäänkin porukkaan ja sitä tuuria, että mitä sitten ostatkin se täyttäisi toiveitasi sen verran että et joudu katumaan, ainakaan paljoa.
  4. Myönnän heti alkuun etten ole kyseisessä paikassa vieraillut enkä tiedä muuta sen mahdollisista ongelmista kuin mitä olen täällä palstalla lueskellut. Enkä siten ota mitään kantaa niihin ongelmiin.

Silti tuntuu oudolta tämä hyökkäyksesi avoimesti asiassa mielipiteensä ilmaisevaa kanssaeläjää kohtaan. Tulee mieleen joukko kysymyksiä siitä mitä oikein haluat:

Pidätkö mahdollisena ettei kukaan voi olla tyytyväinen,
    sinäkö haluaisit pomottaa alueella,
    oletko ollut valitsemassa niitä "torvia" alueen hoitajiksi ja valvojiksi,
    onko alueelle kirjallinen käyttäytymisohje,
    tunsitko ohjeen ennen kuin asetuit taloksi,
    onko järjestyksen pito poikennut siitä ohjeesta,
    vai ovatko sen tehneet ne, jotka ovat niitä huomautuksia saaneet,
    oletko yrittänyt kutsua kokoon ylimääräistä kokousta korjaamaan asiaa, jos et niin miksi,
    suuriko osa asukkaista kuuluu tähän valituslauluja laulavaan porukkaan, onko enemmistö, jos on asia on helppoa hoitaa,
    jos olette vähemmistössä miksi ette äänestä kumipyörillä,

Tässä muutamia kysymyksiä vailla vastausta. vastaamalla näihin selviää meille kaikille ainakin osa niistä vaikeuksista joita joidenkin mielestä alueellanne on.

Kiitos selventävistä vastauksista jo etukäteen.

ps. kun tämän höpinän jälkeen joku tälle palstalle kirjoittaa omaa jäsennumeroaan käyttäen nostaisin lakkia enkä alkaisi heti arvostella. Moisen kansalaisrohkeuden esittäminen tällä hörhöpalstalla ansaitsee jo ainakin puolilippua linnan juhliin.

Olen muutaman kerran esittänyt hörhöille HuuHaa palstaa hölmöilyyn, kävin eilen siellä katsomassa ja perun puheeni. Menkää BB palstalle, huuhaalla on aivan liian viksua porukkaa teille. Menisi sekin palsta pilalle. k.n
  5. Yleensä keskustelussa kommentoidaan asioita joita keskustelukumppani tuo esille. Sinulla se tuntuu vain yksi asia olevan päällimmäisenä! Mieti nyt vielä esittämiäni mielipiteitä asiassa, missä näet suurimmat virheet, noin periaatteessa?

Korostan vielä noin ympäristöystävällisyyden näkökohdista luonnonlannan olevan monin tavoin edullisempi vaihtoehto kuin tehtaan tekemän. Jo sen vuoksi, että se luonnonlanta on olemassa joka tapauksessa.

En tiedä todellista suhdettasi yksityismaahan tai sen määrään, tuskin kuitenkaan kukaan pelakuupenkkiin torpan ikkunan alle tulee mitään hautaamaan.

Mietipä vielä kokonaisuutta, se maa jota sinä pidät yksityisenä on sinulla vain lainassa, sinne se jää kun sinut sen poveen joskus saatetaan, mahdollisesti vuosituhansiksi. En tällä halua kiistää omistusoikeuttasi mutta tosissaan lainaa kaikki vaan on meille ihmisille. Ajattele maasi parasta, hoida sitä parhaasi mukaan ja ole iloinen jos joku edes vähän pyyteettömästi auttaa.

Uskon kaikkien ajateltavissa olevien mielipiteitteni kakkin kätkemisestä olevan jo tässä jonossa, jos mielipiteeni ei vielä selvinnyt niin tuskin se selviääkään. Jos todellista uutta ei tule esiin aion lopettaa tämän paskajutun kommentoinnin.

Iltalukemiseksi voi edelleen lueskella kirjoittamiani mielipiteitä asiassa. Eikä minulle tarvitse HUUTAA, kuuloni ja lukutaitoni ovat vielä varsin hyvässä iskussa. Kova HUUTO vain lisää säröä ja vaikeuttaa ymmärtämistä.
  6. Moi vaan Pelle

Kyllä minä siellä varsinaisella osastollakin vierailen. Olen jopa kirjoitellut useaankin otteeseen, vastauksena kanssaveljien ja -sisarten mielipiteisiin ja kysymyksiin.

Voin myös vakuuttaa, vaikken rikkauttani niin ainakin sen vertaista vaurautta, että jäsenmaksuni olen maksanut kaikilta karavaanari vuosiltani.

"Huumori" jota tällä palstalla väitetään esiintyneen on todella laitettava lainausmerkkeihin. Olen ensimmäisiä jotka iloitsevat jos huumori tänne joskus löytää.

On siellä nimelläkirjoittelevienkin joukossa löytyy suupaltteja jotka eivät aivan asiassa pysy. Sen voin kuitenkin heille anteeksi antaa. Sieltä, onneksi, puuttuvat pahimmat hörhöt jotka täällä mellastavat useiden aivan asiallisten osallistujien joukossa.

Se mitä pitänet viisasteluna lienee vastineitteni muotoilua vastaamaani kirjoituksen tyyliin. Tapani kirjoittaa saattaa olla hieman monisanainen mutta koulupohja ei anna valmiuksia sanoa asiaa lyhyesti ja ytimekkäästi joten sitä pyydän anteeksi. Kuitenkin ennen puheenvuoroni kommentointia pyydän lukemaan ja ymmärtämään koko tekstin.

Edelleen pidän jokaisella palstalla jossa on tai saattaa olla vakavaakin oikeaa asiaa, oikeiden vaki nimimerkkien käyttöä jatkuvassa käytössä tärkeänä. Alkuun voi tietysti esiintyä rekisteröimättömälläkin nimimerkillä. Se helpottaa keskustelua huomattavasti, tietää aina kenelle vastaa ja kuka minkäkin kommentin on kirjoittanut. Ryhdistäydy sinäkin nimimerkki "julistat" äläkä ole "Pelle" ja rekisteröi merkkisi. Ellen olisi jo rekisteröinyt nimimerkkiä niin juuri "pelle" saattaisi olla sopiva.