painorajat

kirppa

Nyt kun näistä painorajoista on peloteltu niin vastaisiko joku tietämättömälle että jos auton oma paino on 3075 kg ja kokonaispaino 3500 kg niin jos ollaan liikkeellä ja tuo 3500 kg ylittyy ja kuskilla on kuorma-autokortti niin aiheutuuko ongelmia?

14

2603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä siitä että

      auton paperit ratkaisevat. Ethän sinä saa panna henkilöautoonkaan viittä tonnia tavaraa vaikka olisi lentäjän lupakirja.
      Ole siis varovainen.

    • Jos karva huomaa

      Syyte on varma.,SFC palkkaama kyttä!

    • geepeli

      Pitää olla lisäksi pikku e ajokortissa.

    • !!!!!!!!!

      Siis sehän on vain ylikuormattu ajoneuvo.

      Eikös yli 3500kg:n rekisteröity ajoneuvo vaadi C-kortin!
      Siis käytännössä kevyt kuorma-auto.
      Nuo "yhdistelmät" jotka ylittävät 3500kg vaatii sen e:n

      • Hiukan lainausta ajokorttia...

        5 § (5.1.1996/2)
        Ajokorttiluokat
        Ajokorttiluokat ovat:

        A-luokka: moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen;

        A1-luokka: moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm ja teho enintään 11 kW, ja invalidimoottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen;

        B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;

        C-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen;

        C1-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

        D-luokka: linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

        D1-luokka: linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

        E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;

        M-luokka: mopot lukuunottamatta pienitehoisia mopoja sekä kevyet nelipyörät; ja

        T-luokka: traktorit, liikennetraktoreita lukuun ottamatta, moottorityökoneet ja moottorikelkat niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        (9.12.1999/1168)
        Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.


    • ja kokonaismassa on

      yli 3,5 ton niin ajo loppuu siihen. Ainut hyväpuoli on jos sinulla on C kortti. Silloin saat sakkoa VAIN ylikuormasta muuten tulee sakkoa myös siitä että ei kortti riitä.
      Ajo jatkuu vasta kun olet purkannut asuntoautosta sen vertaa että paino pysyy alle 3,5 ton.
      Helpoiten se tapahtuu että nostat akkasi kadulle. Vitsi Vitsi.

      • Alfred-Brandy

        Rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa ratkaisee ajokorttivaatimuksen.
        Tässä tapauksessa kysymys on vain ylikuorman kuljettamisesta sellaisella ajoneuvolla, jonka kuljettamiseen riittää B-kortti. Tämä kaikki siis riippumatta ajoneuvon punnitusta kokonaismassasta.
        MIkäli viranomainen katsoo aiheelliseksi, saat rangaistuksen vain siitä ylikuormasta.


    • On aika yleisesti käynyt ilmi meidän karavaanareiden eräänlainen "huijaus" ainakin matkailuautojen omamassan suhteen. Tietojeni mukaan tätä tapahtuu ainakin Suomessa ja Ruotsissa. Jotta autot saataisiin myytyä suuremmalle asiakaskunnalle on niitä eri keinoin saatu rekisteröityä aivan utopistisen alhaisille omamassoille. Näin on saatu eräänlaista virtuaalikantavuutta ja esim. 1 3 henkilöä.

      Jos olet huolissasi asiasta tyhjää auto ylimääräisestä tavarasta ja aja vaikka lähimmän kaatopaikan puntarille. Se antaa aika luotettavan kuvan oikeasta massasta, heidän laskutuksensahan perustuu puntarin antamiin tuloksiin jätekuormista.

      Sen jälkeen voit laskea oikean omamassan. Omamassa on helpompi laskea jos ajat punnitukseen täysillä kaasupulloilla ja vesitankki tyhjänä sekä polttoainetankki täynnä. Omamassan tulee sisältää pelkän auton lisäksi, kuljettaja 75 kg, auton omat työkalut, kaasupullot 90% täytettyinä, polttoaine 90% täydellä tankilla, raikasvesi 90% täytettynä, harmaavesi tyhjänä.

      Jos jotain oleellista jäi puuttumaan voivat tietävämmät lisätä.

      Todellisuudessa ainoa massa joka ratkaisee tien päällä on kokonaismassa, sitä ei tulisi ylittää. Ajokorttiluokka ei muuta kokonaismassaa. Tänä päivänä kuitenkin monet ajavat ylikuormalla tietämättään rekisteröintivirheen vuoksi. Tällaisen keplottelun sallimisen vuoksi annan piiitkän miinuksen alan viranomaisille, he ovat saattaneet sadat karavaanarit aikamoiseen pinteeseen jos asiaa aletaan oikein tutkia.

      Sitä mikä massa oikeasti viime kädessä ratkaisee en voi varmasti sanoa, omassa autossani on rekisteriotteessa kokonaismassa 3500 kg mutta konepellin alle on rungon valmistaja leimannut 3850 kg. Olen jostain lukenut ainakin eräissä maissa enemmän tuijotettavan valmistajan ilmoitukseen kuin rekisteriotteen mutta tämä on vain tällaisilla palstoilla kirjoitettua mielipide höpinää, virallista kantaa en tiedä.

      • jokaiselle al-

        kavalle metrille 10 kg ja silloin sen yhteis summan pitäisi olla yhtä rekisteri otteen oma-painolle.


      • jokaiselle al- kirjoitti:

        kavalle metrille 10 kg ja silloin sen yhteis summan pitäisi olla yhtä rekisteri otteen oma-painolle.

        Nuo kilot kuuluvat kokonaismassaan.

        Kokonaismassaan kuuluu vähintään omamassan lisäksi, kustakin sallitusta matkustajasta 75 kg, jokaiselle matkustajalle kuljettajalle henkilökohtaiseen varustukseen 10 kg sekä muuhun varustukseen 10 kg/ajoneuvon pituusmetri.

        Eli jos ajoneuvon omamassa on 3100 kg ja se rekisteröidään 1 3 hengelle tulee omamassaan lisätä, 3 x 75kg 4 x 10kg 65kg (oletan auton 6,5 metriseksi) eli kokonaismassa minimi on 3450 kg. Tämä ajoneuvo voidaan rekisteröidä 3500kg rajaan ja vielä ylimääräinen 50kg varusteille, ohjaamon ilmastointi n. 30kg ja markiisi saman verran eikä 50 kg ihan edes riittänyt. Tästä nähdään myös ettei 4:s matkustaja mahdu mukaan koska se vaatisi 85kg (75 10) lisää kantavuutta ja miten komea lisävarustelista vaikuttaa kuormauskykyyn.

        Kuten huomaatte matkailuajoneuvon kantavuus on varsin pieni verrattuna muihin massoihin, tämän vuoksi on mielestäni tärkeää päästä eroon tuosta keinotekoisesti liian pienelle massalle rekisteröinnistä vain ajokorttimääräysten vuoksi.


    • täällä

      meidän rakkaassa Suomenmaassa valvoo näitä painorajoja, en ole vielä 26-vuotisen ajourani aikana kertaakaan törmännyt sellaiseen ihmeeseen.

      • Suomessa niitä valvoo poliisi. En ole vielä kuullut Suomessa punnitun matkailuautoja maantiellä mutta Ruotsi on lähin jossa on sakkoja jaeltu. Asiasta saat selvyyden menemällä oikeille karavaanari sivuille, siellä on kesän aikana taitettu peistä asiassa. Muistaakseni noin 600 € muutaman sadan kilon ylityksestä.

        Ruotsin lisäksi olen ainakin Saksan ja Espanjan kuullut/lukenut suorittavan näitä punnituksia. On vain ajan kysymys koska meillä niihin puututaan, alkaa olla liian yleisesti tiedossa tämä ongelma.


      • ja sassiin
        karva.naamari kirjoitti:

        Suomessa niitä valvoo poliisi. En ole vielä kuullut Suomessa punnitun matkailuautoja maantiellä mutta Ruotsi on lähin jossa on sakkoja jaeltu. Asiasta saat selvyyden menemällä oikeille karavaanari sivuille, siellä on kesän aikana taitettu peistä asiassa. Muistaakseni noin 600 € muutaman sadan kilon ylityksestä.

        Ruotsin lisäksi olen ainakin Saksan ja Espanjan kuullut/lukenut suorittavan näitä punnituksia. On vain ajan kysymys koska meillä niihin puututaan, alkaa olla liian yleisesti tiedossa tämä ongelma.

        matkailu ajoneuvon omapaino(siis ei kokonaispaino) on:raitisvesi säiliö 90% täysi,poltto-aine säiliö 90% täysi,kaasupullo/kaasupullot 90%,kuljettaja(75kg laskennallinen paino) ja kymmenen kilo varustelu painoa alkava metri ja tietysti se ajoneuvo.siinä auto oma-paino ja kokonais painolle ilmoittaa alusta valmistaja rajat.jos ei kerta partaansa aja,se on ajo-välineiden paino etua siellä omassa kassissa
        ,eikä sillä ole mitään tekemistä auton oman painon kanssa.


      • ja sassiin kirjoitti:

        matkailu ajoneuvon omapaino(siis ei kokonaispaino) on:raitisvesi säiliö 90% täysi,poltto-aine säiliö 90% täysi,kaasupullo/kaasupullot 90%,kuljettaja(75kg laskennallinen paino) ja kymmenen kilo varustelu painoa alkava metri ja tietysti se ajoneuvo.siinä auto oma-paino ja kokonais painolle ilmoittaa alusta valmistaja rajat.jos ei kerta partaansa aja,se on ajo-välineiden paino etua siellä omassa kassissa
        ,eikä sillä ole mitään tekemistä auton oman painon kanssa.

        Ennen kuin aletaan kinata massoista niin hae asiaa koskeva direktiivi:

        COMMISSION DIRECTIVE 98/14/EC

        sieltä ne selviävät, kinata ei kannata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10330
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3525
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      52
      3268
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2865
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      205
      2230
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2023
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1446
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe