Minulla on vaunussa vanha Elektroluxin jääkaappi, missä on kaasu, 230V ja 12V toiminnot. Tuntuu, että kaappi on hieman tehoton ja ajattelin, josko kylmäaineen lisäys auttaisi. Tietääkö joku, mitä tällaisessa kaapissa käytetään kylmäaineena ja pystyykö sitä lisäämään itse ja mistä ainetta voi ostaa?
jääkaapin kylmäaineen
18
12097
Vastaukset
- ja anna heidän
täyttää jääkaappisi. Ottavat ylensä siinä 30 euoroa iman kuittia.
- Minun verot!
saatana, heinätossullekin jotain!!!
- KAUSIPAIKAT
Minun verot! kirjoitti:
saatana, heinätossullekin jotain!!!
myös verolle.
- VEROLLE,
KAUSIPAIKAT kirjoitti:
myös verolle.
myös!!!!!!!!!!
- Alfred-Brandy
Ehdit saada asialliseen kysymykseesi tarkalleen yhden asiallisen vastauksen. Sen jälkeen hyökkäsivät kehiin nämä tämän palstan jokapäiväiset "älyjättiläiset" aistikkaine kommentteineen. Sääliksi käy tuollainen ymmärryksen taso.
Suosittelen minäkin sinulle kääntymistä valtuutetun kodinkonehuollon puoleen tuossa kaappiasiassasi.
Jos kylmäteho on hiipunut samalla määrin kaikissa käyttömuodoissa, niin oire viittaa sakkautumiin kylmäjärjestelmän putkistoissa. Tähän ensihoitona voidaan tehdä kaapin pyörittely, eli irrotettua kaappia käännellään ylösalaisin ja muihinkin eri asentoihin antaen sen seisoa kussakin asennossa muutaman tunnin. Näin saadaan kiinteytynyt sakka jälleen liukenemaan nesteeseen.
Nämä tällaiset kaapit ovat periaatteeltaan ns. absorptiokaappeja, joissa kylmäaineena on ammoniakki. Jos järjestelmä vuotaisi, tuntisit sen kyllä nenässäsi.
Siis huoltoliikkeeseen koko vaunu, ellet itse pysty sitä kaappia irrottamaan paikaltaan.- asiallista vastausta
Kaverihan kertoi, että hänellä on jääkaappi. Sitten hän kyseli, missä on kaasu jne. Yhdessäkään vastauksessa ei ole kerrottu, missä on kaverin kaasu, onko hävinnyt vai, tai missä on 230 v tai 12 v.
- lukemaan ja
asiallista vastausta kirjoitti:
Kaverihan kertoi, että hänellä on jääkaappi. Sitten hän kyseli, missä on kaasu jne. Yhdessäkään vastauksessa ei ole kerrottu, missä on kaverin kaasu, onko hävinnyt vai, tai missä on 230 v tai 12 v.
ymmärtämään lukemasi. Kysyjähän kertoi, että siinä on kaasu, 230V ja 12V toiminnot. Ei kysynyt kaasun häviämistä.
Ja asialliset vastaukset olivat juuri huoltoliikkeen puoleen kääntyminen. - jo lukea suomea
lukemaan ja kirjoitti:
ymmärtämään lukemasi. Kysyjähän kertoi, että siinä on kaasu, 230V ja 12V toiminnot. Ei kysynyt kaasun häviämistä.
Ja asialliset vastaukset olivat juuri huoltoliikkeen puoleen kääntyminen.opettelisit sinäkin.
Jos kaveri ei osaa suomen kieltä, pitääkö muiden opetella myös ymmärtämään väärin? asiallista vastausta kirjoitti:
Myönnän, että kirjoittaja ei aivan kirjakieltä käyttänyt kyselyssään mutta koska minäkin vanha tollo, kysy vaikka muiltakin virsuttajilta, ymmärsin kaasun olevan ehkä kadonnut kaapin kylmennys osastolta olisi se pitänyt sinunkin ymmärtää. Ainakin koska epäilys kaasun puutteesta oli ilmeinen, olisi kunnon vastaus ollut paikallaan.
Siitä kaasun vaihdosta tai täytöstä, se ei kotikonstein onnistu, siinä tarvitaan erikoisvehkeet joilla saadaan ensin vanhat pois ja sitten uudet tilalle. Olen siitä pyörittelystä kuullut ja ainakin osa uskoo siihen, itse en ole kokeillut.
Ensin kokeilisin josko kaasun ja 230V välillä on eroa, jos kaasu on heikompi voit vaihtaa suuttimen/polttimen ja nuohota piipun. Tein sen keväällä kokonaishintaan muistaakseni noin 30 € (verolla). Nuohoamiseen ja hommaan muutoinkin saat runsaasti vihjeitä karavaanarit.fi sivuilta, siellä oli viime keväänä paljon juttua asian tiimoilta.- Alfred-Brandy
asiallista vastausta kirjoitti:
Näyttää vieläkin oleva joillakin hakusessa tuo luetun ymmärtämisen taito. Suomessa on ollut kansakoululaitos ja oppivelvollisuus jo monia vuosia, mutta vieläkin näyttää löytyvän henkilöitä, joita tuo taito puutuu.
Kysyjä kirjoitti: "Minulla on vaunussa vanha Elektroluxin jääkaappi, missä on kaasu, 230V ja 12V toiminnot."
Ihan alakoululaisille tarkoitettuna selkokielimuotona voin kertoa, että kysyjä tarkoitti hänellä olevan vaunussaan jääkaapin, joka toimii sekä kaasulla, että 230V vaihto- ja 12V tasasähköllä. Mistään kaasusta hän ei tiedustellut mitään. Ainoastaan kylmäaineen laadun hän tahtoi tietää. Tähän kysymykseen annoin hänelle kyllä vastauksen.
Tämä siis näiden vastausten (varsinkin sinun) laadusta. - lisäyksenä
Sen verran kommentoisin tuota ammoniakkiliuoksen mahdollista vuotohäipymää, että yleensä se on niin pieni vuoto, ettei sen hajua vaunuun tunnu, tehot vaan hiipuvat käyttipä kaasulla tai sähköllä. Vanhassa kaapissa se saattaa olla mahdollista aikaa myöten.
Mutta erilaiset tukkeutumiset hyvinkin tyypillisiä varsinkin jos kaappi on ollut pitkiä aikoja käyttämättä. Siksi on hyvä käyttää sitä aika ajoin (esim. kerran kuukaudessa muutama päivä) että nesteet pysyvät kierrossa, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan. - edes joku ymmärsi kysymykseni
Kyseessä on tosiaan tällainen absorptiokaappi. Jos kaappi olisi tavallinen kompuralla toimiva kaappi, en edes harkitsisi korjaavani itse tätä. Tämän takia kysyinkin, mitä kamaa kaapissa käytetään kylmäaineena. Katsoin kaapin taakse ja siellä on paikka kylmäaineen lisäämistä varten. Näyttäisi siltä, ettei olisi mikään amerikan temppu kaataa lisää kylmäainetta sinne, jos se ammoniakki on nestemmäisessä muodossa. Mutta ehkä on tosiaan fiksuinta viedä kaappi suosiolla huoltoliikkeeseen. Kiitos ASIALLISISTA vastauksista.
- sanoa
lisäyksenä kirjoitti:
Sen verran kommentoisin tuota ammoniakkiliuoksen mahdollista vuotohäipymää, että yleensä se on niin pieni vuoto, ettei sen hajua vaunuun tunnu, tehot vaan hiipuvat käyttipä kaasulla tai sähköllä. Vanhassa kaapissa se saattaa olla mahdollista aikaa myöten.
Mutta erilaiset tukkeutumiset hyvinkin tyypillisiä varsinkin jos kaappi on ollut pitkiä aikoja käyttämättä. Siksi on hyvä käyttää sitä aika ajoin (esim. kerran kuukaudessa muutama päivä) että nesteet pysyvät kierrossa, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan.Mistä tätä ammoniakkiliuosta saa, jos koittaisin lisätä sitä?
karva.naamari kirjoitti:
Myönnän, että kirjoittaja ei aivan kirjakieltä käyttänyt kyselyssään mutta koska minäkin vanha tollo, kysy vaikka muiltakin virsuttajilta, ymmärsin kaasun olevan ehkä kadonnut kaapin kylmennys osastolta olisi se pitänyt sinunkin ymmärtää. Ainakin koska epäilys kaasun puutteesta oli ilmeinen, olisi kunnon vastaus ollut paikallaan.
Siitä kaasun vaihdosta tai täytöstä, se ei kotikonstein onnistu, siinä tarvitaan erikoisvehkeet joilla saadaan ensin vanhat pois ja sitten uudet tilalle. Olen siitä pyörittelystä kuullut ja ainakin osa uskoo siihen, itse en ole kokeillut.
Ensin kokeilisin josko kaasun ja 230V välillä on eroa, jos kaasu on heikompi voit vaihtaa suuttimen/polttimen ja nuohota piipun. Tein sen keväällä kokonaishintaan muistaakseni noin 30 € (verolla). Nuohoamiseen ja hommaan muutoinkin saat runsaasti vihjeitä karavaanarit.fi sivuilta, siellä oli viime keväänä paljon juttua asian tiimoilta.Huomasin käyttäneeni edellisessä kirjoituksessa sanaa kaasu kahdessa merkityksessä. Kaasu jolla lämmitetään eli nestekaasu ja kaasu jolla jäähdytetään eli ammoniakki tai joku alkupään R-aine kuten R-22 tai muu R-xx. Koittakaa keksiä kumpaa kaasua missäkin tarkoitetaan. Anteeksi sekaannuksen aiheuttaminen.
- korjaus
edes joku ymmärsi kysymykseni kirjoitti:
Kyseessä on tosiaan tällainen absorptiokaappi. Jos kaappi olisi tavallinen kompuralla toimiva kaappi, en edes harkitsisi korjaavani itse tätä. Tämän takia kysyinkin, mitä kamaa kaapissa käytetään kylmäaineena. Katsoin kaapin taakse ja siellä on paikka kylmäaineen lisäämistä varten. Näyttäisi siltä, ettei olisi mikään amerikan temppu kaataa lisää kylmäainetta sinne, jos se ammoniakki on nestemmäisessä muodossa. Mutta ehkä on tosiaan fiksuinta viedä kaappi suosiolla huoltoliikkeeseen. Kiitos ASIALLISISTA vastauksista.
Ei ole pelkästään fiksua viedä valtuutettuun kylmäkonehuoltoon korjattavaksi, vaan aivan tavallisilla kotikonsteilla tuota ei todellakaan voi korjata vaikka siellä takana on sellainen paikka täyttöä varten. Tuollaisilla kaapeilla on eri kokoisilla eri täyttömäärät ja homma vaatii ammattiosaamista ja omat työkalunsa/laitteensa.
- xxyyxx
karva.naamari kirjoitti:
Ensin kokeilisin josko kaasun ja 230V välillä on eroa, jos kaasu on heikompi voit vaihtaa suuttimen/polttimen ja nuohota piipun. Tein sen keväällä kokonaishintaan muistaakseni noin 30 € (verolla). Nuohoamiseen ja hommaan muutoinkin saat runsaasti vihjeitä karavaanarit.fi sivuilta, siellä oli viime keväänä paljon juttua asian tiimoilta.Asialliseen viestiin vain pieni tarkennus. Kylmäkoneliikkeissäkin ne ensimmäisenä pyörittelevät pitkään käyttämättömänä ollutta toimimatonta kaasujääkaappia. Mikäli siinä on, kuten kysyjän tapauksessa oli, 230 V. Koittavat saada sen avulla kaapin jäähtymään. Usein jo näillä konstein kaappi alkaa toimimaan kunnolla. Eli ei pyöritys mitään huuhaa hommaa ole.
- Anonyymi
Jollet pysty kaappia irroittamaan voit myös käännellä matkailuautosi eri asentoihin, kyljelleen ja katolleen ja ja jos olet oikein pätevä niin myös keula tai perä pystyyn...
- lisäys/vaihto
Ammoniakki on laitettu järjestelmään ylipaineella, jonka aikaan saamiseen ei huoltoliikkeiden välineet riitä. Kyselin tuota samaa oman autoni kaapin ongelmien yhteydessä. Pyörittely tehosi(alkoi kylmetä), tosin kyllä vaihdettiin myös poltin suuttimineen(kaasu). Huomioikaa kaappia "startatessa" jotta auto/vaunu tai siis j-kaappi on vaakasuorassa, kaltevuus saattaa estää kylmäainetta kiertämästä käynn.vaiheessa, käynnissä ollessa ei juuri merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252093Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001