Kallis harrastus...

vai onko?

Onko karavaanaaminen kallis harrastus?

Mihin verrata ja mitä vastinetta saa taloudillisille uhrauksille?

Otetaan esimerkkitapaus:
-perheessä 2 aikuista ja 2 lasta
-lomamatkat kesällä 3 viikkoa ja talvella 1 viikko
-viikonloppulomat kaksi tötä, pe-sun 4 x
-pidennetyt pyhät/viikonloput 2 x

Kesälomareissu: mökkiloma vuokramökissä 3 vk hyvllä paikalla n. 2500,- e,

Talviloma 5 yötä laskettelukeskuksessa tai sen lähellä mökissä n. 800,- e

viikonloppulomat yhtensä n. 1200,- e

Pyhäviikonloput yhteensä n. 1200,- e

= 5700,-e

Tuon 5700 summan voisi pyöristää reilusti alaspäin, eli 5000,- e.

Talviloman voisi vaihtaa etelänreisuun, hyvällä hotellilla, viikko 4 hlö kaikki muut kult, n.
3000,- e.
Talviloman laskettelurinteessä matkoineen sapuskoineen -1200,- (3000-1200 = 1800,-).

Vaunun hankintahinta n. 20 000,-e - 30 000,- e. Hinta jaetaan 10 vuodella eli 2000,- - 3000,-/ v.
Polttoaineet pelkästä vetämisestä varrattuna tavalliseen ajoon ? pari saturaista korkeintaan.

Kallistahan tää karavaanarimatkailu on. Vaan, mittäpä ei ihminen maksaisi vapaudesta valita, mitä tekee ja minne menee, milloin haluaa.

Karavanmatkaikussa on monta ulottuvuutta. Se on mm. monelle vaihtoehto kesämökkeilyyn, jne.

32

5753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höh

      Laskit vaunun hinnan kuoletuksen 10 vuoden jäkeen olevan 0€. On vaunulla vielä silloin paljon suurempi jäännösarvo sitä myydessä. Jos vaunua pidetään reissujen ulkopuolella esim. kausipaikalla. On vaunulle helppo lähteä viikonlopun viettoon useimminkin lyhyellä varoajalla. Mikäli vaunu on kotipihassa lähtökuntoon saatettavissa helposti, voi sillä tehdä viikonloppu pyrähdyksiä etukäteen suunnittelematta. Eli vaunun käyttö voi lisääntyä jonkin verran alkuperäisestä ajatuksesta, sen helpon käyttöönoton seurauksena.

      • ottaa huomioon

        myöskin hankintahinnan lisäksi yksi oleellinen kustannustekijä eli pääomakustannukset.

        Siellä ulkomaaan matkalla, onko se hotellin taso sittenkään tärkeä asia, ei kait sinne mennä hotelliin makoilemaan? Eiks riitä kun on katto pään päällä, vessa ja suihku? Siis oleellisesti kustannuksia tiputtava asia.


      • jos ei ole raha!
        ottaa huomioon kirjoitti:

        myöskin hankintahinnan lisäksi yksi oleellinen kustannustekijä eli pääomakustannukset.

        Siellä ulkomaaan matkalla, onko se hotellin taso sittenkään tärkeä asia, ei kait sinne mennä hotelliin makoilemaan? Eiks riitä kun on katto pään päällä, vessa ja suihku? Siis oleellisesti kustannuksia tiputtava asia.

        Asuntoauto on meillä hyvin mieleinen vempain. Auto maksoi vappuna 07 105000 ege ja sillä on nyt ajettu vaja 6000km.
        Me käytämme asuntoauton silloin kun meille sopii. Ei tarvii ennakkoon sopia mitään, mennään vaan jos on aika muuten ei.
        Minua ei kiinnostaa lentäminen polvet suussa ( pitkä kun olen ) enkä kapakkaryypiskelyä.
        Asuntoauto tuo meille vapauuden on sitten kallista tai ei.


      • vaunun vaihtoon joka aika k...

        Tämän koko keskustelun ida on minulla se, että koetan motivoitua vaunu vaihtoon. Hyvitys vanhasta on 18th.e ja uuden hinta 34th.e.
        Vaunun/ merkin vaihdon syy kyllästyminen jatkuviin ns. laatu-ogelmiin.

        Vaimolle pitää vielä asia markkinoida siinä valossa, että vaihto järkeen käypä ja hyvä ratkaisu.

        Tuo jälleenmyyntiarvo tosiaan unohtui.
        Inflaatio pärähtää kohtapuolin iloisesti liikkeelle, noitten tehy yms. juttujen myötä. Uskon, että alkaa olla aika tehdä isompia hankintoja. Inflaatio syö hyvin lainakorkoja ja vaunujen jäleenmyyntiarvot pysyy hyvässä kuosissa tulevaisuutta ajatellen.

        Siis, kun ostan sen 34th.e merkkivaunun tänä talvena, niin 10 v. kuluttua vastaava maksaa n. 2 x enemmän euromääräisesti. Myynti/vaihtoarvo saattaa pysyä euroissa lähes samana tai vain hieman laskeneena, jos vain vaunu pysyy hyväkuntoisena.

        No, pohdintaahan tämäm vain on.


      • vaunun vaihtoon joka aika k... kirjoitti:

        Tämän koko keskustelun ida on minulla se, että koetan motivoitua vaunu vaihtoon. Hyvitys vanhasta on 18th.e ja uuden hinta 34th.e.
        Vaunun/ merkin vaihdon syy kyllästyminen jatkuviin ns. laatu-ogelmiin.

        Vaimolle pitää vielä asia markkinoida siinä valossa, että vaihto järkeen käypä ja hyvä ratkaisu.

        Tuo jälleenmyyntiarvo tosiaan unohtui.
        Inflaatio pärähtää kohtapuolin iloisesti liikkeelle, noitten tehy yms. juttujen myötä. Uskon, että alkaa olla aika tehdä isompia hankintoja. Inflaatio syö hyvin lainakorkoja ja vaunujen jäleenmyyntiarvot pysyy hyvässä kuosissa tulevaisuutta ajatellen.

        Siis, kun ostan sen 34th.e merkkivaunun tänä talvena, niin 10 v. kuluttua vastaava maksaa n. 2 x enemmän euromääräisesti. Myynti/vaihtoarvo saattaa pysyä euroissa lähes samana tai vain hieman laskeneena, jos vain vaunu pysyy hyväkuntoisena.

        No, pohdintaahan tämäm vain on.

        Nämä maalliset harrastusvälineet ovat todella kalliita. Aiemmin olin lähes 30 vuotta purjehtija ja vaihdoin venettä suurempaan 4 kertaa, joka kerran sain vaihdossa vanhasta suuremman markkamäärän kuin olin veneestä maksanut. Inflaation vaikutusta ei tässä ole otettu huomioon. Ei taida onnistua matkailuauton kanssa! Nyt suunnittelen toista auton vaihtoa (pienempään) ja taas menee vähintään hyvä pulpettivene väliin.

        En ole koskaan laskenut kuluja noin tarkkaan kuin sinä. Matkaan lähdetään kun on tilaisuus, pyritään pitämään menot kohtuudessa ja viimeistään kun kassa alkaa tyhjetä lähdetään kotimatkalle. Matkasuunnitelmani ovat yleensä luokkaa, taidan käydä Pariisissa tai Roomassa ja ostan lauttalipun Ruotsiin. Loppu on vapaata sävellystä, kuitenkin olen aina käynyt myös kohteessa johon olen lähtenyt.


      • as.vaunulla
        karva.naamari kirjoitti:

        Nämä maalliset harrastusvälineet ovat todella kalliita. Aiemmin olin lähes 30 vuotta purjehtija ja vaihdoin venettä suurempaan 4 kertaa, joka kerran sain vaihdossa vanhasta suuremman markkamäärän kuin olin veneestä maksanut. Inflaation vaikutusta ei tässä ole otettu huomioon. Ei taida onnistua matkailuauton kanssa! Nyt suunnittelen toista auton vaihtoa (pienempään) ja taas menee vähintään hyvä pulpettivene väliin.

        En ole koskaan laskenut kuluja noin tarkkaan kuin sinä. Matkaan lähdetään kun on tilaisuus, pyritään pitämään menot kohtuudessa ja viimeistään kun kassa alkaa tyhjetä lähdetään kotimatkalle. Matkasuunnitelmani ovat yleensä luokkaa, taidan käydä Pariisissa tai Roomassa ja ostan lauttalipun Ruotsiin. Loppu on vapaata sävellystä, kuitenkin olen aina käynyt myös kohteessa johon olen lähtenyt.

        As.vaunulla matkanteho hieman hitaampaa, kuin as.autolla. Viime kesänä käytiin lenkki ajamassa Ruotsi: Tukholma->Vimmerby, Kolmorden, -> Tanska -> pohjois-Saksa; Plön-leirari, josta Lyypekkiin junalla. ->Tanska -> Ruotsi Uumaja -> Vaasa,.. ja suomessa ajelua.

        Oltiin eka kerta vaunulla oikein kunnolla ulkomailla. 2 v aikaisemmin kierrettiin Ruotsi Norja keskikohdilta. As.auto jotenkin joustavampi liikkua.

        Vaattii opettelua vain, as.vaunulla liikkumiseen pidemmillä matkoilla. Vaihdetaankin tosiaan nyt parempaan vaunuun. Jos se vaik parantais matkustusmukavuutta.


      • Halvempi
        jos ei ole raha! kirjoitti:

        Asuntoauto on meillä hyvin mieleinen vempain. Auto maksoi vappuna 07 105000 ege ja sillä on nyt ajettu vaja 6000km.
        Me käytämme asuntoauton silloin kun meille sopii. Ei tarvii ennakkoon sopia mitään, mennään vaan jos on aika muuten ei.
        Minua ei kiinnostaa lentäminen polvet suussa ( pitkä kun olen ) enkä kapakkaryypiskelyä.
        Asuntoauto tuo meille vapauuden on sitten kallista tai ei.

        Auto sinulla,taitaa olla sellainen kansan malli. Alkanee olla loppuun ajettu.
        No sehän on lompakon vahvuudesta kiinni.


      • Alfred-Brandy
        Halvempi kirjoitti:

        Auto sinulla,taitaa olla sellainen kansan malli. Alkanee olla loppuun ajettu.
        No sehän on lompakon vahvuudesta kiinni.

        Vuosiumalli 07 - loppunajettu?
        105 000 euroa - kansanmalli?


      • egeäkö se nyt oli
        jos ei ole raha! kirjoitti:

        Asuntoauto on meillä hyvin mieleinen vempain. Auto maksoi vappuna 07 105000 ege ja sillä on nyt ajettu vaja 6000km.
        Me käytämme asuntoauton silloin kun meille sopii. Ei tarvii ennakkoon sopia mitään, mennään vaan jos on aika muuten ei.
        Minua ei kiinnostaa lentäminen polvet suussa ( pitkä kun olen ) enkä kapakkaryypiskelyä.
        Asuntoauto tuo meille vapauuden on sitten kallista tai ei.

        No tuollainen 105000 egeä tietenkin sallii monta muutakin aktiviteetia. Mikset samantien osta koko maaimaa. Häh, vai tilikos plkuvihe. Minä, kun olen lyhyt, niin harkitsen sellaisen "vain 5m." pitkän auton hankintaa. Putki kyllä käsittääkseni on niin pitkä, että siinä keskikäytyävällä vaakatasossa hyvinkin mahtuu sellainen 6 metriä pitkä (egoineen) ukko hyvin makaamaan. Maersk air on erikoistunut erikoiskuljetuksiin,..... että heippa....


    • k.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i.

      Ite laskin parisenviikkoa sitten kustannukset viideltä vuodelta ja sain tulokseksi keskimäärin n.14 euroa nukutulta yöltä. Kustannuksiin sisältyi arvonalenemiset, bensankulutuksen nousu, sähköt, kaasut, paikkamaksut, korjaukset, jne.. (kulut 5142 euroa, nukuttuja öitä 358)

      Tämä siis vaunulla ja nelihenkiseltä perheeltä, pohjoisin käyty paikka Rovaniemi, eteläisin Pärnu.

      • sorry, mutta haluttaisi kuulla

        Miten reissu Pärnuun onnistui? Millä laivalla / hintaluokka ylitse?


      • karavaanari täälläkin

        Tuo laskelmasi kuulostaa hienolta, mutta pari kohtaa siinä ihmetyttää.

        Et ilmeisesti ole yöpynyt leirintäalueilla, koska yöpyminen sähköllä on ainakin meillä ollut 10 - 22 euroa kahdelta. Ja tuo kymppi oli sellaiselta alueelta, jonne emme aio palata;)

        Hankintahinnan arvon aleneminen olisi meillä viidessä vuodessä noin 3000 euroa, se 358 päivälle tekisi jo runsaat 8 euroa. Lisäksi tulee mainitsemasi muut kulut.

        Jäikö tässä minulta jokin huomaamatta?


      • K.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i.
        karavaanari täälläkin kirjoitti:

        Tuo laskelmasi kuulostaa hienolta, mutta pari kohtaa siinä ihmetyttää.

        Et ilmeisesti ole yöpynyt leirintäalueilla, koska yöpyminen sähköllä on ainakin meillä ollut 10 - 22 euroa kahdelta. Ja tuo kymppi oli sellaiselta alueelta, jonne emme aio palata;)

        Hankintahinnan arvon aleneminen olisi meillä viidessä vuodessä noin 3000 euroa, se 358 päivälle tekisi jo runsaat 8 euroa. Lisäksi tulee mainitsemasi muut kulut.

        Jäikö tässä minulta jokin huomaamatta?

        Laskelmassa arvonaleneminen 1500e viideltä vuodelta (toteutunut), leirintämaksut yleensä 10-12e/vrk (SFC alueet), neljä yötä yleisillä (kesk.määrin 17e/yö, huomoi vanhat hinnat ennen henkilöhintoja), muut yöpymiset tuttavilla/mökeillä tms. 0e, kausipaikka 140e/vuosi (kolme vuotta, työsuhde etu (vapailla markkinoilla olisi noin tupla)), sähkö ko. alueella 10senttiä kWh, korjauksiin alle 100e, liikennevakuutukset 80e/5vuotta, bensan kulutuksen nousu kesk.3,5l/100km (10000km), kaasua kolme plo/vuosi á 17euroa, katsastus kesk.40e/vuosi, sammuttimen huolto 8,5e/vuosi, jne..

        Vaununa 80-luvunlopun solikka (lämmin ja kevyt vetää) :)


      • K.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i.
        sorry, mutta haluttaisi kuulla kirjoitti:

        Miten reissu Pärnuun onnistui? Millä laivalla / hintaluokka ylitse?

        Hyvin onnistu, oli hellettä koko ajan :)

        Yli mentiin eckeröllä (hinta noin 260e edestakaisin alennuksilla) vaunu oli parkissa Konsessa (10pv 140e), keskusta lähellä ja ranta myös ;)

        Aamupäivisin oltiin valkearannalla (paikallisten ranta) ottamassa aurinkoa ja lapset leikki vedessä, iltapäivällä siirryttiin turistirannalle (tarjoilu on parempi siellä ;) ottamaan aurinkoa ja lapset teki hiekkalinnoja. Olo oli kuin etelässä, suosittelelen.


      • riitä.......
        K.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i. kirjoitti:

        Laskelmassa arvonaleneminen 1500e viideltä vuodelta (toteutunut), leirintämaksut yleensä 10-12e/vrk (SFC alueet), neljä yötä yleisillä (kesk.määrin 17e/yö, huomoi vanhat hinnat ennen henkilöhintoja), muut yöpymiset tuttavilla/mökeillä tms. 0e, kausipaikka 140e/vuosi (kolme vuotta, työsuhde etu (vapailla markkinoilla olisi noin tupla)), sähkö ko. alueella 10senttiä kWh, korjauksiin alle 100e, liikennevakuutukset 80e/5vuotta, bensan kulutuksen nousu kesk.3,5l/100km (10000km), kaasua kolme plo/vuosi á 17euroa, katsastus kesk.40e/vuosi, sammuttimen huolto 8,5e/vuosi, jne..

        Vaununa 80-luvunlopun solikka (lämmin ja kevyt vetää) :)

        Edellä joku mainisti pääomakustannuksista. Miksi ei yksikään ole ottanut näissä hienoissa laskelmissaan tätä oleelisen merkittävää kustannusta huomioon?


      • riitä....... kirjoitti:

        Edellä joku mainisti pääomakustannuksista. Miksi ei yksikään ole ottanut näissä hienoissa laskelmissaan tätä oleelisen merkittävää kustannusta huomioon?

        Harrastukset maksavat aina. On valittava harrastus johon on varaa. Harrastusten kuluja voidaan laskea vaikka miten ja aina tulee kalliiksi. Se tuleeko liian kalliiksi on jokaisen oma asia.

        Jos tarkkoja ollaan, laskelmissa tulee ottaa huomioon myös korkokustannukset ja mahdolliset pääoma- korkotulot jos pääoma olisi sijoitettu tuottavasti "tuhlailun" sijaan. Vedenpitävän tarkan laskelman tekeminen ei tule varsin helppoa olemaan.


      • K.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i.
        riitä....... kirjoitti:

        Edellä joku mainisti pääomakustannuksista. Miksi ei yksikään ole ottanut näissä hienoissa laskelmissaan tätä oleelisen merkittävää kustannusta huomioon?

        Jos tuodaan oletettu pääomatuotto tuohon laskemaani, tekee se 53 senttiä yöltä (vuotuinen tuottoprosentti 5%). En katsoisi sen merkitystä kovinkaan suurena, koska harva sijoittaa rahojaan (ainakaan kovinkaan tuottavasti), vaan makuuttaa niitä tilillä (varsinkin kun kyse on muutamasta tuhannesta eurosta). Tai yksinkertaisesti tuhlaa ne, esim. hotelleihin ja etelänmatkoihin ;)


      • porukasta?
        karva.naamari kirjoitti:

        Harrastukset maksavat aina. On valittava harrastus johon on varaa. Harrastusten kuluja voidaan laskea vaikka miten ja aina tulee kalliiksi. Se tuleeko liian kalliiksi on jokaisen oma asia.

        Jos tarkkoja ollaan, laskelmissa tulee ottaa huomioon myös korkokustannukset ja mahdolliset pääoma- korkotulot jos pääoma olisi sijoitettu tuottavasti "tuhlailun" sijaan. Vedenpitävän tarkan laskelman tekeminen ei tule varsin helppoa olemaan.

        Karva.naamari ilmeisesti on ainut, joka ymmärtää, mitä tosiasiassa pääomakustannukset sisältää. Nämä usein jää ilman mitään huomiota ja ne investoinneissa on juuri olennaisia kun on kyse niinkin pitkäaikaisista hankkeista kysymys kuin 5-15 vuotta. Hyvä!


      • unohtui + huollot
        karavaanari täälläkin kirjoitti:

        Tuo laskelmasi kuulostaa hienolta, mutta pari kohtaa siinä ihmetyttää.

        Et ilmeisesti ole yöpynyt leirintäalueilla, koska yöpyminen sähköllä on ainakin meillä ollut 10 - 22 euroa kahdelta. Ja tuo kymppi oli sellaiselta alueelta, jonne emme aio palata;)

        Hankintahinnan arvon aleneminen olisi meillä viidessä vuodessä noin 3000 euroa, se 358 päivälle tekisi jo runsaat 8 euroa. Lisäksi tulee mainitsemasi muut kulut.

        Jäikö tässä minulta jokin huomaamatta?

        En tosiaankaan laskenut leirialuemaksuja mukaan ja huoltokulutkin taisi jäädä.

        Kallista kallista. Vaan on se jännää kuinka rahat riittää, jos on motivoitunut johonkin asiaan tai harrastukseen enemmän.

        Tahtoo nuo elelän reissut jäädä väliin, kun rahat menee karavan-harrastukseeen. Vaan lentäminenhän on kuulemmas pahemman luokan saastuttamista ja luonnon tuhoamista... niin väittäävät.

        No, vuoden päästä ajattelin, että tehdään reissu etelän aurinkoon muksujen kanssa.


      • K.a.r.a.v.a.a.n.a.r.i.
        unohtui + huollot kirjoitti:

        En tosiaankaan laskenut leirialuemaksuja mukaan ja huoltokulutkin taisi jäädä.

        Kallista kallista. Vaan on se jännää kuinka rahat riittää, jos on motivoitunut johonkin asiaan tai harrastukseen enemmän.

        Tahtoo nuo elelän reissut jäädä väliin, kun rahat menee karavan-harrastukseeen. Vaan lentäminenhän on kuulemmas pahemman luokan saastuttamista ja luonnon tuhoamista... niin väittäävät.

        No, vuoden päästä ajattelin, että tehdään reissu etelän aurinkoon muksujen kanssa.

        Et niin laskenutkaan, mutta minä laskin.

        Leirintäalueella vietetty neljä yötä, SFC alueella sitten useampi (noin 20 yötä vuodessa) noista kun laskee 4*17e 60*11e saa tulokseksi 794 euroa eli keskimäärin 12,4 euroa/yö, lisäksi kun noin 300 yötä on vietetty kausipaikalla jossa yö maksaa 38 senttiä, saadaan keskimääräiseksi yöpymishinnaksi 2,54 euroa aluemaksujen kohdalta.

        Varaosiin 44e laakeri, 16 euroa haitarikumi, 8,5e ikkunasalpa. Huoltoihin 0,5dl vaseliinia (löyty nurkasta), pullo pesuainetta ja vahaa per vuosi, vanhoja rättejä vahaukseen (löyty nurkasta), työkaluja (löyty nekin nurkista). aikaa ½pv per vuosi (juu, en laske tuntihintaa koska kyseessä on harrastus).

        Etelässäkin on tullut käytyä (espanja, turkki, kreikka, marokko muutamia mainitakseni) mutta valmismatkat ei oikeen saa syttymään. Karjalaumassa oppaanjohdolla, illalla humalaisten örveltämistä, ei kiitos.


      • matkailusta ja verrataan si...
        karva.naamari kirjoitti:

        Harrastukset maksavat aina. On valittava harrastus johon on varaa. Harrastusten kuluja voidaan laskea vaikka miten ja aina tulee kalliiksi. Se tuleeko liian kalliiksi on jokaisen oma asia.

        Jos tarkkoja ollaan, laskelmissa tulee ottaa huomioon myös korkokustannukset ja mahdolliset pääoma- korkotulot jos pääoma olisi sijoitettu tuottavasti "tuhlailun" sijaan. Vedenpitävän tarkan laskelman tekeminen ei tule varsin helppoa olemaan.

        Mutta, miten verrata ja mihin. Esimerkkinä olisi 2 lapsinen perhe, joka harrastaa hiihtoa ja laskettelua talvisin. Kesällä haluaa käydä ulkomailla aina muutaman vk. reissun verran.


    • Sama tilanne mutta vaunu.

      Siis kun meet "vuokralle", niin et OMISTA MITÄÄN.

      Vaunu on OMAISUTTA.

      Vaunulla tehdään myös ns. viikonloppuretkiä.

      Mieti esin Turun saariston "pitkää viikonloppua kahdella yöllä".

      Mulla tää on alle vuoden vanha harrastus ja vanha vaunu, josta me kaikki tykätään.

      Vaunu on kuitenkin valittu tarpeidemme mukaan, eli on erillinen nukkumaosasto kerros sängyin, joten ei tarvitse pedata.

      Ja hinta alle 6000 e. LMC-luxus, -92.

      Muille ehkä paska vaunu, mutta meille paras ratkaisu.

      Mukana on WC, olohuone, lämmin vesi, jääkaappi, pidee, nukkumaosasto, liesi, lämmitys yleensäkin, ym.

      Minkälaisen kesämökin saisin tällä hinnalla?

      • Funzi

        Olen ihan samaa mieltä. Ja lisukkeena vielä vapaus valita lomakohteensa, aika milloin sinne menee tai lähtee, vierasmökkinäkin kotona ja kyläreissulla vaunu/m-auto menee. Vaunun veturin / m-auton ei tarvitse olla uusia. Eihän lomamökki tai hotellikaan ole yleensä uusi. Joku tietty pitää helposta lomasta...mene ja tule takaisin, mutta loma matkoineen on yleensä osa SITÄ elämystä. Mutta valinnan vapaus jokaisella. Oma valinta "vanha" auto/vaunu yhdistelmä.


    • liian kallis

      Muualle Turkulaiselle, joka ei saa maksetuksi 600€:n autotallisähköistystä, vaikka pihalla seisoo käyttämmättömänä 35000:€:n matakailuauto.

      • Nuuskamuikkunen09

        Uskon, että kyse enemmänkin motiivista kohdistaa resurseja haluamiin asioihin.

        Eihän nämä mitään pika-laina-hankintoja olekkaan ja käyttökustannukset jaettava vuosikis etiäpäin.

        Itse joudun ponnistelemaan myös tässä samansuuntaisten resurssitekiöiden kanssa. Ostin tuon sun hintaisen (hieman kalliimman) asuntovaunun. Edellinen alko olemaan hieman reppana, kun vaatimustaso nousee ajan myötä. Jostain on aina luovuttava, jos aikoo saada jotain uutta. Yksinkertaisesti myös tuo aikakin niin rajallista, että ei ennätä kaikkea kivaa touhuta mitä haluaisi tai mikä kiinnostaa.


      • teintukko

        Hyväkin harrastus maksaa.


    • han eri

      onkos sulla halvassa käytetyssä vaunussasi saunat, takat, veneet, yms ja tilat 6-8 hengelle. Vaunusi ei näytä kuluttavan sen enempää sähköä kuin kaasuakaan etkä sitä 10 vuoden aikana huolla etkä korjaa puhumattakaan että kävisit sillä maksullisilla alueilla. Ulkomaan matkojakaan et sillä näköjään tee. Että hyviä vertailuja vain oman mielen mukaan.

    • varattomalle

      kaikki on kallista, mikäli sossu ei kustanna!

      • Tientukko

        Tamähän on täysin vapaaehtoinen harrastus.(Veronmaksu)


      • pakkomielle pahasti ; )
        Tientukko kirjoitti:

        Tamähän on täysin vapaaehtoinen harrastus.(Veronmaksu)

        Vapaaehtoista siihen asti. kunnes se muuttuu pakkomielteeksi: itse jo kuulunkin siihen joukkoon. Vaan eipä tuo paljoa kärsimystä tuota, tämä karavaanari-reissaamis-riippuvuus. Mukavoohan tää on, niin pitkään kun tätä riittää!


    • rantapaikoista joissa...

      Jos haluaisin lomailla mökissä kaikissa niissä paikoissa, mihin menem tai haluan mennä vaunulla, niin pikkasenkos tulisi kalliiksi.

      Kyllä vaunuilu on halpa ratkaisu, kun saa valitä lomailupaikkansa niinkin vapaasti ja omat varusteet aina matkassa.

      • kuin hotellihuoneita konsanaan

        Nykyaikaiset, paremmanluokan as.vaunut ovat kuin yhvätasoisia hotellihuoneita. Ja jos vielä saa se huoneen, minne haluaa ja mihin maisemaan vain, niin eihän sutä mikään mökki tai hotelli voi korvata. Eli, ei voi rahalla mitata kaikkea sitä, minkä vaunuilu mukanaan tuo.

        Vaan kyllähän sentään noin 30 -45 th.e summalla jo jonkinlaisen mökin saisi tontteineen, kunvain jaksaisi aktiivisesti vuosia etsiskellä, päivästä toiseen. Vaan kylläpä olisi ikävää lomien alussa, ruuhkissa ajella mökille ja takas sama juttu, tuntitolkulla. Ei ole ainakaan minun hommia. Pitkään mietittiin, hommataanko vielä as.vaunu kun as.auto myytiin. Koetin saada vuokralle mökkiä sopivaan aikaan ja sopivista paikoista, niin ei onnistunut edes puolen v. ennakkoajalla.

        Vaunu siis hommattiin taas ja ei tartte miettiä, että mistä sen mökin taas lomiksi vuokraa... Voihan sitä mökkeillä, vaikka vaunukin on. Valinnan varaa on. Vaan vaunun oltava sellainen, että kaikki toimii heti ja aina sekä käyttö vaivatonta kaikkina vuodenaikoina. Päädyttiin sitten lopulta ruotsalaismerkkiin, siihen toisiks kalleimpaan, joka oli meistä se paras kuitenkin, laadullisesti hintaan nähden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe