karva.naamari
Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen.
Kotimaa: ---
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: ---
Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia0 aloitusta · 1100 kommenttia
- Eikö palstavahdin olisi jo parasta vaihtaa tarinaa sillä tuohon ei kukaan edes usko.
Vitsitkin alkavat menettää mäkuaan jos niitä toistelee muutaman päivän vä'lein. - Akun varaustilaa voi parhaiten seurata ominaispainomittarilla mikäli akku ei ole täysin suljettu. Jännite antaa hieman epämääräisen kuvan koska se todella laskee.
Lepotilassahan täysi akku on jossain 12,5 - 12,7 voltin paikkeilla vaikka se täyteen ladattaessa saattaa olla luokkaa 14,4V ja kestolatauksessakin yli 13V. Kun lataus loppuu alkaa jännite pudota tuota 12V kohti mutta ilman purkausta tuskin hyvällä akulla alle tuon 12.5V.
Nykyisin on yleensä kytketty paljon pientä piilokuormaa 12V piiriin, niitä ovat vaikka radio tai/ja TV valmiiustilassaan, 12V -> 230Vac konvertteri jos se on kytketty, hälytin jos sellainen on ynnä monta muutakin mahdollisuutta. Normaalissa käytössä ne eivät häiritse mutta kun auto/vaunu on käyttämättä niin sinne se energia hiljalleen hupenee.
Kannattaa ottaa akun kaapeli irti kun jä'ttää sen huilimaan, siihen voi tietysti laittaa kytkimen kunhan sillä on riitävä virrankesto, ainakin 50A mieluummin ehkä 100.
Tuo kertomasi vie vuorokaudessa noin 2 Ah ja viikossa reilut 10. Suosittelen aurinkopaneeleita jos muuta et keksi! - Nämä uudet Trumat pelaavat mainiosti ja tehoja riittää 2kW asti. Niihin saa, uutena ainakin, sähkövastukset luokkaa reilut 1,5 kW jolla pärjää nollakeleillä ja vähän allekin.
Puhallus tuo lämmöt nopeasti ja kiertävä ilma pitää auton kuivana. Minulla on nyt 4:s auto ja jokaisessa on ollut Truma enkä ole koskaan päässyt valittamaan suuresti. Ensimmäisessä italo vehjkeessä oli tosin puhalluksen jaossa toivomista mutta se oli helppoa korjata. Nyt parissa viimeisessä Hymerissäni on tuo jakokin onnistunut varsin hyvin.
En tiedä sinun hiustenkuivaajastasi mutta siihen 6kW tuntuu aika reippaalta teholta. Eikös tuo 6 kW ole jo pienen saunan kiukaan tehoja? - Minullakin on aina reissussa muutama romaani mukana iltalukemisiksi. Lukeminen kun on mukavaa ajanvietettä.
- Päin vastoin HYÖDYLLISTÄ!
Purjehtien kerkisin pari kertaa 30 kesän aikana poiketa Tanskassa mutta matkailuautolla karavaani hommissa olen vajaan 15 vuoden aikana pari kertaa kerinnyt Roomaan asti. On siitä siis hyötyä!
Lisäksi on tullut muutakin Eurooppaa kierrettyä ja pohjoista Jäämerelle asti kun kauemmas ei pääse ajamalla. - Minä lähtisin puolituntia aiemmin jotta ehtisin katselemaan maisemia siinä kerran niiden halki lipuessani.
On lisäksi varsin tuomittavaa ajaa sitä 100 km/h matkailuautoilla sillä ne vievät lähes 2l/100km enemmän dieseliä sillä nopeudella kuin jos ajaisit naftia 80 nopeutta. Vihreys on plussaa maailmalle joka päivä! Kiire taas on paholaisesta. - Meillä on merkein osoitettu maximinopeudet ja niitä pitää noudattaa! Sen sijaan minimiä ei ole ilmoitettu eikä tulla ilmoittamaan muutoin kuin moottoriteillä joilla ei saa ajaa ajoneuvolla jonka rakenteellinen nopeus ei ole vähintään asetettua arvoa, muistaakseni jossain 40km/h paikkeilla.
Kun ottaa asiat rauhallisesti niin ei ole ongelmaa ja 80 alueella 75 km/h ajettaessa ei oikeastaan voi voittaa mitään vaikka joutuisi muutaman kymmenen kilometriä siinä perässä ajamaankin.
Minulla on matkailuauto jossa on 80 rajoitus massan vuoksi (4250 kg) enkä todellakaan aio alkaa sinun vuoksesi ajelemaan ylinopeuksia. Minä kerkiän jopa 70 km/h nopeudella vaikka Roomaan ja vielä ehdin katselemaan maisemiakin.
Hosu Pekat ja Paulat saisi riisua ajokorteistaan kunnes oppivat elämältä rauhallista suhtautumista ja jos on kiire niin se ei ole muiden syy vaan omaa järjenkäytön vajausta. - Tässä kysyn samaa kuin Työeläkeläinen, mistä sinä riistokapitalistin löydät? Tuskin ainakaan Suomesta montaakaan mutta vanhoista kommunismin runtelemista maista niitä löytyy ja niitä kutsutaan oligarkeiksi. Ne ovat kommunismin perintöä muulle kansalle.
- Sehän ei hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa eli tässä tapauksessa moisen sopimuksen tekijä. Tuo vaikuttaa aivan yrittäjän omalta työsopimukselta eli tehdään kun on työtä ja tekemisen mahdollisuus.
- Käytän matkailuautossani sekä nykyisessä että edellisessä talvisin nastattomia talvirenkaita eli kaiketi kitkoja ja kesäisin kesärenkaita. Nykyinen aito on vasta ensimmäisessä talvessaan mutta edellisellä ajoin lähes 4 talvea ja hyvin kitkat toimivat. Oletukseni on kuitenkin jotta 4:n talven jälkeen en vaihda keväällä vaan laskettelen seuraavan kesän niillä kitkoilla ja vaihdan uudet talvikummit seuraavana syksynä. Kitkat kun tuppaavat kovettumaan vuosien mittaan ja niiden talviominaisuudet heikkenevät.
Näin vaikka autossani on Rumatikki Hoppivaarin mieliksi. Voin hänelle kertoa myös Rumatikin olevan oiva laite kylmän karkotuksessa talvikeleillä. - Tietoa saa muutoinkin jos haluaa, vaikka netin kautta tänä päivänä.
Vaalipaneelien en usko moneenkaan vaikuttavan, yleensähän ne ovat pelkkää kinastelua siitä kellä on suurin/isoin.
Nykyisin tiedonsaanti on helppoa kun vain tietää puolueen tai ehdokkaan nimen. - Et kuitenkaan pystynyt Työeläkeläiselle sanomaan mikä meni väärin hänen esityksessään! Vai oliko niin hyvin perusteltu jottet pystynyt ja piti päästää aivopieru!
- Olen tosin ollut karavaanari vasta hieman vajaat 20 vuotta mutta vierailtuani varsin useilla SFC-leirintäalueilla niin en niitä miksikään muuksi kuin leirintäalueeksi osaa sanoa. Tosin ne eivät ole yleisiä leirintäalueita vaan pääosin jäsenten käyttöön tarkoitettuja.
Onhan meitäkin montaa sorttia kuten puutarhakaravaanarit jotka asuvat vakipaikoillaan suurimman osan vuotta jos eivät koko vuotta ja sellaisia kuin minä joka harvoin on kahta yötä samassa paikassa. Siihen väliin mahtuu tosin monta lisätyyppiäkin jokaisen maun mukaan.
Olen myös pannut merkille monien tuppautuvan ihan perheineen noille alueille kuten myös näihin mustalaisrientoihin joita itse harrastan eli kyseessä on leireilevän ja retkeilevän perheen ja yksinäisenkin harrastus enkä näe mitään outoa jos sitä sanotaan leirintämatkailuksi sillä sitähän se on!
Leirintämatkailua voi tietysti harrastaa monella tavalla vaikka jalkapatikassa, pyöräillen, soutuveneellä jne. vain mielikuvitus on rajana noille tavoille. Voithan sinä alkaa kerätä harrastajajoukkoa joka ajattelee laillasi ja perustaa vastaavan järjestön sen porukan ympärille. Saman ovat tehneet veneilijät ja heilläkin on vastaavia paikkoja joskin laituritilat ovat yleensä rajallisemmat kuin leirintätilat.
En oikein ymmärrä tuon vuodatuksesi lähtökohtia, olisikohan kateudella mitään tekemistä asian kanssa? Osa meistä karavaanareista kun kiertää muutaman tonnin vehkeillä ja jotkut muutaman sadan tonnin mutta en ole koskaan huomannut käytännössä jakoa noilla alueilla sen mukaan monenko euron vehkeillä liikutaan. Tervetuloa mukaan! - Totta puhut, jos minun autossani aiot hakea edes pienempää helpotusta niin se tapahtuu istuvallaan koska olen laiska pyyhkiskelemään niitä kaaria pytyn ympäriltä ja istuminen on varmin sihtauskonsti.
Siinä ei Truma asiaan vaikuta! - Olen ajanut Fiat pohjaisilla matkailuautoillani 140 135 90 15 tuhatta kilometriä vaihtamatta yhtään niveltä.
Niitä etupään iskareiden topissa olevia niveliä on vaihdettu pari kertaa jos ei kolmea. Näissä kahdessa viimeisessä 90 15 tuhatta ei kertaakaan niitäkään.
Vanhin on ollut 1997 mallia ja loput uudempia 2,5 2,8 2,3 2,3 litraisia turboja.
Nivelet näyttävät kestävän normaaliajoa ihan kohtuudella. - Kyllä nyt setä on sinunkin hieman alettava miettiä asioita uudelleen.
Suomessa ei ollut 1939 mitään sotapoliitikkoja vaan poliitikkoja jotka luottivat hyökkäämättömyyssopimukseen jossa ei edes ollut irtisanomismahdollisuutta (joskaan se ei kommunistia rajoittanut!). Olimme lisäksi havahtuneet sodan mahdollisuuteen Euroopassa vuotta aiemmin mikä oli aivan liian myöhään emmekä siksi olleet edes varustautuneita puolustus saatikka hyökkäys sotaan. T%ässäkin kohden olet kaukana metsässä.
Me neuvottelimme mutta emme kyenneet antamaan periksi koska NL vaati osin alueita joita tarvittiin puolustukseen kuten linnoituslinjaa kannaksella. Hyökkäykseenhän se ei sopinut kuten näimme Ranskan Maginot linjasta jonka sakut kiersivät Belgian kautta ja koko investointi meni Kankkulan kaivoon heiltä.
Jos olisimme antaneet puolustuslinjan ilmaiseksi ja päästäneet joukkoja divisioonittain Helsingin länsipuolelle niin olisi käynyt kuten Viron ja muidenkin Baltian maiden kävi mitä suurimmalla todennäköisyydellä.
Suomi toivoi lännen apua mutta ei voinut luottaa siihen koska mitään sopimuksia ei ollut. Lännen suurin kiinnostus olivat Ruotsin kaivosalueet joista Saksa sai malmiaan sotateollisuudelle ja pääosa joukoista olisikin jäänyt niitä suojaamaan sakuilta. Sillä määrällä sotilaita joita tänne kaavailtiin olisi ollut vain symbolinen merkitys joskin NL:n kannalta katastrofaalinen sen joutuessa sotaan länsiliittoutuneiden kanssa joiden apuun se laski pitkällä tähtäimellä. Sen vuoksi saimme rauhan aikaan maaliskuussa 1940.
Mikään Kansainliiton peruskirja ei oikeuttanut NL:a hyökkäämään Suomen kimppuun ja siksihän Kansainliitto erottikin NL:n jäsenyydestään Suomen vedottua siihen. Suomi ei myöskään rikkonut Suomen ja NL:n välistä hyökkäämättömyyssopimusta vastaan pennin vertaa ja Talvisodan alun syyksi väitetyt Mainilatkin NL ampui itse syyttäen Molotovin nootissa meitä moisesta rikkeestä. Tässä kohden ei kannata väittää vastaan koska neukut eli nyky venäläiset ovat itse asian myöntäneet.
Ei noudattanut NL sopimuksen viidettä artiklaa koska se vaatii rauhanomaista ratkaisua asioihin enkä ainakaan minä pysty puna-armeijan hyökkäystä pitämään rauhanomaisena ratkaisuna.
Kerro vielä mitkä ne Suomen ”sopimusrikkomukset” olivat? Niitä tuskin löytyy aikuisten oikeasti. Komuselitykset voit jättää omaan arvoonsa, siis lähteiden pitää löytyä muualta kuin komupiireistä! - Mikä pakko se on mennä leirintäalueelle? Muuallakin voi yöpyä. Kun viimeksi tein pitkän reissun niin kävin leirintäalueilla vain kun hätätilasäiliö oli yli puolillaan sen tyhjäämässä ja täyttämässä kahveeveden säiliön jos se alkoi olla vähissä (kerran matkan aikana).
Matkailuauton etu on sen suoma mahdollisuus torkkua missä haluaa ja koska haluaa, kaikki tarpeelliset palvelut kun ovat saman katon alla. Esim. hautausmaiden parkit ovat rauhallisia koska naapurit eivät kuorsaa eivätkä muutoinkaan metelöi öisin. Jos haluat enemmän viihdykettä niin kansallispuistojen parkit antavat mahdollisuuden pieneen tai suurempaan retkeilyyn aamukahvin jälkeen. Muitakin mahdollisuuksia löytyy.
Olen kokeillut tätä sitten Pääsiäisen 1998 ja aion jatkaa edelleen Nord Capin ja Rooman välillä. - Itsekin karavaanarina väitän sinun heidän kohdallaan olevan pääosin siellä metsässä jonne sen torttusi väänsit. Karavaanareilla kun on yleensä oma huusi matkassa jos hätätilanne pääsee yllättämään.
Muutoinkin karavaanarit ovat enimmäkseen siistiä porukkaa. Onhan jokaisella joukolla omat kustat lampaansa kuten sinäkin näytät olevan tavisten joukossa, ainakin ajatuksen kulkusi ja kirjoitustyylisi ansiosta. - Olisikohan vaikein temppu kuitenkin teille keksiä jotain asiallista kirjoitettavaa? Vai onko se turha toivo?
- Pitää miettiä mitä ja missä tekee. Ennen kuin noissa maissa voidaan nostaa palkkoja meidän tasollemme pitää tapahtua paljon myös muun yhteiskunnan osalta. Miettikää itse Suomea viime vuosisadan alussa ja tänään. Heidän pitää käydä suurin piirtein samat ruljanssit ehkä sotia lukuun ottamatta (toivottavasti).