Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Komppaan kolmea pistettä.
    Jos koira rähisee,niin koulutuksen ja hallinnan puute.Ei siinä sen enempää selittelyä.

Itse en kyllä ymmärrä,miten se,että koiran ottaa syliin,jos niinkin harvinainen tapahtuu,että joku hyökkää,tekee koirasta omistajan opetuksella pelkäämään muita.
    Kyllähän noita pikkutirrejä välillä kannellaan muutenkin,ja useammin,kuin tuollaisessa tilanteessa.
    Tuon logiikan o_O mukaan ne sitten oppii pelkämään vaikka linja-autoja,ovia,kaikenkokoisia koiria (näyttelyt) ym.ym. :D
  2. Ei ole mennyt,yhä edelleen on koiraharrastusyhdistyksiä.Omalla paikkakunnallanikin ja lähiympäristössä joksiakin.
    Ja googlella kun katsoin,niin Helsingin seudulla kyllä niitä jokusiakin näkyi olevan...

Yleensä yhdistyksillä on tietty koulutustarjonta,mitä sitten kelläkin on.Ja sisältyy jäsenmaksuun,joka normisti ei kovin suuri ole.Erikseen on sitten jotkut erikoisjutut,kurssit joko jonkun omien ohjaajien toimesta tai maksetun ulkopuolisen.Ne yleensä maksaa,mutta ainakin niissä yhdistyksissä,jossa itse toimin,melko vähän.Harvemmin kyllä sitten mitään muita maksuja vai mitähän aloittaja tarkoittaa lisäksi?

Yksityiset on aivan oma lukunsa.Se on elinkeino ja hinnoittelevat sen,miten hinnoittelevatkin.
    Alallehan ei vaadita mitään erikoisemmin varsinaista pätevyyttä,joten kirjavuutta piisaa.
    Ostajan tehtävä,eikä välttämättä helppo,on sitten vaan yrittää ottaa selvän,mistä sitä pätevyyttä sitten löytyisi.Hintapolitiikka kannattaa aina kysyä etukäteen tarkoin,niin voi sitten miettiä,sopiiko itselle vai ei.Samoin ottaa sevän,mikä on kouluttajan kokemus(onnistuminen) myös niissä asioissa,mitä itse tarvii.
    Reklaamaatioita toki voi tehdä,mutta kun ei pahemmin ole selviä pelisääntöjä alalle tehty ja ellei "takuita" ole annettu,niin nimelliseksi voi vaan jäädä,riippuen miten kouluttaja asiaan suhtautuu...

Kennelliittoon vertausta en nyt oikein ymmärtänyt.Tai noh,yhtäläisyys,että mihinkään mainittuihin ei ole pakko kuulua ja valinnanvapaus mitä tekeekin...
  3. Niin se vaan menee,että maassa maan tavalla...

Tuohon anopin touhuun kotona on vitsit vähissä.Jokainen kun kotonaan menee omilla säännöillä.Ei auta kuin kestää...
    Oman koiran kanssa on sitten eri juttu.Kyllä itse lähden siitä,että omat tottelee ja tekee juuri sen,minkä minä ohjeistan.Aivan sama,mitä houkuttimia olisi tarjolla.Ja aina sillointällöinhän voi tulla tilanteita,jolloin houkuttimia on.
    Eli vaadit sen,minkä haluat omalta koiraltasi muutenkin.Se sitten,mitä sitten,kun itse et ole paikalla,niin sille ei voi mitään.
    Tosin itse lähden siitä myöskin,että omieni kanssa noudatetaan niille tehtyjä sääntöjä.
    Jos itse olisin tuossa tilanteessa,niin kyllä niin selväksi asian tekisin,että perille menisi.
    Tuskin se anoppi pihallekkaan heittäisi.

ps.Jos kerrostalossa asuu,niin siellä normisti saa käyttää taloyhtiön tiloja,jos remonttia tehdään.Jos pytty on samassa tilassa kuin kylppäri,niin kyllä se pitäisi hoitua tosi nopeasti käyttöön,vaikka remppa kesken olisikin.
  4. "Pienissä koirissa on paljon..."Juuri näin.Ja potentiaalia,yhä edelleen.Se,sitten,että monen otsaan on lyöty "pelkkä" seurakoira/näyttelykoira leima,niin on vähän harmikin...
    Osa ongelmistakin voisi olleet syntymättä,jos koiraa olisi muutenkin "hyödynnetty",kuin vääntämällä siitä "pelkkä" kortteeria kiertävä,näyttelyringiä kiertävä(kärjistys).

Minusta koulutuksesta kun puhutaan,niin ei siinäkään viimekädessä se merkitse,mihin luokitukseen kuuluu.Metsästyskoirissa on hyvinkin haasteellisia koulutettavia,niin on seurakoirissakin,kuin myös toisin päin.Palveluskoirissakin on eroja,eikä ole ihan sattumaa,että saksanpaimenkoira on suosituin poliisivoimissa.
    Terrierit(jos ryhmänä puhutaan),niin ei periaatteessa ole ollenkaan "huonoja".Enemmän tullaan kouluttajan painopisteeseen vaan.Jos ajattelee,niin vaikkei suoranaista miellyttämishalua välttämättä hevin itsessään ole,niin löytyy viettejä,millä taas saadaan aikaiseksi.
    Monilla roduillahan on tyypillistä vahva saalisvietti ja taistelutahto ;)Ja nuothan on taas erinomaisia koulutusominaisuuksista kun puhutaan.
    Kyllä sitä potkua löytyisi,jos sen annettaisiin tulla,eikä alusta asti väännettäisi "sohvamalliin".

Omat kokemukseni westeistä on kyllä ihan muuta.Tarmokkaita koiria.Jos perustokoilusta puhutaan(ei nyt ihan huipulle tavoitteesta),niin ei nuot hullumpia ole olleet.
    Se on vaan koulutuksesta/kouluttajasta kiinni...Ja onhan noita tokotuloksia tehnyt jokunenkin.
    Saalispalkka puree hyvinkin,makupalatkin ihan ok,kunhan niitä oikein käytetään.Vähemmän kuitenkin ruokaan sylkijöitä :D kyllä noissa olen nähnyt,pikemmin toisin päin.
    Tipsu onkin jo haasteellisempi siksi,että samoissa määrin ei noita viettejä ole hyödynnettävissä eli pääasiassa menee ruuan puolelle.Eli tottelevaisuuden rakentelu lähtee pääasiassa sieltä.
    Ja se toki kannattaa muistaa,että mitä vähemmän on hyödynnettävissä laumaviettiä luonnostaan,tai noita muita,niin sen enemmän tulee painopisteenä mukaan kokonaisvaltainen suhde yleensä koiran ja ohjaajan kanssa.
    Mutta onhan noita tokossa tuloksia tehneitä tipsujakin :)

"rodut myös oman luonteen mukaan"Juu,noin ihan jo ylipäätään koiraa hankittaessa olisi hyvä huomioida.

Koulutusohjaaja onkin jo toinen juttu.Siinä hommassa ei voi luonteita valita :D ja itseasiassa se on yksi homman rikkaus.
    Ja jos hyväksi haluaa tulla,niin ei olisi pahitteeksi nimenomaan innostua haasteellisemmista ja mahdollisemman erilaisista.Niistä kun parhaiten oppii ja kehittyy itsekkin. Ja oma asennehan usein välittyy,ihan kuin monessa muussakin,joskus tiedostamattomastikkin.