Vapaa kuvaus

Varattu täti-ihminen, joka höpötteli aikoinaan Miehen Logiikassa. Nyt poikkeaa joskus ihmettelemässä, missä tutut luuraa.

"Kaikki pitäisi tehdä niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista, mutta ei yhtään sitä yksinkertaisemmaksi. " A.E.

Aloituksia

43

Kommenttia

13022

1. Joo,+nyt+velloneissa+keskusteluissa+harmittaa+eniten+se,+että+pidetään+14-17-vuotiasta+henkisesti+saman+arvoisena,+kuin+aikuista+ihmistä.Itse+tuossa+iässä+saatoin+olla+ihastunut+kymmenen+vuotta+vanhempaan+mieheen,+mutta+se+liittyi+omaan+kasvuun.+Halusin+hyväksyntää+ja+arvostusta+itseäni+vanhemmalta+mieheltä,+joka+oli+kiinnostunut+samoista+asioista+kuin+itse.+Tavallaan+kyse+oli+siitä,+että+vahvistettiin+sitä+mun+omaa+minuutta,+sain+varmistuksen+siitä,+että+olin+oikealla+tiellä.+Eli+oikeasti++olen+kiinnostunut+ja+ihastunut/rakastunut+niihin+asioihin,+jota+vanhempi+mies+edusti.+Jos+hän+olisikin+yhtäkkiä+alkanut+osoittaa+fyysistä+kiinnostusta,+olisin+varmaan+mennyt+ihan+lukkoon.+Se+olisi+ollut+ristiriitainen+tilanne.+Ehkä+olisin+ollut+jotenkin+myöntyväinen+jopa+johonkin,+mutta+vain+siksi,+että+henkiset+asiat+vaikuttivat.+Onneksi+ei+ollut+sellaista+ihastuksen+kohdetta,+että+olisi+käyttänyt+hyväkseen+mun+ihastusta:)Nykyään+ajattelen,+että+mulle+sopivan+kumppanin+pitäisi+olla+plus+miinus+10+vuotta.+Ja+niinhän+hän+onkin:)+Viisi+vuotta+vanhempi+siis.+Mutta+onhan+se+niin,+että+nykypäivänä+kymmenen+vuotta+vanhempi+mies+saattaa+olla+itseä+aika+paljon+vanhempi+monella+tavoin.+Ei+kaikki+ole+Mike+Monroeita,+fyysisesti+eikä+henkisesti.+Eikä+toki+tarvitse+ollakaan.+Mutta+mun+kumppanin+on+hyvä+olla+jotenkin+"saman+ikäinen"+kuin+itse,+muuten+tulee+helposti+sellainen+hoivasuhde+mieleen.+Nyt+kun+lapset+on+lentämässä+pesästä,+en+näe+sellaista+suhdetta+itselleni+kovin+antoisana.
  2. Mulla+ei+vaikeaa+masennusta+ole+ollut,+mutta+lähipiirissä+on+sitäkin+ollut.+Ja+tavallaan+itsekin+sen+siis+kokenut+toisen+masennukseen+eläytymällä+ja+häntä+/heitä+tukemalla.Heillä+olen+huomannut+liikunnan+ja+etenkin+ulkoilun+voimaannuttavan+merkityksen.+Kun+pakottaa+itsensä+vaikkapa+pitkälle+kävely/pyörä/retkeily-+tms.+lenkille,+ihminen+palaa+edes+jotenkin+uudistuneena+sieltä.+Ja+saman+olen+huomannut+itselläkin.Ehkä+itselläkin+voisi+olla+syytä+ja+aihetta+masennukseen,+kun+ympärillä+on+ollut+dramaattisia+tapahtumia+ja+välillä+on+tuntunut,+että+eikö+mikään+riitä.+Niin+on+jopa+muutama+hoitoalalla+oleva+ihminen+ihmetellyt+mun+kohdalla.++Mutta+mua+on+pitänyt+kasassa+kai+joku+sellainen+päänsisäinen+torjunta,+että+just+_mulla_+ei+ole+varaa+nyt+masentua+tai+seota,+mun+tehtävä+on+tukea+ja+pitää+muita+pystyssä.+Mutta+tajuan+kyllä,+että+joskus+se+raja+tulee+vastaan+ja+kaikki+kuohuu+yli.+Jos+liikaa+tulee+eikä+mikään+missään+kohtaa+helpota.Mulle+myös+luova+tekeminen+on+ollut+tavallaan+terapian+ja+lääkkeiden+sijasta+sitä+korjaavaa+toimintaa.+Kun+oikein+maailma+kaataa+p'skaa+niskaan,+niin+aina+voin+ajatella;+jes,+hyvää+matskua,+mä+voin+käyttää+tätä+taas+materiaalina.+Mutta+tietysti,+ei+määräänsä+enempää+sitäkään.++Eli+mun+vastaus:+liikunta+ja+asian+purkaminen+tekemiseen+ja+sanallistamiseen.++Ja+vaikka+en+itse+varsinaisesti+ole+terapiassa+käynyt,+enkä+lääkkeitä+syönyt,+olen+nähnyt+niiden+molempien+myös+todella+auttavan+masentuneita+läheisiä.+Ennen+kaikkea+kaikki+eläinavusteinen+terapia.+Eli+kolmas+juttu+vielä:+eläimet!+Ne+karkottaa+tehokkaasti+masennusta:)
  3. Jes,+testiii!"Olet+romantikko!Sinulle+luonto+on+pyhä,+vähän+mystinen+paikka,+jonka+keskellä+ihminen+tuntee+pienuutensa.+Tykkäät+vaeltaa+jylhissä+maisemissa+sibeliaanisesti+ja+ottaa+valokuvia.+Kun+tarvitset+voimaa,+halaat+haavikon+isointa+vartta.+Sinussa+ei+lähimetsä+mene+hukkaan."Heh,+minä,+joka+olen+kaikista+ihmisistä+vähiten+romantikko...+:)+Mutta+kun+nyt+tarkemmin+ajattelin,+niin+luonnon+suhteen+kyllä+taidan+sittenkin+olla.+Kuljen+kyllä+luonnossa+lähes+aina+kameran+kanssa+ja+saan+etenkin+metsistä+voimaa.+Jos+en+ole+viikkoon+käynyt+metsässä,+niin+kyllähän+se+tuntuu+huonona+olona.+Marjastus+ja+sienestys+on+joo+tavallaan+kivoja,+mutta+en+mä+niiden+takia,+saati+metsästyksen+tai+kalastuksen+takia,+metsissä+tai+luonnossa+rymyä+:)