Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mietin tässä päivänä muutamana juurikin valonnopeutta.
Maailmankaikkeudenhan on havaittu laajenevan kiihtyvällä nopeudella.
Joskus, kaukaisessa tulevaisuudessa laajenemisnopeus saavuttaa valonnopeuden. Mitä silloin tapahtuu?
Yksi vaihtoehto on, että kiihtyminen lakkaa ja laajeneminen jatkuu tasaisella valonnopeudella.
Maallikkomainen luuloni on kuitenkin, että kiihtyminen jatkuu ja maailmankaikkeus siirtyy aivan erilaiseen havaittavaan todellisuuteen. Tietenkin materia jatkaa olemassaoloaan ja kulkee edelleen niillä liikeradoilla kuin ennenkin, mutta sen havaitseminen on aivan erilaista.
Koska me itse ja muukin materia kulkee nopeammin kuin siitä lähtevä tai sen heijastama säteily (valo) me emme voi nähdä niitä (siis niistä heijastunutta valoa) samoin kuin nyt.
16.09.2010 15:37
Ihminen helposti unohtuu luulemaan, että kaikki lajitoverimme ovat jokseenkin samanlaisia kuin hän itsekkin.
Palstalla vierailevat uskikset herättävät meidät joskus aika pirteällä tavalla huomaamaan, että tätä meidän arkitodellisuuttamme voi tulkita myös hyvinkin merkillisellä tavalla.
Sellaiset erikoislaatuiset ihmiset, jotka ovat itse ajatelleet jotain jumalisia ja haluavat kertoa siitä meillekkin, ovat joskus hellyyttävästä yksinkertaisuudestaan huolimatta piristäviä keskustelukumppaneita, vaikka heille olisikin raskasta tai jopa mahdotonta hyväksyä ajatuskuvionsa onttous, kun se heille perustellaan.
Sellaiset henkilöt, jotka vain liiemmin itse ajattelematta toistavat seurakunnassaan/vast. kuulemiaan väitteitä tai copypastaavat valmista tekstiä siitä itse paljoakaan ymmärtämättä, ovat puolestaan pikemminkin rasittavia.
Raamatunlainaajat sitten ovatkin jo oma lukunsa.
Summa summarum. Väittely voi myös olla hauskaa ja kehittävää ajankulua, ehkä se on syynä täällä roikkumiseemme.
16.09.2010 15:12
Tarkoitatko, että kukaan ei ole todistanut kristinuskon jumalien olemattomuutta vai sitä, että jotain oikeaa jumalaa ei voida todistaa olemattomaksi?
Siinä olet oikeassa, että sellaista jumaluutta, joka ehkä on olemassa, mutta joka ei ole ottanut minkäänlaista kontaktia ihmiskuntaan, ei voida todistaa olemattomaksi. Samoin mitään muutakaan sellaista olentoa tai ilmiötä, mistä ei ole mitään todistetta, merkkiä, jälkeä tai havaintoa, ei voida todistaa olemattomaksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat automaattisesti olemassa.
Planeetallamme "vaikuttavat" ihmisten keksimät jumalat taas eivät kestä kriittistä tarkastelua. Osa niistä on tehty mahdottomiksi ja niille annettujen ominaisuuksien ollessa keskenään ristiriitaisia (Esim. kaikkivaltius ja hyvyys samassa persoonassa jos hallintoalueella pahuus rehotaa).
Lisäksi niistä saadut "havainnot" eivät ole lainkaan todistusvoimaisia.
Siis teidän jumalanne ovat aivan samalla viivalla hammaskeijun ja näkymättömän lentävän spagettihirviön kanssa.
Totuus on harvoin miellytävä. Siksi varmaan monet vieroksuvatkin sitä.
16.09.2010 14:44
>>-luonnossa on erittäin pitkälle vietyä järjestystä, pysyisikö yllä ilman ylläpitäjää - ei luonnonlakien mukaan.>- tiedemiesten viimeisimmän uskomuksen mukaan maailmalla on ollut alku>- tiede ei riitä elämänkatsomukseksi. Ihminen tarvitsee merkitykselleen ja etiikalleen jonkun perusteen.>- Jeesuksen ylösnousemukselle on monia varteenotettavia todisteita, kuten se, että kristinusko kehittyi ja levisi räjähdyksenomaisesti heti ylösnousemuksen jälkeen.>Apostolit kuolivat uskonsa tähden, ei siis ole luultavaa, että keksivät katsomuksen, myöskään joukkohallusinaatio ei ole mahdollinen.>- useat silminnäkijät kertovat nimeltä maniten tarkkoja yksityiskohtia
16.09.2010 12:56
Etkö lukenut mitä kirjoitin?
Miksi et kommentoi sitä, vaan alat kertomaan jostain muusta?
Voin kertoa sinulle, että vaikka uskonnottomuus ei sisällä mitään kieltoja tai rajoituksia, niin se ei myöskään käske uskonnottomia mihinkään.
Teen elämässäni omat valintani ja myös vastaan niistä itse. Siksi en halua tehdä asioita, joita katuisin myöhemmin. Uskonnottomalla ei ole anteeksiantoautomaattia, joka pesisi synnit pois; siksi kannattaa elää niin, että voi katsoa itseään peiliin.
Koska olen ihminen ja terve sekä tasapainoinen yksilö, minulla ei ole mitään tarvetta muiden vahingoittamiseen. Moraalin olen saanut synnynnäisenä ihmislajille kuuluvanan ominaisuutena ja kasvatuksen myötä; ei sitä kukaan saa uskonnottomuudesta sen enenpää kuin uskonnostakaan.
16.09.2010 12:17
En ole jaksanut kahlata koko ketjua lävitse, joten voi olla, että toistan jonkun toisen jo esittämää asiaa, mutta.....
Täydellistä täydellisyyttä ei voi olla olemassa.
Mikään ei voi olla esimerkiksi samanaikaisesti täydellisen hyvä ja täydellisen paha, täydellisen armollinen ja täydellisen julma.
Myös "täydellinen hyvyyskin" epätäydellisessä maailmassa on mahdotonta, koska ollessaan hyvä joillekkin ryhmille, joutuu usein polkemaan muiden etuja. Esimerkiksi antaessaan vaikka ihmiskunnalle eritysaseman "täydellinen hyvyys" joutuu uhraamaan kasvien, sienten ja eläimien elämiä ihmiskunnan ravinnoksi tai jakaessaan planeettamme rajallisia luonnonvaroja valittujensa hyödyksi, hyljeksityt joutuvat kärsimään.
"Täydellinen hyvyys" on mahdollista vain täydellisen hyvässä maailmassa, mutta silloin se ei ole mitenkään erikoinen, sillä silloi kaikki olisivat täydellisen hyviä.
Ps. Luonnollisesti me kaikki ymmärrämme, että hyvyys on kulttuurisidonnainen käsite. Eri kulttuurit pitävät erilaisia asioita hyvinä ja pahoina, vaikka merkittäviä yhtenevyyksiäkin on havaittavissa, johtuen rotumme biologisesta yhdenmukaisuudesta.
16.09.2010 11:52
Ensimmäiseksi nyt tulee mieleen adjektiivit rakastava, lämmin, turvallinen, hyvä, tukeva, auttava, rohkaiseva.
16.09.2010 11:03
>>Ongelma ei ole todisteiden puuttumisessa, vaan siinä, että ateisti on sulkenut hengelliset silmänsä ja korvansa todisteilta. Toinen ihminen ei voi niitä avata. Ne tulee itse avata.
Toisin sanoen, ateisti on jo etukäteen päättänyt mielessään olla uskomatta mihinkään todisteisiin. Tästä lähtökohdasta käsin on mahdotonta todistaa mitään.
16.09.2010 10:49
>>Sitten toinen kysymys on niinsanotut "tekosynnit" eli yksittäiset teot ja ajatukset, jotka eivät ole Jumalan tahdon mukaisia. Ne tunnustetaan Jumalalle (ja tarvittaessa toisille ihmisille, joita kohtaan on rikottu) sen mukaan kuin Pyhä Henki kehoittaa. Kun ne on tunnustettu ja hyljätty, ihminen on vapaa niistä. Jos hän jättää ne tunnustamatta, hän joutuu vastaamaan niistä Jumalan edessä kuoltuaan, jolloin Jumala tuomitsee hänet hänen tekojensa mukaan. Ne eivät välttämättä johda kadotukseen, kuten epäusko. Tekosyntien seurauksista, jos niitä ei tunnusteta ja hyljätä, saattaa kuitenkin eri uskonsuunnissa olla toisistaan poikkeavia käsityksiä.
Tällaisia tekosyntejä voivat olla murhat, varkaudet, pahat ajatukset toisia kohtaan, tietoinen valehteleminen, avioliiton ulkopuolinen seksi, saastaiset ajatukset, loukkaavat sanat toisia kohtaan, Jumalan käskyjen ja kehoituksen laiminlyöminen jne
16.09.2010 10:16
>>Kun tulet uskoon, ottamalla Jeesuksen vastaan omaksi Vapahtajaksesi ja Herraksesi, hengelliset silmäsi ja korvasi avautuvat ja voit nähdä sellaisia asioita ja totuuksia, joita et nyt pysty näkemään. Toisinsanoen pääset ahdasmielisestä katsontakannasta avarallille näköaloille.
14.09.2010 05:30
==1) Miksi ihminen luotiin?==
- Ihmistä ei ole luotu.
==2) Miksi kaikki muu luotiin?==
- Kaikkea muuta ei ole luotu.
No niin, nyt on perimmäiset kysymykset saaneet oikeat vastaukset ja tyhjänaikaisen etsinnän voi lopettaa!
13.09.2010 20:51
Minun(kin) lievä agnostisuuteni perustuu siihen, että jumalien olemassaolosta tai niiden olemattomuudesta ei ole mitään luotettavaa havaintoa saatikka sitten todistetta.
Siis siitä jumaluudesta tai niistä jumaluuksista, joiden olemattomuutta en voi todistaa ja jotka ehkä siten voisivat olla olemassa ei tiedetä mitään. Ei yhtään mitään! (Luultavasti siksi, että niitä ei olekkaan olemassa. suom.huom.)
Miksi siis uskoa, että jumala tai jumalat ovat tietynlaisia ja haluavat tietynlaisia asioita, jos siihen tai niihin ei ole ikinä saatu minkäänlaista kontaktia?
Lisäksi kaikkien ihmisen keksimien jumalien innoittamat uskonnot ovat pohjimmiltaan niin samanlaisia. Tietysti uskoon hurahtaneelle se juuri oikea jumala tuntuu aidolta, mutta on helppo havaita, että kyseessä on vain kohdehenkilön oman pään sisäinen asia ilman yliluonnollisen entiteetin vaikutusta.
13.09.2010 20:38
Ihminen pystyy laatimaan mitä kummalliimpia ajatusrakenteita omassa päässään.
Kuitenkin jos niitä ei perusta reaalitodellisuuteen, niin ne ovat vain kuvitelmia.
Toisaalta.....antaa mielikuvituksen lentää - se on hyvä siinä - mutta ei oteta kaikkia mielikuvia ihan tosissaan.
13.09.2010 10:38
Riippuu siitä, voinko luottaa sinuun. Oletko ennen pysynyt totuudessa vai liioitellut/vääristellyt asioita.
Jos olet tuntematon, ei asialla sinänsä ole väliä enkä käytä aikaani sen syvälliseen pohtimiseen.
Toisaalta jos väität esimerkiksi käärmeen joskus puhuneen ihmiselle, tiedän heti että päästelet lööperiä.
13.09.2010 07:59
Acieni VI
Joko yrität vedättää minua tai sitten olet todella niin yksinkertainen kuin vastauksestasi kuvastuu.
Kummassakin tapauksessa jatkokeskustelu kanssasi on hedelmätöntä.
Jumalattoman hauskaa syksyä kuitenkin!
13.09.2010 07:47
Periaatteessa taidan olla jonkin sortin agnostikko, koska en voi todistaa jumalien olemattomuutta ja tiedostan sen.
Epäilen kuitenkin hyvin vahvasti, että edes sitä/niitä jumalia joiden olemattomuutta en voi todistaa ei ole olemassa.
Näistä ihmisen käyttämistä jumalista taas olen täysin varma, että ne ovat puppua.
Semmoinen uskonnoton olen minä!
Ps. Byrokratia on tehty suojaamaan pientä ihmistä virkamiesten mielivallata.
12.09.2010 18:12
Minä voisin olla uskomatta hieman vähemmän pyhään pankkiautomaattiin, koska se melkein aina toteuttaa pyyntöni.
Enemmän voisin olla uskomatta vaikkapa forecan sääjumaluuteen; se kun tuntuu muuttavan mieltään lähes tunneittain.
12.09.2010 18:06
Muiden uskontojen kannattajat tuntevat jumalansa läsnäolon aivan sillä samalla tavalla kuin sinäkin omasi.
Onko sitä noin vaikea ymmärtää. - Ihmisiähän hekin ovat. Aivan kuten sinä ja minä.
Ps. Usko on ihmisen alitajuinen tarve turvautua johonkin johtajahahmoon, jos oma minuus ei aivan riitä elämän haasteisiin. Se on luonnollinen ominaisuus hyvin monella lajikumppanillamme. Siksi se aiheuttaa samankaltaisia tuntemuksia kaikkien uskontojen uskovaisissa.
12.09.2010 17:59
Mielestäni on reilua olla uskomatta kaikkiin jumaliin tasapuolisesti antamatta millekkään niistä erityisasemaa;)
12.09.2010 17:54
Esimerkiksi ne hindut tuntevat sydämessään aivan samoin!
Aidan tältä puolen katsoen te teistit oletta kaikki ihan samanlaisia, tosin jotkut ovat syvemmällä harhassaan.
12.09.2010 17:50
111 / 151