Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
febus
profiilit
febus
febus
Vapaa kuvaus
Hei. Ollaan ihmisiksi.
Aloituksia
47
Kommenttia
3017
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vasta sitten, kun he ovat kuolleet.
02.11.2013 11:51
En usko.
20.10.2013 14:35
Ihmiskunta ei tarvitse uskontoja.
Jotkut ihmiset kylläkin tarvitsevat niitä, mutta he voivat hoitaa asian keskenänsäkin vaivaamatta sillä yhteiskuntaa, kuten nyt valitettavasti tapahtuu.
Pääosalle meistä uskonnot ovat turhia.
20.10.2013 14:31
"Minulla uskovana on täysin sama vapaus."
Uskonnottoman ei tarvitse ottaa mielipiteitään muodostaessaan huomioon ulkopuolisia "toimijoita", kuten jumalia.
"Olen uskova ja Jumala ei ole pyytänyt minulta senttiäkään koskaan"
Ei tietenkään, koska sitä ei ole olemassa. Seurakunnat ja saarnaajat ovat kuitenkin todellisia todellisine tarpeineen.
"eikä minun tarvitse olla kenenkään lypsettävissä, houkuteltavina tai peloiteltavana."
Ei tarvitsekaan!
Se on sinun oma valintasi.
Helvetteihin ja taivaisiin ei ole pakko uskoa.
"Jos uskova henkilö on homoseksualisti, kukaan, ei edes Jumala, estä häntä harjoittamasta homoseksiä. Käytännössä uskova homoseksualisti ei kuitenkaan halua tehdä sitä, minkä hän tietää vääräksi. Ateismi ei anna hänelle mitään etua tässä asiassa."
Antaapas.
Kukaan ei syyllistä tai painosta häntä vedoten uskontonsa oppeihin.
"Uskovana saa myös olla sellainen kuin haluaa, mutta uskova ei halua olla millainen tahansa. Silloin säästyy monelta murheelta ja pettymykseltä."
Käväisepä uskontojen uhrien sivuilla tsekkaamassa saako uskovainen olla sellainen kuin haluaa.
18.07.2013 15:33
"Haluaisin saada ateisteilta vastauksia siihen, mitä käytännön etua ihmiselle on siitä, että hän on ateisti, verrattuna siihen, että hän olisi uskova kristitty ? Eli mitä ateismi tarjoaa sellaista, mitä uskova kristitty ei voi saada ?"
Minulle ajatuksien vapaus on ihan käytännöllinen etu, jonka taikauskottomuus tuo mukanaan.
Mutta taidat tarkoittaa ihan sellaisia asioita, jotka voidaan mitata euroina ja sentteinä.
Yksi sellainen tekijä on se, että uskonnoton ei ole lypsettävissä uskomuksiin liittyvillä houkutteluilla tai pelottelulla. Uskonnot ovat miljardiluokan liiketoimintaa, jossa usein harvat keritsevät johdattelemiaan massoja.
Uskonnottomuus on myös konkreettisesti hyödyllinen asia henkilöille, joiden sukupuoli tai seksuaalinen suuntautuneisuus tms. estää heitä toimimasta uskonnollisessa yhteisössä tasavertaisina ihmisinä tai joita niissä halvennetaan, syyllistetään tai alistetaan olemuksensa vuoksi.
Uskonnottomana saa olla sellainen kuin on. Säästyy monelta murheelta ja pettymykseltä.
17.07.2013 11:08
Pulu shakkilaudalla! :)
04.07.2013 11:11
Kylläpä joitain koetellaan.
Minusta elämä on kuitenkin mukavaa.
03.07.2013 17:12
"Yhtä hyvin pappi voisi symbolisena eleenä siunata vainajan."
Ei itse siunaus vahingoita jos ei hyödytäkään ketään. Se on vain taikameno, jolla ei ole sen kummempaa vaikutusta todellisuuteen.
Yleensä ainakin hautajaisissa on nyt vaan tapana olla ihmisiksi ja kunnioittaa vainajan vakaumusta. Kuului siihen sitten henkivaltoja tai ei.
"Tosin vapaa-ajattelija saattaisi pyöriä haudassaan."
Vaikea sanoa. En tunne vapaa-ajattelijoiden käsityksiä.
Mikä tyhjä hautausmaa on kyseessä? Olisi kiva käydä katsomassa sitä.
01.07.2013 19:30
Mielenkiintoista........
Asiahan ei minulle kuulu, enkä voi tarjota varmaa tietoa asiasta, josta minulla on vain luuloja mutta kuitenkin:
Voi olla, että ristit ja enkelit eivät niiden hankkijalle symboloi uskonnollisia arvoja, vaan esimerkiksi kuolemaa ja hautaamista. Ne ovat vain kuvia, joita on totuttu näkemään hautakivissä ja joita niihin on tapana laittaa.
Joku on valinnut kaupallisista tuotteista yhden sen kummemmin miettimättä, että siinä olevat symbolit merkitsevät jollekin toiselle teismiin liittyviä ilmiöitä.
01.07.2013 14:46
"Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita."
Ei kun asia pitäisi ilmaista näin: Äly, ymmärrys ja ajattelu auttavat ateistia luomaan itselleen käsityksen maailman olemuksesta.
"Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle."
Minun kohdallani ei voisi mennä pahemmin pieleen. Ystäväni ja läheiseni ovat minulle erittäin rakkaita ja tärkeitä. Uskon puute yliluonnolliseen ei muuta sitä mitenkään.
"Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin."
Oikein piti vakavissaan tuumia, mikä minulle voisi olla "peloista suurin".
Ei sitä oikein voi peloksi sanoa, mutta läheisen menetyksestä seuraavaksi pahin tulevaisuudenkuva on kyllä eläminen totalitaarisessa järjestelmässä uskonnollisen tai aatteellisen sorron alla.
"Mielenterveyden horjumista pelkäävät jossain määräin kaikki,"
Ei moinen ole minua vielä huolettanut, eikä taida huolestuttaa jatkossakaan.
Jotenkin se ei vain tunnu todennäköiseltä.
"mutta eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla."
Ei minulla ole "omaa todellisuutta" jota yrittäisin "hallita".
Minulla on vain omien havaintojeni pohjalta rakennettu käsitys todellisuudesta, jota yritän päivittää uusien luotettavien tietojen perusteella.
01.07.2013 14:29
"Hyväksyykö Jumala homoseksin. Kyllä sallii,mutta ei hyväksy."
Jos YHWH sallii, niin miksi ihmiset eivät salli?
Ovatko ihmiset oikeammassa kuin heidän jumalansa?
01.07.2013 13:09
Mutta silti: Suurin niistä on rakkaus!
28.06.2013 11:21
"uskovat uskovat Jumalaan eivätkä hyväksy Hänen tahtonsa vastaista toimintaa."
Siinäpä se!
Uskovat asettavat uskon rakkauden edelle......ja soppa on valmis.
Vaikka monien kristittyjen jumalat olisivat valmiita antamaan rakkautensa jokaiselle, niin ihmiset haluavat kieltää sen "erilaisilta".
(Hassua, että ateisti joutuu opettamaan lähimmäisenrakkautta kristityille, eikö olekin?)
"Muistutus koskee erityisesti kirkkoa joka on homojen ansiosta romahduksen partaalla."
Höpsis!
Kirkko haluaa vain yrittää tasapainoilla konservatiivisten ja liberaalien ihmisten mielipiteiden välillä ilman omaa sanottavaa.
Kyllä kirkko tulee selviämään. Ehkä pienenpänä, ehkä muuttuneena, mutta selviämään se tulee.
27.06.2013 19:23
Taas tätä!
Eiköhän asia nyt kuitenkin ole niin että jumalia tuskin on olemassa, joten kyse on siitä hyväksyvätkö ihmiset homot vai eivät.
Laitetaan kuitenkin lisää vettä myllyyn muistuttanmalla että eikös jossain kirjassa ole selvästi sanottu: "Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
Niinpä niin.....suurin niistä on RAKKAUS
Suurempi kuin usko!
Rakastakaa ihmiset siis toisianne!
Rakastakaa, vaikka se ei sopisi uskonne karsinaan!
27.06.2013 16:43
"Eikä takaa. Abortti tuomitsee murhatun lapsen kadotukseen, eli abortin tekijä asettaa itsensä Jumalan asemaan."
Siis murhattua lasta rankaistaan jonkun toisen tekemisistä ilman että sillä itsellään olisi MITÄÄN mahdollisuutta vaikuttaa asiaan?
Ja syyllinen saa kaiken anteeksi, kunhan tuntee oikean proseduurin.
Kamoon, ajatelkaa nyt vähän mitä tänne kirjoitatte!
27.06.2013 16:31
"Eikö tämä kerro Jumalan olemassaolosta?"
Ei!
Se kertoo monien ihmisten taipumuksesta korvata tieto luulolla sekä hyväuskoisuudesta.
"Eikö se, että kaikissa kulttuureissa on tunnettu jumalallisia olentoja, ole vahva todiste sen puolesta, että jokin korkein voima todella on olemassa?"
Ei!
Jos kaikissa kulttuureissa uskottaisiin samaan tai edes samanlaiseen jumaluuteen, niin se puhuisi jumaluuden olemassaolon puolesta.
Nyt kuitenkin eri kulttuureissa uskotaan aivan erilaisiin, usein jopa päinvastaisiin asioihin. Se todistaa, että taipumus uskontoihin on ihmisyksilön sisäinen ominaisuus ilman mitään yhteistä olemassaolevaa entiteettiä, joka vaikuttaa yksityisen ihmisen ajatusten ulkopuolella.
Jopa saman uskonnon ja vieläpä lahkon sisällä eri ihmisyksilöt kokevat "jumalansa" erilaisena erilaisine tahtoineen ja määräyksineen.
Uskontojen ja uskomusten kirjo todistaa siis jumalien olemattomuuden puolesta.
27.06.2013 15:50
"Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin."
...ateismi......siihen uskovat....
No voi yhden kerran!
Et taida tietää, miten leukaperiin sattuu, kun suu on täynnä ruokaa ja yht'äkkiä alkaa naurattaa mielettömästi, mutta ei voi purskahtaa sotkematta näyttöä ja näppistä!
OK. Oma syy. Ei pitäisi syödä ja surffata samanaikaisesti.
27.06.2013 15:23
"Ateistit ovat pahoja"
I'm not.
27.06.2013 14:55
Vaikutat hyvältä tyypiltä, jolla on oikeat eväät täyteen elämään mieli ja silmät avoinna.
Jotenkin tuntuu siltä, että tuo rukoiluasia hieman painaa sinua.
Ehkä se tuntuu vähän lapselliselta ja hassulta jäänteeltä, mutta antaa kuitenkin rauhaa ja turvallisuuden tunnetta.
Tuli mieleen, että voisit kohdistaa rukouksesi "maailmankaikkeudelle", "kohtalolle" tai jollekkin muulle ilmiölle persoonallisen henkiolennon sijasta.
Tai sitten voit vain käydä iltaisin läpi elämääsi ja toiveitasi. Esim: Toivon että ..... ja ....... sekä yritän jatkossa ...... , ......... ja ............ enkä enää ......... .
Itse asiassa tuo jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa itsellenikin kokeilemisen arvoiselta jutulta.
27.06.2013 14:14
"Ainakin tällä palstalla saa miinuksia siitä, että on kristitty - se jo osoittaa asennetta uskovia kohtaan."
Hmmmm........
Vaikea sanoa pitääkö tuo paikkansa.
Luullakseni plussat ja miinukset tulevat kuitenkin esitettyjen väitteiden ja asioiden perusteella, ei kirjoittajan henkilön.
27.06.2013 13:56
24 / 151