Uskovaisesta ateistiksi

uskov- eiku ateisti

Synnyin uskovaiseen perheeseen ja olen elänyt koko elämäni uskovaisten ihmisten ympäröimänä (suurin osa kohtaamistani uskovaisista on mukavia, fiksuja ja vaatimattomia ihmisiä, ja siksi ärsyttää, kun uskovaisia usein haukutaan rumasti), mutta toki olen koulussa ja harrastuksissa kohdannut myös ei-uskovaisia ihmisiä. Kai minäkin joskus johonkin jumalaan uskoin, mutta nyt parikymppisenä minulla on ollut aikaa pohtia asioita itsenäisesti.

Olenkin vähitellen ryhtymässä ateistiksi. Sanon "vähitellen", koska parinkymmenen vuoden aikana kotona omaksuttuja tapoja ei niin vain hetkessä voi hylätä. Iltaisin minun tekisi vanhasta tottumuksesta mieli rukoilla, ja kun kieltäydyn rukoilemasta, tunnen syyllisyyttä ja minusta tuntuu kuin pettäisin jonkun - kenet? Vanhempani? Sukuni? Jonkin korkeamman voiman? Luultavasti pääsen näistä tuntemuksista ajan kanssa eroon - kuten sanottu, parinkymmenen vuoden tapoja ei hetkessä unohdeta. Oikeastaan olisi helpottavaa ajatella, että olisi olemassa hyviä enkeleitä yms, jotka pitäisivät meistä ihmisistä huolta. Oikeastaan toivoisin kovasti, että olisi olemassa joku, joka kuulisi kuiskatut rukoukseni, mutta järki käy vastaan. Kristinuskossa on paljon hyviä aatteita, esim. kultainen käsky, mutta raamattu on kuitenkin vain kirja.

Uskovaisten kavereideni puheita kuunnellessani vaivaannun ja tunnen usein myötähäpeää, mutta harvemmin sanon ääneen mitään kritisoivaa, yritän vain vaihtaa puheenaihetta. Heillä on oikeus ajatuksiinsa ihan kuin minullakin, eikä se ole minulta pois, jos he saavat uskonnostaan elämäänsä iloa ja lohtua.

Haluaisin tietää, onko täällä palstalla muita, jotka ovat hylänneet lapsuudenkodin uskovaiset tavat ja ryhtyneet ateisteiksi? Olisi kiva kuulla toisten kokemuksia/ajatuksia.

61

528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun mielestäni ateistiksi ei voi ryhtyä.
      Ateismi on sana tietylle uskon asenteelle ihmisessä. Ja johonkin tiettyyn asenteeseen ei voi "ryhtyä".

Jos et usko minkäänlaiseen teistiseen jumaluuteen, olet ateisti.
      Sillä ei ole tekemistä sen kanssa, tuntuuko rukoilu sinusta edelleen turvalliselta ja aiheuttaako rukoilematta jättäminen syyllisyyttä.
      Jos et enää usko siihen Jumalaan jota rukoilet, niin voit silti jatkaa tottumuksen voimasta rukoilemista, jos se tuntuu sinusta oikealta. Jossain vaiheessa sinusta ehkä rukoilu alkaa tuntua turhemmalta kuin rukoilematta jättäminen. Rukoilu on sinun henkilökohtaista kehityshistoriaasi, osa identiteettiäsi, eikä minusta ole mielekästä yrittää muuttaa itseään esim. ateistisen mielikuvan mukaiseksi. Se olisi "ateistiksi ryhtymistä" ulkokohtaisesti.

Mutta jos uskot edelleen jonkinlaiseen teistiseen jumalaan, vaikka se ei olisi kotona oppimasi kristinuskon jumala, niin silloin et ole ateisti, vaan edelleen teisti.

Ei nuo teisti ja ateisti -määritelmät kumpikaan ole sellaisia joihin ryhdytään. Niihin kasvetaan, eikä se tapahdu hetkessä kumpaankaan suuntaan.

Minä en ole koskaan ollut uskossa, joten nämä on mun ajatuksiani sinun tilanteesi ulkopuolelta. Jollain muulla on ehkä jakaa kokemuksia samasta tilanteesta.

• kokkkemusta on

Lainaus:
        Ei nuo teisti ja ateisti -määritelmät kumpikaan ole sellaisia joihin ryhdytään. Niihin kasvetaan, eikä se tapahdu hetkessä kumpaankaan suuntaan.

- huomautus:
        Uskoon ei kasveta,

- uskon synty ihmisessä on useimmin erittäin nopea, ei ehdi kissaa sanoa. :)

Nim. kokemusta on

• kokkkemusta on kirjoitti:

Lainaus:

- huomautus:
        Uskoon ei kasveta,

- uskon synty ihmisessä on useimmin erittäin nopea, ei ehdi kissaa sanoa. :)

Nim. kokemusta on

Tässä kohdassa tulee usein mieleen se, että minä ja uskova tarkoitetaan usko sanalla eri asiaa.
        MInä puhun siitä, että uskoo ylipäätään jonkun jumalan olemassaoloon ja omaksuu sellaisen maailmankuvan kuin kyseisen jumalan olemassaolo edellyttää.
        Uskovat tuntuvat - ainakin minun mielestäni - puhuvan jostain kristinuskon sisäisestä usko-käsitteestä, jolloin kyse on esim. "uudestisyntymisestä" tms. Mutta tällöin ollaan jo sisällä siinä kristinuskon maailmankuvassa, jossa hyväksytään Jumalan olemassaolo sinänsä.

Siirtyminen ateismista - maailmankuvasta, jossa jumalia ei ole - kristinuskoon tai muuhun määriteltyyn uskontoon, jo(i)ssa jumal(i)a on, edellyttää ihan koko maailmankatsomuksen muuttumista, perusrakenteen muuttumista. Kaikki perusoletukset pannaan uusiksi. Ja sama koskee uskovaa, joka kadottaa uskonsa: koko perusrakenne muuttuu. En usko että tuo voi tapahtua kumpaankaan suuntaan hetkessä.
        Ymmärtääkseni nimim. kovaotteinen femakko puhuu kommentissaan samasta asiasta.

En ole varma, kummasta sinä puhut. Ja voin toki olla väärässäkin. Esitän käsitykseni niin kuin tällä hetkellä ymmärrän.

• UUT auttaa

Kyllä ne tunteet tulee perässä. Itse saman läpikäyneenä reilut parikymmentä vuotta sitten. Tieto helpottaa ja suosittelen opiskelemaan uskontoon liittyvää historiaa, eksegetiikkaa, psykologiaa ja tunnemanipulaatioon liittyviä tekniikoita, varsinkin niitä joita uskonyhteisöt aktiivisesti käyttävät uhreihinsa. Lisätukea löytyy myös vertaistukiryhmistä ja mm. Uskontojen Uhrien Tuki ry:n kautta löytää helposti keskusteluseuraa jotka pystyvät kertomaan omista kokemuksistaan.

• Uusi luomus

Minulle on käynyt päinvastoin. Olen saanut rauhan ja taspainon uskosta. En haluaisi mistään hinnasta luopua tästä. Joissain maissa saa maksaa kovan hinnan uskosta, mutta monet maksaa sen ennemmin, kuin luopuu uskosta.

• "Joissain maissa saa maksaa kovan hinnan uskosta,"

Vielä useammissa maissa saa maksaa kovan hinnan siitä ettei usko, jopa pelkästä jumalan olemassaolon epäilystä joutuu kärsimään.

• Uusi luomus
        angelus_nigrum kirjoitti:

"Joissain maissa saa maksaa kovan hinnan uskosta,"

Vielä useammissa maissa saa maksaa kovan hinnan siitä ettei usko, jopa pelkästä jumalan olemassaolon epäilystä joutuu kärsimään.

Voi toki olla totta noinkin päin. Onkohan ateisteja nykyisin ristiinnaulittu? Ainakin kristittyjä ristiinnaulitaan vielä nykyisinkin.

• Kovaotteinen femakko
        Uusi luomus kirjoitti:

Voi toki olla totta noinkin päin. Onkohan ateisteja nykyisin ristiinnaulittu? Ainakin kristittyjä ristiinnaulitaan vielä nykyisinkin.

Tässä maailmassa tapetaan ihmisiä milloin mistäkin syystä ja riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta.

Suomessa ei taideta ristiinnaulita kristittyjä?

Toki eräät pitävät täällä kristittyjen vainona esim. vaatimuksia lopettaa tunnustuksellinen kristinuskon opetus julkisesti rahoitettavista kouluista, vaatimuksia Suomen valtion ja evlut-kirkon erottamiseksi toisistaan ja kirkon erioikeuksien poistamista ja vaatimuksia siitä, että yhteiskunnan varoilla ylläpidettävä evlut-kirkko kohtelisi ihmisiä tasavertaisesti, esimerkkinä naispappeus ja sukupuolineutraaliin avioliittoon vihkiminen.

• Uusi luomus
        Kovaotteinen femakko kirjoitti:

Tässä maailmassa tapetaan ihmisiä milloin mistäkin syystä ja riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta.

Suomessa ei taideta ristiinnaulita kristittyjä?

Toki eräät pitävät täällä kristittyjen vainona esim. vaatimuksia lopettaa tunnustuksellinen kristinuskon opetus julkisesti rahoitettavista kouluista, vaatimuksia Suomen valtion ja evlut-kirkon erottamiseksi toisistaan ja kirkon erioikeuksien poistamista ja vaatimuksia siitä, että yhteiskunnan varoilla ylläpidettävä evlut-kirkko kohtelisi ihmisiä tasavertaisesti, esimerkkinä naispappeus ja sukupuolineutraaliin avioliittoon vihkiminen.

Ainakin tällä palstalla saa miinuksia siitä, että on kristitty - se jo osoittaa asennetta uskovia kohtaan.
        Monessa maassa kristittyjä todella kidutetaan, niistä vaan ei välttämättä julkisesti uutisoida. Kiina on yksi esimerkki maasta, jossa uskon tähden voi joutua vankilaan ja kidutettavaksi.
        Egyptissä ainakin on ristiinnaulittu kristittyjä.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/2709/muslimit_ristiinnaulinneet_kristittyja_egyptissa

• K.R.S.
        Uusi luomus kirjoitti:

Ainakin tällä palstalla saa miinuksia siitä, että on kristitty - se jo osoittaa asennetta uskovia kohtaan.
        Monessa maassa kristittyjä todella kidutetaan, niistä vaan ei välttämättä julkisesti uutisoida. Kiina on yksi esimerkki maasta, jossa uskon tähden voi joutua vankilaan ja kidutettavaksi.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/2709/muslimit_ristiinnaulinneet_kristittyja_egyptissa

http://fullcomment.nationalpost.com/2012/08/22/jonathan-kay-how-egypts-crucifixion-hoax-became-a-classic-internet-urban-legend/

• Kovaotteinen femakko
        Uusi luomus kirjoitti:

Kuten myös vastavuoroisesti ateistit saavat miinuksia siitä, että ovat ateisteja, mikä osoittaa asennetta ateisteja kohtaan.

Suomessa kristittyjä ei vainota. Kiinan ja Egyptin kaltaiset kehitysmaat eivät ole verrattavissa Suomeen, jota jopa kutsutaan sivistysmaaksi. Sivistysmaa Suomesta saadaankin poistamalla tunnustuksellinen uskonnonopetus yhteiskunnan varoin kustantamista kouluista ja purkamalla evlut-valtionkirkon etuoikeudet, jolloin jokainen voi perustaa sellaisia uskonnollisia yhteisöjä kuin haluaa, kieltämällä vaikkapa naispappeuden ja mitä ikinä haluaakin ja liittyän sellaiseen yhteisöön mihin haluaa.

Meuhkaamalla kristinuskosta Suomessa, missä kristinuskon asema on lainsäädännöllä ja monilla etuoikeuksilla varmistettu, et auta millään tavalla niitä kristittyjä joita todellakin vainotaan. Vertaamalla itseäsi heihin millään tasolla, loukkaat todellisten vainottujen ihmisten muistoa.

• Uusi luomus

Kuten myös vastavuoroisesti ateistit saavat miinuksia siitä, että ovat ateisteja, mikä osoittaa asennetta ateisteja kohtaan.

Suomessa kristittyjä ei vainota. Kiinan ja Egyptin kaltaiset kehitysmaat eivät ole verrattavissa Suomeen, jota jopa kutsutaan sivistysmaaksi. Sivistysmaa Suomesta saadaankin poistamalla tunnustuksellinen uskonnonopetus yhteiskunnan varoin kustantamista kouluista ja purkamalla evlut-valtionkirkon etuoikeudet, jolloin jokainen voi perustaa sellaisia uskonnollisia yhteisöjä kuin haluaa, kieltämällä vaikkapa naispappeuden ja mitä ikinä haluaakin ja liittyän sellaiseen yhteisöön mihin haluaa.

Meuhkaamalla kristinuskosta Suomessa, missä kristinuskon asema on lainsäädännöllä ja monilla etuoikeuksilla varmistettu, et auta millään tavalla niitä kristittyjä joita todellakin vainotaan. Vertaamalla itseäsi heihin millään tasolla, loukkaat todellisten vainottujen ihmisten muistoa.

Yhtään miinusta en ole antanut sillä perustella, että joku on ateisti. Itse olen kyllä sitäkin enemmän saanut juuri uskoni takia miinuksia.
        Minulla on ollut ateisteista aika hyvä kuva. Itselläni on ihania ateistiystäviä. He ovat reiluja ja rehellisiä.
        Kuukauden päivät tällä pastalla olleena olen hämmästynyt siitä vihamielisyydestä, mitä saa osaksi olemalla uskovainen.
        Kaikkia viestejäni olen ajatuksella kirjoittanut. Periaatteenani on ollut: "Kirjoita siten, kun haluaisit itsellesi kirjoitettavan."
        Eli mielipiteissä voi olla eroavaisuuksia, mutta se ei todellakaan ole syy vihamielisyyteen. Asiat voi riidellä, ilman, että ihmisten tarvitsee riidellä.

• Uusi luomus kirjoitti:

Yhtään miinusta en ole antanut sillä perustella, että joku on ateisti. Itse olen kyllä sitäkin enemmän saanut juuri uskoni takia miinuksia.
        Minulla on ollut ateisteista aika hyvä kuva. Itselläni on ihania ateistiystäviä. He ovat reiluja ja rehellisiä.
        Kuukauden päivät tällä pastalla olleena olen hämmästynyt siitä vihamielisyydestä, mitä saa osaksi olemalla uskovainen.
        Kaikkia viestejäni olen ajatuksella kirjoittanut. Periaatteenani on ollut: "Kirjoita siten, kun haluaisit itsellesi kirjoitettavan."
        Eli mielipiteissä voi olla eroavaisuuksia, mutta se ei todellakaan ole syy vihamielisyyteen. Asiat voi riidellä, ilman, että ihmisten tarvitsee riidellä.

"Yhtään miinusta en ole antanut sillä perustella, että joku on ateisti."

Kyllä olet, ihan samalla tavalla kuin syytät muita samasta.

• Uusi luomus
        ertert kirjoitti:

"Yhtään miinusta en ole antanut sillä perustella, että joku on ateisti."

Kyllä olet, ihan samalla tavalla kuin syytät muita samasta.

Jos viesti on todella epäasiallinen ja herjaava, niin silloin olen saattanut antaa miinuksen - usein en edes silloin viitsi laittaa miinuksia. En anna miinuksia siksi, että on ateisti!

Oletko sinä antanut uskoville miinuksia sen takia, että ovat uskovaisia?

• Uusi luomus kirjoitti:

"Egyptissä ainakin on ristiinnaulittu kristittyjä."

Unohdit mainita että myös ateistit saavat siellä saman kohtalon.

"Kristittyjen ohella puihin on naulittu muslimihallintoa vastustavia maallisia aktivisteja."

• Uusi luomus kirjoitti:

"Onkohan ateisteja nykyisin ristiinnaulittu?"

Kyllä.

"Kristittyjen ohella puihin on naulittu muslimihallintoa vastustavia maallisia aktivisteja."

Maallinen= ateisti.

Vähän epäilen ettei tuo ristiinaulitsemisuutinen ole totta.

Suura antaa myös muita rangasitusvaihtoehtoja joista maasta karkottaminen on lievin.

• Uusi luomus

"Egyptissä ainakin on ristiinnaulittu kristittyjä."

Unohdit mainita että myös ateistit saavat siellä saman kohtalon.

Kristittyjä on uskonsa tähden jo vuosituhansia vainottu ja tapettu. Tänä päivänäkin miljoonat kristittyt joutuvat elämään pelossa. Pelkästään juutalaisia on kuollut keskitysleireillä arviolta 6 miljoona.

• Uusi luomus kirjoitti:

Jos viesti on todella epäasiallinen ja herjaava, niin silloin olen saattanut antaa miinuksen - usein en edes silloin viitsi laittaa miinuksia. En anna miinuksia siksi, että on ateisti!

Oletko sinä antanut uskoville miinuksia sen takia, että ovat uskovaisia?

"En anna miinuksia siksi, että on ateisti!"

Silti olet valmis syyttelemään muita vastaavasta toiminnasta vaikka et voi sitä mitenkään tietää. Mikä siis on ongelmasi, kun joku toinen toimii sinun kohdallasi samalla tavalla?

"Oletko sinä antanut uskoville miinuksia sen takia, että ovat uskovaisia?"

En.

• Uusi luomus kirjoitti:

Kristittyjä on uskonsa tähden jo vuosituhansia vainottu ja tapettu. Tänä päivänäkin miljoonat kristittyt joutuvat elämään pelossa. Pelkästään juutalaisia on kuollut keskitysleireillä arviolta 6 miljoona.

"Kristittyjä on uskonsa tähden jo vuosituhansia vainottu ja tapettu."

Ateisteja paljon pidempään.

"Pelkästään juutalaisia on kuollut keskitysleireillä arviolta 6 miljoona. "

Juutalaiset eivät ole kristittyjä.

Kristityt eivät koe sen erityisempää vainoa kuin mikään muukaan ryhmä. Eikä sillä varsinkaan ole mitään tekemistä tämän palstan -/ arvostelun kanssa.

• lollerollo
        Uusi luomus kirjoitti:

"Pelkästään juutalaisia on kuollut keskitysleireillä arviolta 6 miljoona."

Niin. Kristittyjen natsien toimesta. http://cdn100.iofferphoto.com/img3/item/492/805/552/ww2-death-head-gott-mit-uns-belt-buckle-1571.jpg

Gott mitt uns = God with us = Jumala kanssamme

• Kovaotteinen femakko
        ertert kirjoitti:

Kristityt eivät koe sen erityisempää vainoa kuin mikään muukaan ryhmä. Eikä sillä varsinkaan ole mitään tekemistä tämän palstan -/ arvostelun kanssa.

Kristittyjen ero muiden uskontojen harjoittajiin vain on se, että valtaosa kristityistä on vauraista länsimaista kotoisin. Vaurailla länsimailla taas on resursseja ylläpitää mm. mediassa käsitystä siitä, että kristityt ovat jokin suorastaan marttyyrimainen vainottu porukka. Tällaista settiä tulee säännöllisesti esim. TV7-kanavalta. Yhdysvalloissa puolestaan on lukematon määrä erilaisia jeesustelukanavia.

Kristittyjä ei kovinkaan paljoa liikuta esim. erilaisten luonnonuskontojen harjoittajien vainot, joihin kristityt ovat itsekin syypäitä.

• Uusi luomus
        ertert kirjoitti:

"En anna miinuksia siksi, että on ateisti!"

Silti olet valmis syyttelemään muita vastaavasta toiminnasta vaikka et voi sitä mitenkään tietää. Mikä siis on ongelmasi, kun joku toinen toimii sinun kohdallasi samalla tavalla?

"Oletko sinä antanut uskoville miinuksia sen takia, että ovat uskovaisia?"

En.

En syytä syyttömiä. Jos luet viestiketjuja, niin huomaat, että uskovaiset saa yleensä miinuksia.

• Uusi luomus
        ertert kirjoitti:

On myös messiaanisia juutalaisia. Kiina on hyvä esimerkki maasta, missä todella vainotaan, kidutetaan ja vangitaan uskovia. Eräs kiinalainen on käynyt Suomessakin kertomassa niistä vainoista, mitä hän ja kiinalaiset ovat saaneet kokea.

• Uusi luomus

• Uusi luomus

"Onkohan ateisteja nykyisin ristiinnaulittu?"

Kyllä.

Maallinen= ateisti.

Vähän epäilen ettei tuo ristiinaulitsemisuutinen ole totta.

Suura antaa myös muita rangasitusvaihtoehtoja joista maasta karkottaminen on lievin.

Korea on Kiinan ohella maa, missä aivan varmasti uskovia vainotaan.

• Uusi luomus

Kristittyjen ero muiden uskontojen harjoittajiin vain on se, että valtaosa kristityistä on vauraista länsimaista kotoisin. Vaurailla länsimailla taas on resursseja ylläpitää mm. mediassa käsitystä siitä, että kristityt ovat jokin suorastaan marttyyrimainen vainottu porukka. Tällaista settiä tulee säännöllisesti esim. TV7-kanavalta. Yhdysvalloissa puolestaan on lukematon määrä erilaisia jeesustelukanavia.

Kristittyjä ei kovinkaan paljoa liikuta esim. erilaisten luonnonuskontojen harjoittajien vainot, joihin kristityt ovat itsekin syypäitä.

Kristillisyyden nimissä liikkuu valitettavasti monenlaista, vailla henkilökohtaisia uskoa Jumalaan.

• Kovaotteinen femakko
        Uusi luomus kirjoitti:

En nyt ihan uskovina kristittyinä voi pitää natseja.

Kenellä on oikeus määritellä ihmiset kristityiksi ja ei-kristityiksi?

• Uusi luomus

Kenellä on oikeus määritellä ihmiset kristityiksi ja ei-kristityiksi?

Ihminen voi sanoa itseään kristityksi, mutta teot voivat näyttää muuta, mitä sanoo.

"He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät" (Tiit 1:16)

• Olly
        Uusi luomus kirjoitti:

"En nyt ihan uskovina kristittyinä voi pitää natseja."
        Et ainakaan ateisteina.

• Uusi luomus kirjoitti:

En syytä syyttömiä. Jos luet viestiketjuja, niin huomaat, että uskovaiset saa yleensä miinuksia.

"En syytä syyttömiä. Jos luet viestiketjuja, niin huomaat, että uskovaiset saa yleensä miinuksia. "

Mitä sitten? Et sinä voi siitä päätellä, että he saavat miinuksia sillä perusteella, että he ovat kristittyjä. Sinä et voi tietää sitä sen enempää kun minä tiedän, että sinä annat ateisteille miinuksia, koska he ovat ateisteja. Ymmärrätkö?

Älä siis tee tekaistuja syytöksiä, joiden todellista laitaa sinä et tiedä. Se on väärän todistuksen antamista 'lähimmäisestä'.

• Uusi luomus kirjoitti:

Kristillisyyden nimissä liikkuu valitettavasti monenlaista, vailla henkilökohtaisia uskoa Jumalaan.

"Kristillisyyden nimissä liikkuu valitettavasti monenlaista, vailla henkilökohtaisia uskoa Jumalaan. "

Tuo epäskotti-argumentaatiovirhe alkaa olla aika väsähtänyt. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että kristittyjä ei vainota, koska he ovat kristittyjä vain nimellisesti.

• Uusi luomus kirjoitti:

On myös messiaanisia juutalaisia. Kiina on hyvä esimerkki maasta, missä todella vainotaan, kidutetaan ja vangitaan uskovia. Eräs kiinalainen on käynyt Suomessakin kertomassa niistä vainoista, mitä hän ja kiinalaiset ovat saaneet kokea.

"Kiina on hyvä esimerkki maasta, missä todella vainotaan, kidutetaan ja vangitaan uskovia. Eräs kiinalainen on käynyt Suomessakin kertomassa niistä vainoista, mitä hän ja kiinalaiset ovat saaneet kokea. "

Mitä sitten? Maailmassa on vainottu ihmisiä kautta aikojen. Milloin mistäkin syystä. Eivätkä ne Kiinassa olleet oikeita uskovia vaan pelkkiä kapinallisia ihan samaan tapaan kuin kristityt, jotka vainoavat muita, ovat vain nimellisiä kristittyjä.

• Uusi luomus kirjoitti:

Ihminen voi sanoa itseään kristityksi, mutta teot voivat näyttää muuta, mitä sanoo.

"He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät" (Tiit 1:16)

"Ihminen voi sanoa itseään kristityksi, mutta teot voivat näyttää muuta, mitä sanoo."

Ahaa, vainotut kristityt Kiinassa eivät siis ole sen enempää oikeita kristittyjä, koska teot näyttävät muuta (ei esivallan kunnioitusta).

• Uusi luomus
        ertert kirjoitti:

"En syytä syyttömiä. Jos luet viestiketjuja, niin huomaat, että uskovaiset saa yleensä miinuksia. "

Mitä sitten? Et sinä voi siitä päätellä, että he saavat miinuksia sillä perusteella, että he ovat kristittyjä. Sinä et voi tietää sitä sen enempää kun minä tiedän, että sinä annat ateisteille miinuksia, koska he ovat ateisteja. Ymmärrätkö?

Älä siis tee tekaistuja syytöksiä, joiden todellista laitaa sinä et tiedä. Se on väärän todistuksen antamista 'lähimmäisestä'.

OK. Ilmeisesti kirjoitukseni ovat sitten niin huonoja. :)

• Uusi luomus kirjoitti:

OK. Ilmeisesti kirjoitukseni ovat sitten niin huonoja. :)

"OK. Ilmeisesti kirjoitukseni ovat sitten niin huonoja. :) "

Niin tai sitten kyseessä on salaliitto sinua kohtaan, joka perustuu maailmanlaajuiseen kristittyjenvainosalaliittoon ;-)

• NoFacist
        Uusi luomus kirjoitti:

Natsit väittivät taistelevansa kristinuskon puolesta hyökätessään Neuvostoliittoon. Natsien aatteellinen oppi-isä, eli Martti Luther, taas vihasi juutalaisia kympillä.

• yurki1000

Kovaotteinen femakko:

"Kristittyjä ei kovinkaan paljoa liikuta esim. erilaisten luonnonuskontojen harjoittajien vainot, joihin kristityt ovat itsekin syypäitä."

Määritä kristitty. Paljasta mahdolliset tietolähteesi.

pace
        giorgio

• yurki1000
        ertert kirjoitti:

"Kiina on hyvä esimerkki maasta, missä todella vainotaan, kidutetaan ja vangitaan uskovia. Eräs kiinalainen on käynyt Suomessakin kertomassa niistä vainoista, mitä hän ja kiinalaiset ovat saaneet kokea. "

Mitä sitten? Maailmassa on vainottu ihmisiä kautta aikojen. Milloin mistäkin syystä. Eivätkä ne Kiinassa olleet oikeita uskovia vaan pelkkiä kapinallisia ihan samaan tapaan kuin kristityt, jotka vainoavat muita, ovat vain nimellisiä kristittyjä.

Pääsimme asiaan. Evoluutioon uskovat joutuvat hyväksymään väkivallan, koska heillä ei ole konstia lopettaa sitä.

paz
        jyrki

• yurki1000 kirjoitti:

Pääsimme asiaan. Evoluutioon uskovat joutuvat hyväksymään väkivallan, koska heillä ei ole konstia lopettaa sitä.

paz
        jyrki

"Pääsimme asiaan."

Emme päässeet. Harhojesi esittely ei liity asiaan millään tavalla.

"Evoluutioon uskovat joutuvat hyväksymään väkivallan, koska heillä ei ole konstia lopettaa sitä."

Meillä on ihan samat mahdollisuudet kuin muillakin.

• Uusi luomus kirjoitti:

"Ainakin tällä palstalla saa miinuksia siitä, että on kristitty - se jo osoittaa asennetta uskovia kohtaan."

Hmmmm........

Vaikea sanoa pitääkö tuo paikkansa.

Luullakseni plussat ja miinukset tulevat kuitenkin esitettyjen väitteiden ja asioiden perusteella, ei kirjoittajan henkilön.

• Uusi luomus kirjoitti:

Korea on Kiinan ohella maa, missä aivan varmasti uskovia vainotaan.

Pohjoiskoreassa vainotaan kaikkia joiden ajattelu poikkeaa hyväksytystä, ei pelkästään uskovia saati kristittyjä.

Ateistilta menee henki jos pilkkaa Kimejä, sehän on p-koreassa jumalanpilkkaa. Kristitytkin ovat menneinä vuosisatoina kunnoustautuneet pilkkaajien rankaisussa.

• Wan shang hao
        Uusi luomus kirjoitti:

''Kristittyjä on uskonsa tähden jo vuosituhansia vainottu ja tapettu.''
        Vuosituhansia? Kristinusko on ollut olemassa alle 2000 vuotta. Usein kristittyjen vainoajina ja tappajina on ollut muita kristittyjä.

''Pelkästään juutalaisia on kuollut keskitysleireillä arviolta 6 miljoona.''
        Mitä ihmettä sinä horiset?

• Ai? Ei? Hah.
        ertert kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:
        7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
        10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
        15:24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."Ensin juutalaiset, sitten myos kreikkalaiset. Etko tunne uudessa testamentissa pelastussanomaa. Jeesus tuli oman kansansa pelastukseksi.

• Kovaotteinen femakko

Hienoa, että olet astunut järjen käytön polulle, mutta se voi olla aluksi kivinen, kuten totesitkin.

Tämä johtuu siitä, että uskovaisesta perheestäsi johtuen myös kasvatuksesi on ollut varmaankin enemmän tai vähemmän uskonnollista. Tällöin mieleesi on syöpynyt kognitiivinen perusrakenne, minkä päälle myöhemmän elämäsi kokemukset rakentuvat.

Tämä kognitiivinen perusrakenne on sinällään tärkeä, sillä sen turvin voimme suuremmin voimavaroja käyttämättä toimia elämässämme. Kun nyt olet ateistumassa niin se sotii tätä lapsuudessa rakennettua kognitiivista perusrakennetta vastaan. Onneksi näitä rakenteita voi kuitenkin uudistaa. Se kuitenkin vaatii usein opiskelua, asioihin perehtymistä ja pohdintaa.

Onnea tielläsi järjellisempään elämään, sen tien kulkeminen kannattaa.

• 1+10

Minä olen syntynyt vanhoillislestadiolaiseen perheeseen, ja roikkunut liikkeessä mukana sosiaalisista syistä aikuisikään asti.

Uskovainen en ole ollut koskaan. Olen aina inhonnut uskontoa ja vanhoillislestadiolaisuutta erityisesti. En ole koskaan - lapsenakaan - uskonut kristinuskon tarinoihin.

Kuitenkin olen joutunut ajattelemaan itseni ulos kristinuskosta, koska lähipiirissäni ei ollut ketään ei-kristittyä, jonka kanssa olisin voinut jakaa ajatuksia. Sain kristillisen aivopesun.

Mitä etäämmältä kristinuskoa katsoo, sitä hullummalta se tuntuu. Kuinka joku voi uhrata elämänsä tuollaiseen soopaan?

• yurki1000

Moi 1 10.

Jos Luojaa ei ole, miten kaikki sai alkunsa?

Nykytiede

https://www.google.fi/search?q=mahdoton evoluutio&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls

Itsekin petyn ihmisiin käytännössä lähes päivittäin. Mutta Kristus on Totuus, eikä Hän petä koskaan.

Olisi kaikille parasta, jos oppisimme antamaan anteeksi. Murhe ja katkeruus ovat elämän vihollisia.

Sananl. 4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.

rauhaa
        jyrki

• yurki1000 kirjoitti:

Moi 1 10.

Jos Luojaa ei ole, miten kaikki sai alkunsa?

Nykytiede

https://www.google.fi/search?q=mahdoton evoluutio&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls

Itsekin petyn ihmisiin käytännössä lähes päivittäin. Mutta Kristus on Totuus, eikä Hän petä koskaan.

Olisi kaikille parasta, jos oppisimme antamaan anteeksi. Murhe ja katkeruus ovat elämän vihollisia.

Sananl. 4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.

rauhaa
        jyrki

"Nykytiede"

Kreationisiten valheilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa.

• ateismi = 0

Ei Jumala pakota ketään uskomaan. Ihmisellä on täysi vapaus ottaa Jeesus Kristus vastaan pelastajanaan tai lähteä omille teilleen. Ei siihen tärvitse lupaa uskovilta eikä ateistelta.
      Meidän uskovien tehtävä on julistaa evankeliumia ja kuulija saa itse tehdä valintansa ja on sitten vastuussa Luojansa edessä.
      Kun omaisesi rukoilevat niin Pyhä Henki kutsuu sinua voimalllisesti puoleensa ja itsekkin tavallaan haluaisit taivaselämää, mutta järkesi on sitä vastaan.
      Niin itse valitset!

• kaislikossa suhisee

On pieni suku mutta onneksi ei yksikään rukoile. Lueppas tekstis ajatuksel ja mieti mikä siin ei täsmää vai täsmääkö mikään.

• yurki1000

Näitäkin voisi miettiä.

- Ps. 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

http://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kokoluku=1&hakuehto=psa 139:16

- Ap.t. 17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

http://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kokoluku=1&hakuehto=apt 17:26

- Martti Luther, sidottu ratkaisuvalta:
        "Paavali ruhjoo vapaan ratkaisuvallan yhdellä ainoalla sanalla sanoessaan, että kaikki vanhurskautetaan lahjaksi, ja vielä, että heidät
        vanhurskautetaan ilman lakia ja ilman lain tekoja. Tällä ainoalla salamaniskulla hän murskaa niin pelagiolaiset kokonaisine ansioineen, kuin sofistit vähänvähine ansioineen. Jos meidät näet vanhurskautetaan ilman tekoja, niin hylätään kaikki teot, olivat ne sitten pikkuruisia tai suuria; hän ei näet tee poikkeusta missään suhteessa, vaan leiskuu samalla tavalla kaikkia vastaan.

Pelkkää mielikuvitusta ja ulkokultaisuutta on siis ehdottomasti kaikki se, mitä sekä opetetaan että tapahtuu ennen armoa armon saavuttamiseksi; sillä välttämätöntä on, että meidät ehdättää Jumalan laupeus, jotta tahtoisimme. Niinhän Augustinuskin Pelagiuksen kirjeitä vastaan kirjoittaessaan selittää, että Jumala kääntää ne, jotka eivät tahdo ja jotka hangoittelevat vastaan. Hän on osoittanut tämän Paavalin tapauksella: Jumala käänsi Paavalin, kun tämä oli kiivaimmassa vainoamiskiihkossa, mielettömänä ja armoa vastustavana.

Ei Pietarikaan välittänyt Herrasta, niin että olisi muistanut sen sanan, jonka Jeesus oli hänelle sanonut, mutta Herra muisti Pietaria keskellä tämän hirveintä kieltämistä, ja niin tämä, muistaen sanan, itki katkerasti. Tämän kohdan esittelystä siis huomaamme, kuinka paljon petosta tämä harha saatanan johtaessa on saanut aikaan. Kun näet ei voitu kieltää, että meidän pitää tulla autuaiksi Jumalan armon kautta ja kun ei voitu väistää tätä totuutta, niin jumalattomuus turvautui toiseen tiehen totuutta väistääkseen ja kaavaili näin: joskaan meidän tehtävänämme ei ole itse tehdä itseämme autuaiksi, meidän tehtävänämme kuitenkin on valmistautuminen siihen, että tulemme autuaiksi hänen armostaan.

Kysynpä, mihin silloin jää Jumalalle tuleva kunnia. Minä sanon, että vähemmän häijyltä tuntuu armon täydellinen kieltäminen kuin että se valmistetaan meidän omalla pyrkimyksellämme ja toimellamme ja aivan kuin sijoitetaan meidän omiin käsiimme. Ja kuitenkin oli tämä erheen vaikutus vallassa, koska se oli niin lumoavan miellyttävä luonnolle ja vapaalle ratkaisulle, että sitä oli vaikea osoittaa vääräksi varsinkin oppimattomille ja typerille."

http://koti.mbnet.fi/teppov/ratkaisu.htm

Ilman kutsua ei käänny kenkään.

"Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. Raamattu sanoo, että Herra kutsuu ihmisiä 2 ja jopa 3 kertaa."

http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

Helppoa opiskelua. Nojaa taakse ja kuuntele.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat

Kadosh

http://evotuhat.wordpress.com/kadosh/

paz
        jyrki

• 16+16

''Meidän uskovien tehtävä on julistaa evankeliumia ja kuulija saa itse tehdä valintansa ja on sitten vastuussa Luojansa edessä.''
        Tuossa on vähän samaa kuin teippaisi käsikranaatin jonkun käteen ja ilmoittaisi, pidä kiinni, niin pelastut. päästä irti, niin kuolet, valinta ja vastuu on yksin sinun.

• uusiajatteleva

"(suurin osa kohtaamistani uskovaisista on mukavia, fiksuja ja vaatimattomia ihmisiä, ja siksi ärsyttää, kun uskovaisia usein haukutaan rumasti)."

Ateistina yhdyn aloituksen toteamukseen. Liian usein varsinkin nimettömänä nimitellään uskovia vaikka miksi. Se ei ole reilua. Se ei ole sivistynyttä puhetta.
      Toinen asia on arvostella uskontojen sisältöä ja sen ympärillä voi piruillakin.

Tottumuksen voima on valtava. Uskomuksista tai tavoista on vaikea luopua. Kääntyipä suuntaan tai toiseen.
      Siispä. Pitää miettiä asioita ja antaa ajan kulua. Uskonnoista niiden sisällön takia lienee helppokin irtaantua mutta kaveruus-, perhe- ym siteet on jokaisen ratkaistava itse.
      Itse en ole koskaan hylännyt uskovia kavareita. Mitä siitä jos joku uskoo olemattomiin. Ei se ihmisestä pahaa sen takia tee.

• yurki1000
    • vierailkaapa tällä
      • yurki1000

Moi Vierailkaa.

Lankeemus tuotti kaaoksen. Ellemme pidä kiinni Totuudesta, eksymme.

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

rauhaa
        jyrki

• yurki1000
      • "Tiede: EVOLUUTIO ON MAHDOTON
        "

Älä valehtele.

"Ikäväkseni olen havainnut, etteivät tieteen saavutukset herätä juurikaan mielenkiintoa."

Et sinä puhu tieteen saavutuksista vaan roskapostitat kreationistien valheita.

• Vaikutat hyvältä tyypiltä, jolla on oikeat eväät täyteen elämään mieli ja silmät avoinna.

Jotenkin tuntuu siltä, että tuo rukoiluasia hieman painaa sinua.

Ehkä se tuntuu vähän lapselliselta ja hassulta jäänteeltä, mutta antaa kuitenkin rauhaa ja turvallisuuden tunnetta.

Tuli mieleen, että voisit kohdistaa rukouksesi "maailmankaikkeudelle", "kohtalolle" tai jollekkin muulle ilmiölle persoonallisen henkiolennon sijasta.

Tai sitten voit vain käydä iltaisin läpi elämääsi ja toiveitasi. Esim: Toivon että ..... ja ....... sekä yritän jatkossa ...... , ......... ja ............ enkä enää ......... .

Itse asiassa tuo jälkimmäinen vaihtoehto vaikuttaa itsellenikin kokeilemisen arvoiselta jutulta.

• aloittaja-ateisti

Kiitos kaikista vastauksista! Niistä oli minulle hyötyä ja niitä oli kiva lukea. Nyt olen jo jonkin aikaa elänyt elämääni ilman jumalaa ja suoraan sanottuna tunnen oloni paljon vapaammaksi. En ollut aikaisemmin edes tajunnut, kuinka jäykkää ja rajoituksellista elämäni oli - en yksinkertaisesti huomannut sitä aikaisemmin.

Asiat tuntuvat paljon yksinkertaisemmilta ja on mukavaa, kun ei tarvitse tuntea - tai siis kuvitella tuntevansa - "kaikkivoipaista katsetta" niskassaan. Enää minulla ei ole edes tarvetta rukoilla. Rauhoitun musiikkia kuuntelemalla ja piirtämällä. Pidän ajatuksesta, että voin menestyä elämässä, koska olen ahkera, en siksi että jokin korkeampi voima on niin päättänyt.

• ahdistus helpottaa

Näinhän se menee kun pääsee vapaan ajattelun makuun. Itse huomasin myös kuinka ajatuseni rupesivat hiljalleen virtaamaan huomattavasti nopeammin kun ei tarvinnut enää aivokapasiteettia "väärien ajatusten torjumeseen" jne.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      45
      10986
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      36
      2861
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      28
      2016
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      141
      1835
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      197
      1279
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      16
      1260
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      74
      1203
    8. 99
      1056
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      60
      1048
    10. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      206
      1040
    Aihe