Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
lonelybird
profiilit
lonelybird
lonelybird
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
42
Kommenttia
421
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kuuluuko tänne?
Jollet osa lukea niin voin sinulle ilmoittaa että tämä palsta on veneily>purjehduspalsta.
Täällä kirjoitetaan muutenkin niin paljon paskaa ett voisitko siirtyä tuonkaltaisella muualle ja olla sitten mukana tekemässä tästä palstasta jotain hyödyllistä ja hauskaa meille purjehtijolle.
KIITOS!
26.04.2006 19:04
Voit käyttä liuottimia kuten acetonia, thinneriä, bensaa ja ne.
Älä käytä happoja, emäksiä tai hiovia aineita.
Alumiinimaston pinnassa on alumiinioksiidikerros. Jos vaurioitat sitä esim hiomalla rubbingillä on mastosi sen jälkeen läikikkämpi vuodesta toiseen koska oksiidikerroksen paksuus vaihtelee jä sää etc pääsee vaikuttamaan eri tavalla eri paikkaan.
Eli pese ensin ja puhdista sen jälkeen esim. acetoonilla. Levitä sen jälkeen Hempelsin mastosilikooni pintoihin. Huomioi että silikonin paikka on ainoastaan alumiinipintohin. Älä siis sotke gelcoatia silikoonilla.
26.04.2006 18:58
On omistajan vastuu huolehtia siitä että vene on kunnolla kiinitetty. Jollei voi vakutusyhtiö vähentää tai olla maksamatta korvaussumman.
Tulkinta vaihtelee vakutusyhtiöiden kesken.
26.04.2006 18:47
Minä en kuse enkä kakkaa omaan pesään!
Tietysti olen laittanut, se kuuluu minun tehdä niinkuin kaikki muut. Tämän keskustelun taso on jälleen sitä luokkaa että moista ei muualta löydy.
Se yli laidan kusemisen haitta on paljon suurempi kuin paskominen yli laidan mutta molemmat tulisi säilyttää septissä.
Hyödyllinen keskustelu olisi sellainen missä pohdittaisiin millä tavalla saataisiin sellaisia imupisteitä että niihin pääsee sekä että millä rahalla pumput pidetään kunnossa ja puhtaina. Lisäksi että millä tavalla estetään että imutyhjennyspaikassa makaa vene tuntikaupalla.
Minä lupaan hoitaa osuuteni kunhan vaan annetaan siihen mahdollisuuksia. Ja te kaikki muut ylilaidanpaskoojat/kusiat hävetkää........
26.04.2006 18:40
Vastasin tähän äsken mutta useat olivat eri mieltä. Kuitenkin useimmissa venetuotteissa jotka sisältävät oksaalihappo se on 3% ja 5% välillä. Oksaalihapon konsentraatio ei ole kovin kriittinen eli voit annostella runsaaminkin. Ratkasevampi on lämpötila sillä reaktio laskee sen myötä ratkaisevasti.
26.04.2006 17:12
Edellyttäen että gelcoatti on puhdas eikä haalistunut riittää 1 kerros Hempelsin kova vaha tai Autoglymin. Sen päälle laitan Autolymin Glossy. Glossy on nestemäinen polymeeri joka levität päälle ja annat kuivua 30-60 min jonka jälkeen kiiloitus. Kuulostaa työläältä mutta glossyn käsittely on todella helppo. Hintakaan ei tule vastaan sillä pieni pullo riittää pariksi vuodeksi keskikokoiselle veneelle. Jos homma on tehty hyvin säylyy pinta läpi sesonkin.
26.04.2006 17:06
En ole tavannut cleaneria missä olisi silikonia. Ja jos olisi, älä käytä!
Silikoni on tosi hankala aine jos joudut tekemään korjauksia tai maalaamaan. Sitä ei poista tavalisilla liuottimilla ja se imeytyy gelcoatiin.
Siliconin täydelliseen poistamiseen tarvitset aineita (freoneja) jotka ei ole kaupan.
Muuten olen sama mieltä kuin mainsaill rubbaa vaan tarvittaessa, tee se silloin kunnolla niin että normaalit huoltotoimenpiteet pitävät pinnan kunnossa.
Kuitenkin, haalistunut pinta on rubattava muuten vahausjälki häypyy kuukauden sisällä.
26.04.2006 12:08
Olen vuosikymmeniä purjehtinut kissojen kanssa. Parhaimillaan neljän kanssa samanaikaisesti. Voin vakuuttaa että ainakin minun kissat viihtyvät veneessä paremmin kuin kotona ja että muita ongelmia ei ole ollut kuin että yksi niistä kehitti tavaksi tuoda eläviä kyykärmeitä veneeseen.
25.04.2006 20:43
Jos XP, niin se tunnistaa Sinun GPS Microsoft Tuchball tai muu sellaiseksi. Vaikeus XP:ssä on että et nää driveriä ilman GPS:ää, ja päästä katsomaan device manageria kun cursori juoksee sinne tänne ei ole helppoa.
Joka tapauksessa Sinun on avattava device manageria GPS kytkettynä, löydettävä "Mice and other pointing device", avattava MS TuchBall tai vastaavan properties ja klikattava do not use...
Se on kuin tietokonepeli, mutta kun se on tehty toimii Gepsi!
Älä vaan poista driveri vaan määrittele se aktiivittomaksi muuten latautuu se uudelleen seuraavan käynistyksen yhteydessä.
23.04.2006 21:06
PC Pentium, CD-asema, Win 3.1x/95, Win Nt 3.5.x, Ram 16 MB (Win 3.1x)/32 MB (Win95)/64 MB (Win NT).
SVEGA 800X600/256.
Kovalevyasennukseen tarvitset ~250 MB levytilaa / albummi
Jos tarvitset lisätietoja, kerro.
23.04.2006 20:51
En tiedä miksi haluat kytkeä neljä akkua rinnan mutta rinnan kytkeminen on aina riski. Riski moninkertaistuu jos kytket neljä akkua rinnan. Suosittelen että pyrkisit välttämään sitä jos mahdollista. Bilteman akut ovat perinteellisesti ollut starttiakkuja. Näitä samoja akkuja on sittenmin laitettu enemmän vapaajan akkupakkauksiin mutta tekniset ominaisuudet ei ole juuri muutettu, -jollei tänä vuonna on jotain uutta.
Laadukas syväpurkausakku käynnistää mootorisi helposti (jollei erillinen käynistysakku). Minulla on samat akut ollut käytössä jo 6 vuotta ja mittausteknisesti ne ovat melkein uuden veroisia edelleen (talvisin olleet ylläpitolatauksessa veneessä). Vaihdoin näihin akkuihin kun Bilteman rinnan kytketty akku meni sisäiseen oikosulkuun ja puhalsi nesteet pihalle. Paljon puuta jouduin vaihtamaan.
Mielestäni hyvä hankinta on BatMan-mittari tai vastaava jonka ansiosta pystyt valvomaan että akusta ei milloinkaan pureta kuin max. 60% nimelliskapasiteetistä jolloin akkujen potentiaalinen ikä kasvaa moninkertaiseksi. Hyvä laturi on myös hyvin tärkeä. Jollei viedä akku joskus tasausvaiheen läpi kärsii se vähitellen eikä palaudu kunnolla enään.
Näistä asioista on täällä ja muilla saiteilla keskusteltu paljon. Jos osaat englantia käy hedän saiteissa, sieltä löytyy asiallisimmat nevot.
Täältäkin löytyy hyviä tyyppejä joiden tavoite on auttaa, mutta miten seulota hyvät neuvot huonoista?
23.04.2006 20:40
Muoviteullisuuden insinöri on aikoinaan minulle väittänyt että ei ole.....
Itse en tiedä asiasta mitään mutta olen kyllä käyttänyt usein. Muuta haittaa en ole nähnyt kuin että valkaisuaineena se toimii, -usein kun et sitä haluakaan.
23.04.2006 19:53
Kiitoksia Teille kaikki. Ihan asiallisia vastauksia kaikilta, -mitä on tapahtunut?.
23.04.2006 19:48
Kloriitti on erinomainen bakterisiidi. Se tappaa useimat bakteerien aiheuttamat hajuongelmat (ja kloriittin haju vie Sinulta hajuaistin). Onko Sinulla kuvaa siitä mitä turkkilevyjen alla aiheuttaa hajua?. Parempi ratkaisu on yleenssä kaupallinen hyvälaatuinen pilssipuhdistusaine jossa on sekä tensiidejä ja bakterisiidejä.
22.04.2006 19:07
Kenen valmistama masto Sinulla on? Onko profiilin tyyppi Sinulle selvä? Yleenssä löytyy kanava kaapeleitä varten tai muoviprofiilionka sisälle kaapelia vedetään. Jollei, joutuu käyttämään muoviputki joka kiinitetään esim. Sikaflexillä. Joka tapauksessa älä luovu mastohuipussa olevasta VHF-antennistä, se kantaa ihan eri tavalla kuin "pull pittissä" oleva. Jos haluat "täydellisen järjestelmän", asenna varaantenni "pull pittiin".
Kolkuttava VHF:n antennikaapeli voidaan kyllä hiljentää...
22.04.2006 18:59
"Hempelsin Light Primerillä ei käytännössä saa riittävän paksu peitto jollei..."
Näin on minulle ammattitaitoiset laatuvenevalmistajat minulle sanonut ja heidän neuvot olen seurannut.
Kielitaidostani saat olla mitä mieltä tahanssa, luulen kumminkin että vaikka äidinkieleni on muualta ja se varmasti paljastuu teksteistäni ovat useimmat tervejärkiset suomenkieliset minua ymmärtänyt.
19.04.2006 10:07
Hempelsin Light Primerillä ei käytännössä saa riittävän paksu peitto jollei:
A) Maalaa keroksittain kerroksittain erivärisellä primerillä kunnon peiton varmistamiseksi, tai
B) Maalaa 6 kerrosta
Puhuinko kiireestä?, en vaan kirjoitin puolikuivan pinnan päälle.
18.04.2006 18:49
Se tavanomainen Hemppelin jauhe sisältää nimemomaan 3% oksaalihappoa.
18.04.2006 16:40
Samalla tavallako suosittelet asiakkaillesi lääkkeet?
Oksaalihapon tavanomainen konsentraatio kaupallisissa venehoitoon tarkoitetuissa tuotteissa on 3-5%.
Herra apteekkari puoskaroi hevoskuurilla!
18.04.2006 16:37
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=4500000000000063&posting=22000000014961587
18.04.2006 16:18
15 / 22