Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

42

Kommenttia

421

1. Moni on kovin tyytyväisiä C-mapiin mutta mielestäni Navionics on kovan työn jälkeen nyt paras. Minulla on molemmat iPadissä sekä Navionics+ minun Raymarine e97:ssä. Navionics on nyt päivittänyt kartat kovalla vauhdilla ja sen kautta korjanneet suurin pirtein kaikki mistä heitä on kritisoitu. Kilpailiat ovat jälkijunassa.
    C-map ja Navionics eivät ulkonäöltään paljon poikeaa toisistaan. C-map on mahdollisesti vähän yksinkertaisemman näköinen. C-mapin virheet eivät ole korjattu samassa mittakaavassa kuin Navionics.
    Kalastajalle Navionics+:n SonarCart saattaa olla kiva lisä.
    http://webapp.navionics.com/?lang=en#@13&key=exbnJiiewC
    Katso yllä oleva linkki. Vasemalla alhaalla voit kytkeä SonarChart On/Off.
    Plottereistä ehdotan e7d koska pelkkä kosketusnäyttö aiheuttaa ongelmia märässä kelissä ja mikäli Sinulla on hanskat käytössä.
    Raymarine on muuten myös ollut minulle mukava yllätys. Ostin uudet laitteet keväällä 2013 kun ukkonen oli rikkonut kaikki mun vanhat. Ilmaiset ohjelmapäivitykset ovat tehneet sen että tänäkin päivänä minulla on laitteet samalla softalla kun nyt kaupassa olevilla. Se on suuri etu sillä esim LightHouse II ja varsinkin sen uusin versio on täynnä hyviä ominaisuuksia.
  2. "Varasulake" poksahti jo heti!
    Itse asiassa jokaisella akulla on erilaset ominaisuudet, tarkoittaen että AGM-akuilla saatta olla hyvinkin toisistaan poikkeavat lataus- ja ylläpitojännitteet.
    Bilteman AGM-akut ovat niin sanottuja "Dual Purpose" akkuja, eli ne antavat suurehkon virran tarvittaessa sekä kestävät syväpurkausta kohtuullisesti.
    Nyt oletan että Sinä "Maa-Krapu" olet purjehtia koska kirjoitat tähän foorumiin!?
    Purjehtia haluaa yleenssä että hän on mahdillisimman riipumaton maasähköstä ja että akut latautuu mahdollisimman nopeasti kun moottoria käytetään...
    Kun puhutaan maasähkölaturista yhdistettynä AGM-akkuihin , on tärkeää että se on riittävän "nerokas" niin että se ei missään vaiheessa ylilataa. Ylilataus on AGM-akun surma!
    Äkkiä päätellen olisi Sinun järjestelmässä oikea ratkaisu järjestelmä joka lataa moottorikäynnin aikana ensisijaisesti Sinun AGM-akut ja rinnan starttiakku. Ehdotan että tutustut Sterlingin alternator to battery charger:
    http://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a?variant=878066559
    Ei halpaa mutta parasta...
    AGM-akun ominaisuuksiin kuuluu että sen sisäinen vastus on hyvinkin pieni eli se on valmis vastaanottamaan suurtakin latausvirtaa. Sterlingin tuote hoitaa hommat ja jakaa samalla Sinun hupiakut starttiakusta. Tämä tarkoittaen että moottorin laturin jännitesäätö määrää starttiakkusi latauksen, -ihan niin kuin ennenkin...
    Sinun (mahdollisesti uusi) maasähkölaturi voit kytkeä suoraan Sterlingin sisäänmenooon edellyttäen että se on dioodeilla eristetty (yleenssä on)...
    Näin ollen Sinun Biltema AGM-akut on rinnan kytketty hupiakkuyhdistelmä ja starttiakku on eristetty Sterlingin ansiosta. Luulisin Sinun pärjäävän Sterlingin AB12380-malilla koska luulisin että Sinun laturi on Valeon 70 A laturi jolloin kustannus olisi ~300 GBP...
    Lisätietoa Bilteman AGM-akuista:
    www.drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZVNfYllXSklPV1U/view
    ja
    www.drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-eVVaelppSHhia28/view
  3. Jos ymmärrän oikein sinulla on siis Blue Sea SI_ACR PN 7610...
    Se on niin sanottu Dual sensing relay, tarkoittaen että kun jännite nousee joko hupiakuissa tai starttiakussa nousee yli 13.6 volttiin (30 sek), tai 13.0 volttiin (90 sek), vetää relee ja yhdistää hupi ja startti rinnan.
    Kun moottori sammutetaan lähtee jännite hiljalleen laskuun. Kun jännite on laskenut 12.75 volttiin (30 sek) tai 12.35 volttiin (10 sek) avautuu rele.
    Yleenssä suositellaan että laturin latausvirta ohjataan ensisijasesti starttiakkuun. Näin ollen määrää starttiakkun releen vetohetki.
    Pitkän moottoroinin jäälkeen hupiakutkin ovat saavuttaneet laturin säätimen jännite ja kun moottori sammutetaan on kaikki rinnan kytketyt akkujen jännite laskettava 12.75 volttiin ennenkuin rele aukeaa ja ledi sammuu (ja se kestää).
    Mielestäni relesi toimii oikein. Ainoa mitä ihmettelen on se ääni. Olen asentanut useita enkä ikinä kuullut ääntä.
    Okkkkkkkkk:n ehdotus vetokäämin äänestä voit hylätä heti kättelyssä sillä se edellyttäisi että vetävä virta olisi vaihtovirta. Okkkkkkkkk:n kokemukset liittyvät luultavasti hänen kotona olevaan yösähköreleseen.
    Jos ääni johtuu hunosta relekontaktista, se ei tule olemaan pitkäikäinen ja ehdit varmasti takuaikana vaihtaa sen. Jos ääni on melkein huomaamaton luulisin sen tulevan kellopiiristä. Vaihda jos se häiritsee. Se kuuluu varmasti takupiiriin...
    Onnittelen sinua kumminkin siitä että sinä olet mielestäni valinnut paras ACR tälle amperitasolle, ja Bilteman halpa katastrofituote ei sinua hujannut...
  4. http://www.finnparttia.fi/