Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Väitteesi ei pidä paikkaansa. Kristinuskon eräs suurimpia valtteja alussa oli että se hyväksyi yhteyteensä naiset, lapset ja orjat. Tämä oli sen ajan yhteiskunnassa hätkähdyttävän radikaalia.

Jeesuksen julistuksessa ja teoissa tulee ilmi Hänen naisia puolustavan ja tasa-arvoistavan asenne.

Kuvaava on myös seuraava tapahtuma:"Charles H. Spurgeon kertoi miten eräs hindunainen Intiassa kysyi lähetyssaarnaajalta: ”Teidän Raamattunne on varmasti kirjoittanut nainen.” ”Kuinka niin?” lähetyssaarnaaja kysyi. ”Koska se sanoo niin paljon kauniita asioita naisista,” vastasi nainen."

Jos kristinusko olisi kuvaamasi kaltaista, olisi helppo uskoa että kristityissä ei olisi ensimmäistäkään naista, silti heitä on vaikka kuin paljon. Tunnen monia kristittyjä naisia, yhdenkään suusta en ole kuullut väitteesi kaltaisia lausuntoja.
  2. Tutkin kohtaa hivenen lisää, ajatuksia:

Vertaukset sinällään eivät ole epäselventäviä vaan selventäviä. Esim.Matt.13:35 kohdassa Jeesus lainaa Psalmia 78 ja ilmaisee että vertaukset nimenomaan avaavat salaisuuksia. Näinhän monesti onkin, kerrottu mielikuvarikas vertaus tai tarina auttaa ymmärtämään vaikeitakin asioita paremmin ja selvemmin.Kuten Tennyson asian ilmaisi runossaan:...totuus verhottuna tarinaan käy sisään matalista ovista"(Alfred, Lord Tennyson In Memoriam).

Hyvä on myös tuoda esille seuraava ajatus:"Heprealaiset ilmaisevat mielellään seuraukset ikään kuin ne olisivat tarkoituksia". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).

Hepreassa ja arameassa sana "vertaus" voi merkitä myös "arvoitus". (Lähde: F.F.Bruce:Suorat sanat-Jeesuksen opetuksen vaikeita kohtia).

Voiskos arvoitus merkityksen nähdä kannustimena tutkia vertausta vaikkei sitä "näkisi" eikä "kuulisi", mutta sitä tutkittuaan ja pohdittuaan se avautuisi ja tuottaisi sen uskon ja anteeksiantamuksen?

Eihän nämä helppoja kohtia ole, vaativat pohdintaa ja tutkimusta. Itse koen sen kylläkin tosi antoisana ja ahaa-elämyksiä tuottavana.

Muuten voin suositella Raamatun jännitteisistä, vaikeista kohdista kiinnostuneille hyvää ja näitä kohtia avaavaa "Suorat sanat"-kommentaari sarjaa. Se sisältää 3 kirjaa, jotka keskittyvät Vanhan testamentin, Jeesuksen ja Paavalin opetuksien vaikeisiin kohtiin. Löytynee varmaan kirjastoistakin :)
  3. Ylemmyyden tunteen skippaan, se jäi uskoontulo prosessin jalkoihin ja on pysyny poissa. Kaikki muu kelpaa ja on kelvannutkin hyvin. Toisaalta jos meinaa itse selvitä ja klaarata nuo kaikki, se se vasta ahneutta ja ylemmyydentunnetta onkin.