pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia12 aloitusta · 6913 kommenttia
- Kyllä terve epäily on paikallaan myös uskonasioissa. Epäilyhän ei ole uskon vastakohta, epäusko on uskon vastakohta.
Jumala kyllä tietää mitä tekoa me ihmiset olemme, onhan Jumala itse meidät luonut. Jumala ymmärtää pienen ihmisen epäilyt ja kipuilut. Onneksi niissä epäilyissä ja kipuiluissakin voi ja saa turvata Jumalaan. - Tässä se taas nähdään että "kirkon moniäänisyys ja ev.lut kirkossa katto on korkealla ja seinät leveällä" lauseet ovat vain sanahelinää. Puheet ja teot eivät käy yksiin.
- Miten ihmeessä pidän pystyssä jotain Trump-kerhoa, kun en kannata Trumppia enkä ole millään tavalla tekemisissä Trumpin tai kyseisen kerhon kanssa.
Samoin en kannata noitarovioita, ne eivät kuulu kristillisyyteen. Oikeanlainen ja terveoppinen lähetystyö ei noitarovioita tue. - Tarkoitin kirjoituksessani Suomen uskovaisen tilannetta. Pahoitteluni jos se jäi epäselväksi. USA:n tilanteesta en niinkään tiedä.
- Juurikin näin. Se vaan tahtoo olla niin että ne äärilaidat asiassa kuin asiassa ovat äänekkäimpiä ja saavat sitten mediassa palstatilaa. Mutta onneksi tähänkin asiaan suhtautuminen oikealla tavalla on tervettä ja järkevää. Rokotevastaiset uskovaiset ovat kuitenkin marginaalinen joukko.
- Olen konservatiivi, enkä fanita Trumppia. Vaimonikin on konservatiivi eikä hänkään fanita Trumppia. Yleistykset eivät aina pidä paikkaansa, siksi olisi syytä välttää niitä.
- Ei välttämättä miksikään, totesin vain kyseisen asian. Ehkä jotakin kiinnosti :)
- Ev.lut kirkko on liberaalin tiensä valinnut, ja etenee sillä systemaattisesti. Mitä se tuo tullessaan ja mikä on lopputulema voi vain arvuutella. Tietyssä mielessä "konservatiivien rintama kaatui", mutta toisaalta ei se heidän uskoaan vienyt. Varmaan vaan tiivisti yhteisöä, kuten tällaisissa tapauksissa käy.
Kaikki tämä kertoo ev.lut kirkon epävakaudesta ja hampaattomuudesta. Kirkon tila on aika surullinen ja kestämätön. Lohdullista on se, että Jumala pelastaa edelleen yksilöitä, ei kirkkokuntia, onneksemme. - Hyviä ajatuksia esität. Samaa mieltä olen kulttuurisidonnaisuudesta uskontojen suhteen. En välttämättä siinä näe ongelmaa, kunhan esim. kristinuskossa se ydin, oppi säilyy. Paavalikin puhui ns. ehdonvallan asioista Room.14.luvussa. Itse näen esim. musiikin juuri tällaisenä asiana.
Afrikkalaisten kristinusko on eläväisempää, heillä Jumalan palveluksessa on musiikki ja ylistys olennaista, meillä taas luterilaisuus on rauhallisempaa ja suoraviivaisempaa. Ja molemmat palvelevat samaa Jumalaa.
Menestysteologiasta olen samaa mieltä, se on vahingoittava harhaoppi, josta kristittyjen on sanouduttava irti. - Niin, siis ei ole kahta jumalaa. On yksi Jumala joka ilmentää itsensä kolmessa persoonassa.
- Jonkin verran olen alkuseurakunnan eli koineen kreikkaa itseopiskellut. Se on ollut hyvin antoisaa. Sillä koinee kreikka on rikkaampaa ilmaisultaan kuin suomen kieli. Se avaa alkutekstiä syvemmin ja perusteellisemmin.
Tästä tulenkin siihen että olet ihan oikeassa tuossa "alkujuurille menemisessä" eli on tarkattava asiayhteyttä, lauserakenteita ja muita merkittäviä asioita kun tekstiä kääntää suomeksi. - Kristillisyys ja sen näkyminen maassamme on vähenemässä, se on ihan totta. Toisaalta maassamme on vieraillut Sanan julistajia Afrikasta asti. Onko suunta hiljalleen muuttumassa?
Näkisin, että tilanne islamilaisissa maissakin on muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut ja edelleen muuttuu. Yhä suurempi määrä ihmisiä pääsee erilaisten mediamuotojen piiriin. Näin tieto lisääntyy, myös uskontojen suhteen.
Hyvä ja pohtimisen arvoinen kysymyshän tämä on. Itse uskon tämänkin asian suhteen oikeudenmukaiseen Jumalaan, joka suo jokaiselle yhtäläisen mahdollisuuden kuulla evankeliumi ja usko siihen tai olla uskomatta, Jumala tekee tämän tavalla tai toisella. - Esim. Apt.9:15:"Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.
Herra siis Jeesus sanoo valinneensa Paavalin omaksi aseekseen viemään Jeesuksen sanomaa eteenpäin. - Kolminaisuusoppia ei sanan löydy Raamatusta, se on totta. Mutta oppina ja käsitteenä se löytyy monin tavoin ja monissa kohdin Raamattua. On ainakin 12 selvää kohtaa, jossa asia vahvistetaan. Lisäksi on useita rinnastuksia Jeesuksen ja Jumalan välillä. Jeesus itse on myös Luoja ei luotu.
Myös kirkkoisien kirjoitukset (n.100-300 jKr. siis paljon ennen Nikean kokousta) vahvistavat että he uskoivat kolminaisuuteen.
Ei keisari mitään "määrännyt" vaan jo olemassa oleva ja tunnettu asia vahvistettiin Nikeassa 325 jKr. Syynä tähän olivat harhaopit, että Raamatussa ei olisi kolminaisuutta, tähän tuli ja oli hyvä ja luonnollista reagoida. - Tämä+oli+varmaan+yksi+syy+miksi+Jeesus+kehotti+tekemään+lähetystyötä+ja+antoi+lähetyskäskyn.+Sen+tärkeyttä+ei+edelleenkään+voi+aliarvioida.+Toisaalta+nykyinen+globaalinen+informaatiotulva+tavoittaa+yhä+enemmän+ja+enemmän+ihmisiä,+myös+uskontojen+sanomaa.
Toisaalta+Jumalalle+on+kaikki+mahdollista,+Hän+voi+myös+ilmestyä+uniin+tai+muuten+ilmoittaa+itsensä+eri+uskontojen+piirissä+oleville+ihmisille.+Tämän+kaltaista+on+myös+tapahtunut+esim.+islamilaisissa+maissa.
Ja+kolikon+toinen+puoli+on+että+vaikka+olisit+kasvanut+kristillisessä+maassa+ja+kulttuurissa+et+välttämättä+valitse+kristinuskoa.+Suomessakin+on+(tutkimuksista+hivenen+riippuen)+8-10%+uudestisyntyneitä+kristittyjä.+Itse+puolestani+olen+ateistisen+kodin+kasvatti+ja+kuitenkin+minusta+tuli+kristitty. - Kumpaakin, sillä niissä ei ole eroa tai erotusta. Paavalihan itse sanoi saaneensa opin Jeesukselta ja Jeesus itse sanoi käyttävänsä Paavalia. Minkä Paavali kirjoitti kirjeissään sen Jeesus allekirjoittaa.
- Ihmisen teot ja Jumalan tahto eivät aina käy yksiin. Kyllä Jumala sairasta ihmistä ymmärtää, armahtaa ja lohduttaa, toiset ihmiset eivät aina niinkään, kuten valitettavan osuvasti kerroit.
- Kylliäinen ja Raamattu on tässä eri linjoilla. Uskon Raamattua.
Pieni yksityiskohta, joka ei liity aloitukseen. Mitä ilmeisemmin Kylliäisen poika oli mukana "eläinlääkäri-kandit"-ohjelma sarjassa. Valitsi lääketieteellisen uran eikä seurannut isänsä jalanjälkiä. - En usko että kyse on mistään Raamatun hylkäämisestä. Luterilaisen kirkon käyttämät kolme uskontunnustustahan perustuvat nimenomaan Raamattuun ja niissä määritellään kristillisen kirkon uskonydin.
"Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla Rooman seurakunnassa."(https://fi.wikipedia.org/wiki/Apostolinen_uskontunnustus).
"Athanasioksen uskontunnustus on läntistä alkuperää, latinankielinen ja kolmesta vanhasta tunnustuksesta myöhäisin, syntynyt todennäköisesti 500-luvun alussa Espanjassa." (http://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html) - Kiitos Dikduk näistä juutalaisuuteen liittyvistä ja sitä avaavista kirjoituksista. Mielenkiinnolla niitä aina luen.