Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6593

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Eilen tein pienen päiväreissun, jonne lähdöstäni kerroin. Reissu onnistui hyvin, mutta iltapäivällä en enää täällä käynyt. Katselin nyt avaukselleni tullutta ja mielipidepankkia mainioista viesteistään kiittäen tartun niistä toiseen, jossa hän ottaa esille tekemäni Tanner vs Kekkonen-tutkielmani:

Vuonna 2005 sen kirjoitin tämän areenan yhteiskuntasivuille. Pitkä siitä tuli, monia kymmeniä sivuja. Elin silloin ensimmäistä leskeysvuottani ja suruani hälventääkseni kirjoittelin silloin täällä paljon. Tuossa tutkielmassani tukeuduin ”kotikirjastostani” lukemiini kirjoihin, joista otteita esitin aina aluksi ja sitten täydensin sitä omilla näkemyksilläni. Silloin minulla oli vielä halua ajatella tuollaisiakin asioita ja kykyä myös ajatuksensa ilmaista. Paljon sain tuostakin kirjoittamastani hyvää, kiittävääkin palautetta lukijoilta ja myös muulta merkittävältä taholta. Tässä linkki sellaiseen (toivottavasti aukeaa):

https://www.bing.com/search?pglt=163&q=JormaKKorhonen+Tanner+vastaan+Kekkonen&cvid=bcbd63c78d2b4058b92a9fed443e7e84&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTE0MzQzajBqMagCALACAA&FORM=ANSPA1&PC=ACTS

Joo, mpp ottaa esille myös City-Keskusta-Hietasen ”taistelun” minua vastaan. Ei hän ollut siinä niinkään ahkera kuin jo kauan täällä on ollut eräs toinen, mutta hän oli sentään tuota erästä vakavammin otettava. Hänen mielessään kun en ollut aina vain minä eikä hän siten nähnyt minua muissa kirjoittajissa. Ja kun hän oli silloin kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana täällä Helsingissä lähetin hänen kirjoituksistaan näytteitä puolueen toimistoon täällä. Sain sieltä tällaisen vastauksen:

”Olemme pahoillamme Seppo Hietasen loukkaavasta kirjoittelusta ja pyydämme sitä anteeksi. Olemme kertoneet Hietaselle, millaista käytöstä edellytämme ehdokkaaltamme”
    (allekirjoittajana keskustan Helsingin toimiston virkailija Sinikka Varila)

Eipä Hietanen tainnut kovin monta ääntä saada niissä vaaleissa. Hänhän on jo aikoja sitten edesmennyt enkä häntä muistele mitenkään pahalla, lähinnä vain huvittuneena.

xxxx

Eipä nyt enempää tuosta tai muustakaan. Toivottavasti mielipidepankki huomaa ja lukee tässä sanomani.
    - - -
  2. Sanon edellisessä viestissäni perjantaina, että presidentinvaihdos tapahtuisi ensi perjantaina. Ei toki tapahdu vielä niin, vaan vasta ensiviikon perjantaina 01.03.2024. Silloin saamme maahamme uuden presidentin!

Mietin tuossa hetken, että onkohan Stubb presidenteistä nuorimpana kyseiseen virkaan päässyt. Ei näy olevan. Relander tuli presidentiksi 41-vuotiaana, Ryti 51-vuotiaana, Ståhlberg 54-vuotiaana, mutta neljänneksi nuorin Stubb on 55-vuotiaana presidentiksi tullakseen. Halonen kuten Kekkonenkin tulivat presidenteiksi 56-vuotiaina. Vanhimpana presidentiksi tullut on tietenkin Mannerheim, josta tuli presidentti 77-vuotiaana tilanteessa, jossa ei vaaleja tarvittu. Täytyi tarkistaa tilanne tästä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tietoja_Suomen_tasavallan_presidenteistä

Mannerheimin presidenttikausi on tietysti lyhyin, vain vajaat kaksi vuotta, Kekkosen kausi tietysti ylivoimaisesti pisin, lähes 26 vuotta. Eläkeajan pituus oli korkein Ståhlbergillä, lyhyin Paasikivellä, mutta ei Mannerheim eikä Kekkonenkaan saaneet siitä kauan nauttia; nuokin tiedot nähdään linkistäni.

Vielä nousi mieleeni yksi kysymys: Onkohan Niinistö presidenteistämme ainoa, joka on saanut lapsen presidenttinä ollessaan. Taitaa olla. Pääseeköhän Stubb vielä samaan? Ei taida päästä, vaikka hän on huomattavasti nuorempi kuin Niinistö oli presidenttinä isäksi tullessaan, mutta Niinistön Jenni-vaimo oli silloin vielä hieman alle 40-vuotias kun Stubbin Suzanne-vaimo on jo 53-vuotias. No, onhan heillä jo kaksi lasta, parikymppiset poika ja tytär. Olihan tosin Niinistölläkin jo kaksi poikaa silloin kun saivat Aaro-poikansa Jenni-vaimonsa kanssa; nuo pojat ovat Niinistön ensimmäisestä avioliitosta liikenneonnettomuudessa kuolleen Marja-Leena-vaimonsa kanssa.

Onpa täällä ollut vilkasta viikonloppuna kun tämä avaukseni oli valunut kuudennen sivun loppuun! Itselläni on ollut hiljaisempaa, pitkät tovit päivistäkin vuodelevossa ja kun olen ollut nukahtamaisillani, nivel- ja lihaskivut ovat sen estäneet. Kurjaa tämä on. Huoltahan tämä tilani on herättänyt läheisissänikin ja vanhempi poikanikin eilen ajeli 160 km:n päästä Salosta pappaa katsomaan. Tässähän vielä kuitenkin olen ja toivottavasti saan vielä nähdä uuden, hienon presidenttimme.
  3. Kuukausiin en ole viesteistäsi yhtään poistopyyntöä tehnyt. Ei se mitään auttaisi: Jos valvonta poistaisi viestisi ja niiden myötä myös nikkisi, aina saat uuden nikin ja laitat sillä taas ne samat yhden lauseen tyhjänpäiväiset roiskaisusi, jotka olet kai jo monia satoja kertoja tänne laittanut. Kun sinulla ei ole kykyä uusien viestien laatimiseen. Noilla kuitenkin pystyt aina täyttämään palstaa ja pudottamaan muiden asiallisia avauksia alaspäin. Sellainen taatusti risoo asiakirjoittajia, mutta tuskin hekään viitsivät ”tuotoksista” poistopyyntöjä tehdä, kun tietävät tuloksen olevan sellainen kuin sanoin.

Ainakaan minua nuo ”tuotoksesi” eivät enää mitenkään haittaa, sillä kovin vähän täällä enää nykyään asioin. Ja kun ymmärrän tilanteesi – ilmeisesti niin elämässäsi kuin ja varsinkin pääsi tilassa - siksikään en viitsi tuohon mitenkään puuttua, sillä mikään tai kukaan ei ole minulle yhtä merkityksetön kuin sinä.

xxxxxxxxxxxxx

Katselin tv 1;ltä klo 13.55 alkanutta ohjelmaa hallituksen politiikasta, jonka aluksi oli pääministeri Orpon pitkä avauspuheenvuoro ja sitten jokaisen puolueen johtajan viiden minuutin vastauspuhe. Ne kaikki katsoin. Kun äsken alkoivat yleiset keskustelut laitoin klo 15.30 saakka jatkuvan ohjelman lopun talletukseen sen myöhemmin katsoakseni, kun olin menossa päivälevoille tämän kirjasto-työhuoneeni sohvalle. Mennessäni kuitenkin avasin tämän palsta ja kun näin tuon avauksesi, siihen näin tarpeelliseksi vastata. Luulenpa, että tämän jälkeen tuskin enää koskaan minulle tulee tarvetta puuttua tekemisiisi ja sanomisiisi yhtään mitenkään.
  4. Enpä ole tässä kuussa täällä käynyt. Kun nyt avasin palstan ja näin nuo varmaan jo sadat kerrat ennenkin nähdyt avauksesi niin puutun niihin täysin poikkeuksellisesti.

Niille on näköjään tullut vastauksia ja vastaaja on aina minuksi joutunut. Miksi hän ei ole harhaasi oikaissut? Kokeeko hän kunniaksi minuksi pääsemistään? En usko. Ei kai kukaan tuollaisiin avauksiisi. Joten varmaan itse olet aina niiden vastaustenkin lähettäjä. Miksi sitten sinä? Siksi, kun mielessäsi olen aina vain minä,

Niin tai ei, mutta tuo asia ei ole enemmän pohdinnan arvoinen, kun kukaan tai mikään ei voisi olla minulle yhtä vähän merkityksellinen kuin sinä sotilasta ja johtajaa leikkivä reppana.
  5. Kun vielä avasin palstan ja tulin avaukselleni ja näin tälle tänään tulleen tällaisen viestin: ”Et kait sentään niin toope ole ollut, että Halostakin äänestit? Meinaan kun sanot, että neljä edellistä olet valinnut.” Olen sille jo montakin kertaa antanut selityksen, mutta täytyy antaa vielä kerran:

Vuoden 1994 vaaleissa vaimoni pyysi hartaasti minua äänestämään Elisabeth Rehniä, kun hän halusi saada maahamme naispresidentin. Äänestin kuitenkin Ahtisaarta, joka kansainvälistä kuuluisuutta saavuttaneena rauhantekijänä oli mieluisin minulle kolminkertaisena rauhanturvaajana. Ahtisaarihan sai myös Nobelin rauhanpalkinnon v. 2008– jonka muuten minäkin kuten kaikki faitterit saimme sitten saman vuoden lopulla – emme tosin ropoakaan rahaa, vaan kunniakirjan ja Nobelin mitalin.

Vaimoni sairastui v. 2000 alussa parantumattomaksi tiedettyyn syöpään ja hän vahvasti porvarillisen kodin kasvatti ja minua porvarillisempi itsekin suorastaan rukoili minua äänestämään Halosta, jotta hän saisi vielä elinaikanaan nähdä maassamme naispresidentin. Suostuin hänen pyyntöönsä. Kun vaimoni kuoli v. 2004 vuoden 2006 vaaleissa äänestin jo ehdokkaana ollutta Niinistöä, joka ei vielä silloin tullut valituksi. Mutta vuosien 3012 ja 2018 vaaleissa äänestin häntä paremmalla menestyksellä.

Kekkonenhan sai jatkaa presidenttinä yli 25 vuotta. Hänestä tuli presidentti talvella 1956, jolloin olin varusmiehenä alikersantti ja joutui luopumaan virastaan vasta 1982. Hänen presidenttiuransa kesti kauemmin kuin 1956 kesällä alkanut sotilasurani, joka päättyi syksyllä 1980, mutta kertaakaan en häntä äänestänyt. Jokaisen neljän hänen jälkeensä tulleen presidenttimme olen ”tehnyt” äänestämälläni. Aionpa tehdä vielä viidennenkin joten käyn häntä äänestämässä jo huomenna ennakkoäänestyksessä – varmuuden vuoksi, kun olen melko heikossa kunnossa.
  6. Onhan tämä avaukseni saanut oikein mukavaa huomiota. Yli 500 lukijaa, yli 80 viestiä ja kolme rekisteröitynyttä on tätä ”peukuttanutkin”, kai jokainen eri henkilö, sillä ei kai samalla nikillä voi useampaa kertaa samaa avausta ”peukuttaa”.

Eräs tuossa ylistää, että vain minä saan palstan ”liekkeihin”. Liioittelua sellainen, mutta melkoista huomiotahan avaukseni aina saavat. Kerronpa sille salaisuuden: Huomiota tulee siksi, kun en koskaan avaa jostakusta toisesta kirjoittajasta vaan kirjoitan yleensä ajankohtaisista kiinnostavista asioista, Joskus aikoinaan, parikymmentä vuotta sitten kirjoittelin myös historiasta, mm. Urho Kekkosesta ja Väinö Tannerista. Kirjoittelin myös sisällissodan/vapaussodan vaiheistakin, mutta pitäydyin siinä aikaan, jolloin se tapahtui, en tuonut sitä nykypäivään kuten eräät näkyvät tekevän.

Noita kirjoituksiani taisin julkaista enemmän historian palstalla mutta varmaan myös täällä. Olenhan kirjoitellut tänne paljon muustakin sellaisesta, joka ei oikein kuuluisi tälle palstalle. Olen esittänyt matkakertomuksianikin kaukomatkoiltani, jollaisia olen viimeisten 20 vuoden aikana tehnyt lähes 40, näen tiedostostani (jonka voin halutessanne laittaa tännekin). Viimeinen sellainen oli Thaimaan kiertomatka joulukuussa 2019. Kesä-heinäkuun vaihteeseen v. 2020 85-vuotismatkakseni varamani Irlannin kiertomatkakin peruutettiin koronan vuoksi ja saattaapa hyvinkin olla niin, että kun on jo tätä ikää en enää kaukomatkoja tee enkä niin ollen rasita lukijoita täällä matkakertomuksillani😉

Tämän avaukseni huomionarvoa on saattanut kasvattaa sekin, kun kehaisin siinä keskustan ehdokas Olli Rehniä ja myöhemmällä viestilläni ilmoitin häntä jo ennakkoon äänestäneeni. Niin todellakin tein, aiheista, joita tuossa viestissäni mainitsin. Eipähän Rehn liene enää toisella kierroksella äänestettävänä, kai sinne pääsijöistä varmin on Stubb, mutta onko se toinen Haavisto vai Halla-aho – siinä jännitystä! Mielenkiinnolla katson nuo eilisiltaisessa viestissäni mainitsemani ehdokkaiden ”lopputentit”; ehkäpä ne lieventävät jännitystäni,