Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

1. Ainakin+minä+tarkoitan+Jumalalla+perinteisen+teistisen+käsityksen+mukaista+persoonallista,+maailmankaikkeudesta+erillistä+ja+riippumatonta+entiteettiä.+Ajattelin,+että+aloittaja+tarkoittaa+samaa,+koska+hän+kirjoitti+"älyllisen+tietoisuudenkentän+värähtelystä,+johon+tietoinen+älykkyys+virtaa+jostakin+taustalta";+oletin+siis,+että+tämä+älykkyys+ikään+kuin+syötetään+ulkopuolelta+tähän+tietoisuudenkenttään,+niin+että+tämä+tietoisuudenkenttä+itse+ei+ole+Jumala,+vaan+pikemminkin+saa+älykkyytensä+Jumalalta.+Lisäksi+aloittaja+kirjoittaa+"ylimaallisesta+älystä".+Ymmärrän+sanan+ylimaallinen+tarkoittavan+tässä+ylikosmista+ja+ylikosmisen+ymmärrän+tarkoittavan+kosmoksesta+erillistä+ja+riippumatonta.Mutta+kuten+sanoin,+en+ymmärrä+aloituksesta+sanaakaan.
  2. Jos+tuolle+linjalle+lähdet,+niin+muista+sitten,+että+vaikka+osa+kristityistä+onkin+minun+kaltaisiani+mulkkuja,+niin+on+kuitenkin+ollut+ja+yhä+on+lukematon+määrä+kristittyjä,+jotka+ovat+omistaneet+elämänsä+lähimmäisenrakkaudelle+ja+uhrautuvasti+palvelleet+toisia.+Ja+toisaalta+teidän+harhaoppisten+joukossa+on+ollut+ja+yhä+on+aivan+yhtä+kammottavia+mulkkuja+kuin+kristittyjenkin+joukossa.+Niin+että+tässä+suhteessa+puntit+lienevät+kutakuinkin+tasan:+molemmissa+puutarhoissa+kasvaa+sekä+hyviä+että+huonoja+hedelmiä.Siinä+on+sellainenkin+juttu,+että+te+harhaoppiset+ette+ole+koskaan+päässeet+samanlaiseen+valta-asemaan,+jossa+katolinen+kirkko+keskiajalla+oli.+Olisipa+sangen+hauska+nähdä,+miltä+historia+näyttäisi,+jos+paavin+kirkko+olisikin+ollut+unitaristinen.+Sinä+varmaankin+kuvittelet,+että+trinitaristeja+ei+olisi+vainottu,+te+unitaristit+kun+olette+poikkeuksetta+niin+hyveellisiä+ja+pyhiä+ja+rakkaudentäyteisiä.+Teikäläisiähän+ei+valta+turmele.