Ovatko uskonnot todellisuuden kieltämistä?

Anonyymi

Pilvilinnojen rakentamista, tosiasioiden kieltämistä ja tietämättömyyttä

98

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On.

      • Uskonharha syntyy siitä virheellisestä ajatuksesta että kuolemansa tiedostava pitää itseään liian arvokkaana katoamaan historian hämärään.

        Ainoa asia, joka tuohon väistämättömään auttaa on taikausko, sielunvaellus, paratiisi tai peräti oman maailmansa jumalaksi siirtyminen fyysisen kuoleman jälkeen.

        Tällainen taikauskoinen eskapismi on selkeästi harhaista ja mielen heikkoutta pelkästään sillä perusteella, ettei ole olemassa yksiselitteistä kuoleman jälkeisen elämän mallia.


    • Ei.

      Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.

      Maltilliset kristityt eivät myöskään kiellä tosiasioita vaan Jumala pakenee aina sinne tieteen ulottumattomiin. Kun tiede selvitti evoluution, niin Aatami ja Eeva -uskomus lakkasi ja siitä tehtiin vertauskuvallinen tarina.

      Uskonnoissa on ymmärtääksi kyse siitä, että meille luontaista taikauskoa ja mielikuvitusta on ruokittu siten, että olemme alkaneet lisäämään omia kuvitelmia osaksi todellisuutta. Samoin uskonnollisuus tuo parhaimmillaan mukanaan yhteisöllisyyden, mitä ainakin minä kaipaan lisää tähän nykymaailmaan.

      • Jotain antaa sekin luulo, että upottautuminen kerran vuodessa Ganges-jokeen antaa synnit anteeksi.


      • Anonyymi

        Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on.


      • Anonyymi

        Niin, yhteisöllisyydessä ja porukassa tyhmyys tiivistyy. Sitäkö tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on.

        Jumala on niin päättänyt, että suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on.

        En niin. Moni uskova näyttää luulevan kaikenlaista. Kuten jokeen menemällä saisi synnit anteeksi.

        Itse en voisi uskoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on niin päättänyt, että suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan

        Onpa järjetön Jumala.


      • Anonyymi

        <<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! Jos uskovaiset todella kokisivat tuolla tavalla, ei olisi sitä julmettua määrää lasten ja muiden hyväksikäyttäjäarmeijaa Pyhän hengen johdatuksella, kuten tämä eräs nainen kertoi saarnaajan sanoneen, kun käytti naista hyväkseen. Tai sitten jostakin syystä he kokevat, että tuo valvontataho kaikessa pahuudessaan on heidän puolellaan. Ja niinpä on helppoa uskoa Pietarin kakkoskirjeen tekstiin Luciferin paistamisesta sydämeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on niin päättänyt, että suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan

        Ja minä sanon, että Luojalle kiitos, koska teidän Jumalanne on ilmiselvä Saatana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on.

        "Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on."

        Olin koko pienen ikäni luterilaisen kirkon jäsen. Rukoilin lapsena ja aloin rakentaa elävää Jumalaa omaan päähäni pyhäkoulussa saamani kehoituksen pohjalta. Kävin myös rippikoulun, vaikken Jumalaan silloin uskonutkaan. Seurustelin myöhemmin syvästi uskovaisen naisen kanssa, jolle ole suuri ahdistus, että joudun kadotukseen. Minulla on kohtalaisen hyvä käsitys siitä, mitä luterilaisuus on ja siitäkin on olemassa lukuisia eri muotoja.

        Kirjoitukseni oli tahallisen sarkastinen. Se on tietynlainen kuva siitä, miltä uskonnollisuus näyttää, kun siitä poistaa sen henkilökohtaisen pään sisällä käydyn keskustelun (eli yhteyden), tunteelliset syvät kokemukset ja uskomuksen, että Jumala on juuri se tuttu ja turvallinen ääni, mihin olet elämäsi aikana tottunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! Jos uskovaiset todella kokisivat tuolla tavalla, ei olisi sitä julmettua määrää lasten ja muiden hyväksikäyttäjäarmeijaa Pyhän hengen johdatuksella, kuten tämä eräs nainen kertoi saarnaajan sanoneen, kun käytti naista hyväkseen. Tai sitten jostakin syystä he kokevat, että tuo valvontataho kaikessa pahuudessaan on heidän puolellaan. Ja niinpä on helppoa uskoa Pietarin kakkoskirjeen tekstiin Luciferin paistamisesta sydämeen.

        "<<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! "

        Kyllä ihan tosissaan näin on! Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. normaali ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään. Normaalin ihmisen mielestä ajatus on kertakaikkiaan sietämätön. Tästä johtuu myös kirkon liberaalien pappien suuri halu itse saada määritellä se "minunjumalani" ja rakentaa siitä jonkinlainen liturginen väline.

        Vasta uskoontulon myötä ihminen kykenee nyörtymään Jeesuksen edessä kumartuen, kun yhtäkkiä Jumalan armosta kokee, että tämä kaikki onkin aikuisten oikeasti totta. Se panee ihmisen todella nöyrälle paikalle, mutta toisaalta myös suuri ilo pulppuaa sydämen syvyyksistä, että on joku joka RAKASTAA minua. Amen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ateistina tiedä yhtään mitään mitä usko Jumalaan on.

        Jos ateisti sanoo, että sinä uskot Jumalan tietävän jokaisen ajatuksesi, väitätkö että se ei ole totta, koska sanoja oli ateisti?

        Jos et ymmärtänyt kysymystä, sano vain, niin voin koettaa muotoilla sen helpommaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "<<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! "

        Kyllä ihan tosissaan näin on! Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. normaali ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään. Normaalin ihmisen mielestä ajatus on kertakaikkiaan sietämätön. Tästä johtuu myös kirkon liberaalien pappien suuri halu itse saada määritellä se "minunjumalani" ja rakentaa siitä jonkinlainen liturginen väline.

        Vasta uskoontulon myötä ihminen kykenee nyörtymään Jeesuksen edessä kumartuen, kun yhtäkkiä Jumalan armosta kokee, että tämä kaikki onkin aikuisten oikeasti totta. Se panee ihmisen todella nöyrälle paikalle, mutta toisaalta myös suuri ilo pulppuaa sydämen syvyyksistä, että on joku joka RAKASTAA minua. Amen

        On vielä kysyttävä missä sellainen Jeesus on, jonka eteen kumarrutaan ja nöyrrytään?

        En itse osaa kuvitella.


      • torre12 kirjoitti:

        Onpa järjetön Jumala.

        Ja julma, koska rangaistus uskomattomuudesta on aika raju.

        Noin uskovan mielestä Jumala on Helvetti-pelikoneen kehittänyt sadisti, joka jakaa hyvin vähän Taivas-voittoja mutta pakottaa pelaamaan jokaisen, jota ei ole kohdannut abortoinnin jättipotti.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ja julma, koska rangaistus uskomattomuudesta on aika raju.

        Noin uskovan mielestä Jumala on Helvetti-pelikoneen kehittänyt sadisti, joka jakaa hyvin vähän Taivas-voittoja mutta pakottaa pelaamaan jokaisen, jota ei ole kohdannut abortoinnin jättipotti.

        Olet huolissasi asiasta! Mitä aiot tehdä asian hyväksi?

        Kapina Jumalaa vastaan ei ole hyvä vaihtoehto!


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ja julma, koska rangaistus uskomattomuudesta on aika raju.

        Noin uskovan mielestä Jumala on Helvetti-pelikoneen kehittänyt sadisti, joka jakaa hyvin vähän Taivas-voittoja mutta pakottaa pelaamaan jokaisen, jota ei ole kohdannut abortoinnin jättipotti.

        Tämä onkin yksi kristinuskon traaginen paradoksi. Voiko äiti rakkaudellisempaa ja epäitsekkäämpää tekoa tehdä kuin abortoida tulevan lapsensa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet huolissasi asiasta! Mitä aiot tehdä asian hyväksi?

        Kapina Jumalaa vastaan ei ole hyvä vaihtoehto!

        Kykysi ymmärtää lukemaasi tuntuu heikkenevän kuukausi kuukaudelta, Korkkiruuvi.

        Olen tehnyt asian hyväksi sen, että en ole alkanut uskoa kauppaamaasi sadistijumalaan. Luotan siihen, että mahdollinen Jumala on aivan toisenlainen. Tai sitten kaikki loppuu kuolemaan. Aikanaan tuon näkkeepi.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tämä onkin yksi kristinuskon traaginen paradoksi. Voiko äiti rakkaudellisempaa ja epäitsekkäämpää tekoa tehdä kuin abortoida tulevan lapsensa?

        Tai fundisten paradoksi paremminkin, kyllähän useimmat kristityt suomalaisen aborttioikeuden hyväksyvät.

        Mutta joo. Eikä äitikään tuossa välttämättä Helvettiin joudu, jos myöhemmin ottaa helluntaijeesuksen sydänalaansa katkerasti aborttiaan katuen (mielellään myös tuntemattomilla kielillä). Win-win.

        Jumala olisi toki tahtonut että lapsi olisi saanut syntyä elämään elämän joka 95 %:n todennäköisyydellä johtaa halsteriin, mutta jos äiti ei halua piltilleen noin jättimäistä huonon tuurin riskiä, silloin hän tietysti tekee abortin.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tai fundisten paradoksi paremminkin, kyllähän useimmat kristityt suomalaisen aborttioikeuden hyväksyvät.

        Mutta joo. Eikä äitikään tuossa välttämättä Helvettiin joudu, jos myöhemmin ottaa helluntaijeesuksen sydänalaansa katkerasti aborttiaan katuen (mielellään myös tuntemattomilla kielillä). Win-win.

        Jumala olisi toki tahtonut että lapsi olisi saanut syntyä elämään elämän joka 95 %:n todennäköisyydellä johtaa halsteriin, mutta jos äiti ei halua piltilleen noin jättimäistä huonon tuurin riskiä, silloin hän tietysti tekee abortin.

        Olen kyllä joskus tästä ohituskaistasta Taivaaseen yrittänyt kyselläkin aito uskovilta. Oikeastaan ainoaksi vastaukseksi on jäänyt tuo toteamus äidin grillaamisesta mutta tosiaan katumalla ja uppoutumalla kastepaljuun sekin ongelma poistuu.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kykysi ymmärtää lukemaasi tuntuu heikkenevän kuukausi kuukaudelta, Korkkiruuvi.

        Olen tehnyt asian hyväksi sen, että en ole alkanut uskoa kauppaamaasi sadistijumalaan. Luotan siihen, että mahdollinen Jumala on aivan toisenlainen. Tai sitten kaikki loppuu kuolemaan. Aikanaan tuon näkkeepi.

        Joo. Jumalasta ei ole tietoakaan, mutta luulee sitä vastaan jonkun kapinoivan.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kykysi ymmärtää lukemaasi tuntuu heikkenevän kuukausi kuukaudelta, Korkkiruuvi.

        Olen tehnyt asian hyväksi sen, että en ole alkanut uskoa kauppaamaasi sadistijumalaan. Luotan siihen, että mahdollinen Jumala on aivan toisenlainen. Tai sitten kaikki loppuu kuolemaan. Aikanaan tuon näkkeepi.

        "Olen tehnyt asian hyväksi sen, että en ole alkanut uskoa kauppaamaasi sadistijumalaan. Luotan siihen, että mahdollinen Jumala on aivan toisenlainen."

        Tämän saat selville kääntymällä Jumalan puoleen.

        Nim. Kokemusta on


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Olen tehnyt asian hyväksi sen, että en ole alkanut uskoa kauppaamaasi sadistijumalaan. Luotan siihen, että mahdollinen Jumala on aivan toisenlainen."

        Tämän saat selville kääntymällä Jumalan puoleen.

        Nim. Kokemusta on

        En ala keksiä jumalia pururadalleni. Täydellisten resurssien entiteetti saa kyllä lähestyä minua aivan vapaasti (ja miten sen edes estäisin?), mutta toivottavasti Hän tekee sen niin että minäkin huomaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "<<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! "

        Kyllä ihan tosissaan näin on! Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. normaali ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään. Normaalin ihmisen mielestä ajatus on kertakaikkiaan sietämätön. Tästä johtuu myös kirkon liberaalien pappien suuri halu itse saada määritellä se "minunjumalani" ja rakentaa siitä jonkinlainen liturginen väline.

        Vasta uskoontulon myötä ihminen kykenee nyörtymään Jeesuksen edessä kumartuen, kun yhtäkkiä Jumalan armosta kokee, että tämä kaikki onkin aikuisten oikeasti totta. Se panee ihmisen todella nöyrälle paikalle, mutta toisaalta myös suuri ilo pulppuaa sydämen syvyyksistä, että on joku joka RAKASTAA minua. Amen

        ”Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. normaali ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään.”

        Ei johdu. Ei kukaan kuvittele, että voit tehdä rikosta kaikessa rauhassa poliisin edessä, jos vain olet uskovinasi, ettei poliisia ole.

        Oma heiveröinen uskoni kaatui siihen, että uskontoja oli lukuisia ja jokainen tuntui perustelevan uskoaan ihan vastaavilla argumenteilla ilman halukkuutta tutkia uskomuksien todenmukaisuutta. Minun on aina ollut vaikea uskoa yliluonnolliseen.

        Useimmille ihmisille moraalinen toiminta perustuu oikeisiin arvoihin - eikä siihen, että joku rankaisee, jos ei noudata lakia. Arvoihin perustuva moraali on ylivoimainen sääntöperusteiseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "<<Ajatus, että sinua tarkkaillaan koko ajan ja että joku tietää kaikki ajatuksesi ja määrää sen miten on hyvä elää, ei todellakaan ole mikään pilvilinna - vaan pelottava ajatus. En tiedä kuka haluaisi moista.<<

        Oletko tosissasi?! "

        Kyllä ihan tosissaan näin on! Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. normaali ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään. Normaalin ihmisen mielestä ajatus on kertakaikkiaan sietämätön. Tästä johtuu myös kirkon liberaalien pappien suuri halu itse saada määritellä se "minunjumalani" ja rakentaa siitä jonkinlainen liturginen väline.

        Vasta uskoontulon myötä ihminen kykenee nyörtymään Jeesuksen edessä kumartuen, kun yhtäkkiä Jumalan armosta kokee, että tämä kaikki onkin aikuisten oikeasti totta. Se panee ihmisen todella nöyrälle paikalle, mutta toisaalta myös suuri ilo pulppuaa sydämen syvyyksistä, että on joku joka RAKASTAA minua. Amen

        <<Kyllä ihan tosissaan näin on! Tämä kristinuskon kummallinen psyykkinen torjunta johtuu juuri siitä, että ns. NORMAALI ihminen ei halua että hänen yläpuolellaan on ketään jolle voisi olla vastuussa tekemisistään. NORMAALIN ihmisen mielestä ajatus on kertakaikkiaan sietämätön. <<

        No ,minkä helkkarin takia sitten uskovaiset tekevät niin paljon kaikkea suorastaan saastaista? Eikö olisi loogista, jos kokevat Jumalan heitä kyttäävän, että eläisivät puhtaina pulmusina, mutta kun se onkin juuri päinvastoin?

        Eikö nämä EI-NORMAALIT uskovaiset sitten koe olevansa tekemisestään vastuussa Jumalalle, joka kyttää koko ajan ja tietää joka ajatuksenkin?


      • mummomuori

        "Samoin uskonnollisuus tuo parhaimmillaan mukanaan yhteisöllisyyden, mitä ainakin minä kaipaan lisää tähän nykymaailmaan."

        Tuokin on tärkeää. Uskonnot vetävät meitä puoleensa, sillä meissä vaikuttaa syvempi tietoisuus siitä, että pelkkä reaalimaailma ei täytä sitä tarvetta, joka meissä on.


    • Anonyymi

      Ei ole.

      • Anonyymi

        Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta". Ihminen on ikuisuusolento. Täällä ajassa jokainen itse ratkaisee, missä hän viettää ikuisuuden. Jeesus on tullut pelastamaan ihmiskunnan sinne parempaan olotilaan. Sinne minne Hän on mennyt valmistamaan meille sijaa, että saisimme olla siellä missä Hän on, täältä ajasta lähtömme jälkeen. Miljardit ovat jo Kristuksen valmistamissa tiloissa ja miljardit tulevat sinne uskon menemään. Lukekaa uudentestamentin sanomaa Kristuksesta, se sanoma auttaa ja helpottaa jo täällä ajassa, mutta enen kaikkea ikuisuudessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta". Ihminen on ikuisuusolento. Täällä ajassa jokainen itse ratkaisee, missä hän viettää ikuisuuden. Jeesus on tullut pelastamaan ihmiskunnan sinne parempaan olotilaan. Sinne minne Hän on mennyt valmistamaan meille sijaa, että saisimme olla siellä missä Hän on, täältä ajasta lähtömme jälkeen. Miljardit ovat jo Kristuksen valmistamissa tiloissa ja miljardit tulevat sinne uskon menemään. Lukekaa uudentestamentin sanomaa Kristuksesta, se sanoma auttaa ja helpottaa jo täällä ajassa, mutta enen kaikkea ikuisuudessa.

        Ja kuitenkaan "suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta". Ihminen on ikuisuusolento. Täällä ajassa jokainen itse ratkaisee, missä hän viettää ikuisuuden. Jeesus on tullut pelastamaan ihmiskunnan sinne parempaan olotilaan. Sinne minne Hän on mennyt valmistamaan meille sijaa, että saisimme olla siellä missä Hän on, täältä ajasta lähtömme jälkeen. Miljardit ovat jo Kristuksen valmistamissa tiloissa ja miljardit tulevat sinne uskon menemään. Lukekaa uudentestamentin sanomaa Kristuksesta, se sanoma auttaa ja helpottaa jo täällä ajassa, mutta enen kaikkea ikuisuudessa.

        <<Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta".<<

        Ja sehän tässä uskonnossa karmeinta onkin, että Jeesus sotketaan tämän pahuuden suojeluun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta".<<

        Ja sehän tässä uskonnossa karmeinta onkin, että Jeesus sotketaan tämän pahuuden suojeluun!

        Jeesus, joka evankeliumeissa sanotaan, että hedelmistään puu tunnetaan ja varoittaa vääristä profeetoista ja käskeet tekemään niitä Isän tahtomia tekoja, eikä puhu sanaakaan uskosta tai armosta. Kukaan ei saa minua uskomaan, että uskovaiset vilpittömällä mielellä vain uskovat Jeesukseen, -saatanan voimaan ne uskovat, koska sai Jeesuksen Jumalana tapettua. Matteuksen evankeliumin 7 luvussa aivan selvästi esillä Jeesuksen sanat, jopa niin selvästi, ettei niitä voi väärin tulkita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta". Ihminen on ikuisuusolento. Täällä ajassa jokainen itse ratkaisee, missä hän viettää ikuisuuden. Jeesus on tullut pelastamaan ihmiskunnan sinne parempaan olotilaan. Sinne minne Hän on mennyt valmistamaan meille sijaa, että saisimme olla siellä missä Hän on, täältä ajasta lähtömme jälkeen. Miljardit ovat jo Kristuksen valmistamissa tiloissa ja miljardit tulevat sinne uskon menemään. Lukekaa uudentestamentin sanomaa Kristuksesta, se sanoma auttaa ja helpottaa jo täällä ajassa, mutta enen kaikkea ikuisuudessa.

        "Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta"."

        Paitsi että teidän jumalanne on päättänyt antaa sen uskon vain harvoille, ja suurimman osan hän laittaa ikuiseen käristykseen. Aika kiva!


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja kuitenkaan "suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan".

        Oikeassa olet. Normaalinen ihmisen sydän on niin kova ja ihminen on myös luonnostaan vallanhaluinen. Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet. Normaalinen ihmisen sydän on niin kova ja ihminen on myös luonnostaan vallanhaluinen. Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.

        Mitä hourit?

        Missä sellainen edes on, joka olisi yläpuolella täysin huomaamatta?


      • torre12 kirjoitti:

        Ja kuitenkaan "suurin osa ihmiskunnasta ei tule koskaan uskomaan".

        Niin. Jumala on säätänyt että ihmisellä on vapaa tahto ja säätänyt myös, että vain pieni osa ihmisistä välttyy Helvetiltä. Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Niin. Jumala on säätänyt että ihmisellä on vapaa tahto ja säätänyt myös, että vain pieni osa ihmisistä välttyy Helvetiltä. Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa.

        "Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa."

        Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet. Normaalinen ihmisen sydän on niin kova ja ihminen on myös luonnostaan vallanhaluinen. Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.

        >Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.

        Nähtävästi tuota absoluuttiakin joku määräilee, jos kerran Hänen ainoa vaihtoehtonsa ihmisten pelastamiseksi Hänen itse suunnittelemaltaan Helvetiltä oli oman pojan tapattaminen nisäkkäänä. Tämä kun kuulostaa kovasti antiikin juutalaisen sepittämältä ratkaisulta, semminkin kun samantapaisia oli jo vanhemmissakin uskonnoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet. Normaalinen ihmisen sydän on niin kova ja ihminen on myös luonnostaan vallanhaluinen. Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.

        >Hän ei siedä ajatusta että hänen yläpuolellaan olisi jokin absoluutti, jota ei voi määräillä.

        Lisän tähän vielä että ilmeisesti en ole normaali ihminen, kun toivon että tuollainen absoluutti todellakin olisi, mutta en silti näe kristinuskon ja islamin fundisten monsterijumalalla ja täydellisen oikeudenmukaisella absoluutilla minkäänlaisia yhtymäkohtia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa."

        Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen.

        Normaalin ihmisen sydän on tietenkin just sellainen millaiseksi se luotiin. Ihminen ei voi synnynnäisiin lajiominaisuuksiinsa vaikuttaa millään tavalla.

        Oletko muuten Korkkiruuvi huomannut, että Jumalasi on kovin ihmismäinen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa."

        Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen.

        Joku sanoi, että Jumala on päättänyt, että mahdollisimman moni ei usko eikä siten pelastu.

        Miksi valehtelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa."

        Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen.

        "Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat"

        Ei ole jos haluat pitää kiinni jumalasi kaikkivaltiudesta ja kaikkitietävyydestä. Niillä ominaisuuksilla varustetun olennon tahdon vastaisia tapahtumia ei voi olla. Jos vähän mietit niin ymmärrät miksi.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Normaalin ihmisen sydän on tietenkin just sellainen millaiseksi se luotiin. Ihminen ei voi synnynnäisiin lajiominaisuuksiinsa vaikuttaa millään tavalla.

        Oletko muuten Korkkiruuvi huomannut, että Jumalasi on kovin ihmismäinen?

        "Normaalin ihmisen sydän on tietenkin just sellainen millaiseksi se luotiin. Ihminen ei voi synnynnäisiin lajiominaisuuksiinsa vaikuttaa millään tavalla."

        Näin on mutta Jumala voi! Vain pieni ripaus nöyryyttä tunnustaa oma kyvyttömyytensä ja Jumala suorastaan rientää avuksi kuten isä juoksi tuhlaajapoikaansa vastaan. Amen


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Normaalin ihmisen sydän on tietenkin just sellainen millaiseksi se luotiin. Ihminen ei voi synnynnäisiin lajiominaisuuksiinsa vaikuttaa millään tavalla."

        Näin on mutta Jumala voi! Vain pieni ripaus nöyryyttä tunnustaa oma kyvyttömyytensä ja Jumala suorastaan rientää avuksi kuten isä juoksi tuhlaajapoikaansa vastaan. Amen

        Olen havainnut kykyjeni rajallisuuden vaikka miten monta kertaa (ja Jumalahan tietää meidän jokaisen ajatuksemme, eikö vain), mutta Jumalasta en ole nähnyt viitanliepeen vilaustakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Normaalin ihmisen sydän on tietenkin just sellainen millaiseksi se luotiin. Ihminen ei voi synnynnäisiin lajiominaisuuksiinsa vaikuttaa millään tavalla."

        Näin on mutta Jumala voi! Vain pieni ripaus nöyryyttä tunnustaa oma kyvyttömyytensä ja Jumala suorastaan rientää avuksi kuten isä juoksi tuhlaajapoikaansa vastaan. Amen

        Ei Jumala ollut ketään vastassa, mutta tuhlaajapojan isä oli. Tähän amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis "kuka ikinä uskoo JEESUKSEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta"."

        Paitsi että teidän jumalanne on päättänyt antaa sen uskon vain harvoille, ja suurimman osan hän laittaa ikuiseen käristykseen. Aika kiva!

        Ei ikuiseen käristykseen joudu uskonnon mukaan kuin uskovainen, koska Paavalin sanoin uskonnottomilla ei ole syntiä ollenkaan - helvetti ei koske heitä. Eikä minkään logiikan mukaan voisi edes koskea, jos ei kerran ole uskovainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aitouskovat eivät näe tässä järjettömässä aivopiereskelyssä mitään ristiriitaa."

        Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen.

        "Näemme tässä Jumalan realismia! Jumalan tahto on että kaikki pelastuisivat, muttaku normaalin ihmisen sydän on niin kova ja Jumalan vastainen."

        Uskovilla on käsittämätön kyky olla näkemättä uskostansa niitä kohtia, jotka kulloinkin ovat ongelmallisia.

        Tuossakin taas pääsi unohtumaan että uskovan jumalahan kaikkivaltiaana ja kaikkitietävänä loi sen normaalin ihmisen sydämen.


    • Anonyymi

      Ei tosiaankaan. Tykkään elää jalat maassa, järki päässä ja asioihin perehtyen. Eikä usko ole sitä tähän mennessä millään tavoin estänyt.

    • Anonyymi

      Uskovat voivat myös Jumalansa avulla vihata ja ilmaista aggressioitaan ikäänkuin salaa ja huomaamatta ja itsekään aina tunnistamatta omia tunteitaan. Jumala tuomitsee, Jumalan sana tuomitsee, en minä. Helpompi on sanoa Jumala vihaa, en minä.

      • Anonyymi

        Turha toivo. Jeesukseen uskovat emme sorru vihaan vaan rakkauteen, koska Jumalan on rakkaus. Amen

        1. Joh. 4:8

        Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.


      • Toden totta tuo on sangen totta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turha toivo. Jeesukseen uskovat emme sorru vihaan vaan rakkauteen, koska Jumalan on rakkaus. Amen

        1. Joh. 4:8

        Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

        Höpsis. Te olette sanoneet vihaavanne syntiä, koska Jumalakin vihaa. Ja kun jotain alkaa vihata, se ei yleensä rajoitu vain itse asiaan, vaan alkaa koskea myös sen kannattajia, jotka eivät vakavasta saarnaamisesta huolimatta millään suostu taipumaan aitouskovien mielen mukaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turha toivo. Jeesukseen uskovat emme sorru vihaan vaan rakkauteen, koska Jumalan on rakkaus. Amen

        1. Joh. 4:8

        Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

        Jumala ei suinkaan mikään rakkaus ole.

        Raamatussa Jumala määräsi papit palvelemaan itseään. Hän antoi lakeja ja rikkojille kuolemanrangaistuksen. Hän johti israelilaisia.

        Jumalasta sanotaan hänen vihaavan ja kostavan.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Höpsis. Te olette sanoneet vihaavanne syntiä, koska Jumalakin vihaa. Ja kun jotain alkaa vihata, se ei yleensä rajoitu vain itse asiaan, vaan alkaa koskea myös sen kannattajia, jotka eivät vakavasta saarnaamisesta huolimatta millään suostu taipumaan aitouskovien mielen mukaiseksi.

        "Te olette sanoneet vihaavanne syntiä, koska Jumalakin vihaa."

        Totta - omia syntejään uskovan tulee vihata ja käydä suorastaan sotaa niitä vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Te olette sanoneet vihaavanne syntiä, koska Jumalakin vihaa."

        Totta - omia syntejään uskovan tulee vihata ja käydä suorastaan sotaa niitä vastaan.

        Kuitenkin haastat täällä enimmäkseen lähinnä homojen ja heidät sellaisinaan vertaisikseen hyväksyvien heterojen synneistä. Oletko siis lesbo?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Te olette sanoneet vihaavanne syntiä, koska Jumalakin vihaa."

        Totta - omia syntejään uskovan tulee vihata ja käydä suorastaan sotaa niitä vastaan.

        Ja syntiä vastaan sotiminen pelastaa?


    • Uskonnot ovat vastaus Jumalan yleiseen ilmoitukseen. Kristinusko on vastaus Jumalan erityiseen ilmoitukseen.

      Ateismi on tosiasioiden kieltämistä ja tietämättöyyttä.

      • Juttusi on sitä, että pidät uskomuksia totuutena, ja pidät niitä tosiasioden kieltäjinä, jotka eivät pidä uskomuksia totena.


    • Anonyymi

      Ei ole. Jumalattomat pakenevat todellisuutta alkoholin sekä huumeitten avulla.

      • Anonyymi

        Kuka uskomaton voi sanoa tietävänsä esimerkisi sen asian kuinka todellista olo on kuoleman jälkeen? Tämä elämä täällä ajassa saattaa tuntua unelta siihen verrattuna, ja todennäköisesti tuntuukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka uskomaton voi sanoa tietävänsä esimerkisi sen asian kuinka todellista olo on kuoleman jälkeen? Tämä elämä täällä ajassa saattaa tuntua unelta siihen verrattuna, ja todennäköisesti tuntuukin.

        Että miten te olette niin varmoja asiasta, kun kukaan ei ole tullut sanomaan sitä olotilaa? Teillä on vain usko asiaanne.


      • Anonyymi

        Lukittelet ateistit huumeidenkäyttäjiin!? Onpa typerää. Minä en pakene tosiasioita alkoholiin enkä huumeisiin. Luulen että uskovaiset käyttävät niitä enemmän kuin minä. Minä olen täysin raitis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka uskomaton voi sanoa tietävänsä esimerkisi sen asian kuinka todellista olo on kuoleman jälkeen? Tämä elämä täällä ajassa saattaa tuntua unelta siihen verrattuna, ja todennäköisesti tuntuukin.

        "Kuka uskomaton voi sanoa tietävänsä esimerkisi sen asian kuinka todellista olo on kuoleman jälkeen? "

        Eipä taida olla mitään siihen viittaavaakaan että joku olotila olisi kuoleman jälkeen. Kuolemassa sähköimpulssit lakkaavat kulkemasta hermoissa ja aivoissa ja siihen se olotila sammuu, kroppa palaa luonnon kiertokulkuun ja siinä se. Mistään muusta ei ole tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukittelet ateistit huumeidenkäyttäjiin!? Onpa typerää. Minä en pakene tosiasioita alkoholiin enkä huumeisiin. Luulen että uskovaiset käyttävät niitä enemmän kuin minä. Minä olen täysin raitis.

        Jumalattomat ovat aika usein aineiden käyttäjiä, narsisteja, vallanhaluisia, rahanhimoisia, seksinhimoisia, valehtelijoita, rikollisia, salaa kiusaavia perheissä, työpaikoilla ja kouluissa, avionrikkojia, ...

        Room. 1:30

        ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,


      • Mutta yleensä vain hetkeksi. Miten muka luulet "jumalattomien" tätä yhteiskuntaa pyörittävän, jos he ovat koko ajan taju kankaalla? Aitouskovien osuus jotain merkitsevää työtä tekevissä ihmisissä on kaikkiaan aika pieni (ja vaativissa töissä vielä pienempi), ja loputhan ovat sitten meitä "jumalattomia".

        Koko viestisi kertoo siitä, että todellisuus on sinulta itseltäsi paennut pahan kerran.🤨


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalattomat ovat aika usein aineiden käyttäjiä, narsisteja, vallanhaluisia, rahanhimoisia, seksinhimoisia, valehtelijoita, rikollisia, salaa kiusaavia perheissä, työpaikoilla ja kouluissa, avionrikkojia, ...

        Room. 1:30

        ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,

        Tai jumalattomat ovat aika harvoin tuollaisia.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Mutta yleensä vain hetkeksi. Miten muka luulet "jumalattomien" tätä yhteiskuntaa pyörittävän, jos he ovat koko ajan taju kankaalla? Aitouskovien osuus jotain merkitsevää työtä tekevissä ihmisissä on kaikkiaan aika pieni (ja vaativissa töissä vielä pienempi), ja loputhan ovat sitten meitä "jumalattomia".

        Koko viestisi kertoo siitä, että todellisuus on sinulta itseltäsi paennut pahan kerran.🤨

        "Aitouskovien osuus jotain merkitsevää työtä tekevissä ihmisissä on kaikkiaan aika pieni (ja vaativissa töissä vielä pienempi), ja loputhan ovat sitten meitä "jumalattomia"."

        Mutta sitäkin tehokkaampia, rehellisiä ja ahkeria. Jumalattomat palkansaajat ovat varkaita, lusmuilijoita, valehtelijoita, laiskoja, rahaa ahnettivia, vihaavat työnantajiaan, ...


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aitouskovien osuus jotain merkitsevää työtä tekevissä ihmisissä on kaikkiaan aika pieni (ja vaativissa töissä vielä pienempi), ja loputhan ovat sitten meitä "jumalattomia"."

        Mutta sitäkin tehokkaampia, rehellisiä ja ahkeria. Jumalattomat palkansaajat ovat varkaita, lusmuilijoita, valehtelijoita, laiskoja, rahaa ahnettivia, vihaavat työnantajiaan, ...

        >Jumalattomat palkansaajat ovat varkaita, lusmuilijoita, valehtelijoita, laiskoja, rahaa ahnettivia, vihaavat työnantajiaan, ...

        Ihmeesti tämä systeemi toimii ja on myös rakennettu maailman parhaisiin kuuluva maa, vaikka yli 90 % meistä on täysin kelvotonta sakkia. (Loputhan ovat aitouskovia ja yrittäjiä/työnantajia).

        Jopa tieteessä on saatu huimia aikaan, vaikka sillä osastolla suunnilleen kaikki ovat sinun luokittelussasi kelvottomia.


    • Anonyymi

      Ei. Vaan maailmankaikkeuden laajemman todellisuuden tuntemista. Jokaisen ihmisen tasolla ja jota pöyhkeät tiedemiehet etsivät, mutteivät koskaan löydä. Sillä Jumala ja Hänen maailmansa on kätkeytynyt heiltä.

      • Jumala kätkeytyy erinomaisesti. Ujousko vaivaa.

        Mitä järkeä koko jutussa on?


      • Anonyymi

        "Sillä Jumala ja Hänen maailmansa on kätkeytynyt heiltä."

        Aivan. Jumalan tavoitteena on että vain aivan pieni murto-osa ihmisistä pelastuu loppujen joutuessa ikuiseen kärvennykseen. Kätkeytymisen tarkoituksena on edistää tavoitteen toteutumista. Samaa tarkoitusta palvelevat Raamatun lukuisat ristiriidat ja moniselitteisyydet, joiden ansiosta "ainoita oikeita" uskoja on maailma väärällään eikä ole sanottu että yksikään niistä on se todella pelastukseen johtava.


    • Anonyymi

      Usko taivaasta ja ikuisesta onnellisuuudesta siellä rakkaittensa kanssa on toiveajattelua. Kun ihminen kuolee, se oli sitten siinä.

      • Anonyymi

        "Usko taivaasta ja ikuisesta onnellisuuudesta siellä rakkaittensa kanssa on toiveajattelua. Kun ihminen kuolee, se oli sitten siinä."

        Näin on! Ja vaikka uskovien puheissa jotakin perää olisikin, on onni rakkaiden kanssa joka tapauksessa toiveajattelua. Noista puheista saa nimittäin sen käsityksen että taivaassa ihminen muuttuu taivasolennoksi, jolla ei ole muistoja maan päällisestä elämästä. Eli ns. "taivaaseen pääsy" tarkoittaa että ihminen kuolee pois ja taivaassa aloittaa elämänsä joku ihmiselle tuntematon taivasolento.


    • Anonyymi

      Uskovaisen ja ateistin käy samalla tavalla. Kun kuolet. se oli sitten siinä. Muu on mielikuvituksen tuotetta.

    • Anonyymi

      Uskoa riittää tässäkin maassa porvoon mitalla. Kaikilla on jokin perususkomus jonka päälle he ajatteluaan rakentavat. Senhän nyt näkee jo siitä kuinka paljon meillä ihmisillä on mielipiteitä. Kun asiaa lähtee tarkastelemaan löytyy lähes jokaisen mielipiteen takaa jokin uskomus. Jos ei muuta niin uskomme auktoriteetteihin tässä maassa on syvää ja järjestelmällistä. Uskomme tutkintoihin, erikoisasiantuntijoihin, politiikkoihin yms. Emme vain itse tajua, että huolella valitut mielipiteemme lepäävät lopulta jonkin uskomuksen varassa.

      Usein ne asiat joita pidämme faktoina eivät ole läheskään niin pysyviä tai relevantteja kuin millaisina olemme tottuneet niitä pitämään. Esimerkiksi verovirasto. Meille on itsestään selvää että verovirasto on todellisuudessa olemassa. Mutta mitä se on? Verovirasto on illuusio johon kaikki uskovat. Sitä ei ole todellisuudessa olemassa vaan se on ihmisten mielessä. Kollektiivinen harha. Verovirasto perustuu lakiin. No onko lakejakaan todellisuudessa olemassa? Illuusiota nekin!

      Ihmiskunta jatkaa harhaista olemassaoloaan kunnes se tuhoaa itsensä. Kollektiivinen herääminen todellisuuteen ei ole ihan lähellä. Jos herääminen joskus tapahtuu koko yhteiskuntajärjestelmä romahtaa.

    • Anonyymi

      Käsitelläänpä hivenen tieteellisemmältä kannalta ihmisyyttä ja nyt teologian/systemaattisen teologian näkökulmasta. Kun luterilaisessa teologiassa puhutaan ihmisestä, nousee aina esille kaksi tekijää, joiden suhde ei ole ongelmaton
      1.Raamatun ja kristillisen kirkon perinteinen käsitys ihmisestä
      2.kaikki se, mitä muuten voimme tietää ihmisestä, esim. tieteen, luonnollisen järjen tai arkikokemuksen kautta.
      Kristillinen teologia on kautta aikojen pyrkinyt ottamaan huomioon kummatkin tekijät esittäessään kristillistä ihmiskäsitystä. Näin tekee myös Juha Pihkala kirjassa Johdatus dogmatiikkaan viitatessaan Raamatun tekstien lisäksi mm. nykyisen luonnontieteen näkemyksiin ihmislajin synnystä.

      Ennen modernin tieteen syntyä kuului käsitys ihmisestä teologian lisäksi lähinnä filosofian alaan. Perinteisesti on sekä teologiassa että klassisessa länsimaisessa filosofiassa ihmistä pidetty olentona jolla on (1) ruumis ja (2) sielu eli mieli tai psyyke. Näiden kahden lisäksi on usein erotettu vielä (3) henki.

      Vaikka ruumiin ja sielun erosta on aikojen kuluessa esitetty hyvin erilaisia käsityksiä, on se kuitenkin voinut tukeutua aina jossain määrin yleisinhimilliseen kokemukseen. Hengen ja sielun välinen ero on sen sijaan usein ollut vaikeampi määritellä. Teologiassa ero on ilmaistu usein niin, että sieluun kuuluu ihmisen ajattelu, tunteet ym. luonnolliseen elämään kuuluva henkinen toiminta, kun taas henki on se osa ihmisestä, joka suuntautuu Jumalaan ja yliluonnolliseen.

      • Anonyymi

        <<1.Raamatun ja kristillisen kirkon perinteinen käsitys ihmisestä
        2.kaikki se, mitä muuten voimme tietää ihmisestä, esim. tieteen, luonnollisen järjen tai arkikokemuksen kautta.
        Kristillinen teologia on kautta aikojen pyrkinyt ottamaan huomioon kummatkin tekijät esittäessään kristillistä ihmiskäsitystä. Näin tekee myös Juha Pihkala kirjassa Johdatus dogmatiikkaan viitatessaan Raamatun tekstien lisäksi mm. nykyisen luonnontieteen näkemyksiin ihmislajin synnystä.<<

        Tietysti on tuo Raamatun langennut ja vihattava ihmiskäsitys, jossa ei ole mitään hyvää ja joka ei Paavalin mukaan pysty tekemään kuin pahaa, mutta tämä on nyt lähinnä psykologinen käsitys ihmisestä Raamatun mukaan.

        Jos tähän käsitykseen sitten vielä sotketaan ristille naulittu jumalaihminen, joka kidutuskuolemallaan pelastaa kaikki muut ihmiset, jos uskoo tähän, niin ollaan jo jossakin sellaisessa atmosfäärissä, että se hakkaa mennen tullen jo entisajan luonnonhenkijumalatkin, joille sentään uhrattiin, eikä niitä uhrattu.

        Mutta se mitä me todellisuudessa voimme tietää luonnontieteiden keinoin tänä päivän, niin ihmisessä - tai missään muuallakaan - ei ole edes ainetta ollenkaan, vaan se kaikki onkin vain suurta, väreilevää älyllisen tietoisuuden valtamerta, joten tällaisen todellisuuden luomisessa ei ole mitään ongelmaa kuudessa päivässä - tai sen voi luoda vaikka joka päivä uudelleen, ei sekään ole mikään ongelma. Siis jos halutaan asiasta puhua tieteellisesti, kuten ehdotit.


    • Anonyymi

      Kyselet ovatko uskonnot todellisuuden kieltämistä?

      Samankaltaista voisi kysellä myös koskien ns. sekulaari humanismia.

      Kansainvälisen humanistisen ja eettis3en liiton IHEU:in määritelmän mukaan ”humanismi” on kansainvälinen eettinen elämänkäsitys, joka väittää, että ihmisellä on oikeus ja velvollisuus antaa muoto omalle elämälleen.
      Se pyrkii nykyiistä inhimillisempään yhteiskuntaan inhimillisten ja muiden luonnollisten arvojen sekä inhimillisten kykyjen kuten järjen ja vapaan tutkimuksen avulla. Se ei ole jumaluskoinen, eikä se hyväksy yliluonnollista todellisuuskäsitystä (WIKI).

      Sekulaari humanismin mukaan jokaisen ihmisen on itse löydettävä oman elämänsä tarkoitus ( ns. hyvä elämä) nojautumalla omaan järkeensä ja tieteelliseen tutkimukseen., tullakseen inhimillisyyden mitat täyttäväksi yhteiskunnan jäseneksi.

      Ja mitäpä tieteentekijät tietävät ei-mistään syntyneen, noin nuppineulanpään kokoisen, massiivisen tiheyden omaavan,ja äärettömän kuuman räjähdyksestä noin 13,7 miljardia vuotta sitten, josta rähähdyksestä seurasi miljardien galaksien atomikoostemuodostelmat, Linnunratamme, siinä sijaitseva aurinkokuntamme, ja aurinkokunnassamme sijaitseva Maa-planeetta, jossa tieteentekijöittemme mukaan Maa-planeettamme alkumeren mikrobikehityskaaresta kaikki elävät olennot: mikrobit, kasvi- ja eläinkunta, vesistöissämme ja maalla, saivat alkunsa?

      Tietävät sen, että heidän tutkimustensa mukaan heidän tuntemansa maailmankaikkeus sisältää tuota atomikoosteista maailmankaikkeutta vain viitisen prossaa, yhdeksänkymmenen viiden prossan ollessa heiltä täysin pimennossa (=pimeä aine, pimeä energia).

      Nobelistit perustivat ns. tuomiopäivän kellon mittaamaan ihmiskunnan aikaa planeetallamme.
      Tätä nykyä se näyttää aikaa paria minuuttia vaille puolenyön. Puolenyön jälkeen vyöryvät ihmisen itsensä aiheuttamat tuhon aallot koskien koko ihmiskuntaa kuin myös eläin- ja kasvikuntaa.

      Ja mitäpä kellonaikaa osoittaa Jumalan kello, jota kelloa on voinut seurata hänen kansansa israelilaisten kohtaloista, sitten Aabrahamin.
      Olemme tulleet jo aikaan, josta Israelia ympäröivät kansat toteavat: ”Tulkaa, hävittäkäämme heidät olemasta kansa, niin ettei Israelin nimeä enää muisteta”.
      Aika lähellä ”puoltayötä” näyttää käyvän Jumalankin kello.
      -jeesusfani1-

      • Anonyymi

        Anonyymi kirjoitti Tänään 10:54
        ...
        "Sekulaari humanismin mukaan jokaisen ihmisen on itse löydettävä oman elämänsä tarkoitus ( ns. hyvä elämä) nojautumalla omaan järkeensä ja tieteelliseen tutkimukseen., tullakseen inhimillisyyden mitat täyttäväksi yhteiskunnan jäseneksi."
        ...
        Tuohan on kuin leikattu osa keskiaikaisen katolisen kirkon opetuksesta.
        Katolinen kirkko käytti Aristoleleen filosofiaa eli järjen oppia Tuomas Akvinolaisen filosofisten järkeilyjen pohjalta. Se varmaan sopii myös tämän ajan sekulaarille humanismille. Katolisilla on ollut sellaista opetusta, että ihmisen tulee ensin tehdä itse parhaansa (oman järkensä avulla hyvä elämä edellä) ja sitten Jumala tekee loput. Tuollainen kuvitelma ihmisen omiin mahdollisuuksiin on lapsen uskonsa menettäneellä ihmisellä siihen asti, kun Jumala lakinsa kanssa herättää ihmisen tuntemaan omat kauheat syntinsä ja oman kelvottomuutensa yrityksessään omin voimin tulla "inhimillisyyden mitat täyttäväksi yhteiskunnan jäseneksi". Ongelma on siinä, että sekulaari humanismi ei tunne eikä tunnusta totuutta, vaan nojaa turmeltuneen ja kelvottoman enemmistön päätöksiin ns. demokraattisissakin prosesseissa. Demokratia ei sinänsä voi korvata totuutta, jonka Jeesus Kristus itsessään vaikuttaa - hän on sanonut (Joh. 14:6): "Minä ole tie, totuus ja elämä."


      • Anonyymi

        "Samankaltaista voisi kysellä myös koskien ns. sekulaari humanismia."

        Mitä tuon kirjoittajalla oli tarkoitus sanoa tuota lausetta seuraanneessa?


    • Anonyymi

      Uskossa on hyvä elää.

      • Yhtä hyvä on elää myös ilman uskoa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Yhtä hyvä on elää myös ilman uskoa.

        Usko antaa toivoa.
        Toivossa on hyvä elää sanoi loinen.


    • Uskonnot ovat todellisuuden ymmärtämisen yrittämistä ennen kuin tieteen tekeminen oli keksitty.

      Useimmat uskonnot ovat myös kuoleman kultteja, koska kuolema on eräitä suuria tuntemattomia niille, jotka eivät totuutta elämästäkään hyväksy tai ymmärrä.

      • Anonyymi

        Uskonnot ovat kuoleman kultteja, mutta elävä kristinusko on elämän lähde.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnot ovat kuoleman kultteja, mutta elävä kristinusko on elämän lähde.

        Kristinuskon opit painottuvat kuolemanjälkeiseen ikuiseen elämään, josta ei ole tieteellisesti osoitettua havaintoa.

        Kristinusko erityisesti on kuolemankultti. Ei toki sen kummempi kuin islam tai jopa buddhalaisuus, jolla ei ole edes jumalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnot ovat kuoleman kultteja, mutta elävä kristinusko on elämän lähde.

        "Uskonnot ovat kuoleman kultteja, mutta elävä kristinusko on elämän lähde."

        tuosta saisi yleispätevämmän tällä lailla:

        "Uskonnot ovat kuoleman kultteja, mutta elävä ___________ on elämän lähde."

        -- roll your own --


    • Anonyymi

      Osattomat, orjat, köyhät, sairaat taivaassa kirkkaimman kruunun saa.
      Ei siinä ole mitään pilvilinnojen rakentelua.
      Lohdutus auttaa jaksamaan.

      • Anonyymi

        Paljon on uskonnollisia ihmisiä, ilman uudestisyntymää ja siksi he elämät synnin orjuudessa. Tämä mitä likin pastorille taptui, pitää tapahtua kaikille, eli luulousko muuttuu todelliseksi uskoksi, kun Pyhä Henki tulee sydämeen ja samalla tietysti Herrä Jeesus Kristus. https://www.youtube.com/watch?v=P7dw-sOG3so


      • Anonyymi

        Kapinoivaa :ja kuritonta pyrkyriä, olisi vaikeampaa pitää palvelijana, kuin nöyrää herran pelkoista alamaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapinoivaa :ja kuritonta pyrkyriä, olisi vaikeampaa pitää palvelijana, kuin nöyrää herran pelkoista alamaista.

        Pahan ja hyvän keskellä me olemme, tämä kannattaa muistaa. Jokainen saa valita oman tiensä, se vapaus on meille annettu.


    • Anonyymi

      Pahan ja hyvän keskellä me olemme, tämä kannattaa muistaa. Jokainen saa valita oman tiensä, se vapaus on meille annettu.

      Ei kyllä me elämme ihan normaalia elämää ja normaalien asioiden keskellä pitääkö uskovaisen aina etsiä jotain jännitystä ja fiilistelyä hyviä pahoja ja kaikkea muuta turhaa eikö teille ihan arkinen normaali elämä kelpaa ja riitä

    • Anonyymi

      Kertokaapa minulle, että jos uskovaisten mukaan yksikään ateisti ei voi mennä heidän taivaaseen, niin minkä logiikan mukaan uskovaisen mielestä ateisti voisi kyllä mennä heidän helvettiin?

      • Anonyymi

        Tällä logiikalla syntyy aika erikoinen Jumalan kuva.


    • Anonyymi

      Ainoastaan buddhalaisuus (alkuperäisenä) on todellisuudentajuinen. Siinähän ei mikään sielu liiku kuoleman jälkeen jonnekin vaan ainoastaan henkilön tekojen seurakukset (karma) jatkaa kulkuaan maailmassa kunnes se joskus sammutetaan tai sitten ei.

      Jumalia ja sieluja ei todellakaan tarvita.

      • Anonyymi

        En usko Jeesuksen "karmaan", vaikka jonkun ihmisen tekoset jatkaisivat kulkuaan raamatun ansiosta.


    • ”Ovatko uskonnot todellisuuden kieltämistä?”

      Pääsääntöisesti eivät ole. Mutta aina on tahoja, jotka vievät uskonnon (tai ideologian) pidemmälle, jolloin täytyy tavalla tai toisella kieltää sitä todellisuutta.

      Todellisuuspakoa ihmiset käyttävät muuten monin tavoin, osa niistä on vahingollisia ja osa ei ehkä niinkään.

    • Anonyymi

      Pilvilinnojen rakentamista, tosiasioiden kieltämistä ja tietämättömyyttä


      Todellisuuden pelko ahdistus riittämätömyyden tunne uskovaisen yhteisön painostus jne...näitä syitä on paljon mikä saa ihmisen uskomaan vaikka kuinka lapsellisiin asioihinja siitä mennään missä aita on matalin .

      Onneksi valtaosa ihmisistä on kehittnyt henkisesti ja ottavat vastuun elämästään ilman että tarvitsevat siihen taikauskoja niin tosi maailma pyörii faktojen mukaan ja asiat tulee hoidettua asiallisesti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1523
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1172
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1170
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      78
      1050
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      859
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      762
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      742
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      677
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      636
    Aihe