Mitä tarkoitta "olla kristitty"?

Itse asiassa kristityn määritelmä on äärimmäisen helppo ja yksinkertainen. Ongelmamme on siinä, että kristinuskona tuntemamme uskonto on jotakin ihan muuta, kuin mitä on olla kristitty sanan alkuperäisessä ja oikeassa merkityksessä. Kristinusko on käytännössä sekava joukko paavalilaista kummitusteologiaa ja vainajahenkien kanssa seurustelua höystettynä pakanallisella määrällä eri jumaluuksia.

Mitä siis on oikeasti "olla kristitty"?

Kristitty on ihminen, joka on kristuksen, so. Jeesuksen kaltainen, joka tekee niin kuin Jeesus. Kristitty on siis ihminen, joka palvelee samaa YHTÄ Jumalaa kuin Jeesus, joka opiskelee ja pitää pyhinä niitä tekstejä kuin Jeesus, joka noudattaa lakia kuin Jeesus. Olla kristitty on ottaa oppia Jeesuksesta, noudattaa lakia kuin Jeesus, palvella Jumalaa kuin Jeesus.

65

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, riippuen aina tien leveydestä.

    • Anonyymi
      • Sitä voi pitää vaikka evankeliointina, sen oikean Jeesuksen evankeliumin esillä pitämisenä.


    • Anonyymi

      Kristitty siis tallustelee maita ja mantuja ilman housuja jätkäporukassa, kunnes hänet tapetaan.

    • Tekee niinkuin jeesus?

      Parantaa taikasanoin sairaita ja herättää kuolleita?

      Ei taida taikauskosi tuohon riittää.

    • Anonyymi

      "Lain noudattamiseen kuin Jeesus" kuuluu myös ympärileikkaus. Siitä vaan sitten kaikki kristityt miehet ympärileikkauttamaan itsenne.

      • Ympärileikkaus on Jumalan ja Israelin liiton merkki vain juutalaisille 🤓


      • Anonyymi
        usko.vainen kirjoitti:

        Ympärileikkaus on Jumalan ja Israelin liiton merkki vain juutalaisille 🤓

        Kyllä joo. Samaa mieltä. Mutta jos kerran Bismillah vaatii kristityiltä Mooseksen lain noudattamista, kuten Jeesuskin sitä noudatti, niin mitä muuta hän sillä kaiken muun lisäksi sitten tarkoittaakin niin mm. tuota että kristittyjen pitäisi noudattaa ympärileikkausta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä joo. Samaa mieltä. Mutta jos kerran Bismillah vaatii kristityiltä Mooseksen lain noudattamista, kuten Jeesuskin sitä noudatti, niin mitä muuta hän sillä kaiken muun lisäksi sitten tarkoittaakin niin mm. tuota että kristittyjen pitäisi noudattaa ympärileikkausta.

        Bismillah ei ole mikään vaatimaan kristityiltä yhtään mitään 😃 yhden miehen seurakuntana voi leikellä itsensä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Bismillah ei ole mikään vaatimaan kristityiltä yhtään mitään 😃 yhden miehen seurakuntana voi leikellä itsensä.

        En kai minä keneltäkään mitään vaadi. Osoitan vain mitä Jeesus opetti ja mitä on oikea Jeesuksen seuraaminen, eli siis kristinusko.


      • bismillah kirjoitti:

        En kai minä keneltäkään mitään vaadi. Osoitan vain mitä Jeesus opetti ja mitä on oikea Jeesuksen seuraaminen, eli siis kristinusko.

        Sitähän minä juuri sanoin, ette ole 😃 olet pelkkä yhden miehen seurakunta joka leikkii luterilasta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sitähän minä juuri sanoin, ette ole 😃 olet pelkkä yhden miehen seurakunta joka leikkii luterilasta.

        Minä mitään leiki, luterilainen olen ollut ikäni. En muodosta seurakuntaa. Meitä uskovia on eri seurakunnissa, itse asiassa paljonkin. Jotkut eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan, mutta jakavat oikean kristillisen uskon. Suosittelen hakeutumista oikeiden uskovien seuraan, missä kirkkokunnassa olettekin arvon palstalaiset.


      • bismillah kirjoitti:

        Minä mitään leiki, luterilainen olen ollut ikäni. En muodosta seurakuntaa. Meitä uskovia on eri seurakunnissa, itse asiassa paljonkin. Jotkut eivät kuulu mihinkään kirkkokuntaan, mutta jakavat oikean kristillisen uskon. Suosittelen hakeutumista oikeiden uskovien seuraan, missä kirkkokunnassa olettekin arvon palstalaiset.

        Älä jaksa😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä jaksa😂

        Voi, voi...minähän jaksan, koska saan voimaa YHDELTÄ Jumalalta. Et sinäkään noilla hymiöilläsi vai mitä emojia ne ovatkaan itseäsi pelasta siltä tosiasialta, että olemme yksi kaunis päivä tuomiolla YHDEN Jumalan edessä. Jeesus on kertonut kuinka meidät tullaan tuomitsemaan.


    • Anonyymi

      Epäjumalan voi rakentaa mikä tahansa ryhmärämä.

      • Anonyymi

        Niin on rakentanutkin, missä olisi oikea Jumala? Ei löydy.


    • Kaikki syntyvät alunperin kristityiksi, mutta saatana saa monia saaliikseen sillä Jumala antoi saatanalle luvan hankkia itselleen kannattajia sanoen kuitenkin: Minun palvelijoihini sinulla ei ole valtaa. Nuo palvelijat ovat VAPAITA saatanan vallasta.

      Jeesuksen evankeliumin tarkoitus oli, että sen käskyjä noudattamalla tulee VAPAAKSI ja oppii tuntemaan totuuden. Eli vapautuu siitä suuresta ryhmästä, joka palvelee ja palvoo saatanaa. Siirtyy Jumalan palvelijoiden joukkoon.

      Ensimmäiset kristilliset apostolit painivat sen ongelman parissa, että Paha hallitsee maailmaa ja VOITTAA jokaisen sukupolven edessä olevan Kurusektran taistelun.
      Maailmassa kristityillä on ahdistus. Koko maailma on pahan vallassa.
      Mitä hyötyä siis on valita hyvien ja Jumalan palvelijoiden puoli kun paha hallitsee maailmaa ja voittaa aina taistelunsa hyviä vastaan.
      Tuohon kysymykseen, jota roomalaiset esittivät eivät apostolit koskaan keksineet lopullista vastausta.

      Keksittekö te? Miksi tulee valita häviäjien eli kristittyjen puoli maailmassa jossa Kali YOGA vallitsee ja pahojen valta ja voitto on aina ilmeinen?

    • Anonyymi

      Fil.3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta. Room.6:3-5.

      • Siinäpä sitä, kummitusteologiaa.


    • Kristinusko on yhtä kuin kolminaisuusoppi. Kaikki, jotka sanovat itseään kristityiksi, mutta eivät tunnusta Pyhää Kolminaisuutta, pitäisi tappaa mahdollisimman tuskallisesti ja pitkällisesti.

      • Aivan, tuolla tavallahan ajatteli ja toimi pakanallinen, monijumalinen katolinen kirkko vuosisatoja.


      • bismillah kirjoitti:

        Aivan, tuolla tavallahan ajatteli ja toimi pakanallinen, monijumalinen katolinen kirkko vuosisatoja.

        Vain sinun niljaisuutesi estää minua musertamasta sinua.


      • Kuka sekopää "äänesti" tappamista suosittelevaa kommenttiani? Toivottavasti jäät kiinni, ennen kuin pääset toteuttamaan sairaita väkivaltafantasioitasi.

        Kaiken maailman hulluja sitä onkin.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Vain sinun niljaisuutesi estää minua musertamasta sinua.

        Mitä ihmettä? Miten minut musertaisit ja miksi edes haluaisit? Mikä kalikka kalahti?


      • Anonyymi

        Ei ketään saa tappaa. Jeesus kielsi tappamisen. Muslimien allah käskee tappamaan. Kumpi on parempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ketään saa tappaa. Jeesus kielsi tappamisen. Muslimien allah käskee tappamaan. Kumpi on parempi.

        Jeesus opetti, että hedelmistään puu tunnetaan. Monijumalinen katolinen kirkko on mitä verisin. Muut monijumaliset lahkot, mukaanlukien oma luterilainen kirkkomme, ovat tuon verisen puun oksia.


      • bismillah kirjoitti:

        Jeesus opetti, että hedelmistään puu tunnetaan. Monijumalinen katolinen kirkko on mitä verisin. Muut monijumaliset lahkot, mukaanlukien oma luterilainen kirkkomme, ovat tuon verisen puun oksia.

        Jos tuolle linjalle lähdet, niin muista sitten, että vaikka osa kristityistä onkin minun kaltaisiani mulkkuja, niin on kuitenkin ollut ja yhä on lukematon määrä kristittyjä, jotka ovat omistaneet elämänsä lähimmäisenrakkaudelle ja uhrautuvasti palvelleet toisia. Ja toisaalta teidän harhaoppisten joukossa on ollut ja yhä on aivan yhtä kammottavia mulkkuja kuin kristittyjenkin joukossa. Niin että tässä suhteessa puntit lienevät kutakuinkin tasan: molemmissa puutarhoissa kasvaa sekä hyviä että huonoja hedelmiä.

        Siinä on sellainenkin juttu, että te harhaoppiset ette ole koskaan päässeet samanlaiseen valta-asemaan, jossa katolinen kirkko keskiajalla oli. Olisipa sangen hauska nähdä, miltä historia näyttäisi, jos paavin kirkko olisikin ollut unitaristinen. Sinä varmaankin kuvittelet, että trinitaristeja ei olisi vainottu, te unitaristit kun olette poikkeuksetta niin hyveellisiä ja pyhiä ja rakkaudentäyteisiä. Teikäläisiähän ei valta turmele.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Kuka sekopää "äänesti" tappamista suosittelevaa kommenttiani? Toivottavasti jäät kiinni, ennen kuin pääset toteuttamaan sairaita väkivaltafantasioitasi.

        Kaiken maailman hulluja sitä onkin.

        Kuka sekopää kirjoitti vääräuskoisten tappamiskommentin? Et oikein osaa päättää?


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Jos tuolle linjalle lähdet, niin muista sitten, että vaikka osa kristityistä onkin minun kaltaisiani mulkkuja, niin on kuitenkin ollut ja yhä on lukematon määrä kristittyjä, jotka ovat omistaneet elämänsä lähimmäisenrakkaudelle ja uhrautuvasti palvelleet toisia. Ja toisaalta teidän harhaoppisten joukossa on ollut ja yhä on aivan yhtä kammottavia mulkkuja kuin kristittyjenkin joukossa. Niin että tässä suhteessa puntit lienevät kutakuinkin tasan: molemmissa puutarhoissa kasvaa sekä hyviä että huonoja hedelmiä.

        Siinä on sellainenkin juttu, että te harhaoppiset ette ole koskaan päässeet samanlaiseen valta-asemaan, jossa katolinen kirkko keskiajalla oli. Olisipa sangen hauska nähdä, miltä historia näyttäisi, jos paavin kirkko olisikin ollut unitaristinen. Sinä varmaankin kuvittelet, että trinitaristeja ei olisi vainottu, te unitaristit kun olette poikkeuksetta niin hyveellisiä ja pyhiä ja rakkaudentäyteisiä. Teikäläisiähän ei valta turmele.

        "Siinä on sellainenkin juttu, että te harhaoppiset ette ole koskaan päässeet samanlaiseen valta-asemaan, jossa katolinen kirkko keskiajalla oli."

        Harhaoppiset? Hmmmm...Tuollainen vala-asema olisikin ollut Jeesuksen seuraajille mahdottomuus. Ensinnäkään Jeesuksen seuraajat eivät tavoittele tämän maailman valtaa. Toisekseen Jeesuksen opetus ei koskaan olis voinut tulla valta-uskonnoksi roomalaisessa imperiumissa, josta katolinen kirkko sai syntynsä ja valtuutuksensa. Roomalaisiin ei olisi Jeesuksen opetus uponnut, mutta paavalilainen monijumalinen vainajakulttihan istui sangen hyvin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sekopää kirjoitti vääräuskoisten tappamiskommentin? Et oikein osaa päättää?

        Minä kirjoitin sen kommentin. Se on hirveä kommentti. Kadun ja häpeän sitä. En kuitenkaan äänestänyt sitä itse. Joku toinen sekopää äänesti sitä.

        Kerran kirjoitin, että kaikki uskovaiset pitäisi tappaa. Se kommentti poistettiin. Kirjoitin siinä, että sanon suoraan ja rehellisesti, että kaikki uskovaiset pitäisi tappaa, enkä käytä mitään jumalankieltäjille tyypillisiä kieroja eufemistisia kiertoilmaisuja, kuten "maailma olisi parempi ilman uskovaisia".

        Jos joku on sitä mieltä, että maailma on parempi ilman jotakin ihmisryhmää, hän on ainakin melkein sitä mieltä, että kyseinen ihmisryhmä pitäisi tappaa.

        Ei-toivotut lapset ovat eräs ihmisryhmä, ja muista ihmisryhmistä poiketen tämän ihmisryhmän edustajat usein todella myös tapetaan. Sellainen maailma, jossa on vain toivottuja lapsia, on parempi kuin sellainen maailma, jossa on myös ei-toivottuja lapsia. Tästä päätellään, että sellainen maailma, jossa ei-toivotut lapset tapetaan, on parempi kuin sellainen maailma, jossa ei-toivotutkin lapset saavat elää. Ja tässä tapauksessa johtopäätös johtaa toimintaan: ei-toivotut lapset todella tapetaan, ja sitä pidetään hyvänä asiana.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Minä kirjoitin sen kommentin. Se on hirveä kommentti. Kadun ja häpeän sitä. En kuitenkaan äänestänyt sitä itse. Joku toinen sekopää äänesti sitä.

        Kerran kirjoitin, että kaikki uskovaiset pitäisi tappaa. Se kommentti poistettiin. Kirjoitin siinä, että sanon suoraan ja rehellisesti, että kaikki uskovaiset pitäisi tappaa, enkä käytä mitään jumalankieltäjille tyypillisiä kieroja eufemistisia kiertoilmaisuja, kuten "maailma olisi parempi ilman uskovaisia".

        Jos joku on sitä mieltä, että maailma on parempi ilman jotakin ihmisryhmää, hän on ainakin melkein sitä mieltä, että kyseinen ihmisryhmä pitäisi tappaa.

        Ei-toivotut lapset ovat eräs ihmisryhmä, ja muista ihmisryhmistä poiketen tämän ihmisryhmän edustajat usein todella myös tapetaan. Sellainen maailma, jossa on vain toivottuja lapsia, on parempi kuin sellainen maailma, jossa on myös ei-toivottuja lapsia. Tästä päätellään, että sellainen maailma, jossa ei-toivotut lapset tapetaan, on parempi kuin sellainen maailma, jossa ei-toivotutkin lapset saavat elää. Ja tässä tapauksessa johtopäätös johtaa toimintaan: ei-toivotut lapset todella tapetaan, ja sitä pidetään hyvänä asiana.

        Sinun ehkä kannattaisi hankia ammattiapua.


      • bismillah kirjoitti:

        Sinun ehkä kannattaisi hankia ammattiapua.

        Ajattelepa, että sinunkin sielusi on pohjaton kuilu, jossa muhii ja kuplii paljon sellaista saastaa, jota et koskaan päästä päivänvaloon ja josta et välttämättä ole edes tietoinen. Siellä sielun pohjattomuudessa se saasta kuitenkin vaanii ja odottaa sitä päivää, jolloin elämässäsi tapahtuu käänne, joka ei ole enää sinun hallinnassasi. Jos tätä käännettä ei koskaan tule, olet onnekas. Hyvyytesi ja terveytesi perustuu siihen, että elät vain vähän aikaa. Jos eläisit miljoona vuotta, et varmasti pääsisi pakoon sielusi saastaa.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Ajattelepa, että sinunkin sielusi on pohjaton kuilu, jossa muhii ja kuplii paljon sellaista saastaa, jota et koskaan päästä päivänvaloon ja josta et välttämättä ole edes tietoinen. Siellä sielun pohjattomuudessa se saasta kuitenkin vaanii ja odottaa sitä päivää, jolloin elämässäsi tapahtuu käänne, joka ei ole enää sinun hallinnassasi. Jos tätä käännettä ei koskaan tule, olet onnekas. Hyvyytesi ja terveytesi perustuu siihen, että elät vain vähän aikaa. Jos eläisit miljoona vuotta, et varmasti pääsisi pakoon sielusi saastaa.

        Sinulla tuo käänne on kai tapahtunut.


      • bismillah kirjoitti:

        "Siinä on sellainenkin juttu, että te harhaoppiset ette ole koskaan päässeet samanlaiseen valta-asemaan, jossa katolinen kirkko keskiajalla oli."

        Harhaoppiset? Hmmmm...Tuollainen vala-asema olisikin ollut Jeesuksen seuraajille mahdottomuus. Ensinnäkään Jeesuksen seuraajat eivät tavoittele tämän maailman valtaa. Toisekseen Jeesuksen opetus ei koskaan olis voinut tulla valta-uskonnoksi roomalaisessa imperiumissa, josta katolinen kirkko sai syntynsä ja valtuutuksensa. Roomalaisiin ei olisi Jeesuksen opetus uponnut, mutta paavalilainen monijumalinen vainajakulttihan istui sangen hyvin.

        Ellei kirkko olisi päässyt siihen asemaan, johon se aikoinaan pääsi, olisit tuskin edes kuullut Jeesuksesta.

        Entä olisitkohan kuullut Jeesuksesta, ellei Paavalia olisi ollut?


    • Anonyymi

      Sananl.4:2 Biblia (1776) Sillä minä annan teille hyvän opetuksen: älkäät hyljätkö minun lakiani.

    • Anonyymi

      Aloitus on hölynpölyä!

      • Jotakuinkin noin sanottiin Jeesuksestakin.


      • Anonyymi

        Jahvetrollausta.


    • Anonyymi

      Job.9:22 Yhdentekevää kaikki; sentähden minä sanon: hän lopettaa niin syyttömän kuin syylisenkin. Job.22:30 Hän pelastaa senkin, joka ei ole viaton; sinun kättesi puhtauden tähden hän pelastuu.

      • Huomaa, että Job. 9:22 on Jobin omia puheita, jotka Jumala tuomitsee ja joita Job katuu.

        Job. 38:1. 1. Nyt minä kysyn sinulta, Job
        Silloin Herra vastasi Jobille myrskyn keskeltä ja sanoi:
        2. "Kuka on tämä, joka hämärtää minun tarkoitukseni ymmärtämättömillä puheillaan?
        3. Vyötä nyt kupeesi kuin mies! Minä kyselen sinulta, opeta sinä minua.
        4. Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää."…….
        1. Jobin vastaus Herralle
        42. luku
        Job tunnustaa Herran kaikkivaltiuden
        Silloin Job vastasi Herralle:
        2. "Minä tiedän, että sinä voit kaiken eikä mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.
        3. Sinä kysyit: 'Kuka on tämä, joka hämärtää minun tarkoitukseni ymmärtämättömillä puheillaan?' Siksi vastaan: minä puhuin ymmärtämättömästi asioista, jotka ovat kovin ihmeellisiä minun käsittää.
        4. Kuuntele nyt minua, kun minä puhun. Minä kysyn, opeta sinä minua.
        5. Vain korvakuulolta olin sinusta kuullut, mutta nyt ovat silmäni nähneet sinut.
        6. Sen tähden peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhkassa."

        Huomaa että Job.22:30 olivat Teemanilainen Elifasin puheita jotka Jumala tuomitsi

        Job. 42:7
        Herran sanat Jobin kolmelle ystävälle
        Puhuttuaan Jobille nämä sanat Herra sanoi teemanilaiselle Elifakselle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niin kuin palvelijani Job.


    • Gal. 5:
      Vapaus Kristuksessa
      Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
      2. Minä, Paavali, sanon teille: jos ympärileikkautatte itsenne, Kristuksesta ei ole teille mitään hyötyä.
      3. Vakuutan vielä jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään koko lain.
      4. Te olette joutuneet eroon Kristuksesta, te, jotka yritätte lain avulla tulla vanhurskaiksi. Te olette langenneet pois armosta.
      5. Mutta me odotamme Hengessä uskon kautta sitä vanhurskautta, jota toivomme.
      6. Kristuksessa Jeesuksessa ei hyödytä ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus. Tärkeää on rakkaudessa vaikuttava usko.

      Room,3:
      19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä.
      20. Eihän yksikään ihminen tule hänen edessään vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja, sillä lain kautta tulee synnintunto.
      21. Vanhurskaus uskon kautta
      Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia.
      22. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen(3) kaikille(4), jotka uskovat. Ei tässä ole mitään erottelua,
      23. sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24. mutta saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa

    • Anonyymi

      Genitaaliteologia takoittaa sitä että genitaalit eli sukupuolielimet ovat uskon keskiössä ja niiden oikea käyttö ja erilaisuus ovat kristinuskon perusta.

    • Anonyymi

      Raamatussa asia on sanottu näin:

      "Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."
      Apostolien teot 11:26

      "Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
      Joh. 8:31-32

      Eli kristitty on Jeesuksen opetuslapsi. Ja jos ihminen pysyy Jeesuksen sanassa, hän todellakin on Jeesuksen opetuslapsi.

    • Anonyymi

      "Kristitty on ihminen, joka on kristuksen, so. Jeesuksen kaltainen, joka tekee niin kuin Jeesus. Kristitty on siis ihminen, joka palvelee samaa YHTÄ Jumalaa kuin Jeesus, joka opiskelee ja pitää pyhinä niitä tekstejä kuin Jeesus, joka noudattaa lakia kuin Jeesus. Olla kristitty on ottaa oppia Jeesuksesta, noudattaa lakia kuin Jeesus, palvella Jumalaa kuin Jeesus."

      "Osoitan vain mitä Jeesus opetti ja mitä on oikea Jeesuksen seuraaminen, eli siis kristinusko."

      Koetan ymmärtää... Olet siis hyljännyt Raamatusta ensin Paavalin kirjeet. Sitten Pietarin, Johanneksen ja muut Uuden Testamentin kirjoittajat.

      Evankeliumeista on jotain jätetty, koska Jeesus mainitaan. Mutta... Jeesuksen opetus hänestä itsestään koko maailman syntien sovittajana ristillä on hylätty. Tuskin aiot "tehdä kuin Jeesus" ja tulla ristiinnaulituksi ihmisten syntien tähden.

      Mitä jää evankeliumeista jäljelle? Jeesuksen tekemät messiaan ihmeteot pitää hylätä. Olisimme varmaan kuulleet miten bismillah on seurannut Jeesusta tekemällä samoja tekoja.

      Jääkö jäljelle tämä... Jeesus on lain noudattamisen malli muille Jumalan lapsille. Vanhan liiton rabbi ja lainopettaja. Mooseksen laki on voimassa ja sen noudattaminen Jeesuksen mallin mukaan onnistuu. Jumalan seurakunta on niiden joukko jotka tekevät samoin.

      Kuulostaa juutalaisuudelta. Miten lain noudattaminen on sujunut? Kuuluuko koko Raamatussa kirjattu laki noudatettavaksi?

      Miten seurakuntayhteys veljiesi ja sisartesi kanssa toteutuu käytännössä?

      Kuulut myös siis luterilaiseen kirkkoon? Eikö se kolkuta omaatuntoa että kirkollisveroa maksamalla tuet tätä mielestäsi jumalatonta järjestöä? Miettii: serious

      • Anonyymi

        Oletpa aikainen.


      • "Tuskin aiot "tehdä kuin Jeesus" ja tulla ristiinnaulituksi ihmisten syntien tähden."

        En tietenkään, eikä Jeesustakaan ihmisten syntien tähden ristiinnaulittu. Tuo on pelkkää paavalilaista haamuteologiaa, joka johti kannibalismi ja vampyrismiuskontoon.


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        "Tuskin aiot "tehdä kuin Jeesus" ja tulla ristiinnaulituksi ihmisten syntien tähden."

        En tietenkään, eikä Jeesustakaan ihmisten syntien tähden ristiinnaulittu. Tuo on pelkkää paavalilaista haamuteologiaa, joka johti kannibalismi ja vampyrismiuskontoon.

        Sinä saat olla ihan mitä mieltä tahdot, mutta älä sano olevasi kristitty ja luterilainen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saat olla ihan mitä mieltä tahdot, mutta älä sano olevasi kristitty ja luterilainen!

        Luterilainen olen, koska minut on luterilaiseen kirkkoon vauvana liitetty. Kristitty olen, koska seuraan Jeesusta ja pyrin uskomaan ja toimimaan hänen opettamallaan tavalla, olemaan siis Kristuksen kaltainen.


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        "Tuskin aiot "tehdä kuin Jeesus" ja tulla ristiinnaulituksi ihmisten syntien tähden."

        En tietenkään, eikä Jeesustakaan ihmisten syntien tähden ristiinnaulittu. Tuo on pelkkää paavalilaista haamuteologiaa, joka johti kannibalismi ja vampyrismiuskontoon.

        Ei sinulla kovin paljon Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen teksteistäkään jää jäljelle, jonka hyväksyisit uskontosi pohjaksi. Mistähän sinä olet omaksunut tuon valitsemasi Jeesus-mallin? Mahtaako hyväksymääsi lakiin, jota tahdot noudattaa kuulua Raamatun Laki ja profeetat?

        Aikalailla epämääräinen on sinun esittämäsi uskovan polku.... Et vastannut vilpittömiin kysymyksiini muuten. Kerro joskus miten lain noudattaminen sujuu ja mitkä ovat sen hedelmät. Terveisin: serious


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa aikainen.

        Joo... uni pakeni. On ollut työpaineita, jotka ovat nyt ohi. Pistää valvomaan.... T:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulla kovin paljon Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen teksteistäkään jää jäljelle, jonka hyväksyisit uskontosi pohjaksi. Mistähän sinä olet omaksunut tuon valitsemasi Jeesus-mallin? Mahtaako hyväksymääsi lakiin, jota tahdot noudattaa kuulua Raamatun Laki ja profeetat?

        Aikalailla epämääräinen on sinun esittämäsi uskovan polku.... Et vastannut vilpittömiin kysymyksiini muuten. Kerro joskus miten lain noudattaminen sujuu ja mitkä ovat sen hedelmät. Terveisin: serious

        "Aikalailla epämääräinen on sinun esittämäsi uskovan polku"

        No se johtuu ihan siitä, että olen sivistymätön moukka vailla taitavaa sanankäyttöä. Jeesus sen sijaan esitti asian sitäkin selvemmin:"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat"


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        "Aikalailla epämääräinen on sinun esittämäsi uskovan polku"

        No se johtuu ihan siitä, että olen sivistymätön moukka vailla taitavaa sanankäyttöä. Jeesus sen sijaan esitti asian sitäkin selvemmin:"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat"

        Ei sinun sanankäytössäsi tai sivistystasossasi ole minun mielestäni mitään puutetta. Et vain ole mielestäni selittänyt ajatustesi taustaa ja lähdettä. Olet hyljännyt miltei koko Uuden Testamentin kirjoitukset, mutta Jeesus on sinulle kuitenkin uskonvaelluksen esikuva. Tuo Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky on tietenkin vain yksi Jeesuksen opetuksesta ylös kirjattu lause, jota ei tule irroittaa muusta Jeesuksen opetuksesta. Mutta sinulle UTestamentti ei ole ilmeisesti mikään auktoriteetti. Nimimerkkisi Bismillah ts. "Allahin nimessä" perusteella voisi ajatella että tunnustat Jumalaksi Koraanissa ilmoitetun jumalan allahin ja hänen profeettansa muhammedin.

        Ehkä olisi parempi vain sanoa suoraan että olet muslimi, kuin että väität olevasi kristitty. Helpottaisi keskustelua, mielestäni. Terveisin: serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun sanankäytössäsi tai sivistystasossasi ole minun mielestäni mitään puutetta. Et vain ole mielestäni selittänyt ajatustesi taustaa ja lähdettä. Olet hyljännyt miltei koko Uuden Testamentin kirjoitukset, mutta Jeesus on sinulle kuitenkin uskonvaelluksen esikuva. Tuo Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky on tietenkin vain yksi Jeesuksen opetuksesta ylös kirjattu lause, jota ei tule irroittaa muusta Jeesuksen opetuksesta. Mutta sinulle UTestamentti ei ole ilmeisesti mikään auktoriteetti. Nimimerkkisi Bismillah ts. "Allahin nimessä" perusteella voisi ajatella että tunnustat Jumalaksi Koraanissa ilmoitetun jumalan allahin ja hänen profeettansa muhammedin.

        Ehkä olisi parempi vain sanoa suoraan että olet muslimi, kuin että väität olevasi kristitty. Helpottaisi keskustelua, mielestäni. Terveisin: serious

        Jos lähdetään ilmauksia suomentamaan olisi mielestäni syytä kääntää koko ilmaus. Bismillah on arabiaa ja todellakin tarkoittaa Jumalan nimeen. Miksi tuo taipumus jättää käännöstyö puolitiehen on niin yleistä. Allah ei ole erisnimi, vaan Jumalaa tarkoittava arabian kielinen sana, jota myös arabiaa puhuvat kristityt käyttävät. Kaunis tuo ilmaus on kun sen natiivi arabian kielinen lausuu.


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        Jos lähdetään ilmauksia suomentamaan olisi mielestäni syytä kääntää koko ilmaus. Bismillah on arabiaa ja todellakin tarkoittaa Jumalan nimeen. Miksi tuo taipumus jättää käännöstyö puolitiehen on niin yleistä. Allah ei ole erisnimi, vaan Jumalaa tarkoittava arabian kielinen sana, jota myös arabiaa puhuvat kristityt käyttävät. Kaunis tuo ilmaus on kun sen natiivi arabian kielinen lausuu.

        Suomessa tosiaan pitäisi arabian kielen "allah" kääntää jumala-sanalla, mikäli ei tarkoiteta juuri islamin käsityksen mukaista jumalaa, jolloin sana pitäisi kääntää, Allah.

        Sinun kohdallasi bismillah-nimimerkki kylläkin johtaa ajattelemaan että olet muslimi, koska pidät Jeesusta opettajana ja esikuvana, etkä Uuden testamentin opetuksen mukaisena syntien sovittajana, Jumalan ainoana Poikana. Sinulla on jäänyt käännöstyö puolitiehen. Miten olisi nimimerkin muuttaminen - "Jumalan nimessä"? Nimittäin jos aiot välttää leimautumasta muslimiksi. Mutta ehkäpä pidätkin Muhamedia profeettana ja Koraania ainoan Jumalan ilmoituksena.

        Luteilaisen kirkon jäseninä on kyllä moniuskoista porukkaa, vaikka rippikoulut on käyty ja uskon- ja synnintunnustuksia lausutaan pokkana ja kirkollisverot maksetaan osallisuuden merkkinä. Miten tuon sekametelin voi tehdä hyvällä omallatunnolla? Miettii:serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulla kovin paljon Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen teksteistäkään jää jäljelle, jonka hyväksyisit uskontosi pohjaksi. Mistähän sinä olet omaksunut tuon valitsemasi Jeesus-mallin? Mahtaako hyväksymääsi lakiin, jota tahdot noudattaa kuulua Raamatun Laki ja profeetat?

        Aikalailla epämääräinen on sinun esittämäsi uskovan polku.... Et vastannut vilpittömiin kysymyksiini muuten. Kerro joskus miten lain noudattaminen sujuu ja mitkä ovat sen hedelmät. Terveisin: serious

        "Jeesus-mallin? Mahtaako hyväksymääsi lakiin, jota tahdot noudattaa kuulua Raamatun Laki ja profeetat"

        Jeesushan ainakin Raamatussa sanoo, ettei Mooseksen laista saa koskaan muuttaa piirtoakaan.


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        "Jeesus-mallin? Mahtaako hyväksymääsi lakiin, jota tahdot noudattaa kuulua Raamatun Laki ja profeetat"

        Jeesushan ainakin Raamatussa sanoo, ettei Mooseksen laista saa koskaan muuttaa piirtoakaan.

        Niinhän... jos lähtee lain noudattamisen tielle, pitää kaikki niistä toteuttaa. Ei nyt selvinnyt onko bismillahilla ajatus täyttää kaikki käskyt vai joku valikoima. T.serious


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän... jos lähtee lain noudattamisen tielle, pitää kaikki niistä toteuttaa. Ei nyt selvinnyt onko bismillahilla ajatus täyttää kaikki käskyt vai joku valikoima. T.serious

        "Ei nyt selvinnyt onko bismillahilla...."

        Ei kysymys ollut bismillahista, vaan sinusta.


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        "Ei nyt selvinnyt onko bismillahilla...."

        Ei kysymys ollut bismillahista, vaan sinusta.

        Tuota noin... enhän MINÄ tässä raamatun tekstejä ole muuttamassa tai poistamassa. Mielessäsi on varmaan Jeesuksen opetus vuorisaarnassa: "Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa." Aamen sille. Terv.serious


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa "olla kristitty"?

      Sitä, että henkilö uskoo UT:n ja tätä kautta kristinuskon evankeliumin sekä apostolien opetuksen, kristinuskon kolme määritelmää että julkisesti tunnustaa jonkin kristinuskoon kuuluvan kirkkokunnan oppia ja näiden opetusten mukaisesti uskoaan Jeesukseen.

      Kristitty on henkilö joka uskoo ja tunnustaa:
      a) Raamatun Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan.
      b) Uskon Jeesuksen sovitustyöhön ainoana pelastuksen ehtonaan.
      c) Yhden kasteen.

      Tuo kohta "b" on sellainen, että on esim. lahkoja, jotka kyllä tunnustavat Jeesuksen sovitustyön, mutteivät kristinuskon opin mukaisesti. Heille Jeesuksen sovitustyö yksin ei ole riittävä pelastuksen ehto, vaan he lisäävät siihen myös erilaiset ihmisteot, joita ilman Kristus ei heidän mukaansa voi ihmistä pelastaa. Tällainen ei ole kristinuskoa, vaan sen ulkopuolista, antikristillistä (mm. Kristuksen herruuden vastaista) harhaoppia.

      Yksi kaste, "c", taas tarkoittaa yhtä, kristillistä kastetta. Kristitty tunnustaa kaikkien kristillisten kirkkokuntien kasteen samanvertaiseksi, huolimatta kastettavan iästä, hänen uskonansioistaan, kasteveden määrästä, kastepapin hurskauden asteesta, ym. asian opillisesti ulkopuolisesta seikasta.

    • Anonyymi

      Vaikka kuinka teet kerta toisensa jälkeen näitä aloituksia joissa yrität tuoda ilmi sitä kuinka sinä tiedät kuka on todellinen kristitty ja kuka uskoo mielestäsi oikein niin ei se asiaa muuta. Yhä edelleen Raamatussa aivan selkeästi sanotaan, ettei kristityn uskovaisuuden astetta määrittele toinen kristitty, vaan ja ainoastaan, Jumala.

      Koetappa laittaa kaaliisi.

      • Enhän minä yritäkään määritellä kuinka uskovainen joku on. Etkö ymmärrä lukemaasi.


    • Aloittajan bitillä on vain arvo 1. Kristillisellä bitillä voi myös olla arvona 0.

      1) Pelkkä 1
      2) Pelkkä 0
      3) Joko 0 tai 1
      4) Sekä 0 että 1

      Kristinusko on siis huomattavasti monimutkaisempaa kuin aloittajan usko.

    • Anonyymi

      Ukonnot ja uskovaiset ovat eri asioita.
      Uskovaisiksi pitäisi lukea vai Kristityt.
      Kristitty on Jeesuksen opetuslapsi.
      Kristityn usko on enemmän kuin pelkkä tiedon uskominen. Se on elämää Kristuksessa ja Kristuksen tottelemista, Hänen tahtonsa tutkimista.
      Uskontoja on vaikka mitä, jopa aivan päinvastaisia keskenään.
      Uskojakin on varsinainen sekamelska. Jopa riivaajatkin uskovat.

      • Anonyymi

        Vain Jeesukseen Kristukseen uskominen ja Häntä tottelemalla olemme oikean Jumalan tiellä.

        Joh . 14:6. Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. 7. Jos te tunnette minut, tulette tuntemaan myös minun Isäni. Tästä lähtien te tunnette hänet ja olette nähneet hänet."


    • Anonyymi

      Ef.1: 17. Minä rukoilen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
      18. ja valaisisi teidän sydämenne silmät, jotta tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, miten suuri on hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
      19. ja miten äärettömän suuri on hänen voimansa meitä kohtaan, jotka uskomme, hänen väkevän voimansa vaikutuksen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe