Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. systemd+minulle+vieras.+OpenNTP+on+kevyt+aikapalvelin+joka+hakee+ajan+netistä.+Jos+aika+heittää+paljon+ei+aikapalvelin+korjaa+sitä.++Tuotantokoneessa+aikahyppy+sotkisi+monta+asiaa.+Pullat+eivät+paistuisi+kypsiksi.+Ubuntussa+on+oletuksena+ajan+asettaminen+bootissa,+mutta+ei+seuraa+aikaa+netistä.+toimii+hyvin+kun+kone+sammutetaan+yöksi.
  2. USB+liitännäinen+kovalevy+on+hidas.+Sen+eheyttäminen+on+minusta+turhaa.+Tosin+itsellä+ei+ainuttakaan+ulkoista+levyä+enää+ntfs-tiedostojärjestelmällä.+Ext4+tiedostojärjestelmää+en+ole+eheyttänyt+ikinä.+Joskus+xfs+levyjä+olen+eheyttänyt.+Siinä+fiksu+systeemi.+Itselle++e4defrag+-c+kertoi,+että+eheyttäminen+tarpeetonta.+Systeemi+ollut+pitkään+levyllä+ja+Fragmentation+score+1.+Hyöty+olematon+ja+jos+levy+pyörii+pari+päivää+niin+voi+mennä+rikki.
  3. Valinta+sen+mukaan+paljonko+itse+viitsii/haluaa+opetella+systeemiä.+Ubuntulla+hyvä+foorumi+ja+tuki.+ongelmiin+löytää+avun.+Paras+jakelu+on+se+mitä+osaa+käyttää.++Itsellä+ollut+vuosia+mediakoneessa+Gentoo+osin+siksi,+että+tarvittavia+paketteja+ei+silloin+löytynyt+vielä+Ubuntuun+ja+Gentoon+Wiki+oli+silloin+laaja+ja+hyvä.+Ubuntu+perustuu+osin+Debianiin+ja+molemmilla+laaja+kehitysjoukko.+En+käyttäisi+muutaman+ihmisen+tekemään+pikku+jakelua+joka+perustuu+kopiointiin+ja+hieman+työpöydän+muokkaamiseen.+Fedora+ja+SuSe+myös+hyviä+jakeluita.Se+että+jakelu+on+vakaa+ja+toimii+monissa+ympäristöissä+tarkoittaa+sitä+että+ohjelmat+hieman+vanhoja,+mutta+testattuja.+Jos+haluaa+uusinta+uutta+se+täytyy+tehdä+vakauden+kustannuksella.+Itse+käytän+vielä+4.4+sarjan+kerneliä+kun+rauta+ei+ole+muuttunut+ja+tuntuu+olevan+ongelmaton.+Samoin+selaimena+hieman+vanhahko+FF+kun+haluan,+että+suomen+oikolu+ym+lisäosat+toimivat+ilman+ongelmia.+Päivittäisessä+käytössä+vielä+Ubuntu+16+pitkään.+Kille+app+-+onko+noita+ja+löytyykö+jakelusta.+Itselle+on+muutama+tärkeä+ohjelma,+jotka+pitää+olla+käytössä.+Amarok+katosi+Gentoon+portagesta+ja+niin+jäi+Gentoon+käyttö+kun+vuosia+olen+sillä+musiikkini+soittanut+pöytäkoneella.+Tosin+siitä+ei+ole+5+vuoteen+tullut+uutta+versiota+joten+poisto+ihan+perusteltu.+Ubuntu+tarjoaa+sitä+vielä.+LTS+jakeluissa+se+hyvä+puoli,+ettei+ohjelmia+katoile+ja+perussysteemi+pysyy+saman+vuodesta+toiseen.+Windows+työpöytämuutoksia+en+ymmärrä.+Vähän+kuin+pistäisi+moottoripyörän+tangon+autoon+ja+väittäisi,+että+sillä+on+nyt+parempi+ajaa.++Suurin+osa+haluaa+käyttää+konetta+ilman+ongelmia.+Vähän+sama+kuin+autossa.+Ratti,+polkimet,+vaihteet+olisi+hyvä+toimia+suunnilleen+samalla+tavalla.+Lähden+nyt+ajeleen+automaatilla+ja+onneksi+kukaan+ei+ole+keksinyt+että+kepin+paikka+olisi+parempi+muualla+kuin+siinä+missä+se+on+aina+ollut.